voortandwielas 378- 3e9

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

voortandwielas 378- 3e9

Bericht door hermanvdveldt »

Beste mensen,

Ik heb hier een 3e9 blok waar de voortandwielas van is afgebroken. korte as zonder fietsinrichting
nu heb ik er een lange as ingezet , ik heb globaal de maten opgenomen, en die lijken mij het zelfde ook van de tandwielen die erop zitten.
nu wilde ik het blok weer dichttrekken, maar dat gaat moeilijk, ik hoorde zelfs bij de laatste cm van de carterhelftdelen ruimte een geluid of er wat afbrak vanbinnen... ook het koppelingsas zit vast .
ik ben maar gestopt met sleutelen ,

Kan deze as er wel in ? die lange as met fietsgedeelte? ik hoop dat iemand mij er meer over kan vertellen

mvg Herman
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: voortandwielas 378- 3e9

Bericht door kittop »

Als de carterdelen een centimeter niet wil sluiten dan kan het wel eens een vorkas zijn die niet op zijn plek valt.
Voordat je aantrekt, dienen de carterdelen mooi op elkaar te vallen zonder al te veel geweld.
Af en toe een tikje met een rubber hamer wil hem wel eens overtuigen. Ook kan je even de assen draaien bij het sluiten, en check je de versnellingen en de krukas lekker draaien voordat je de boel aandraait.
Soms schuift de lager slecht over de krukas, maar even de carterhelft in de oven op temperatuur brengen en dan gaat het wel goed.
Naar mijn weten hoort de uitkomende as uitwisselbaar te zijn, maar ik ben niet 100% zeker.
Maar als je breekgeluiden hoort... haal maar weer los.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: voortandwielas 378- 3e9

Bericht door NIX »

Maak maar weer open. Een 3E9 as moet gewoon kunnen, alleen heb je dan wel ook de bus en keerring en tandwielbevestiging van een 378 nodig. Dat is heel anders dan de 2 circlipjes waar een 3E9 voortandwiel mee geborgd wordt.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Kees
250km gereden
250km gereden
Berichten: 479
Lid geworden op: 22 feb 2015, 11:53
Locatie: Doezum

Re: voortandwielas 378- 3e9

Bericht door Kees »

De Nederlandse 3e9 was standaard uitgevoerd met fietsinrichting. Je meldt dat er een gedeelte is afgebroken (of afgeslepen?). Een nieuwe/ vervangende lange as zou geen probleem moeten zijn. Wellicht zit iets in het blok verkeerd gemonteerd. Het blok moet open en je moet de boel controleren om te kijken wat aan de hand is. Een handige hulp is de revisie handleiding die op dit forum vindt.
Groet uut Doezum,
Kees.
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: voortandwielas 378- 3e9

Bericht door hermanvdveldt »

Heel erg bedankt voor de info, dus er hoort een lange as in te zitten..
Ik denk dat ik te veel hebt geforceerd, de vloeibare pakking ging drogen en ik dacht nu moet het dicht .
Ik zal de twee carterhelften weer is van elkaar proberen te halen. maar ik ben bang dat er iets kapot is gegaan ...
ik zal is goed kijken of ik iets kan vinden, het lijkt me erg moeilijk omdat je de twee pennen van de schakelvorken niet kan zien of ze goed voor de kamers zitten.

ik zal op het forum kijken naar hoe het het beste gedaan kan worden. ik heb al is gekeken op youtube , daar deden ze de assen en vorken eerst in de ontstekingscarterhelft, en dan de oliekapcarterkant erop tikken.
Bij mij zaten alle assen in de oliekapcarterkant, en ik deed de onstekingscarterdeel erop .
maakt dat uit toevallig ?
Nogmaals iedereen bedankt voor de wijze informatie

groet Herman
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: voortandwielas 378- 3e9

Bericht door marco »

Ik bouw een blokje ook altijd op vanaf het ontstekingsdeel
Yamaha Sheriff 1981
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: voortandwielas 378- 3e9

Bericht door hermanvdveldt »

toen ik het blok wilde openmaken, hoorde ik dat er iets in het blok los lag.
ik heb het opengemaakt en het buitenste tandwiel van de versnellingsbak as ( de koppelingshuisas) is een half stuk afgebroken, ik zie aan de beschadiging aan de binnenkant van het carterhelft dat hij op een verhoging van het carter, met monteren ertegen aan heeft geklemd, daaror is het tandwiel afgebroken . ik snap er niets van.
nu ga ik er een nieuw tandwiel op de as zetten en nog is goed kijken waar het mis is gegaan met montage van de as.
ik ga de assen er nu vanaf de andere kant in zetten en de schakelvorkasjes.
misschien kan iemand mij zeggen waar het fout is gegaan toevallig ?
alvast bedankt
Herman
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: voortandwielas 378- 3e9

Bericht door kittop »

vlak voordat je het carter helemaal sluit kan je even aan de as draaien waar de koppeling op gemonteerd wordt. Hierdoor kan je controleren of de versnellingsbak op zijn plek zit. Als de tandwiel as meedraait dan zit alles op positie dan zou het goed moeten gaan.
Als de tandwielas niet lekker meedraait, kan je de posities van de tandwielen corrigeren door aan de schakelas te draaien, totdat de tandwielen mooi in positie komt.
Bij het aandraaien, blijf dan wel de assen controleren of ze vrijlopen.

Ik weet niet waarom,,, maar ik stapel ook alles in het ontstekingsdeel en sluit met de koppelingskant. Waarschijnlijk omdat ik dan beter bij de schakelas kan. Eigenlijk heb ik er nooit over na gedacht.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: voortandwielas 378- 3e9

Bericht door NIX »

Ik doe dat omdat het rechterkruklager wel makkelijk over de kruktap glijdt en links alles verhit moet om te monteren. Dus carter warm, lager erin, lager warm, kruk erin. Bak erin, pakking aanbrengen en dan pas het rechtercarter. Lager warm maken kan, hoeft meestal niet, beetje olie is genoeg.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: voortandwielas 378- 3e9

Bericht door marco »

Ik doe meestal eerst het lager op de krukas zodat ik weet dat die ook goed zit en eventueel nog een tikje kan geven.
Yamaha Sheriff 1981
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: voortandwielas 378- 3e9

Bericht door hermanvdveldt »

bedankt voor de wijze info.
ik ga nog ook de assen eerst aan de ontstekingshelft monteren en dan de koppelingscarter kant.
Het is me opgevallen dat de kleine versnellingsbakas als ik die in de bronzen bus doe aan de binnenkant , dat het eerste tandwiel tegen het carter komt, dit mag natuurlijk niet, maar nu bedenk ik me , als bij montage het koppelingshuis word vastgedraaid, dan gaat het versnellingbakas naar de kant van de koppeling en kan het tandwiel niet meer de binnenkant van het carter raken, ik denk dat het zo zit..
mvg Herman
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: voortandwielas 378- 3e9

Bericht door NIX »

Ja, precies, Die kan nergens meer heen als de koppeling gemonteerd is.
Kijk eerst even in de FAQ.
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: voortandwielas 378- 3e9

Bericht door hermanvdveldt »

erg bedankt voor je antwoord, want eerst dacht ik nog dat er een opvulbus over de as heen moest , maar die kon ik niet vinden .
Ik ga het weer proberen, omdat ik het toch wel een uitdaging vind !
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: voortandwielas 378- 3e9

Bericht door hermanvdveldt »

door de info die ik van jullie heb gekregen, heb ik mijn motorblok op een hele makkelijke manier in elkaar gekregen,
Ik heb de assen in het ontstekingdeel gezet , de krukas ook aan de ontstekingscarterhelft gemonteerd , dat gaat zwaar.
de schakelwals mooi gemonteerd, en ik voelde al dat het goed zou gaan.
na de vloeibare pakking gemonteerd te hebben , kon ik het andere carterhelft er zo met mijn handen opschuiven, die krukastap aan de oliekant gaat idd heel makkelijk erover, een perfecte manier zo !
ik heb ook aan de assen gedraaid en de schakelwals , en ik weet zeker dat het goed zit.
Ben blij dat het me gelukt is , en ik vind het ook mooi om te doen

iedereen bedankt voor de info !
Plaats reactie