gelijkrichter testen
Geplaatst: 12 okt 2014, 19:34
Er zijn 2 manieren om en gelijkrichter te testen: Met een testlampje dat aangeeft of je met wissel- of gelijkspanning te maken hebt of met een testlampje dat je op de juisten plekken op de juiste plekken aanprikt en vervolgens de juiste logische conclusies trekt.
Een gelijkrichter kan op 2 manieren kaduuk zijn:
- Hij laat wisselspanning door;
- hij laat helemaal geen stroom door.
Testlampje dat wissel- of gelijkspanning aangeeft:
Trek de rode van de accu los, start de motor, op de witte bij de gelijkrichter staat wisselspanning, de rode geeft +. Zoniet: Vervangen.
Simpel testlampje dat gaat branden bij prik:
Neutraal en toeter doen het over de accu. Als ze bij lopende motor wel branden is in elk geval een goed teken. Je bedrading is dan in orde. Bij een 2RU doet ook het achterlicht het over de accu.
Haal de rode accudraad los. Check of de rode draad die op de accu zit stroom geeft als de motor draait. Dat betekent dat er in elk geval laadstroom naar de accu gaat. Zonee, check dan de witte op prik bij draaiende motor. Geeft die wel stroom, gelijkrichter vervangen.
Check de witte draad (van de gelijkrichter) op stroom als de motor uit staat.
- Zo nee, dan is de gelijkrichter goed en hoef je alleen een flink stuk te rijden om de accu te laden of de accu een uurtje op een 6V lader te zetten.
- Zo ja: de gelijkrichter laat spanning in 2 richtingen door en moet vervangen. Gewoon een imi bij de bromboer is goed zat, zou 7-8,- moeten kosten.
Gebruik gewoon 6V lampjes. 12V in je achterlicht trekt je accu leeg en als ie niet wordt bijgeladen is hij een dag later dood.
Een gelijkrichter kan op 2 manieren kaduuk zijn:
- Hij laat wisselspanning door;
- hij laat helemaal geen stroom door.
Testlampje dat wissel- of gelijkspanning aangeeft:
Trek de rode van de accu los, start de motor, op de witte bij de gelijkrichter staat wisselspanning, de rode geeft +. Zoniet: Vervangen.
Simpel testlampje dat gaat branden bij prik:
Neutraal en toeter doen het over de accu. Als ze bij lopende motor wel branden is in elk geval een goed teken. Je bedrading is dan in orde. Bij een 2RU doet ook het achterlicht het over de accu.
Haal de rode accudraad los. Check of de rode draad die op de accu zit stroom geeft als de motor draait. Dat betekent dat er in elk geval laadstroom naar de accu gaat. Zonee, check dan de witte op prik bij draaiende motor. Geeft die wel stroom, gelijkrichter vervangen.
Check de witte draad (van de gelijkrichter) op stroom als de motor uit staat.
- Zo nee, dan is de gelijkrichter goed en hoef je alleen een flink stuk te rijden om de accu te laden of de accu een uurtje op een 6V lader te zetten.
- Zo ja: de gelijkrichter laat spanning in 2 richtingen door en moet vervangen. Gewoon een imi bij de bromboer is goed zat, zou 7-8,- moeten kosten.
Gebruik gewoon 6V lampjes. 12V in je achterlicht trekt je accu leeg en als ie niet wordt bijgeladen is hij een dag later dood.