schijfremmen

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: schijfremmen

Bericht door fizzie »

Met een hardmetaal boor. De onderkant van de nippel is hard.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: schijfremmen

Bericht door ginofs1 »

hum das wel duidelijk :shock:
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: schijfremmen

Bericht door ginofs1 »

je kan de klauw heet stoken om de nippel heen en laat hem dan weer afkoelen doe dit een paar keer en spuit tussen door de boel in met wd40. op een gegeven moment moet hij toegeven , maar je zal geduld hebben soms wel een paar dagen :evil:
Gebruikersavatar
Wiking
500km gereden
500km gereden
Berichten: 597
Lid geworden op: 26 jul 2013, 00:51
Locatie: Oudenbosch

Re: schijfremmen

Bericht door Wiking »

de oude type remklauw borgpennen met m5 gat kan je die niet gewoon door draaien zodat ze los schieten of hebben die een platte kant ergens zitten die draaien tegen gaat?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: schijfremmen

Bericht door NIX »

Het is 5mm, dat gaat niet draaien, dat breekt. Beter eerst een paar keer inolien en warmstoken en dan eruit trekken.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: schijfremmen

Bericht door ginofs1 »

schroefdraad goed schoon maken, boutjes er zo ver mogelijk in draaien, en dan met een koevoet er uit wippen.
niet er draaien !!
Gebruikersavatar
Wiking
500km gereden
500km gereden
Berichten: 597
Lid geworden op: 26 jul 2013, 00:51
Locatie: Oudenbosch

Re: schijfremmen

Bericht door Wiking »

nadat ik het geschreven had heb ik een paar M5 boutjes erbij gepakt en toen zag ik al dat het geen optie was... maar wat zitten die dingen vast zeg!! gelukkig had ik de remcilinder binnen een mum van tijd uit. Nu nog de rempot houder van al het verf restant ontdoen opnieuw spuiten en alles met nieuw spul vervangen. :)
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: schijfremmen

Bericht door ginofs1 »

remklauw in de bankschroef boutjes er goed in draaien en met de koevoet er uit wippen.
is een makkie :wink:
Gebruikersavatar
Wiking
500km gereden
500km gereden
Berichten: 597
Lid geworden op: 26 jul 2013, 00:51
Locatie: Oudenbosch

Re: schijfremmen

Bericht door Wiking »

Nu ben ik m'n Master remcilinder aan het monteren maar! ik zit een beetje met een volgorde probleem en waar laat ik dat middelste rubbertje?
Afbeelding

Moet hij in het midden over dat kleine nokje of moet hij aan de buitenkant achter de rivet en veerring? moet de schuine kant van dat rubbertje naar binnen of naar buiten wijzen (hoog naar laag aan de binnenkant of andersom)?
Ik heb de oude eruit gehaald een tijd geleden maar daar waren alle rubbertjes van kapot en zaten overal door en in de cilinder dus daar kon ik ook niets uit halen.

Bedankt
Richard
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: schijfremmen

Bericht door ginofs1 »

tussen de 2 alu dammetjes en let op de druk/pers kant. dus niet verkeerom er in stoppen :lol:
Gebruikersavatar
Wiking
500km gereden
500km gereden
Berichten: 597
Lid geworden op: 26 jul 2013, 00:51
Locatie: Oudenbosch

Re: schijfremmen

Bericht door Wiking »

dank je, dus de schuine kant gaat van buiten naar binnen omhoog, ik kan het op de tekening van de 5/8 niet erg duidelijk zien
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: schijfremmen

Bericht door ginofs1 »

Wiking schreef:dank je, dus de schuine kant gaat van buiten naar binnen omhoog, ik kan het op de tekening van de 5/8 niet erg duidelijk zien



de dikke kant gaat als eerste de cilinder in
JonathanC
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 okt 2014, 19:20

Re: schijfremmen

Bericht door JonathanC »

Hoe zie je hoe je de keerringen moet monteren?
De stofring is recht dus maakt niet uit wat aan.de binnen of buitenkant staat .
De grote ring heeft een schuine kant , dus moet juist geplaatst worden , maar hoe??
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: schijfremmen

Bericht door NIX »

Kees schreef:De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het gangbaar maken van een aanlopende schijfrem. Het wiel liep niet mooi vrij omdat remklauw onvoldoende loste: wanneer je de remhandel inkneep sloeg de klauw wel sterker aan, maar na loslaten van de remhandel, kwam er onvoldoende ruimte om de schijf vrij te laten draaien. Zonder ervaring, maar met de FAQ ben ik wat gaan pionieren. Uiteindelijk alles gedemonteerd er schoon gemaakt en nu functioneert het weer. Hierbij wat ervaringen.

Ik heb gemerkt dat het handig is om een volgorde aan te houden. Zo is het is om de remcilinder uit de klauw te halen het beste om dit te doen door hem eruit te pompen met behulp van het systeem. Daarvoor moet er nog olie in het circuit zijn en er iets van werking in de cilinder zichtbaar/ mogelijk zijn wanneer je druk zet met de remhandel.

Bij het demonteren van de handel en het reservoir kwam ik er achter dat er erg weinig ruimte is voor gereedschap. Ik heb daarvoor wat aanpassingen aan een puntige combinatie tang gedaan: al mijn circliptangen pasten niet. Ik heb een schraper gemaakt om de ringzittingen in de remklauw schoon te maken van een lange dakplaatnagel (geïnspireerd op een kromme hoefnagel), een spijker(27/11) verbogen en bijgeslepen om de circlip die de plunjer borgt te bevrijden en wat staalborstelharen en spelden gebruikt om de gaatjes in het remoliereservoir te ruimen.

Afbeelding

Hieronder een foto van een Nissin rempomp.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de kop van de plunjer bevinden zich gaatjes: ook die waren verstopt.

Afbeelding

Als laatste een foto van een asco pomp.

Afbeelding
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: schijfremmen

Bericht door NIX »

koppel schreef:Ik wil met deze post enige kennis delen. Zelf ben ik al tijden bezig al mijn rempompen te reviseren, met wisselend resultaat.

Na veel uitzoekwerk kom ik tot de voorzichtige conclusie dat er minimaal 5 verschillende modellen zijn.

Asco 3/8 en 5/8 met rechthoekig reservoir, Nissin 3/8 en 5/8 met rechthoekig reservoir, en de ronde rempot (Asco 5/8).

Maar er schijnen nog meer modellen te zijn; 11/15 heb ik ook voorbij zien komen.

Destijds heb ik 10 pompen door elkaar heen uit elkaar gehaald; doe dat niet na want ik belandde in een complexe puzzel; alles is anders, dus houdt de originele onderdelen bij de desbetreffende pomp.

De Nissin 5/8 rechthoek heeft een diameter van 16mm, de Asco 3/8 14mm.

Andere verschillen:

Nissin 5/8: reservoir is hoger met korte kruiskopschroeven voor het deksel. De diameter van de aansluiting op de rempomp is iets groter dan bij de Asco, zelfde geldt voor de O-ring voor de afdichting tussen de pomp en het reservoir.

Asco 3/8: reservoir is lager met lange schroeven.

Verder zijn er verschillen tussen de deksels, het rubber membraan en het metalen of kunststof frame welk tussen het deksel en het rubber komt

Als het reservoir verwijdert is dan zie je twee gaatjes/kanalen die het reservoir verbinden met de pompkamer, rechts een groot gat (om de pomp te voorzien van remvloeistof) en links een heel klein gaatje, deze opening komt vrij indien de rempomp in de ruststand is en is bedoeld om eventuele drukopbouw in het systeem doordat de vloeistof uitzet bij hogere temperaturen te voorkomen.

Door kalk, ketelsteen, etc zit dit kleine gaatje bijna altijd dicht, hierdoor kan het voertuig spontaan gaan remmen (zwaar lopen) waardoor de zaak nog heter wordt, de vloeistof verder uitzet, op het laatst kan het voorwiel geheel blokkeren.

Openmaken van dit kleine gaatje is lastig omdat het materiaal vaak hard is; het is mij gelukt met een 0,4 mm boortje.

Zover mijn waarneming correct is heeft dit mini gaatje nog een tweede functie; en dat is de pomp te ontluchten als de zaak uit elkaar is geweest.

Ontluchten/op druk brengen van het systeem is, indien de pomp met de juiste onderdelen in elkaar zit, een fluitje van een cent; monteer de pomp op het stuur zonder de remslang aan te sluiten, vul het reservoir tot ongeveer de helft, sluit de opening waar normaal de slang aan komt af met je vinger en haal de remgreep rustig heen en weer, na enkele malen voel je druk op je vingertop en je moet luchtbellen zien die ontwijken via de vloeistof in het reservoir. Sluit nu de slang aan, goed vastzetten en druk de laatste luchtbellen er uit door de greep met kleine slagen te bewegen, de pomp moet nu op druk komen, ga net zo lang door tot er geen luchtbellen meer ontwijken en de pomp keihard is. Let wel: bij mij werkt dit succesvol op een testbrommer waarbij de slang en klauw gevuld zijn met vloeistof, indien het systeem geheel leeg is kan het langer duren of moet er een andere procedure gevolgd worden.

Tot op heden heb ik alle Nissin 5/8 pompen succesvol kunnen reviseren met vervangingssetjes van het merk Tourmax, hetzelfde setje heb ik geprobeerd in een ronde rempot Asco 5/8 met negatief resultaat. Voor deze pomp levert Yamaha nog originele setjes partnr. 1A0W00410000, duur maar werkt zeer goed.

De Asco 3/8 is een probleemgeval, overigens staat er geen 3/8 vermelding op de pomp, op de bovenkant staat het getal 14 (diameter plunjer) onderkant diverse getallen, de ene pomp 12 de andere 11 etc. De tourmax setjes die voor deze pomp geleverd worden doen het bij mij niet of heel slecht, origineel niet meer leverbaar.

De waarschijnlijke oorzaak is dat bij een Asco 3/8 de gaatjes/kanalen op een andere positie zitten dan bij de Nissin 5/8, dit moet corresponderen met de plunjer anders geen werking.

Overigens ben ik al vijf verschillende plunjers tegen gekomen mbt de fs1 rempompen; verschillen in diameter (14 of 16mm), verschil in totale lengte (52 en 55mm) en een verschil in dikte van het eindstuk (waar de greep tegen stuit)

Hierover later meer, het project is nog niet afgerond.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie