Pagina 2 van 3

Geplaatst: 30 dec 2007, 18:56
door Niels
Kan het balhoofd zijn, maar ook een slag in 1 van de wielen of banden is al voldoende voor een trilling.
Als het aan het blok ligt kan ik me niet voorstellen dat de lagers ofzo gaar zijn, want dan maakt ie alleen kabaal en gaat ie niet trillen (let wel: versleten lagers hebben maar een paar honderdsten van mm's meer speling als normaal)

Geplaatst: 30 dec 2007, 19:08
door Tombo
De krukas kan niet goed gebalanceerd zijn (uit balans zijn), dan gaat hij erg trillen.

Geplaatst: 30 dec 2007, 19:15
door ginofs1
van versleten lager gaat je blok niet echt trillen.
als je blok extreem gaat trillen naar mate je toerental op loopt,
dan is je krukas uit balans.
dit komt vaak door een beste vastloper, of op een lompe manier de krukas bouten los draaien met een staaf door het smal eind of zo.
een krukas uit klokken is geen simpel klusje.
gr gino

Geplaatst: 30 dec 2007, 20:41
door bromtolfs1
YamaSam schreef:met zo'n bougiekleur zou'k zeker al niet groter steken,

dat trillen komt van iets anders, zit er speling op je krukas misschien?
(es proberen het vliegwiel naar boven te heffen, en voelen)

staat je motor goed vast?
(stom voorstel misschien, maar zeker niet te vergeten)

welke olie doe je in de boîte? (=versnellingsbak)
kan zijn dat die dikker mag

ook niet vergeten dat elke fizzy wel trilt op bepaalde toerentallen


Motorblok bevestigings bouten en de achterbrug bevestigings bout hebben weldegelijk veel invloed op het trillen van de FS1's wanneer deze niet vast genoeg zitten.
Daarom werden de FS1's door de Zündapp en Kreidler coureurs vroeger altijd "rammelbakken" genoemd.

Dit probleem is eenvoudig op te lossen door een goede kwaliteit bout met een zelfborgende moer (Nyloc) te gebruiken voor de motorblok bevestiging.
Ook het regelmatig even checken en natrekken van deze bouten/moeren helpt. Dit hoort ook bij het normale onderhoud van de FS1 maar wordt meestal vergeten.

De achterbrug wil ook wel eens niet goed vastzitten.
Oorzaken kunnen zijn:
Achterasbussen versleten of te oud, deze vernieuwen.

De bout/moer krijg je niet goed vast omdat er teveel ruimte (slijtage, axiale speling) zit tussen de achterasbus en frame. Deze speling kun je opvullen met stalen vulringen 0,05 of 0,1 dik of de bussen er verder inpersen. Vulringen hebben mijn voorkeur.

Een andere oorzaak kan slijtage zijn in de asdoorvoer door het frame. Mijn eerst FS1 begon daar last van te krijgen na een 40000 snelle km's.
Hier heb ik nooit wat aan gedaan want de brommer werd gestolen.

Een andere oorzaak van het trillen kunnen de uitgeharde rubbers van de benzinetank zijn. De verschillende tankinhouden geven tijdens het rijden iedere keer een ander trillingsbeeld. Wannneer je de rubbers vernieuwd heeft dit ook een positief effect op het "rammelbak" effect.

Succes ermee :!:

Geplaatst: 02 jan 2008, 13:48
door edje
Niels schreef:Kan het balhoofd zijn, maar ook een slag in 1 van de wielen of banden is al voldoende voor een trilling.
Als het aan het blok ligt kan ik me niet voorstellen dat de lagers ofzo gaar zijn, want dan maakt ie alleen kabaal en gaat ie niet trillen (let wel: versleten lagers hebben maar een paar honderdsten van mm's meer speling als normaal)


ik denk wel iets meer hoor. bij mijn brommer kon je op het laatst de krukas echt op en neer bewegegen, je voelde echt een tikje. na de riviesie niet meer, hij liep toen trouwens wel stukken mooier (onsteking is veel regelmatiger) :wink:

Geplaatst: 02 jan 2008, 19:20
door jeroenvans
wss ging hij na de revisie ook wel een stuk sneller ;)

Geplaatst: 03 jan 2008, 18:37
door edje
ja want toen verwilsselde ik van setup :P

Geplaatst: 07 feb 2008, 20:56
door Hans W
die van mij trilt zelfs los

laatst 2 keer de uitlaat wartel losgeramelt
keer de sproeier losgerammelt
ontsteking gaat ook vertrillen (gaat op ander tijdstip staan enzo...)

Geplaatst: 07 feb 2008, 20:58
door Niels
Als je blokbeugels hebt moet je eens voor de verandering een rondje gaan rijden zonder beugels, dan trilt 'ie aanzienlijk minder :wink:

Geplaatst: 10 feb 2008, 20:04
door Hans W
kheb geen blokbeugels

Geplaatst: 10 feb 2008, 20:49
door reddevil
hij zou toch juist minder moeten trillen door de blok beugels?
die houden alles toch meer op zijn plek?

ik heb het ook dat mijn blok beetje trilt.. hoge toeren!..
maar ik zelf heb al 2 warmlopers gehad.. en wie weet hoeveel de vorige eigenaar :lol:

maarja bij mij trilt alles stuk : mijn luchtfilter houder.. blokbeugel, kentekenplaat houder op achterspatbord..enzovoort..

Geplaatst: 11 feb 2008, 08:45
door jonnotje
hey marijn, ik reijd nu ook zonder blokbeugels omdat ik natuurlijk met mijn cilinder bezig was, maar hij trilt Zonder blokbeugels echt minder 8)

spreek je:P

Geplaatst: 11 feb 2008, 09:25
door Handyman
Als 'ie begint te trillen... => in zee dumpen. :oops:

Geplaatst: 11 feb 2008, 10:06
door jonnotje
ne joh zonde:P is leuk voor als je vriendin achterop zit toch^^

Geplaatst: 11 feb 2008, 11:56
door Jorn
idd , de mijne wou er niet meer af !