Cilinders

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Cilinders

Bericht door NIX »

Omdat er regelmatig vragen gesteld worden over cilinders, wat nou goed is of niet, wat nou kan en wat niet, wat snel is of hoe een snelle brommer weer rollenbank- of keuringsproof gemaakt kan worden, zal ik hieronder wat zaken op een rij proberen te zetten.


Eigenschappen cilinders
Onze cilinders hebben allemaal een boring van 40mm als ze uit de fabriek komen, en een slag van bijna 40mm. Aan de slag veranderen we niets, dat is voor gewone stervelingen als wij onhaalbaar. Degene die in staat is om een slag te vergroten mag dit artikel overslaan, die is al 100 stappen verder. Verder zijn de spoelpoorten 6-9mm hoog (vanaf ODP gemeten, dus zuiger in de onderste stand), zit er geen inlaatpoort in een cilinder, maar wel 2 extra poortjes en varieert de uitlaatpoorthoogte van 10 – 17mm. De inlaat zit op het carter in de vorm van een schijf of membraam. De cilinders zijn gemaakt van gietstaal en de koelribjes zijn aan de kleine kant, waardoor de cilinder in feite permanent thermisch overbelast is. Daar kun je echter heel ver mee komen, zolang je maar iets rijker mengt dan 1:50 (1:40 is in 99% van de gevallen voldoende) en zolang de carb maar niet te arm is afgesteld. Liever iets teveel dan exact genoeg, zullen we maar zeggen.

Cilinders zijn te koop als origineel Yamaha en als imitatie. Origineel herken je in de meeste gevallen aan het opschrift TUM 178 aan de rechterkant (Heel soms zijn er imitaties die dit opschrift ook hebben) en anders wel aan een nummer dat op het cilinderhemd gedrukt lijkt te staan (zgn. tattoo in de nek). Om die te zien moet je de cilinder wel even uit het carter trekken. Originele cilinders zijn kwalitatief bijna altijd superieur aan imitaties, mits ze niet te ver verbeund zijn en mits er niet teveel koelribben missen aan met name de uitlaatzijde. Een originele cilinder met een kras is gemakkelijk naar een overmaat te boren of naar een cilinder met veel cc’s. Er zijn goede imitaties te krijgen, maar ook veel rommel. Voordeel is wel weer dat het weinig kost.

De meeste cilinders die van oorsprong op onze brommertjes zitten zijn langzame cilinders. Die hebben een uitlaat poort van 10mm hoog. Hierdoor zijn ze niet enorm snel, maar hebben ze wel koppel en zijn ze erg zuining. Alleen de ouderwetse 5-bakken zijn met de echte FS1 cilinder uitgerust. De hele brommer is als licht motorfietsje ontworpen en kan behoorlijk wat hebben.


Benodigdheden
De langzame cilinders op onze brommers worden in de meeste gevallen omringd door ander langzaam spul. Langzame schijven, langzame uitlaten kleine carbjes (10mm, soms op Duitse of Belgische exemplaren 13-14mm) en lage drukkopjes. Dat werkt allemaal prima als je maar 40km wil rijden en het rijdt lekker zuinig (1:40-50). Wil je harder, dan is het eerste wat je vervangt de uitlaat. Dat kan zomaar 20km schelen. Het kopje kan nog een beetje gevlakt worden voor meer compressie zodat je wat sneller optrekt en dan mag er ook meteen een koudere bougie in. Verhoog de compressie niet teveel, dat gaat pingelen en resulteert in een gat in je zuiger. Vaak wordt er vervolgens een grotere carb op gezet. Dat scheelt zeker, maar persoonlijk vind ik een 16mm op een cilinder met lage uitlaatpoort net wat teveel van het goede en tijdens het inrijden krijgt ie het er veel te warm van. Ik zou liever een 13 of 14 maximaal monteren. Bij schijfblokjes wordt er vaak een snelle schijf in gestopt, maar dat zijn exemplaren die optimaal presteren boven de 9000tpm. Je gaat wel harder, maar iets minder heftige timing levert het beste resultaat. Een expansiepijp zoals een homoet zal geen extra vermogen opleveren bij deze cilinders, wel extra herrie en aandacht (van de pliesies, bijvoorbeeld).

Heb je een cilinder met hoge poort (zoals een FS1 cilinder of Athena), dan kan deze zijn vermogen alleen bij hoge toeren leveren. Daar moet de rest van de setup dus op afgestemd zijn. Eigenlijk zijn 50cc FS1 cilinders ontworpen voor de 5-bakken met close ratio bij 3-4-5. Bij onze blokjes wil te zwaar vertanden nog wel eens resulteren in een gat tussen 3 en 4. dat is enigszins op te vullen met zorgvuldig afstelwerk en de juiste keuze van de rest van de onderdelen. Je hebt minimaal een snelle uitlaat nodig. Een echte expansie pijp zoals een homoet geeft nog meer resultaat bij deze cilinders, daar hij wat onverbrand mengsel de pijp inzuigt en nog net even de cilinder in terug blaast als de spoelpoorten al dicht zijn, maar de uitlaatpoort nog open. Zorg dus met name bij een expansiepijp dat de overgang van uitlaatpijp naar cilinder glad en vloeiend is zonder randen. Een 16mm is een must, net als een snelle schijf voor een schijvenblokje. De kop moet echt flink gevlakt worden omdat je niet alleen meer compressie wil dan origineel, maar ook omdat er met de hoge uitlaatpoort minder cilinderwand overblijft om compressie op te bouwen. Die neemt af met elke mm extra poorthoogte, soms tot meer dan een kwart vergeleken met montage op een langzame cilinder. Een kopje met een mooie squisrand is eigenlijk de beste optie. Zorg dat de ontsteking op tijd staat. Liever 2mm voor BDP dan 1,8. Of monteer een electronische, die zijn te krijgen bij de echte specialisten. Meer cc’s is ook een manier om de in het middengebied verloren power terug te krijgen en je kunt nog een pietsje zwaarder vertanden voor wat meer top. Hou er rekening mee dat een snelle cilinder de helft minder zuinig is dan een langzame. Zelfs als je er langzaam mee rijdt. 1:20 is dan normaal. Als je een snelle cilinder hebt, kun je eigenlijk alleen maar hard. Wil je langzamer, zet er dan eerst een langzame cilinder op en eventueel een kleinere carb. Een FS1 cilinder langzaam willen laten rijden levert een brommer zonder fut op met een veel te hoog verbruik. Is gewoon zonde.

Voor de doe-het-zelvers die graag iets snellers willen, maar niet de toerenmaker met smalle powerband bestaat er nog de mogelijkheid om zelf wat aan de cilinder te doen. Blijf van de spoelpoorten af. Daar ga je echt niets winnen. Je kunt de pakking wat bij knippen als deze de spoelpoorten teveel afsluiten, je kunt de randen bij de overgangen iets bijwerken op de cilinder, maar merken ga je het waarschijnlijk niet eens doen. Wat je wel gaat merken, is het omhoog vijlen van de uitlaatpoort. Maak die 3-4mm hoger. Maak hem niet breder. Je zal eerder je zuigerveren horen ratelen, dan dat je er werkelijk harder mee gaat. Maak de bovenkant van de poort licht boogvormig laat de uiteinden links en rechts 1-1,5 mm lager zijn dan het midden, dat vinden je veren fijn. Rond de overgang van poort naar cilinder een klein beetje af zodat deze niet scherp is. Nu heb je een cilinder die flink wat meer toeren kan draaien, maar onderin niet teveel verliest. Uiteraard hoort hier geen langzame pijp op, maar een gewone snelle. En expansiepijp gaat weinig tot niets extra geven. Verder kun je kiezen of je voor een grote of kleine carb kiest, net hoe hard je wil of hoe rollenbankproof hij moet zijn. Hij zal op zowel een 10mm als een 16mm en alles ertussenin lekker lopen. Een schijf kun je iets sneller maken, een snel exemplaar geeft zeker winst, maar niet zoveel als een iets minder wilde. Je hebt iets extra compressie nodig, maar met minder compressie wordt ie ook minder heet en dus betrouwbaarder. Ook een kopje met squishrand ga je zeker merken. Mijn favoriete setup, want je komt aardig mee in het verkeer, je kunt ook gewoon rustig rijden, je valt niet op en het loopt vaak nog aardig zuinig (1:30-35). En met meer cc’s heb je echt een motor met karakter. Heerlijk.


Opvoeren
Ik heb hierboven al de meeste zaken genoemd. Van pas maken op carter, tot verhogen van uitlaatpoort, pas maken poort op pijp en alles wat je eromheen schroeft tot dingen die je beter niet kunt doen. Gietijzer is hard. Boosterpoortjes maken zal niet gemakkelijk gaan. Spoelpoorten aan de cilinderzijde aanpassen is niet allee niet makkelijk, alleen als je weet wat je wil bereiken heeft het zin. Pak een originele cilinder of een alu, dan hoef je daar niets aan te doen. Het weghalen van het tussenschotje in de bovenste spoelertjes is ook zinloos. Ik ben nog nooit voorbij gegaan omdat iemand alleen dat had gedaan. Mogelijk zijn er situaties dat het helpt, maar dat zal alleen in die gevallen zijn, waar al heel veel andere dingen gedaan zijn, waar de gemiddelde sleutelaar allang uitgeprutst is. Gewoon niet doen, dus. Zuigers aanpassen, een dikke Nono. Stop er gerust een RD zuiger in, boor gerust je mooie zuiger naar onzelieveheer, harder ga je niet. Bespaar je de moeite en wees blij dat ondanks alle modificatie je brommertje überhaupt nog wil rijden. De boring vergroten is niet alleen een manier om een versleten of gekraste cilinder weer als nieuw te krijgen, je krijgt er ook vermogen en vooral koppel voor terug, waardoor je powerband weer wat breder wordt, vooral dat wat je onderaan kwijt bent, en je kunt wat zwaarder vertanden. De meeste cilinders kunnen ongestraft opgeboord woren naar 43mm. Ga je verder, dan komen de spoelpoorten bloot te liggen omdat de wand daar te dun wordt of is. Als je perse groter wil, selecteer je cilinder daar dan op of koop een parmakit. Bedenk dat je wild in het jachtseizoen bent op een snelle brommer en dat alles ook harder, sneller en heftiger kapot gaat. Zorg dat behalve je motortje ook je remmen en je licht het doen, dan overleef je deze periode misschien.


Soorten cilinders

FS1
Zat op de 5-bakken en werd altijd als snelle cilinder verkocht. Uitlaatpoort van 17mm, spoelpoorten van 9mm en een echte toerenmaker met smalle powerband. Als 50cc in die zin problematisch dat hij meestal een gat in het vermogen heeft bij overschakelen naar 4. Is niet lekker in langzame toeren te rijden en opwarmperiode is noodzaak en het minst leuke stukje rijden. Als 60cc doet hij het al een stuk beter.

378
De sloomste der slomen. Niet vooruit te branden. Zat op de 378 en is ideaal om een brommer keurproof te maken. Is wel uit te vijlen en haalt dan de 65 nog wel eens, maar voor ie dat ook eindelijk haalt, zit de rest al aan de kroketten of is al dronken. Deze cilinder mist de bovenste spoelers en de zijspoelers zijn ook niet overdreven. Het gietwerk mist zelfs het vlees voor de bovenste poortjes, dus wie zelf even wat erbij wil boren komt bedrogen en in de buitenlucht uit. Je kunt er echt niets mee, verder.

F5B
Cilinder die als origineel langzaam verkocht werd en nageleverd. Onze 4-bak P–tjes werden hiermee uitgerust. De beste cilinder ever, naar mijn mening. De uitlaatpoort is 10mm hoog, de spoelpoorten zijn 9mm hoog. Niet snel, wel snel te maken. Beter dan de andere cilinders, vanwege de hogere spoelpoorten. Zelfs een versleten en gekraste is de moeite waard om mee te nemen en te bewaren voor een opboorbeurt als je er een overmaat zuiger voor vindt.

257-2F2-3E8-2RU
257 Zat op de 1J5, de 2F2 op de 2F2, de 3E8 op de 3E9 en de 2RU op de 2RU. Laatste 2 hebben iets grotere koelribben. Ik heb echter nooit gemerkt dat dit de koeling daadwerkelijk verbeterde en warmlopers voorkwam. Van de 3E8 weet ik dat er geen TUM meer op staat, maar 50cc. Bij een 2RU weet ik dat niet. Van deze cilinders is de uitlaatpoort 10mm hoog, de spoelpoorten zijn 7mm hoog en dus wat kleiner dan bij de F5B. Ook deze cilinders kunnen verder heel aardig lopen. Ik heb er vaak zat brommers mee verkocht die als gebruiksbrommer zomaar 3-4 jaar zonder enige vorm van onderhoud werden afgebeuld. Met een 10mm en snelle pijp gaan ze probleemloos rond de 60km/u en na jaren misbruik nog steeds 50. Is gewoon goed spul voor wie een betrouwbare brommer wil en betaalbaar. Cilinders zijn zat te krijgen en weer als nieuw na een opboorbeurt met overmaatzuiger erbij. Mijn keuze boven elke nieuwe imitatiecilinder

Z1
FS1 imitatie van Zeta. Prima ding voor de liefhebber. Eigenlijk de enige goede FS1 imitatie. Eigenschappen gelijk aan een originele FS1 cilinder.

12HK
Deense joekel van 43mm met stalen bus met alu buitenkant met enorme vinnen, lijkend op een kreidlercilinder. 12 HK staat voor 12 Hestkraft, ofwel 12PK. Of ie dat haalt is onduidelijk, de mijne haalde het zeker niet. Een jaar of 5-6 geleden werden er ineens bergen koppen voor deze cilinder aangeboden, dus die kom je regelmatig tegen, de cilinder zelf niet en of dat nou zo erg is… Vaak zijn deze cilinders of tot de draad versleten, zelfs op 44mm en meer, zijn ze uitgevijld tot idiote proporties en daardoor eigenlijk ook kaduuk en blijven ze onverklaarbaar warmlopen. Vermoedelijk sluit de bus niet overal even goed aan op de koelribben. Ook is de vorm van de spoelers niet mooi en staan ze vaak verkeerd in de cilinder gericht en sluiten ze niet op het blok en niet op de cilinder aan

AJH/Athena/Eurocilindro
Imitatie alu cilinder met nicasil of chroomwand. Altijd 43mm De enige cilinder die met een asso zuiger met 1 veer goed rijdt en niet warmloopt. Fijn ding, ook al zijn er wat zaken waar je op moet letten. Zorg dat de zuiger goed onderin kan komen. Je timing wordt alleen maar tammer als de poorten 1-2mm dicht blijven staan op ODP, en dat is zonde. Deze cilinder heeft in principe dezelfde timing als een FS1 en de poorten zijn mooi van vorm en mooi afgewerkt. Warm de cilinder netjes op. Het is alu dat zo warm is, maar te snel blazen, betekent een wand die loslaat en is dus einde cilinder. De koelribben hebben dezelfde vorm als een 3E9 of een 2RU. Let op dat de uitlaatschroefdraad van zacht alu is en gemakkelijk scheefdraait. Ook zie ik bij sommige uitlaten die slecht aansluiten dat de wartel dolgedraaid wordt in een poging het lekken te stoppen. Beter zaag je de bovenste 2cm van de bocht af en las je die weer op de gemonteerde uitlaat vast in een stand waar hij exact aansluit op de cilinder. Dat geldt eigenlijk voor veel imipijpen. Zie het topic over uitlaten.

Parmakit
Imitatie die qua gietwerk een boring toestaat van 44,5mm en dus ook zo verkocht wordt. Dit is ongeveer de grootste boring die ons blokje kan hebben. Lekker veel koppel, maar meestal niet de snelste. De uitlaatpoort kan nog wel wat uitgevijld, maar de grootste beperking ligt in de vorm en afwerking van de spoelpoorten. Deze cilinder heeft een rustige loop, een enorm koppel en kan lang heel blijven en is tamelijk zuinig. Er zitten helaas ook totale miskleunen tussen, dus iets verstand hebben als je er een koopt is wel gewenst, laat ze anders maar lekker liggen.

Imi
Alle gietijzeren imi’s varieren van prima tot klote. Er is bijna geen peil op te trekken. Zowel bij 50 als 60cc. Het is maar net welke batch is vrijgekomen en hoe zorgvuldig het geproduceerd is. Soms is het staal waardeloos, soms de vorm van de poorten, soms de bewerking, soms zijn ze scheefgeboord, te grof of niet overal even breed, alles kan. De bekende toko’s hebben bijna altijd hetzelfde spul van dezelfde leverancier in eenzelfde periode in hun assortiment. Grofweg kun je stellen dat de vroege imi's nog wel eens goed zijn en alle latere waardeloos, vooral alles waar F5B op staat, ongeacht de boring. Er is bijvoorbeeld een 60cc F5B te koop die best koppel heeft, maar niet op te voeren is, hoe je er ook aan vijlt. Ik zie soms de gekste vormen poorten, soms ook hele goede of onverklaarbare snelle. Het is vaak een gok wat je krijgt, maar het kost weinig en rijden doet het meestal wel. Ik rij zelf met een 60cc imi F5B waar de poorten verdraaid ingegoten zijn en de cilinder deels scheef geboord is en het koppakkingvlak een soort trechtervorm had en niet wilde afsluiten. Die heb ik zelf uitgevijld, pas gemaakt en gevlakt en 1x een enorme warmloper mee gehad. Een andere imizuiger met lagere bodem en wat schuurwerk betekende iets minder compressie, maar ik rijd er nog steeds een mooie echte 80 mee.


Ik pretendeer niet volledig te zijn. Er zal dus best nog info zijn die hier prima op zijn plek is. Laat hieronder alleen aanvullingen op de inhoud komen, geen commentaar of discussies, aub. Dan houden we het topic een beetje schoon. Ik verwerk jullie opmerkingen dan gewoon in de tekst.
Laatst gewijzigd door NIX op 22 dec 2011, 09:56, 7 keer totaal gewijzigd.
Kijk eerst even in de FAQ.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

een hele brok tekst! 8)

hier dan wat foto's!
Afbeelding
dit zijn de 'nektattoos' van originele cilinders
when men were men, and helmets were for divers
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

geen twee dezelfde op deze tafel
Afbeelding
when men were men, and helmets were for divers
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

de poortmap van een originele 'FS1'-cilinder
Afbeelding

een F3 uitlaatflens
Afbeelding
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Yamaha Sheriff 1981
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

de tatoe geeft de boring aan.
Heb je met een oude cilinder niets meer mee te maken
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

De standaard zuigers verschillen in diameter. Is maar een range van 2/100e.
Laatst gewijzigd door NIX op 22 dec 2011, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk eerst even in de FAQ.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

Heren. 70cc no way :!:
Een boring van:
48mm is 71,8cc
47mm is 68,8cc
46mm is 65,9cc
45mm is 63,1cc
44mm is 60,3cc
43mm is 57,6cc
42mm is 54,9cc
41mm is 52,3cc
40mm is 49,8cc.

De kraag / hemd van de cilinder is uitwendig 49mm.
Dus bij een 70cc is de wand dikte nog maar 0,75 mm .
Het is duidelijk dat het niet gaat lukken he.
Laatst gewijzigd door ginofs1 op 05 jun 2012, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

AJH/Athena/Eurocilindro
Imitatie alu cilinder met nicasil of chroomwand. Altijd 43mm.
[heel verhaal]

Betekent dit, dat een Athena, AJH en Euro gelijk zijn aan elkaar qua kwaliteit?
Of is het dezelfde met een andere naam/benoeming ofzo?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Op mijn ajh staat tussen de koelribben ook eurocilindro :roll:
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
henkie22222
500km gereden
500km gereden
Berichten: 899
Lid geworden op: 09 jan 2011, 15:55
Locatie: Nijmegen

Bericht door henkie22222 »

AJH staat geloof ik ook alleen maar voor de importeur, niet de fabrikant
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

henkie22222 schreef:AJH staat geloof ik ook alleen maar voor de importeur, niet de fabrikant


Motorimport A.J. Huige :wink:
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Cilinders

Bericht door Jeti »

Iemand ervaring met deze nieuwe FS1 60cc cilinders?
Wil de street toch wat meer snelheid geven, om op 80-wegen wat harder te kunnen en om te voorkomen dat auto's gaan plakken (wat nu gebeurt).
Ben erg tevreden over de 60cc FS1 cilinder die op de 378 zit namelijk.

http://link.marktplaats.nl/825153194
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Cilinders

Bericht door marco »

Beter een 60cc z1 kopen of de ajh erop zetten.
versador1
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 nov 2016, 17:43

Re: Cilinders

Bericht door versador1 »

Poortmap.
Erg precies is het niet gemeten, maat het geeft wel een idee...

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door versador1 op 22 aug 2018, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie