Pagina 8 van 9

Geplaatst: 13 mar 2008, 15:25
door Tombo
50cc gewoon, exacte boring weet ik niet, maar wel gewono 50cc

Geplaatst: 13 mar 2008, 18:30
door ginofs1
ho tombo dus deze poortmap die je poste was dus helemaal niet van jou?

Afbeelding

of is dit soms een andere tombo?


ginofs1 wrote:
hoi tombo.
in dit geval bedoel ik met de zuiger speling de speling tussen de kop en de rand van de zuiger. dit zal minimaal iets van 1mm moeten zijn,dat zal nix ons wel vertellen.
deze maat kan je meten door een stukje soldeer tin door je bougie gat te proppen en dat voorzichtig door je zuiger telaten pletten.
mooier is je kop te vullen met klei, je zuiger goed vet maken, je kop weer zonder bougie monteren. en de zuiger rond draaien, het overtollige komt uit de bougiegat naar buiten,kop loshalen en voorzichtig het klei loshalen.deze afdruk met een draadje door de midden snijden,
en nu zie je het model van je verbrandings ruimte.

zo te zien is er al veel weg gedraait van je kop.
als je een prentje/tekening maakt op ware grote van je gewenste verbrandinsruite.
dan maak ik daar een mal van uit een allu plaatje die ik als gelijder voor de draaibank gebruik en zo je kopje uit kan draaien.
gr gino

De squish opmeten moet ik idd nog doen. Deze is nu helemaal 3x niks. Ik zal het binnenkort is opmeten.
Verder gino moet je eens die stationairstift verwijderen. Dat scheelt ook. Ik had eerst een dipje bij de 65 km/h in de 4 (als ik vroeg doorschakelde), dat is nu ook vrij ver weg.

BTW gino, mss heb je hier wat aan, dit zijn mijn cilindertimingen:
Uitlaatpoort: 180,4 graden
Spoelpoorten: 124,43
Deckheight: 0,7mm
Uitlaatpoort is 26mm breed, boring is 42,5mm. Hiermee rijd ik 90 km/h, met echt veel koppel onderin, en betrouwbaar (al 7000 km lang met dezelfde imitatie zuiger/cilinder)

Geplaatst: 13 mar 2008, 18:41
door Tombo
Dat is een andere cilinder Gino ;) Je ziet toch duidelijk dat daar geen 2 extra uitlaatpoortne bij zitten en geen 2 extra spoelpoorten :P
De poortmap die je post is de cilinder die er nu op zit :P

Geplaatst: 13 mar 2008, 19:01
door ginofs1
13 maart 2008 11.02.12
Zal binnenkort eens kijken, heb het eigenlijk zelf nog nooit gedaan. De uitlaatpoort ligt wel ontiegelijk hoog...

hier verklaar je toch dat je zelf nooit een poortmap gemaakt hebt of zie ik dat verkeerd :roll:

volgens mij heb ik ergens een poortmap gezien van jou 9 poorter (eens gepost op het andere forum).
yamasam moet deze ook hebben gezien.
ik heb hem hier uitgeprint in mijn poortmap ordner zitten, ik was erg onder de indruk, maar verwachte van deze cilinder geen trekkracht. zo als je hier boven zelf ook aangeeft.
verhouding spoelpoort oppervlakte tozv uitlaat ,,kanaal" oppervlakte geeft mijn twijfels.
moet je dat maar eens onder de loep leggen.
gr gino

Geplaatst: 13 mar 2008, 19:05
door Tombo
Je haalt 2 cilinders door elkaar!
De poortmap die je postte, dat is mijn huidige cilinder.
Dat is gewoon een 60cc imitatie FS1 cilinder.
Riemer heeft ooit eens een poortmap van die 9-poorter cilinder gemaakt (met rood en groene kleurtjes). Ikzelf heb volgens mij nog geen poortmap van die cilinder gemaakt, ik heb hem iig hier niet liggen.
Ik wil hem wel eens narekenen (heb nu ff geen tijd ivm school). De blowdown eens uitrekenen. Mocht die erg hoog zijn, dan probeer ik een zuiger te bewerken (dus wat van de zijkanten afhalen) om zo de spoelpoorten een hogere timing te geven. Er zit wel een dikke race-timing in, dat is zo. Als ik m'n 5-bak heb zal hij zowiezo wel beter tot zijn recht komen.

Geplaatst: 13 mar 2008, 19:06
door jonnotje
wat voor verhouding zou daar moeten zitten voor een goede koppel gino?

zou je dat kunnen uitleggen? wat je moet om de verhouding geleik te maken

Geplaatst: 13 mar 2008, 19:40
door ginofs1
ja dat klopt die poort map met rood en groen.

jonnotje.
als je de spoelpoorten vergroot moet je eigelijk ook je uitlaatpoort vergroten.
diameter kanaal.
maar zo heeft iedereen ze eige mening
zie foto.
gr gino

Afbeelding

Geplaatst: 13 mar 2008, 19:54
door Tombo
Als je ziet met welke dunne bochten die moderne schakelbromfietsen rijden, dan vraag ik me idd af of groter beter is.
Addy (dijkie van het forum) rijdt ook met een 28mm bocht (dunne bocht), dan heeft zo'n huge uitlaatpoortkanaal helemaal geen zin denk ik dan weer. Maar die heeft dan weer een fatsoenlijke expansieuitlaat eronder hangen :P

Geplaatst: 13 mar 2008, 19:55
door Triforce
Tombo schreef:Als je ziet met welke dunne bochten die moderne schakelbromfietsen rijden, dan vraag ik me idd af of groter beter is.
Addy (dijkie van het forum) rijdt ook met een 28mm bocht (dunne bocht), dan heeft zo'n huge uitlaatpoortkanaal helemaal geen zin denk ik dan weer. Maar die heeft dan weer een fatsoenlijke expansieuitlaat eronder hangen :P


de moderne schakelbrommers die hebben allemaal rond de 11 bar druk en daarom heb je een dunnere uitlaat pijpje nodig

Geplaatst: 13 mar 2008, 19:56
door Tombo
11 bar druk, wat voor een druk, turbodruk?

Geplaatst: 13 mar 2008, 20:00
door Tombo
Als je 11 bar compressie einddruk bedoelt, dat maakt niks uit, dat kan een FS1 ook hebben, als je er maar een goed passende zuiger in doet en een hoge druk kop ofzo. Dat is een kwestie van uitrekenen, daar zit het verschil niet in. Het is en blijft een 2-takt motor met dezelfde basisprincipes :P

Geplaatst: 13 mar 2008, 22:12
door Triforce
ik heb hier een pdf je en daar word helemaal uitgelegd hoe de uitlaat werkt en zegt hoe meer druk ( in bar gerekent) hoe kleiner je uitlaat pijp kan zijn omdat je een zwakkere pulsen krijgt van uit de uitlaat

Geplaatst: 14 mar 2008, 12:17
door jonnotje
dus 28mm is beter dan? in combinatie met een homoet bijvoorbeeld?

Geplaatst: 14 mar 2008, 12:27
door YamaSam
vreemde dingen lees ik hier :o

door een dikke pijp kan de expansieuitlaat een groter debiet mengsel weer de cylinder induwen ook toch?
ik zou dus denken dat zonder expansiepijp, je beter afbent met een dunnere ..?
mét dikker gaan zou'k zeggen...

het grootste uitlaatprobleem van de fs1 is volgens mij, de lange, niet verbredende eerste bocht..

Geplaatst: 14 mar 2008, 14:46
door jonnotje
zoude we die dus moeten inkorten...?