80cc Winterproject

Opvoeren en modificeren van de FS1
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

De cilinder is ‘schoongepoetst’ en weer toonbaar. Fijn spul dat nicasil!

Afbeelding

Grotere sproeier (van 90 naar 100) erin en de mengverhouding houd ik voorlopig 1 op 33. De eerste 2 korte rondjes op verhoogd stationair zitten er alweer op.

Binnenkort aansluiten op een compressiemeter en kijken wat die aangeeft. Ook de ontsteking nog nalopen voordat het gas weer vol opengedraaid wordt.
Laatst gewijzigd door yamjan op 08 mar 2021, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: 80cc Winterproject

Bericht door Tombo »

Let er wel op dat je met een vettere smering effectief een armer mengsel krijgt. 1:33 lijkt mij behoorlijk vet voor een nicasil cilinder die gesmeerd wordt met (ik neem aan) een moderne kwaliteitsolie
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Bedankt voor de tip Tom!

Ik weet het, vetter smeren geeft een armer benzine/luchtmengsel bij dezelfde sproeiermaat. De 1e Kawasaki 750cc tweetakt modellen hadden olie-injectie op het carter en in het inlaatkanaal van de cilinders. Bij de latere modellen kwam de injectie via het inlaatkanaal te vervallen en gingen de leidingen naar de vlotterbakken. De sproeiers gingen van 97,5 naar 105.

De sproeier van de Dellorto carburateur heb ik maar vast van 90 naar 100 laten groeien. Misschien nog een 105 proberen voordat er weer serieus gas wordt gegeven. 1 op 33 is inderdaad erg vet, denk niet dat dit nodig is. Later maak ik er 1 op 40 van.

Met de AJH cilinder reed ik altijd probleemloos met 1 op 50 gemengd. Castrol RS volsynthetisch.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: 80cc Winterproject

Bericht door NIX »

Te vet betekent ook een dikke stroperige halfverbrande laag die niet smeert maar voor extra hitte zorgt.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: 80cc Winterproject

Bericht door kittop »

Heb je al gekeken bij welke sproeier de motor gaat overslaan bij volgas?
Ik dacht trouwens dat je een separate oliepomp had. Je smeert dus vanuit de benzine tank?
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Gebruik geen oliepomp, heb geen olietank en het oliebuisje in het inlaatkanaal moest sneuvelen bij het vergroten van de diameter (van 16 naar 21mm).
Heb met de nieuwe zuiger een kilometer of 10 gereden, voorlopig maar even geen volgas testen meer. Voordat de zuiger klemde liep het blok best lekker, geen overslaan.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Ondertussen wat meer kilometers gemaakt. Denk de goede sproeier (105) gevonden te hebben, misschien nog iets aan de ontsteking veranderen. Maximale voorontsteking is nu 30 graden tussen 4.000 en 7.000 RPM, daarna afbouwen naar 20 graden bij 10.000 en 12 graden bij 12.000 RPM maar zover komt het toch niet. Denk dat ik de ontsteking bij 6.000 RPM al wat laat terug lopen.

Zoals eerder gemeld loopt het blok onderin best goed. Vanaf 40 km/u kan gewoon in de vierde versnelling gereden worden. Ook het middengebied van 60 tot 80 km/u lijkt goed te gaan. Kan iedere snelheid constant houden. Gewoon gas geven en het gaat harder. Onder moeilijke omstandigheden (de Arnhemse heuvels) valt het toch wat tegen met het middengebied. Bovenin toeren loopt de brommer krachtig en gaat door naar de 100 km/u.

De vijfbak met bewerkte Athena, bewerkte cilinderkop, bewerkte schijf, 16 mm carb en naadpijp haalde zo’n 90 km/u. Mijn teller is vrij realistisch. Bevriende forumleden hebben bij dit soort snelheden de naald vaak 10 km verder staan.

Al met al vrij veel moeite gedaan voor een relatief geringe snelheidswinst. De acceleratie lijkt wel van een ander niveau als een 50 - 60 cc FS1, binnenkort maar eens vergelijken met een van Dr. Bob z’n brommers.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: 80cc Winterproject

Bericht door kittop »

Leuk verslag, dank je voor het op de hoogte houden.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Kan eindelijk een oude vraag van Nix beantwoorden: de compressiemeter gaf 11 bar aan. Prima waarde toch?

De uitlaat vond ik wat lawaaierig. Het kleine ‘carbon’ dempertje was met echter geen mogelijkheid uit elkaar te krijgen. Popnagels uitgeboord, denk maar niet dat er iets ging bewegen. De zaag dus.

De expansie bleek geen tailpipe te hebben, de eindconus ging rechtstreeks over in de geperforeerde binnendemper, dit is verre van ideaal. Dit is nu gecorrigeerd en het schuin opstaande dempertje heeft plaats gemaakt voor een enorm dikke kachelpijp die horizontaal loopt. Mooi is misschien anders maar het werkt allemaal wel. Betere loop door de tailpipe en een stuk stiller door de grote demper vol met verse glaswol.

Afbeelding

Vooraan heeft de uitlaat al weer een gezond kleurtje gekregen, bocht wordt toch net iets te heet voor de hittebestendige blanke lak.

Afbeelding
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: 80cc Winterproject

Bericht door kittop »

"Mooi is anders"???
Ik vind je uitlaat heel subtiel.
Ook het "gezonde kleurtje" is gaaf.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

In maart schreef ik dit:
De acceleratie lijkt wel van een ander niveau als een 50 - 60 cc FS1, binnenkort maar eens vergelijken met een van Dr. Bob z’n brommers.

Afgelopen zaterdag wat sprintjes getrokken naast een goede BobBrommer (60cc Athena, expansie enz), ondanks de 95 kg van ondergetekende versus de 65 kg van de andere piloot was de paarse niet te houden. Helaas hebben we, door tijdgebrek, verzuimd mijn brommer tegenover de waterkoker, of de snelle Kreidler, te zetten met gelijkwaardige berijder. Zie YouTube filmpje in het FS1 racer topic.
Ben bang dat ik dan wel wat tekort zou zijn gekomen.

Binnenkort nog een shootout houden, Bob?
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: 80cc Winterproject

Bericht door Dr. Bob »

Goed plan, maar hopelijk kun je tegen je verlies :wink:
Niet lullen maar poetsen!
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Voor de start krijg jij dan nog wel ff een rugzak met 20 kilo stenen omgehangen.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Twee weken geleden cilinder er maar eens afgehaald om te kijken hoe alles er na een dikke duizend kilometer uitzag. Keurig zuigertje toch?

Afbeelding

Na bijna twee jaar kwam ik ook achter de grootste sleutelblunder van dit project. Was er van uitgegaan dat de cilinderkop een bougie met korte schacht nodig had, zoals bijna alle brommers. Dit bleek nu dus NIET het geval!!

Afbeelding

Eigenlijk verrassend dat de brommer met die weggemoffelde bougie nog zo goed heeft gelopen.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Alles weer snel in elkaar gezet met een B9ES bougie en rijden maar. Liep gelijk een stuk krachtiger en ik was erg enthousiast over de nieuw gevonden pk’s (okay misschien 1 pk). Na wat heen- en weer gerij naar een vriend tijd voor de volgende blunder: vol open gooien in de vier en kijken wat ie doet.

Afbeelding

Door de hogere compressie was het verstandiger geweest om de ontsteking bij maximum koppel wat later te zetten. En een grotere sproeier had misschien ook geen kwaad gekund.
Plaats reactie