Pagina 91 van 101

Geplaatst: 12 apr 2011, 20:19
door Jeti
Ik ga weer eens kijken of hij start, en dan opmeten hoeveel v hij geeft.

Geplaatst: 12 apr 2011, 20:20
door Jeti
mpro09 schreef:hoe lang heb je hem "vol" gereden?

Ik had hem trouwens gisteren nog niet vol gereden na het starten. Kwam er even niet van.

Geplaatst: 12 apr 2011, 20:52
door mpro09
doen dus

Geplaatst: 12 apr 2011, 21:02
door Jeti
NIX schreef:
Jeti schreef:Fuck, de auto doet het weer / nog steeds niet..
Accu geeft nu 11.40 aan. Zou hij daarmee moeten starten?

@ nix
het is een gesloten accu, kan het zijn dat ik geen peil kan zien?
Het rondje bovenop is zwart. Groen = goed, zwart = bijladen, wit = kapot. Volgens de legenda ernaast.


Klinkt als een onderhoudsvrije. Laad hem maar weer bij als ie te ver leeg is. Hou eens een multimeter op de volt gelijkstroomstand op de accu met draaiende motor. Je moet nu ruim 14V aflezen. Als de motor af staat moet je nog 12v aflezen. Met draaiende motor staat er dus een hoger voltage op de polen. Als dat niet zo is, dan is er wat met de dynamo of de erin zittende spanningsregelaar. Als dat wel zo is, dan wordt of de accu leegetrokken door een storing in de bedrading of 1 van de afnemers, of loopt de accu gewoon leeg omdat ie bijna dood is.

Probeer eens een paar dagen de - pool los te trekken als je ermee gereden hebt en maak hem pas vast als je er weer mee weg moet. Als dat steeds maar goed blijft gaan is de accu dus ok en zit er ergens sluiting of pakt iets toch nog stroom. Dat wordt dan uitzoeken wat precies.


14.73 als de motor draait. 12.nogwat als de lader er even aan heeft gehangen.
Laat hem vannacht aan de lader hangen, zodat ik zeker weet dat ik op mijn werk kom.

Het glaasje geeft nog steeds zwart aan.

Geplaatst: 12 apr 2011, 22:17
door ginofs1
NIX schreef:
Jeti schreef:Fuck, de auto doet het weer / nog steeds niet..
Accu geeft nu 11.40 aan. Zou hij daarmee moeten starten?

@ nix
het is een gesloten accu, kan het zijn dat ik geen peil kan zien?
Het rondje bovenop is zwart. Groen = goed, zwart = bijladen, wit = kapot. Volgens de legenda ernaast.


Klinkt als een onderhoudsvrije. Laad hem maar weer bij als ie te ver leeg is. Hou eens een multimeter op de volt gelijkstroomstand op de accu met draaiende motor. Je moet nu ruim 14V aflezen. Als de motor af staat moet je nog 12v aflezen. Met draaiende motor staat er dus een hoger voltage op de polen. Als dat niet zo is, dan is er wat met de dynamo of de erin zittende spanningsregelaar. Als dat wel zo is, dan wordt of de accu leegetrokken door een storing in de bedrading of 1 van de afnemers, of loopt de accu gewoon leeg omdat ie bijna dood is.

Probeer eens een paar dagen de - pool los te trekken als je ermee gereden hebt en maak hem pas vast als je er weer mee weg moet. Als dat steeds maar goed blijft gaan is de accu dus ok en zit er ergens sluiting of pakt iets toch nog stroom. Dat wordt dan uitzoeken wat precies.



hou het simpel voor onze jet.
jet start de auto, laat hem draaien, en maak nu de min pool los en haal hem van de accu.
blijf hij lopen of slaat hij dan af?

Geplaatst: 13 apr 2011, 08:01
door Jeti
Ik ben vandaag op het werk geraakt. Hoop dat ik ook weer terug kom.
Heb de radio los getrokken, zou anders niet iets kunnen bedenken wat stroom verbruikt, behalve een of andere storing.
Vanavond het trucje van Gino proberen.

Geplaatst: 13 apr 2011, 16:58
door ginofs1
Jeti schreef:Ik ben vandaag op het werk geraakt. Hoop dat ik ook weer terug kom.
Heb de radio los getrokken, zou anders niet iets kunnen bedenken wat stroom verbruikt, behalve een of andere storing.
Vanavond het trucje van Gino proberen.


als ik dit zo hoor denk ik dat je accu is overleden

Geplaatst: 13 apr 2011, 16:59
door NIX
Yep, het laadsysteem klinkt gezond met 14,7V.

Geplaatst: 13 apr 2011, 17:05
door ginofs1
Lekstroom en stille stroom verbruikers kan je zo meten met een meter.

+ pool los , meter op amp , een draad op de + pool accu de ander + pool draadboom.

Geplaatst: 13 apr 2011, 17:07
door ginofs1
o ja dit nog even,
laat de motor nooit te lang draaien met losse polen.
een paar tellen is genoeg.

Geplaatst: 13 apr 2011, 18:03
door marco
Wat moet er dan gebeuren als je een accupool loshaalt?

Geplaatst: 13 apr 2011, 18:09
door Monkeymadness
marco schreef:Wat moet er dan gebeuren als je een accupool loshaalt?


Accu doet ook dienst als gelijkrichter... maw, zonder accu zet je 14+v op je lampen, boordcomputer enz...

Geplaatst: 13 apr 2011, 18:19
door Pa_Tombo
Normaal blijft hij op de dynamo lopen als je accuppool is losgekoppeld.
Als hij niet bijlaadt stopt hij.
Maar ik las dat de spanning met lopende motor rond de 14v zit.
Dan laad de dynamo in ieder geval.
Laadstroom is te meten met een Amp.meter die je in serie zet.
Kunnen nog een faq. openen voor auto problemen. :wink: :wink:
Kennis genoeg v.d.oudjes dacht ik zo. :lol:

Geplaatst: 13 apr 2011, 19:41
door Jeti
Hij startte vanmiddag ook weer gewoon goed, zoals voor de stilstand.
Thuis weer even gemeten gelijk na het stoppen: 13v. Straks weer een ritje wagen en meten.

En zaterdag een nieuwe accu halen denk ik..

Geplaatst: 13 apr 2011, 19:45
door ginofs1
Dat vind je dynamo niet zo leuk.
de oudjes weten het meest (hoop ik)