Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door fs1man »

Velen van ons kennen het een keer teveel toeren en je lampen branden door, en dan niet een maar gelijk alle drie.
De FS1 heeft een 6 volt stroom circuit dat was in de jaren 70 gangbaar voor brommers, maar ook toen al branden regelmatig je lampen door.
De gelijkrichter en de accu zijn vaak de oorzaak , dit zijn in mijn ogen de zwakke punten in het systeem.
Ik rij nu sinds enige maanden rond met een fs1 met de componenten van het 12 volt systeem van een Yamaha TZR , deze componenten zijn de accu, de gecombineerde spaninningsregelaar/gelijkrichter, de claxon en het knipperlicht relais.
De knipperlichten en het remlicht hebben nu 12 volt 10 watt lampen en de teller en het achterlicht 12 volt 4 watt lampjes voor de koplamp zijn gewoon 12 volt lampen te koop.
De bevindingen zijn dat het 12 volt systeem veel stabieler is dan het 6 volt systeem De knipperlichten knipperen feller en regelmatiger en andere weg gebruikers zien nu ook overdag dat je de knipperlichten gebruikt met de 6 volt kaarsjes was dat vaak niet zo, de claxon klinkt luider en ook de verlichting schijnt feller.
Dat ik voor het TZR systeem gekozen heb is puur toeval ik had er in het verleden een gesloopt en de componenten liggen.
Afgelopen zondag gebeurden er iets waardoor ik besloten heb al mijn FS1,tjes met deze tzr onderdelen uit te gaan voeren.
Het stekkertje van de koplamp was uit het vrouwtje geschoven en de koplamp stopten er dus mee, normaal gesproken zouden nu de teller en het achterlicht door branden.
Maar nee door de tzr spanningsregelaar gingen ze niet eens feller branden en ik kon thuis het stekkertje weer in klikken en ik had weer gewoon licht.

Afbeelding
Dit is de Spanning regelaar / gelijkrichter van de TZR , deze heeft 4 aansluitingen.
twee ervan gebruik je voor de rode en de witte draad van je huidige gelijk richter en een aansluiting leg je aan de massa.
De vierde aansluiting gebruik ik niet maar ik kan me voorstellen dat deze op de ontsteking aangesloten zou kunnen worden al weet ik dat niet zeker.
Deze regelaar zit ook op de Yamaha aerox en neos.
De 12 volt accu van de TZR past met wat kleine aanpassingen aan de accuplaat gewoon in de accu ruimte en kan met het bestaande accu riempje op zijn plaats worden gehouden.
Ik heb de brakke zekering houder van de fs1 vervangen voor een zwevende steek zekering houder met aan een kant een oogje waarmee je hem op de accu schroeft en aan de andere kant een rond stekkertje zodat hij goed in de originele bedrading past.
Bij de oude draadbomen voor zij contact moeten de oogjes voor de gelijkrichter vervangen worden door vrouwelijke platte stekkers, en bij de nieuwere draadbomen stuurcontact even uit het hoofd alleen het stekkertje aan de witte draad.

Ik heb gisteren 12 volt accu,s en regelaars besteld voor mijn andere fs1,tjes , de accu,s zijn zojuist gebracht als het andere spul binnen is maak ik wel een schema met een tekening en wat foto,s.
Voor de kosten hoef je het niet te laten ongeveer 50 euro per brommer , maar je hebt dan een stabiel stroom circuit waarin de lampen heel blijven ook al stopt er een mee omdat hij aan het eind van zijn brand uren zit.
Daarnaast is het ook veiliger omdat andere weg gebruikers nu wel zien dat je de knipperlichten aan hebt.
Persoonlijk vind ik dit een zinnige update voor je FS1.

Afbeelding

De 6 volt FS1 accu naast De 12 volt TZR accu.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door Jeti »

Mooie ondervinding Jos!

Is het ook mogelijk om direct over te gaan op LED verlichting met dit systeem?
Ik heb alles behalve de accu al klaar liggen. Hopelijk dit jaar opbouwen en toepassen.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door fs1man »

in principe wel Jet alleen voor de knipperlichten zal je of een weerstand of een led knipperlicht relais moeten gebruiken anders knipperen ze te snel.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door Jeti »

Knipperlichten doe ik niet aan, heb ik geen plek voor in de schuur
wietsefs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 feb 2008, 21:01
Locatie: Opende

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door wietsefs1 »

Als je een 6v spanningsregelaar toepast heb je ook stabiel licht met de standaard accu.
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door gklijnhout »

Maar waar haal je dan voldoende stroom en spanning vandaan om deze 12 volt accu tijdens het rijden te laden en opgeladen te houden ?
Je stroomspoel achter het vliegwiel is immers 6 volt bij hoge toeren zal deze hier zeker overheen gaan maar heeft hij over de gehele lijn voldoende vermogen om een accu van 12 volt te laden ?

Gert.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door marco »

wietsefs1 schreef:Als je een 6v spanningsregelaar toepast heb je ook stabiel licht met de standaard accu.


Geen accu 4 laif
Yamaha Sheriff 1981
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door fs1man »

Daar was ik ook bang voor Gert, maar ik rij er nu een maand of 3 mee, en tot op heden is de accu nog steeds geladen geweest.
Daar komt bij omdat het een probeersel was dat de accu die ik gebruikt heb niet meer 100 % was zo kreeg hij de tzr na 1 a 2 weken stilstand niet meer gestart met de startmotor.
je rijd over het algemeen natuurlijk behoorlijk in de toeren , wat waarschijnlijk verklaard dat de accu geladen blijft.
Ik heb eigenlijk bewust deze afgelopen periode van het jaar gekozen omdat je minder rijd en de omstandigheden (temperaturen Vorst en je rijd wat vaker met het licht aan) de accu zwaarder belasten.
ik heb in deze periode 1x gehad dat de accu wat leger was de brommer had toen 2 weken niet gelopen en iedere nacht nachtvorst gehad, er was nog wel stroom maar te weinig om bij voorbeeld de claxon op normale sterkte te laten klinken.
De brommers die nog wel het 6 volt gebeuren hebben stonden een week eerder al met een lege accu , in tegenstelling tot de accu die ik gebruik in de 12 volt fs1 , was deze 6 volt accu nog betrekkelijk nieuw.
Ik heb in het verleden ook spanning regelaars gebruikt met 6 volt accu , maar de koplamp leek nog zwakker te branden dan zonder en de 6 volt accu kookten net zo goed over.
Voor mij was het toen duidelijk dat er iets moest gebeuren ik moest van dat 6 volt gebeuren af, ik kocht elk jaar nieuwe 6 volt accu,s en nee niet van die knaken accu,s van 9 euro, maar Yuasa accu,s die toch beschouwd worden als de beste motorfiets accu.
Onze fs1 levert gewoon meer stroom dan het 6 volt systeem aan kan vooral als ze wat harder lopen dan 40 km/u.
Geen accu is voor mij geen optie omdat ik graag remlicht , knipperlichten en een claxon gebruik.
Maar sceptici hebben een punt ik heb het nu pas bij een brommer toe gepast , het kan immers zomaar zijn dat deze brommer al teveel spanning af geeft, hij liet voor de modificatie immers de lampen door branden, dat bleek aan de gelijkrichter te liggen , deze heb ik destijds vervangen en de lampen bleven weer heel , maar omdat ik er toch een beetje klaar mee was heb ik deze modificatie toch toe gepast.
Ik wacht nu nog op wat onderdelen en 12 volt lampen voordat ik ook nummers 1 en 4 kan gaan ombouwen , deze 2 brommers zijn qua set ups elkaars uitersten nummer 1 heeft een ajh cilinder terwijl nummer 4 het moet doen met een 378 cilinder.
De al gemodificeerde nummer 3 heeft een f5b cilinder en zit daar dus net tussen in.
In principe zou het gezien de toeren voor de nummers 1 en 3 geen probleem moeten zijn de accu geladen te houden Nummer 4 maakt minder toeren door de 378 cilinder , ik ben dus benieuwd hoe deze het gaat doen.
Ik meld mijn bevindingen hier wel weer.
Maar al zou het betekenen dat de accu,s zeg 1x per maand bij geladen moeten worden dan weegt dat nog niet op tegen de voordelen van 12 volt.
1.Geen doorgebrande lampen meer.
2.Betere zichtbaarheid van de knipperlichten voor andere weggebruikers.
3.niet elk jaar de accu vervangen.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
wietsefs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 feb 2008, 21:01
Locatie: Opende

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door wietsefs1 »

Heb je misschien ook gemeten wat de spanning is? dan weet je of het genoeg is om de accu te laden, zou tussen 13,5 en 14 V moeten zijn.

Er is een mooie 6V spanningsregelaar die een begrensde wisselspanning afgeeft voor de verlichting en tevens een laadspanning afgeeft voor de accu.
Maar als er voldoende spanning is voor 12 V dan geniet dat ook mijn voorkeur.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door fs1man »

ik had met mijn oude multimeter de spanning gemeten voordat ik begon met de modificatie.
maar mijn oude multimeter bleek niet helemaal jofel te zijn, ik heb nu een nieuwe daar wilden ik sowieso
een dezer dagen opnieuw mee gaan meten.
word vervolgt.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door gklijnhout »

Klinkt goed maar ben ook benieuwd wat je aan spanning meet.

In ieder geval een leuk item om te volgen !

Gert.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door fs1man »

ik heb Gisteren even een poging gedaan om de spanning te meten maar dat is toch vrij lastig alleen
Mijn oude multimeter had wat langere dunne pennen die konden langs de stekkers op zeg maar.
Deze nieuwe is een stuk degelijker maar heeft korte dikkere pennen dat ging dus niet alleen.
Maar de meting komt er een dezer dagen wel ik wil het zelf ook weten namelijk.
Gisteren kreeg ik ook de Spanning regelaar / Gelijkrichters binnen voor de andere 3 brommers
Deze zijn eigenlijk voor een yamaha aerox of neos en hebben een groen stekkerblokje in plaats van
een blauwe zoals bij de tzr, dat maakte mij een beetje aan het twijfelen op school heb ik immers geleerd
dat in de elektronica kleuren van stekkerblokjes best belangrijk zijn.
Ik heb op internet een schema opgezocht van een yamaha scooter en mijn twijfel werd bevestigd , de functies zijn wel
allemaal gelijk alleen zit ten opzichte van de tzr de scooter stekker er net andersom in dus aansluiting 1 word 4 en 4 word 1
en 2 word 3 en 3 word 2.
In dit schema werd ook wat duidelijker wat de aansluiting doet die ik nu niet aangesloten heb, deze komt op de lichtspoel van de ontsteking.
Misschien is het wijs om deze dan ook maar aan te sluiten.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Winston
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2015, 16:41
Locatie: Nederhorst den Berg

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door Winston »

Interessant,
Stel dat je watergekoeld wilt gaan rijden zou je dus ook een 12v elec. waterpomp kunnen aansluiten?
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door fs1man »

Eindelijk heb ik stroom gemeten , allereerst even de conditie van de accu , omdat dit een probeersel was had ik een accu van de TZR genomen deze voldeed niet meer in de TZR , althans hij verloor zoveel spanning dat deze de startmotor niet meer rond kreeg.
bij het meten in de FS1 gaf hij dan ook maar 9 volt aan, maar er staat een nieuwe accu klaar nu om er in te zetten.
De meeting dan: Stationair meet ik 10-12 volt op de accu dat is dus te weinig om de accu te laden.
Bij half gas dit zou bijna volgas belast moeten simuleren meet hij 13-15 volt aan de accu dat is dus voldoende om de accu te laden.
Met het licht aan meet ik 12-13 volt ook dit zou net voldoende zijn.
De meeting is gedaan met de volgende set up F5B cilinder 16 mm carburateur en dikke uitlaat, brommer loopt ongeveer 65/70 km/u.
Aankomende week ga ik ook een meting doen bij nummer 4 deze moet eerst aangepast worden aan het 12 volt gebeuren , maar heeft een langzamere set up een 378 cilinder en maakt dus minder toeren even kijken hoezeer dat gevolgen heeft voor de laadstroom.
Als volgende week nummer 1 terug is kan ik het zelfde doen deze heeft een snelle set up met een bewerkte ajh cilinder.
Ik heb dan metingen met 3 set ups langzaam , sneller en snel dan weet ik of dit simpele systeem geschikt is voor alle set ups.
Ondertussen ben ik ook bezig met het bedenken van een goed systeem om de 12 volt accu in de brommer kwijt te kunnen zonder de originele 6 volt accuplaat te verbouwen, daarover ook nog meer als ik wat verder ermee ben.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
wietsefs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 feb 2008, 21:01
Locatie: Opende

Re: Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door wietsefs1 »

Als je dit gedaan hebt met aangesloten accu dan gaat het niet goed komen met je accu, 15 Volt dan kookt hij droog.
Plaats reactie