Mengsmering voor je FS1
Geplaatst: 11 mei 2015, 15:51
Smeer een FS1 1:40 met 2T olie. 1 Deel olie op 40 delen benzine betekent 25cl olie per liter. Per 5 liter dus 125cc olie. Doe een (maat)flesje in je rechterkap.
Je kunt ook je pompje gebruiken als je dat er nog op hebt zitten. Ook daar pak je 2T olie voor. Rij het oliereservoir NOOIT leeg, dat kost je je cilinder, zuiger en krukas.
Vroeger werd 1:20 geadviseerd, maar dat was in 1969 en toen was de kwaliteit smeerolie niet zo goed als vandaag. Gevolg was dat de boel ook vlot dichtkoekte en nog veel harder rookte dan nu. Niet doen, dus. Te rijk kan ook en warmloper veroorzaken vanwege alle halfverbrande stroop die de boel zwaar laat lopen.
1:50 uit de pomp kan, maar alleen met een goed ingereden niet al te snelle brommer. Ik zou adviseren er dan toch iets extra mengolie bij te doen.
Er is zelfmengende olie en niet-zelfmengende. De zelfmengende blijft iets beter verdeeld zitten in je benzine. De niet-zelfmengende zakt na een tijdje wat meer naar de bodem van je tank. Allebei zijn prima bruikbaar voor zowel je pompje als voor zelfmengen. Gewoon 's morgens een keer extra met je brommer schudden voor je je kraantje openzet en dan lekker rijden.
Je kunt ook je pompje gebruiken als je dat er nog op hebt zitten. Ook daar pak je 2T olie voor. Rij het oliereservoir NOOIT leeg, dat kost je je cilinder, zuiger en krukas.
Vroeger werd 1:20 geadviseerd, maar dat was in 1969 en toen was de kwaliteit smeerolie niet zo goed als vandaag. Gevolg was dat de boel ook vlot dichtkoekte en nog veel harder rookte dan nu. Niet doen, dus. Te rijk kan ook en warmloper veroorzaken vanwege alle halfverbrande stroop die de boel zwaar laat lopen.
1:50 uit de pomp kan, maar alleen met een goed ingereden niet al te snelle brommer. Ik zou adviseren er dan toch iets extra mengolie bij te doen.
Er is zelfmengende olie en niet-zelfmengende. De zelfmengende blijft iets beter verdeeld zitten in je benzine. De niet-zelfmengende zakt na een tijdje wat meer naar de bodem van je tank. Allebei zijn prima bruikbaar voor zowel je pompje als voor zelfmengen. Gewoon 's morgens een keer extra met je brommer schudden voor je je kraantje openzet en dan lekker rijden.