Gert's 3-plaats, RD worm en kruk topic

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door gklijnhout »

Alles is nu op zijn plaats gevallen carterdelen geheel schoongemaakt en gespoten blok met 3 plaats koppeling en de versnellingsbak opgebouwd met allemaal fabrieksnieuwe tandwielen, nieuwe krukas, lagers en belangrijker nog een originele F5B cilinder welke op een 2e overmaat is geboord cq gehoond uiteraard voorzien van een nieuwe zuiger waarbij de poorten van deze cilinder ligt zijn bewerkt en inwendig geheel zijn gepolijst tevens is deze voorzien van een K star cilinderkop welke nog standaard is.
Ook heeft deze een oliepomp welke is voorzien van nieuwe keerringen en pakkingen daarna met de boormachine is getest!
Als de dagen weer wat korter worden zal ik het blok wat nu onder mijn FS1 zit welke overigens perfect loopt maar is voorzien van een 2 plaats koppeling die soms slipt maar inmiddels bijna 10.000 km heeft gelopen uitwisselen voor dit blok dan nog inrijden en hierna de cilinderkop nog aanpassen als alles dan goed gaat staat deze FS voor het volgende seizoen weer top klaar en kan ik het oude blok voor reserve klaarmaken.

Gert.
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door gklijnhout »

Helaas kwam de blokwissel eerder als dat ik gedacht had !

Afgelopen dagen plotseling een sterke resonantie bij het rijden en gezien ik dit al eerder had meegemaakt ben ik eerst gaan zoeken wat bleek het krukaslager achter de ontsteking heeft weer speling.
Dit lager was tijdens de eerste 1000 km ook al defect toen gaf ik de schuld aan mijzelf en was van mening dat de keerring achter het vliegwiel er mogelijk te diep in zat en het oliegaatje gedeeltelijk afsloot lager en keerring toen vervangen door SKF delen maar helaas nu weer versleten.

Is dit een FS1 probleem ? hebben er meer mensen last van ? Krukas was bij de eerste wissel gericht door een specialist hier in de buurt carterdeel is een 3E9 Type smeergaatje vind ik redelijk klein en wil deze vergroten !
Heeft hier iemand ervaring mee ?

Andere blok waar ik nu mee rij loopt perfect 3 plaats koppeling doet het zeer goed, wel even wennen koppeling pakt nu goed en slipt niet meer deze voelt nu ook stevig aan en niet meer zo week, bij optrekken moet ik even aan denken anders slaat hij af.
Wel weer inrijden inmiddels 152 km gereden dus het schiet al weer op.

Ben wel nieuwsgierig hoe de rest van het oude blok er wat slijtage aangaat uit ziet deze heeft bijna 10.000 km gelopen waarbij behalve dit lager er eigenlijk geen bijzonderheden zijn geweest binnenkort maar eens losmaken!

Gert.
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door fizzie »

Is niet echt een fs1 kwaaltje.
Maar de krukas moet wel goed gericht zijn. Ook na montage moet deze in het krukaslager "gezet" worden.
Dit is nodig omdat bij het intrekken van de krukas deze te ver richting het vliegwiel komt.
De primaire aandrijf zijde is maatgevend (vast) Na montage zit de krukas te ver naar de ontsteking toe. Moet dan dus ietsiepietsie terug.
Anders staat er axiaal spanning op het lager. Is zelfs voelbaar na montage.
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door gklijnhout »

fizzie schreef:Is niet echt een fs1 kwaaltje.
Maar de krukas moet wel goed gericht zijn. Ook na montage moet deze in het krukaslager "gezet" worden.
Dit is nodig omdat bij het intrekken van de krukas deze te ver richting het vliegwiel komt.
De primaire aandrijf zijde is maatgevend (vast) Na montage zit de krukas te ver naar de ontsteking toe. Moet dan dus ietsiepietsie terug.
Anders staat er axiaal spanning op het lager. Is zelfs voelbaar na montage.


Fizzie,

Bedankt voor het snelle antwoord.

De krukas is nadat het lager de eerste keer kapot is gelopen zuiver gericht ook is deze na montage gezet hij draaide dan ook zeer soepel en zonder weerstand.
Het blijft een raadsel en ben bang dat deze krukas niet netjes in balans draait.

Gert.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Vraag aan de kenners

Bericht door marco »

Smeergaatje verstopt ?
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door gklijnhout »

Marco,

Nee deze zit niet verstopt alleen vindt ik deze bij mijn 3E9 carter wel erg klein het nu gemonteerde blok heeft een veel groter kanaal.

Gert.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door marco »

Bij mij heb ik de gaatjes met een grote boor iets verzonken aan de bovenkant zodat de olie er makkelijker in kan.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door NIX »

Zeker weten dat binnenschaal niet te los op de tap zit?
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door gklijnhout »

NIX schreef:Zeker weten dat binnenschaal niet te los op de tap zit?


Nix,

Het lager heeft de speling tussen lager en krukas zit geen ruimte maar lager zit er ook weer niet zo strak op dat je deze moet persen.

Gert
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door fizzie »

gklijnhout schreef:
NIX schreef:Zeker weten dat binnenschaal niet te los op de tap zit?


Nix,

Het lager heeft de speling tussen lager en krukas zit geen ruimte maar lager zit er ook weer niet zo strak op dat je deze moet persen.

Gert

Zou wel moeten. Als deze er op schuift is het nio.
Dit is wel een fs1 kwaaltje. Ik heb al diverse krukassen met ingelopen tap moeten wegsmijten.
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door gklijnhout »

fizzie schreef:
gklijnhout schreef:
NIX schreef:Zeker weten dat binnenschaal niet te los op de tap zit?


Nix,

Het lager heeft de speling tussen lager en krukas zit geen ruimte maar lager zit er ook weer niet zo strak op dat je deze moet persen.

Gert

Zou wel moeten. Als deze er op schuift is het nio.
Dit is wel een fs1 kwaaltje. Ik heb al diverse krukassen met ingelopen tap moeten wegsmijten.


Ik zal de krukas eens meten en vergelijken met een nieuwe as ik hoop dat jij en Nix gelijk hebben wel is het zo dat de speling die er nu is duidelijk van het lager komt maar als ik jullie zo hoor deze kennelijk zoiets van zijn warmte over de binnen cup niet goed kwijt kan en daardoor kapot loopt.

Verder ben ik heel erg nieuwsgierig hoe de rest van het blok zich gedurende deze bijna 10.000 km heeft gehouden lopen doet hij perfect schakelen zonder problemen alleen de koppeling slipt als deze koud is maar dit is nog een 2 plaats systeem.
Na demontage zal ik wat foto`s maken en deze hier plaatsen.

Bedankt voor de info alle ervaring is welkom waarbij een ieder die FS1 rijdt geholpen is en mogelijk uiteindelijk zo betrouwbaar gaat worden dat deze vele kilometers zonder problemen kan rijden.

Gert
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door marco »

Die oud type krukassen zitten meestal wat losser dan de nieuwe types heb ik het idee
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door NIX »

Wat ik bedoel is een tap die iets op het lager is ingeslagen. Een nieuw lager helpt dan niet en een nieuw gaat er ook stroef op, tot ie op zijn plek zit. Als een lager heel snel slijt, ligt dat denk ik toch aan een verkeerde belasting met montage. Ik ben geen fan van het erin trekken. Verhitten (niet blauwstoken) en met iets olie meteen op de juiste plek erin drukken werkt het beste en eenmaal in de carters, zetten door links en rechts een tik. Hoeft niet eens met een koperen hamer, als je niet te lomp bent, ka het prima met een gewone hamer. Het is niet alleen maar meden en perzen en redenaties, het is ook gevoel en het materiaal willen begrijpen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door gklijnhout »

Helaas de kenners hebben gelijk!

Vandaag de krukas eens goed bekeken als ik er nieuw lager overheen schuif gaat het redelijk zwaar maar als deze op zijn plaats zit heeft deze inderdaad speling op de krukas met het oude lager is deze speling nog groter en dan nog eens duidelijk speling op het lager zelf maakt dat deze resoneert.
Kennelijk is de krukas al die tijd al wat ingesleten geweest en heb ik niet goed gekeken!

Helaas is het wel een krukas met meerder spiebanen voor het primaire tandwiel en heb deze ook nog nergens nieuw kunnen vinden weet iemand deze nog nieuw te koop ?
Wel heb ik een aantal linker krukwangen van de andere type krukassen zijn deze het zelfde ?

Gert.
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: Vraag aan de kenners

Bericht door fizzie »

gklijnhout schreef:Helaas de kenners hebben gelijk!

Vandaag de krukas eens goed bekeken als ik er nieuw lager overheen schuif gaat het redelijk zwaar maar als deze op zijn plaats zit heeft deze inderdaad speling op de krukas met het oude lager is deze speling nog groter en dan nog eens duidelijk speling op het lager zelf maakt dat deze resoneert.
Kennelijk is de krukas al die tijd al wat ingesleten geweest en heb ik niet goed gekeken!

Helaas is het wel een krukas met meerder spiebanen voor het primaire tandwiel en heb deze ook nog nergens nieuw kunnen vinden weet iemand deze nog nieuw te koop ?
Wel heb ik een aantal linker krukwangen van de andere type krukassen zijn deze het zelfde ?

Gert.

Zijn, bij mijn weten, niet nieuw te koop.
Ik heb wel een paar gereviseerde liggen. Dus met nieuwe drijfstang en big end lager. Tevens geklokt en uitgelijnd.
Plaats reactie