Pagina 2 van 2
Geplaatst: 19 jan 2008, 12:57
door jonnotje
okee bedankt voor de uitleg, dan denk ik dat ik de f5b 60 cc ga aanschaffen binnekort
zelf wat bijtunen ben ik ook aan het ontdekken, dus dat word leuk

Geplaatst: 19 jan 2008, 16:49
door ginofs1
hoe komen jullie bij die 60 cc?
je bedoelt de cilinder met 43mm boring toch.
zo reken je dat uit.
r2 x pi x slag.
r2 is de radius in het kwadraat dus: boring 4,3 : 2 = 2,15 x 2,15 = 4.6225
pi is 3,1416.
slag is 3,97.
4.6225 x 3,1416 x 3,97 = 57,65 cc.
een boring van 4,35 heeft 59,07 cc
een boring van 4,45 heeft 61,74 cc maar bij deze boring word je hemd gevaarlijk dun.
gr gino
Geplaatst: 19 jan 2008, 20:12
door Handyman
Pffffftt, mierenneuker....
"Dag bromboer ! Heeft u voor mij een 57,65cc cilinder voor een FS-1 ?"
Belt 'ie meteen het busje....
50cc is ook geen 50cc, maar zo wordt het nu eenmaal genoemd......
Geplaatst: 19 jan 2008, 21:34
door fs-ael
sommige mensen noemen een 43 mm zelfs 70cc
Geplaatst: 20 jan 2008, 13:38
door ginofs1
ik probeer hier uitteleggen hoe je dat moet berekenen en dat het voor een amateur moeilijk word om aan de 60 cc inhoud te komen.
de cilinder moet er aardig opgeboord voor worden.
je leest vaak dat er cilinders aangeboden worden van 60 of 70 cc.
en dan beweert de koper dat hij 60 of 70 cc rijd.
als je 50 cc rijd dan zit het aardig in de buurt booring 40 = 49,89 cc
maar de aangeboden 60 cc cilinders boring 43 = 57,65 cc.
gr gino
Geplaatst: 20 jan 2008, 14:45
door YamaSam
nét geen 50! dat moet het van mij zijn!
en,.. had dat niet iets met de definitie van een brommer temaken?

Geplaatst: 20 jan 2008, 21:19
door ginofs1
ach ja yamasam we zijn er voor om de wet te overtreden.
dus een paar cc meer mag van mij wel.
gr gino
Geplaatst: 28 jan 2008, 00:09
door MARTIJNvD
Even ter informatie:
Die nieuwe cilinder set erop gemonteerd enzo... En de problemen zijn allemaal weg

nu dus inrijden en afwachten op de volgende
