Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Van 6 volt naar 12 volt, Geen doorgebranden lampen meer.

Bericht door fs1man »

Velen van ons kennen het een keer teveel toeren en je lampen branden door, en dan niet een maar gelijk alle drie.
De FS1 heeft een 6 volt stroom circuit dat was in de jaren 70 gangbaar voor brommers, maar ook toen al branden regelmatig je lampen door.
De gelijkrichter en de accu zijn vaak de oorzaak , dit zijn in mijn ogen de zwakke punten in het systeem.
Ik rij nu sinds enige maanden rond met een fs1 met de componenten van het 12 volt systeem van een Yamaha TZR , deze componenten zijn de accu, de gecombineerde spaninningsregelaar/gelijkrichter, de claxon en het knipperlicht relais.
De knipperlichten en het remlicht hebben nu 12 volt 10 watt lampen en de teller en het achterlicht 12 volt 4 watt lampjes voor de koplamp zijn gewoon 12 volt lampen te koop.
De bevindingen zijn dat het 12 volt systeem veel stabieler is dan het 6 volt systeem De knipperlichten knipperen feller en regelmatiger en andere weg gebruikers zien nu ook overdag dat je de knipperlichten gebruikt met de 6 volt kaarsjes was dat vaak niet zo, de claxon klinkt luider en ook de verlichting schijnt feller.
Dat ik voor het TZR systeem gekozen heb is puur toeval ik had er in het verleden een gesloopt en de componenten liggen.
Afgelopen zondag gebeurden er iets waardoor ik besloten heb al mijn FS1,tjes met deze tzr onderdelen uit te gaan voeren.
Het stekkertje van de koplamp was uit het vrouwtje geschoven en de koplamp stopten er dus mee, normaal gesproken zouden nu de teller en het achterlicht door branden.
Maar nee door de tzr spanningsregelaar gingen ze niet eens feller branden en ik kon thuis het stekkertje weer in klikken en ik had weer gewoon licht.

Afbeelding