Pagina 1 van 3

Gert's 3-plaats, RD worm en kruk topic

Geplaatst: 16 jan 2015, 22:17
door gklijnhout
Omdat de foto's zo goed zijn en de uitleg zo duidelijk heb ik dit topic naar de FAQ gekopieerd en niet relevant gebabbel eruit gehaald.


Vraag aan de kenners, bestaan er koppelingsplaten voor een FS welke dunner zijn als de "standaard" dikte ? en zo ja waar kan ik deze kopen?

Ik bezit een behoorlijk aantal gebruikte en nieuwe gevoerde koppelingsplaten welke allemaal 3.6 mm dik zijn en zoek er een paar die dunner zijn.

Gert.

Re: Vraag aan de kenners

Geplaatst: 16 jan 2015, 22:21
door NIX
Ik ken alleen de dunne TZR platen. De ongevoerde, dus.

Re: Vraag aan de kenners

Geplaatst: 16 jan 2015, 22:56
door marco
Die Engelse hebben van die dunne platen.

Re: Vraag aan de kenners

Geplaatst: 17 jan 2015, 09:48
door fizzie
Ik denk dat jullie het over de stalen platen hebben. Die zijn idd dunner. De gevoerde zijn bij mij weten 3,6.
Maar waarom dunnere platen? Gaat hij nog harder slippen.

Re: Vraag aan de kenners

Geplaatst: 17 jan 2015, 11:06
door NIX
Ik gok om meer platen in een koppeling te kunnen stoppen.

Re: Vraag aan de kenners

Geplaatst: 17 jan 2015, 11:13
door gklijnhout
Het gaat om de gevoerde platen.

Een tijdje geleden heb ik hier iets van gelezen het ging om een koppeling welke uit Engeland zou komen deze waren voorzien van dunnere kunstof platen.

Het doel is namelijk om mijn koppeling aan te passen naar 3 platen daarbij absoluut niet twijfelen aan de kennis en uitvoering van die Gino maakt maar heb mijn koppeling door een goede vriend die handig is met een draaibank laten bekijken deze heeft de binnentrommel aan de onderkant waar de vulring tegen aan komt 2 mm verzonken daarbij de uitsparing 45 mm rond gemaakt dit om de binnentrommel geen contact te laten maken met de verhoging rond de lagerbus.
Verder heeft deze op het deel waar de koppelingsvoering rust zover weggenomen dat de oorspronkelijk diameter van de voering nog totaal draagt dus contact maakt hier meer materiaal wegnemen verkleint dit oppervlak dat dan weer nadelig werkt.
Aan de onderkant bij de vulring meer materiaal wegnemen lijkt mij niet zo verstandig dit om dat de totale dikte van de trommel tussen de versterkingsribben nu nog maar 2.5 mm is en dan alleen maar zwakker gaat worden.
Nu na montage van 3 gevoerde en 2 stalen platen komt de bovenste gevoerde plaat gelijk met de bovenkant van de korf welke bij ontkoppelen wat meer ruimte zal krijgen en mogelijk er overheen zou kunnen draaien dunnere stalen of dunnere gevoerde platen zou net genoeg kunnen zijn om de gehele koppeling op sterkte te houden en de juiste totale hoogte niet in gevaar te brengen.

Nogmaals ik heb absoluut geen twijfel aan Gino`s constructie ik weet namelijk niet hoe hij deze koppelingen maakt en waar hij hoeveel materiaal wegneemt na zijn uitvoerige testen met veel vermogen blijft het heel dus moet het goed zijn.
Misschien wil hij zijn gevonden uit en afdraaimaten prijsgeven ?

Gert.

Re: Vraag aan de kenners

Geplaatst: 17 jan 2015, 11:37
door NIX
Ik denk dat de dunne ongevoerde platen je al genoeg gaan helpen. Die zitten in het Engelse setje en komen uit zo'n racegeval als waar Jos mee rijdt.

Je kent het topic waarin de Engelse oplossing wordt besproken? Ik heb ook zo'n setje gekocht, gewoon om het Laars mogelijk te maken er een stel in te voeren. Ik vind het zelf geen mooie oplossing, maar sommige spullen zijn zeker goed bruikbaar in combinatie met versleten platen en versleten grondplaat en deksel. Gino's oplossing is tot nu toe 1 van de mooiste en die bewijst zich al enkele jaren. Die van jou klinkt ook goed.

Re: Vraag aan de kenners

Geplaatst: 17 jan 2015, 18:08
door NIX
Ik ben even gaan meten, de platen die bij de Engelse set geleverd zijn, zijn nieuw 3,6mm dik. Van een greep uit de gebruikte platen meet ik de meeste op 3,5, maar het varieert van 3,3 tot 3,7. De Engelse set wint het meest op de ongevoerde platen.

Re: Vraag aan de kenners

Geplaatst: 17 jan 2015, 18:38
door ginofs1
NIX schreef:Ik ben even gaan meten, de platen die bij de Engelse set geleverd zijn, zijn nieuw 3,6mm dik. Van een greep uit de gebruikte platen meet ik de meeste op 3,5, maar het varieert van 3,3 tot 3,7. De Engelse set wint het meest op de ongevoerde platen.



ja klopt en zo als ik gewaarschuwd heb dat het niet goed kan gaan met de engelse setjes zijn er toch personen die mijn niet geloofden. en het bewijs is geleverd :wink: de hele boel vastgeslagen en naar de kloten gelopen. zelfs de ketting was gebroken :shock:

Re: Vraag aan de kenners

Geplaatst: 17 jan 2015, 19:16
door NIX
Ongevoerde FS1 platen zijn 1,7mm dik, TZR platen uit de Engelse set zijn 1,3 dik.

Ik vond vooral die Engelse veren te stug. Het kwam ook allemaal net niet uit.

Re: Vraag aan de kenners

Geplaatst: 17 jan 2015, 19:33
door gklijnhout
ginofs1 schreef:
NIX schreef:Ik ben even gaan meten, de platen die bij de Engelse set geleverd zijn, zijn nieuw 3,6mm dik. Van een greep uit de gebruikte platen meet ik de meeste op 3,5, maar het varieert van 3,3 tot 3,7. De Engelse set wint het meest op de ongevoerde platen.



ja klopt en zo als ik gewaarschuwd heb dat het niet goed kan gaan met de engelse setjes zijn er toch personen die mijn niet geloofden. en het bewijs is geleverd :wink: de hele boel vastgeslagen en naar de kloten gelopen. zelfs de ketting was gebroken :shock:



Dat is nu net wat ik niet wil en probeer te voorkomen.

Wat ik nu doe is dan ook een testopstelling op de werkbank.
Na het afdraaien van de binnentrommel heb ik vandaag de koppeling eens in elkaar gezet met 3 nieuwe FS1 platen van elk 3.6 mm dik en daartussen 2 TZR stalen platen van elk 1.1 mm dik hierdoor win ik in de hoogte weet 0.8 mm de stalen FS1 platen die ik nog nieuw had waren namelijk 1.5 mm dik dat wat maakt dat de bovenst Koppelingsplaat nu onder de bovenrand van de korf ligt.
Liever zou ik zien dat deze nog wat meer onder de rand komt en ga "laat" van de binnentrommel op het draagvlak van de onderste koppelingsplaat nog iets wegnemen zodat het maximale er uit is gehaald wel zal dan binnentrommel op de kopse kant messcherp worden maar blijft zo dan wel zijn maximale draagvlak cq breedte voor de koppelingsplaat houden.
Daarna maar weer eens monteren, bij het uitmeten zou dan in ontspannen toestand de metalen tussen plaat behoorlijk onder de rand van de binnentrommel moeten liggen en de kunstof koppelingsplaat ruim onder de uiteinden van de korf moeten uitkomen.
Montage van de primaire as met koppeling en lagers in het carter daarbij de bediening dmv de stif, paddestoel, kogeltje en complete worm zal dan uitwijzen of de boel met normale krachten is te ontkoppelen en daarbij de drukplaat niet zover naar buiten komt dat een van de platen uit zijn nokken kan lopen.

De oplossing van Gino blijft nog steeds de juiste maar zoals ik al eerder schreef ik weet niet waar en hoeveel hij aan materiaal wegneemt voor mijn gevoel kan ik daar op dit moment niet veel naast zitten maar zie wel dat het om 10e van een mm gaat en onderschat het gevaar voor kapot lopen niet HULP is dan ook zeer welkom want 2x het wiel uitvinden daar heb ik een hekel aan en zeker als het door een van de beste 8) al meerderen malen is en wordt gedaan.

Maar dat uitvogelen blijft wel leuk :D
Gert

Re: Vraag aan de kenners

Geplaatst: 17 jan 2015, 20:22
door Laars
ginofs1 schreef:
NIX schreef:

ja klopt en zo als ik gewaarschuwd heb dat het niet goed kan gaan met de engelse setjes zijn er toch personen die mijn niet geloofden. en het bewijs is geleverd :wink: de hele boel vastgeslagen en naar de kloten gelopen. zelfs de ketting was gebroken :shock:



:roll: :roll: :roll: oh ja joh.....bij wie?? :? :? :?

Re: Vraag aan de kenners

Geplaatst: 17 jan 2015, 20:26
door bajaboy
jet is allemaal krap maar het kan wel dus kettingen die breken en zo heb ik nog niet gehoord en of gezien .
heb de setjes nog liggen daar ik met andere plaathouders rijd heb ik ze niet nodig

Re: Vraag aan de kenners

Geplaatst: 17 jan 2015, 21:10
door ginofs1
NIX schreef:Ongevoerde FS1 platen zijn 1,7mm dik, TZR platen uit de Engelse set zijn 1,3 dik.

Ik vond vooral die Engelse veren te stug. Het kwam ook allemaal net niet uit.
:wink:
ja het gaan net niet, als het wormwieltje helemaal vers is dan drukt hij de buitenste plaat half over de nokken heen en er komt een moment dat hij er overheen schiet ,,, en klaar is kees :lol:

Re: Vraag aan de kenners

Geplaatst: 17 jan 2015, 21:14
door ginofs1
gklijnhout schreef:
ginofs1 schreef:
NIX schreef:Ik ben even gaan meten, de platen die bij de Engelse set geleverd zijn, zijn nieuw 3,6mm dik. Van een greep uit de gebruikte platen meet ik de meeste op 3,5, maar het varieert van 3,3 tot 3,7. De Engelse set wint het meest op de ongevoerde platen.



ja klopt en zo als ik gewaarschuwd heb dat het niet goed kan gaan met de engelse setjes zijn er toch personen die mijn niet geloofden. en het bewijs is geleverd :wink: de hele boel vastgeslagen en naar de kloten gelopen. zelfs de ketting was gebroken :shock:



Dat is nu net wat ik niet wil en probeer te voorkomen.

Wat ik nu doe is dan ook een testopstelling op de werkbank.
Na het afdraaien van de binnentrommel heb ik vandaag de koppeling eens in elkaar gezet met 3 nieuwe FS1 platen van elk 3.6 mm dik en daartussen 2 TZR stalen platen van elk 1.1 mm dik hierdoor win ik in de hoogte weet 0.8 mm de stalen FS1 platen die ik nog nieuw had waren namelijk 1.5 mm dik dat wat maakt dat de bovenst Koppelingsplaat nu onder de bovenrand van de korf ligt.
Liever zou ik zien dat deze nog wat meer onder de rand komt en ga "laat" van de binnentrommel op het draagvlak van de onderste koppelingsplaat nog iets wegnemen zodat het maximale er uit is gehaald wel zal dan binnentrommel op de kopse kant messcherp worden maar blijft zo dan wel zijn maximale draagvlak cq breedte voor de koppelingsplaat houden.
Daarna maar weer eens monteren, bij het uitmeten zou dan in ontspannen toestand de metalen tussen plaat behoorlijk onder de rand van de binnentrommel moeten liggen en de kunstof koppelingsplaat ruim onder de uiteinden van de korf moeten uitkomen.
Montage van de primaire as met koppeling en lagers in het carter daarbij de bediening dmv de stif, paddestoel, kogeltje en complete worm zal dan uitwijzen of de boel met normale krachten is te ontkoppelen en daarbij de drukplaat niet zover naar buiten komt dat een van de platen uit zijn nokken kan lopen.

De oplossing van Gino blijft nog steeds de juiste maar zoals ik al eerder schreef ik weet niet waar en hoeveel hij aan materiaal wegneemt voor mijn gevoel kan ik daar op dit moment niet veel naast zitten maar zie wel dat het om 10e van een mm gaat en onderschat het gevaar voor kapot lopen niet HULP is dan ook zeer welkom want 2x het wiel uitvinden daar heb ik een hekel aan en zeker als het door een van de beste 8) al meerderen malen is en wordt gedaan.

Maar dat uitvogelen blijft wel leuk :D
Gert


ik draai aan alle kanten zo veel mogelijk weg, de platen blijven met in geknepen koppeling netjes binnen de korf !