Pagina 2 van 10

Geplaatst: 07 feb 2008, 13:13
door occ1s
Ok.. ik snap m Yama ;)
Ga me er iets meer in verdiepen voordat ik mn dremel of vijl erbij pak ;).

Thomasch, precies waar ik naar zocht.. dankjewel jongen.. heb ook t boek besteld :P was maar 30 euries :D!

Geplaatst: 07 feb 2008, 13:44
door Tombo
Die PDF staat hier ook gewoon op t forum :roll:

Geplaatst: 07 feb 2008, 13:52
door Niels
Not anymore :oops: :P

Geplaatst: 07 feb 2008, 13:54
door Tombo
Nu weer wel

Geplaatst: 07 feb 2008, 14:05
door Thomash
Ik weet niet meer waar ik hem vandaan heb maar kan heel goed van hier zijn. Als jullie het een probleem vinden verwijder ik hem wel weer :)

Geplaatst: 07 feb 2008, 14:09
door YamaSam
jonnotje schreef:iedereen straxx rondje op de fiets scheuren :lol:

maar het is wel duidelijk:)

en bij de breedte van de uitlaatpoort he, jij zegt een derde van de diameter(40mm) dus 13.333333, ongeveer 13mm breed dus..

en de uitlaatpoort, mag die gelijk zitten met de bovenrand van de zuiger op odp.. of moet die iets hoger dan die rand blijven?
en met het verbreden en iets omlaag om gelijk met de zuiger te komen, krijg je daar nou dat hoge toeren van? en veel koppel?

of zie ik dat zo verkeerd


how, dat moest dan waarschijnlijk de omtrek zijn!
een orri is nl 25 :)

en verbreden en verlagen geeft meer koppel, maar niet specifiek hoger toerenbereik..
alle poorten gelijkzetten met de piston in onderste stand is altijd beter,
enkel wel zien dat je voetpakking ertussenzit

ook heel belangrijk is te kijken dat symetrisch tenopzichte van elkaar liggende poorten (topspoelers, en zij spoelpoorten) gelijk opengaan. dat kan je met een piston zonder segmenten meten,
laat hem zakken, en het moment je een fijn spleetje ziet (zaklamp of led in het kanaal helpt) aan de ene kant, dan moet het ook aan de andere kant zo zijn.

wat zij- en topspoelers tenopzichte van elkaar betreft, zijn er verschillende meningen, er zijn er die zeggen dat' beter is wanneer de topspoeler iets laterkomt, omdat die eigenlijk recht het uitlaatgat inwijst. KOmt die later, dan zou deze wolk 'botsen' op de wolken die door de zijspoelers binnenkomen.

Als je een goede expansieuitlaat hebt, kan je met de topspoelers wel nog een eind groter gaan. Indien niet, is het bij de zijspoelers te winnen.

Boven alles blijft de aansluiting van de cylinderkanalen op het onderblok het belangrijkste. Links en rechts moet een gelijk debiet krijgen. En als er een rand zit tussen blok en cylinder, dan 'stropt het mengsel omdat het 'kolkt'

In een deftig bedwelmde toestand kan je je wel ruimtelijk voorstellen hoe het is om als mengsel door je motor te vliegen, ieder obstakel waarop je zou kunnen botsen moet je eruithalen :wink:

Geplaatst: 07 feb 2008, 16:54
door jonnotje
harstikke bedankt, hier kne ik weer ffies mee aan de gang 8)

Geplaatst: 07 feb 2008, 19:44
door ginofs1
poort gelijk met ziuger in onderste stand, uitlaat poort 65 max 70% van de diameter.
spoelpoorten goed laten overlopen in het blok. dus absoluut geen stootranden.
de boel zo glad als een biljartbal polijsten .binnenkant spoelers richting zuigen scherpen,
en er is nog veeeeeel meer te doen.
gr gino

Geplaatst: 07 feb 2008, 22:38
door YamaSam
hehheh.. m'n vingers kriebelen als ik de opsomming lees!
daar komt het idd op uit :D

Geplaatst: 07 feb 2008, 22:58
door occ1s
Ga dus eerst morgen ff snel een poortmap maken, alles uitrekenen...
Wil ongeveer op een blowdown van 30/35 komen... is dit realistisch?
Waarschijnlijk trekt hij dan wel wat slechter op.. maar dat fix ik dan wel ff :D!

Owja.. nog ff vraagje..
Wat nu als je te ver bent gegaan in de hoogte?
Je spoelpoorten enzo ook verhogen tot hij eindelijk loopt?

Geplaatst: 08 feb 2008, 08:17
door YamaSam
dan kan je enkel dikkere pakkingen of erger vulplaten gebruiken om de hele zaak omhoog te krijgen..
maar eigenlijk is ie dan om zeep :wink:

Geplaatst: 08 feb 2008, 08:26
door occ1s
ach... 35 euro is ook niets..

Geplaatst: 08 feb 2008, 09:04
door Tombo
ginofs1 schreef:poort gelijk met ziuger in onderste stand, uitlaat poort 65 max 70% van de diameter.
spoelpoorten goed laten overlopen in het blok. dus absoluut geen stootranden.
de boel zo glad als een biljartbal polijsten .binnenkant spoelers richting zuigen scherpen,
en er is nog veeeeeel meer te doen.
gr gino

Daar zijn de meningen over verdeeld :prof:
Je kan beter alles goed glad maken (ofjah, dat het allemaal mooi in elkaar overloopt) en daarna weer iets opruwen, dat is beter

Geplaatst: 08 feb 2008, 10:25
door Thomash
ik heb ooit eens gelezen dat als je twee stukken metaal (zelfde metaal dan wel) polijst tot het zo glad is als een spiegel. en ze vervolgens met die twee gepolijste kanten op elkaar legt. Het juist averechts werkt en het vast zou gaan zitten.

Dit omdat de electronen en/of atomen dan niet meer precies zouden weten bij welke plaat ze hoorden?

Weet niet of het bullshit is of er een vorm van waarheid in zit.

Geplaatst: 08 feb 2008, 10:38
door harmen251
meningen zijn er maar het is gewoon een feit dat als je het te glad polijst het mengsel blijft plakken.

@ thomash. kijk naar eindmaten die kleven ook aan elkaar zonder een of andere kleefstof