Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Bericht door HotWheels »

marco schreef:Staat dat niet in het instructieboekje?
jvsoelen schreef:Fizzie, heb je er een foto van ?, want dat service boekje heb ik er niet bij .
Gebruikersavatar
jvsoelen
100km gereden
100km gereden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 mei 2020, 16:23
Locatie: Geldermalsen.
Contacteer:

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Bericht door jvsoelen »

Neen marco, daar wordt niet over de meting gesproken.
Dus nu even wachten op reactie’s omtrent de hoogte van de meting.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Bericht door kittop »

Ter info:
In Britte haar TY50m motorblokje (het zelfde als jouw RD, echter een 80cc uitvoering) zit 70mm onder de rand van de oliedop de motorolie, als de brommer recht staat.
Britte haar TY blokje lekt geen spat en ze is erg precies, dus kan ik er vanuit gaan dat er vanuit "droog" (dus geen recidu) 500cc in zit.
Waarschijnlijk heeft ze een FS1 oliedop gemonteerd, want er zit een dippertje aan de dop.
Dat dippertje is slecht af te lezen, dus heb ik een ijscostokje gebruikt om te meten.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Bericht door NIX »

Jongens, als er maar olie in zit. 3 pagina's!
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Bericht door marco »

Zo lang het lekt zit er genoeg olie in!!!
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Bericht door kittop »

@ Marco, Helemaal mee eens, het geeft alleen een troep op de garagevloer.
NIX schreef:Jongens, als er maar olie in zit. 3 pagina's!
Ook helemaal mee eens Nix,,,
En voordat het hier uitsterft,,, zijn er in ieder geval weer 3 pagina's bij. :roll:
Voor mij is het amper werk... Ondanks ik kitter ben,,, Nee, hoofdzakelijk kitwerk doe,,, en mijn handen bijna aan poeier geknepen heb, kan ik 10 vinger-blind en ram ik nog steeds 2000 aanslagen per 10 min op mijn versleten ergonomische Microsoft toetsenbordje.
Als jullie dit lezen, zijn jullie bijna net zo lang bezig.
8)

De DT125 175 250 400 TY forum is helemaal stil nu en wordt je verwezen naar een faceboekding waar ik helemaal niets meer aan vind.
Bij dat forum werd toen op alles gereageerd van klikostampers tot aan complete (ver)bouwkwesties.
Tussendoor werden vragen over de tweewielers beantwoord.
Die community was vrij klein, maar erg hecht. Ik kom na 20 jaar nog steeds dezelfde namen tegen en als er wat georganiseerd werd de boel gemobiliseerd. Met een MZ zijspan met een TY er op, een oud invalide Renaultje met een DT250 er in gepropt, een Daf coupé met een karretje er achter, en "Corten-staal" (zonder verf) Daihatsu zonder achterbank en voorstoel en een RD50mx in de plaats die nog half geassembleerd moest worden...
Het was altijd de vraag wat je tegenkwam, maar altijd "apart".
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Bericht door NIX »

Dat gebeurt nou eenmaal. Ook hier zijn wat forumwisselingen geweest, wat hacks die reportages en threads verwoestten, fotosites die kapten en dus foto's lieten verdwijnen, wat mafkezen die zich als forumpolitie gingen gedragen en er kwam FB. Dat sloopt een forum. en mensen krijgen andere interesses. Bedenk dat er 15 jaar geleden nog 16-jarigen op FS1's konden rijden, nu zijn ze zo idioot veel geld waard geworden, dat sloopt ook een hobby en nieuwe aanwas is er niet. Hier zitten nog wat die-hards, maar vooral de technische info zie ik als belangrijk en reden dat het er nog is. Op FB wordt elke dag dezelfde vraag opnieuw gesteld. En het is best gezellig hier, soms.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Bericht door Tombo »

Het internet is gewoon veranderd. 15 jaar geleden had je nog geen Facebook. Toen waren het echt hoogtijdagen voor allerlei fora. Je ziet het overal, het schuift allemaal langzaam naar Facebook. Want dat is makkelijker om ff snel een vraag te posten (ook al is die vraag al 129408934 keer gesteld) en een foto te posten.
Verder neemt in 'ons' geval de interesse in (oldtimer) brommers af bij de jeugd. Je moet een nu al een rijbewijs halen wat al een extra drempel is, en oldtimerbrommers zijn nu gewoon erg duur geworden voor 16 jarigen. Voor nog geen 2000 euro koop je een splinternieuwe bami caferacer, die niet kapot gesleuteld is en het in principe altijd doet. Waarom zou je dan voor meer dan 1000 euro een kapotgesleutelde FS1/Kreidler kopen waar je nog een flinke bak geld tegenaan moet gooien wil je hem leuk/naar je zin maken.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Bericht door kittop »

Ook hier merk ik een enorme "gun-factor" en veel vragen over te beschikken onderdelen wordt niet op gereageerd.
Maar mensen die enthousiast met,,, euhh... "iets" bezig zijn, worden keurig naar de te beschikken sites verwezen of worden adresjes doorgegeven.
Mensen met botte pech, zoals de aan gruzelementen gereden Belgische Street, worden doorverwezen naar juiste plekken en worden adequaat geholpen.
Dat zijn fantastische dingen om te lezen.

In mijn opinie mag een hobby best wel wat kosten, maar soms schiet het helemaal door naar de verkeerde kant, ben ik met je eens.
Alhier merk ik dat ik te weinig tijd/energie heb om met de hobby bezig te zijn.
Het is absurd om een XT te hebben staan die al 10 jaar slecht start...
Nu vragen de sleutelvriendjes van mijn dochter of ze wat aan de XT mogen doen, zoals olie verversen en de carburateur aanpakken om te kijken of het starten beter wil worden.

Ik vind het ontzettend leuk om te sleutelen, maar omdat de tijd/energie ontbreekt lees en kijk ik graag tussendoor wat op dit forum.
Vorige week was ik niet lekker en had ik een C-testje laten doen. Dan "mag" je 2 dagen de deur niet uit en intussen heb ik de garage opgeruimd.
Dat was lekker.... Maar het liefst had ik die twee dagen gesleuteld.
Zelfs nu staat de garage weer vol met noem het maar op... én ontbreekt de ruimte én ben druk met batterijtjes van kerstverlichting én kapotte snoertjes én de kapotte rolluik én balansen én afsluiten van boekhoudkundig jaar én de kalkoen én.... weet ik veel...
Het liefst sluit ik mezelf op tussen de benzinedampen van de lekkende benzinekranen.

Fijne kerstdagen allen.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Bericht door NIX »

Als ik aan 1 ding de pest heb is als ik iemand met een onderdeel help en het vervolgens voor het 3-dubbele op MP zie. Of als het binnen een dag kapot gemaakt wordt. Dan word je vanzelf voorzichtiger met weggeven.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Bericht door kittop »

Kan ik goed begrijpen, MP en FB vind ik al een tijdje echt niet leuk meer en de sport is er een beetje af.
Bij particulieren hoef ik niet meer te zijn, maar ga graag naar Hilversum of Almere voor onderdeeltjes voor de lagere CC's
Voor de XT ga ik graag naar Punthorst, maar banden, olie etc hou ik het graag hier lokaal.

Ik doe aan vrijwilligerswerk en ook dat is al sinds de epidemie ook een stuk minder leuk door het ontbreken van bijvoorbeeld "De nabespreking".
Het werk bestaat uit ophalen van oud papier en ook de weersomstandigheden zijn afgelopen jaar ook toevalligerwijs heel slecht geweest.
Voorheen had je redelijk volle kliko's met papier, maar sinds het uitbreken van de epidemie staat er heel veel los karton e.a. verpakkingsmiddelen langs de weg.
In combinatie met het natte weer en donkere avonden kom je kapot en laat thuis doordat je dat verregende kartonpulp van de vloer kan rapen om in de vuilniswagens te gooien.
Veel van mijn collega-papierophalers zijn 70 plussers en hoeven de volgende dag niet vroeg op, maar ze vragen zich wel af waar de jongere generatie van die club op die avonden uithangen.

Van die betreffende sportvereniging beseft het bestuur en sporters niet hoe afhankelijk ze het afgelopen decennia zijn geworden van die inkomsten van het oud papier en daarbij dus het voortbestaan van die vereniging en verbazingwekkend hoe lauw er gereageerd wordt op de vraag om assistentie en extra nodige inzet van de leden.
Diezelfde 70+ers vragen zich nu oprecht af wat er aan de hand is met de volgende generatie en vragen zich af wat ze verkeerd gedaan hebben met de opvoeding van hun kroost.
Er gaat echt een stukje fatsoen en gedachtegoed teloor heb ik echt het idee, maar ook een soort van verantwoordelijkheid en fatsoen drijft weg lijkt het.

Aantal jaren eerder was het al eens geëscaleerd omdat het "eerste honkballteam" mensen moest leveren,,,, maar niemand had tijd...
Maar toevallig was er ook die avond Europees voetbal op tv. Een man zei dat de leider hoogstwaarschijnlijk verzuimd had om te lobbyen...
De leider stond bij mij op de wagen en had me al ruim een week eerder gezegd dat hij geen mensen kreeg losgeweekt...
Die man van de opmerking vertelde ik koud: "Die leider was al ruim twee weken aan het lobbyen kan ik je vertellen,,,, maar de prinsjes moesten voetbal kijken..."
De rest proestten het uit,,, Het bleek de voorzitter te zijn die ook een zoon had in het eerste team... Wist ik veel.

2x per jaar doe ik drains doorspuiten bij een volkstuinvereniging, afgelopen keer was er een tuinder die mij er op wees dat ik zijn drain niet doorgespoten had...
"Beste man, Jouw drain heb ik vorige week al gedaan" was mijn antwoord... Dat was niet waar volgens die tuinder....
"Maak je mij uit voor leugenaar" krijste ik die man vanuit de sloot toe.... "spring dan zelf met je kloten in de sloot, als je mij niet gelooft"
De rest van het doorspuitteam ging stuk van het lachen,,, puur omdat ik precies de goede zeurpiet op zijn nummer zette...
Wist ik veel,,, ik ben ook bij die vereniging geen lid net zoals bij die sportvereniging.

Soms denk ik oprecht: "Voor wie doe ik dit"...

Aan de andere kant...
Kort geleden had ik een jonge kerel geholpen met een motorblokje en samen hebben we heerlijk lopen knoeien hier in de garage.
Als dank kreeg ik een Zuid-Afrikaans lekkernijtje getrakteerd, die ik weer doorgegeven heb aan een Zuid-Afrikaaner maatje van mij die op zijn beurt er van genoten heeft.
Precentjes die ik met de kerst spontaan gekregen heb van mensen waar ik het totaal niet van verwachte, omdat ik ze een keertje tussendoor geholpen heb met mijn werk, of de Poolse overbuurjongen die gisteravond de helft van zijn zelfgebakken taartje kwam brengen, omdat ik zijn zijn Krolïk in de vakantie gevoerd had.
Dat zijn weer de leuke momenten, en Iedereen blij.... En denk ik...

"Ohja,,, voor DIE doe ik dat"

hmm.... volgens mij ben ik nu "Off-Toppic"
Gebruikersavatar
HotWheels
500km gereden
500km gereden
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
Locatie: Lochristi (België)

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Bericht door HotWheels »

NIX schreef:Jongens, als er maar olie in zit. 3 pagina's!
en na 3 pagina's olie millimeteren volgt pas het echte proza :speachless:
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Bericht door marco »

kittop schreef:Kan ik goed begrijpen, MP en FB vind ik al een tijdje echt niet leuk meer en de sport is er een beetje af.
Bij particulieren hoef ik niet meer te zijn, maar ga graag naar Hilversum of Almere voor onderdeeltjes voor de lagere CC's
Voor de XT ga ik graag naar Punthorst, maar banden, olie etc hou ik het graag hier lokaal.

Ik doe aan vrijwilligerswerk en ook dat is al sinds de epidemie ook een stuk minder leuk door het ontbreken van bijvoorbeeld "De nabespreking".
Het werk bestaat uit ophalen van oud papier en ook de weersomstandigheden zijn afgelopen jaar ook toevalligerwijs heel slecht geweest.
Voorheen had je redelijk volle kliko's met papier, maar sinds het uitbreken van de epidemie staat er heel veel los karton e.a. verpakkingsmiddelen langs de weg.
In combinatie met het natte weer en donkere avonden kom je kapot en laat thuis doordat je dat verregende kartonpulp van de vloer kan rapen om in de vuilniswagens te gooien.
Veel van mijn collega-papierophalers zijn 70 plussers en hoeven de volgende dag niet vroeg op, maar ze vragen zich wel af waar de jongere generatie van die club op die avonden uithangen.

Van die betreffende sportvereniging beseft het bestuur en sporters niet hoe afhankelijk ze het afgelopen decennia zijn geworden van die inkomsten van het oud papier en daarbij dus het voortbestaan van die vereniging en verbazingwekkend hoe lauw er gereageerd wordt op de vraag om assistentie en extra nodige inzet van de leden.
Diezelfde 70+ers vragen zich nu oprecht af wat er aan de hand is met de volgende generatie en vragen zich af wat ze verkeerd gedaan hebben met de opvoeding van hun kroost.
Er gaat echt een stukje fatsoen en gedachtegoed teloor heb ik echt het idee, maar ook een soort van verantwoordelijkheid en fatsoen drijft weg lijkt het.

Aantal jaren eerder was het al eens geëscaleerd omdat het "eerste honkballteam" mensen moest leveren,,,, maar niemand had tijd...
Maar toevallig was er ook die avond Europees voetbal op tv. Een man zei dat de leider hoogstwaarschijnlijk verzuimd had om te lobbyen...
De leider stond bij mij op de wagen en had me al ruim een week eerder gezegd dat hij geen mensen kreeg losgeweekt...
Die man van de opmerking vertelde ik koud: "Die leider was al ruim twee weken aan het lobbyen kan ik je vertellen,,,, maar de prinsjes moesten voetbal kijken..."
De rest proestten het uit,,, Het bleek de voorzitter te zijn die ook een zoon had in het eerste team... Wist ik veel.

2x per jaar doe ik drains doorspuiten bij een volkstuinvereniging, afgelopen keer was er een tuinder die mij er op wees dat ik zijn drain niet doorgespoten had...
"Beste man, Jouw drain heb ik vorige week al gedaan" was mijn antwoord... Dat was niet waar volgens die tuinder....
"Maak je mij uit voor leugenaar" krijste ik die man vanuit de sloot toe.... "spring dan zelf met je kloten in de sloot, als je mij niet gelooft"
De rest van het doorspuitteam ging stuk van het lachen,,, puur omdat ik precies de goede zeurpiet op zijn nummer zette...
Wist ik veel,,, ik ben ook bij die vereniging geen lid net zoals bij die sportvereniging.

Soms denk ik oprecht: "Voor wie doe ik dit"...

Aan de andere kant...
Kort geleden had ik een jonge kerel geholpen met een motorblokje en samen hebben we heerlijk lopen knoeien hier in de garage.
Als dank kreeg ik een Zuid-Afrikaans lekkernijtje getrakteerd, die ik weer doorgegeven heb aan een Zuid-Afrikaaner maatje van mij die op zijn beurt er van genoten heeft.
Precentjes die ik met de kerst spontaan gekregen heb van mensen waar ik het totaal niet van verwachte, omdat ik ze een keertje tussendoor geholpen heb met mijn werk, of de Poolse overbuurjongen die gisteravond de helft van zijn zelfgebakken taartje kwam brengen, omdat ik zijn zijn Krolïk in de vakantie gevoerd had.
Dat zijn weer de leuke momenten, en Iedereen blij.... En denk ik...

"Ohja,,, voor DIE doe ik dat"

hmm.... volgens mij ben ik nu "Off-Toppic"
Wat een verhaal weer Afbeelding
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Leon H.
50km gereden
50km gereden
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jan 2016, 16:08
Locatie: Sevenum (Lb)

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Bericht door Leon H. »

En we lezen het niet alleen met z'n allen (bericht 645 keer bekeken), het zet ons ook nog aan het denken ...
Mooi toch ?
Gebruikersavatar
jvsoelen
100km gereden
100km gereden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 mei 2020, 16:23
Locatie: Geldermalsen.
Contacteer:

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Bericht door jvsoelen »

Het maat stokje behoort eigenlijk bij het boordgereedschap setje/ in het instructie boekje te zitten , zoals (zie hierboven op tab blad 1).
Maar dat gehele setje zit er bij mij niet meer in !.
Wie kan mij zeggen waaruit het boordgereedschap setje bestaat, dan kan ik dat zelf bijéén zoeken.
Heeft iemand daar een foto van.
Of heeft iemand het originele boordgereedschap setje liggen ?.
Laat het weten.
Plaats reactie