Carburateur-onderdelen

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Carburateur-onderdelen

Bericht door Jeti »

Edit: heb zelf een leesbare versie gemaakt zonder het forum uit verband te trekken ;)
Mega-versies in veel MB's op aanvraag.



Er komen op dit forum veel vragen over slecht/niet-goed lopende brommers. Er wordt dan snel verwezen naar het afstellen van de carburateur en ontsteking.
Uit eigen en andermans ervaring blijkt, dat je soms kunt afstellen wat je wilt, maar dit dan nog steeds niet helpt. Er zitten dan soms de verkeerde onderdelen in de carburateur.

Leuk, zo'n schema van Mikuni, maar ik vond hem vrij lastig te begrijpen.
Afbeelding


Vooral voor beginnend-sleutelaars is het soms lastig om het advies te kunnen begrijpen wat er nou precies afgesteld moet worden, wat waar hoort te zitten, en wat het allemaal precies is.
Dus ik ben zelf aan de slag gegaan met de onderdelen die ik heb, om een overzichtje te maken.

Om te beginnen de 16mm kabelchoke / stuurchoke, gebruikt op de oudere types

Afbeelding
Afbeelding

Verschillen tussen de 10 en 16mm kabelchoke / stuurchoke
Afbeelding

Handchoke / trekchoke
Afbeelding

16mm handchoke
Afbeelding
Afbeelding

Verschillen tussen de 10 en 16mm handchoke
Afbeelding

Vergelijkingstabel 10 en 16mm
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jeti op 08 apr 2013, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Ik heb wel meteen zelf een vraag over de onderdelen:
Volgens het schema gebruiken wij alleen E-4 en E-6 sproeierhouders. In mijn onderdelendoos, bestaande uit carburateurtjes die ik uit elkaar heb gehaald, heb ik voornamelijk E-8 zitten.

Weet iemand waar deze voor gebruikt worden? En wat hier eventueel de voordelen van zijn? En hoeveel verschil zal dit maken?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Waar het mij om gaat is dat er even en pijltje naar het gaatje in de rand van de vlotterbak gemaakt wordt. Mensen met choke problemen weten echt nooit dat daar de startsproeier zit. Ik heb hem er nog nooit uit geprobeerd te halen, doorgeprikt heb ik ze vaak zat. Typisch gedrag bij een verstopte startsproeier is een brommer die bij een koude start afslaat als je aan het gas komt. Soms moet je hem wel een paar minuten laten lopen voor het gas een halve mm open mag.
Kijk eerst even in de FAQ.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

Vlotterbakje verwarmen en dan met het vlotterbakje op een stukje hout tikken, de sproeier val er dan zo uit.
Ps de open gezaagde vlotterbak is een imitatie.
Nu kan je duidelijk zien waar hij zit.

Kan je hier wat mee NIX

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Carburateur-onderdelen

Bericht door marco »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Carburateur-onderdelen

Bericht door Jeti »

marco schreef:[plaatje]

Ah, is dat de vlotternaald voor metalen vlotter?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Carburateur-onderdelen

Bericht door marco »

Ja.
Gebruikersavatar
Piet den Breejen
250km gereden
250km gereden
Berichten: 355
Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
Locatie: Sommelsdijk

Re: Carburateur-onderdelen

Bericht door Piet den Breejen »

Ik heb diverse carbs liggen, maar de lange uitvoering ben ik niet tegen gekomen.
Wel plastic en bronzens/koperen vlotters doorelkaar.

Maakt het wat verschil?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Carburateur-onderdelen

Bericht door marco »

De hoogte van de vlotters is verschillend.
Gebruikersavatar
Piet den Breejen
250km gereden
250km gereden
Berichten: 355
Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
Locatie: Sommelsdijk

Re: Carburateur-onderdelen

Bericht door Piet den Breejen »

Okè, waren het alleen de eerste carbs met metalen vlotter en een lange vlotternaald?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Carburateur-onderdelen

Bericht door NIX »

Ik heb de vlotters altijd gewoon door elkaar gebruikt.
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: Carburateur-onderdelen

Bericht door fizzie »

Die lange zijn imi of voor een andere carb.
Ik heb begrepen dat Sjon nu de korte ook kan leveren.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Carburateur-onderdelen

Bericht door Tombo »

Ik was wat carburateurs van mij aan het bekijken. Al mijn carburateurs hebben 110-E4 sproeierhouders.
Ik heb 2 verschillende 'maten' gasschuiven (voor 16mm carburateurs), 1,5 en 2,5.
Helaas doen de plaatjes het niet meer, zou graag willen weten wat het verschil nou is.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: Carburateur-onderdelen

Bericht door yamjan »

Tom,
De getallen die jij noemt hebben te maken met de afschuining van de gasschuif. Belangrijk voor het oppakken vanaf stationair naar iets meer gas geven. Lager getal = rijkere afstelling.
Er zou nog een 2.0 tussen moeten zitten.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Carburateur-onderdelen

Bericht door Tombo »

Ja klopt, ik weet dat ze met de vorm/afschuining te maken hebben.
Maar ben er al achter, de 2,5 komt uit een 10mm carburateur. Die is ook een stuk langer dan de 1,5 gasschuif (en de afschuining is ook duidelijk anders)
Plaats reactie