Het afstellen van de carburateur

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Het afstellen van de carburateur

Bericht door Triforce »

Artikel is ge-edit en samengevoegd met andere carb topics.
Het stellen van een carburateur is voor sommigen abacadabra. In deze FAQ wordt geprobeerd uitleg te geven hoe de carb werkt, wat de stelmogelijkheden en procedures zijn, symptomen van verkeerde afstelling en je wat inzicht in de werking te geven, zodat je zelf je carb kunt stellen. De meest gemaakte fouten zijn: stellen aan een vervuilde dichtgeslibte carb, stellen met de verkeerde mogelijkheid of stellen bij een motor waarvan de ontsteking verkeerd staat. Zie de ontstekingsfaq voor het stellen van de onsteking, anders gaat het stellen van je carb weinig nut hebben.

Stelmogelijkheden
Op je carburateur zitten twee schroefjes die van belang zijn bij het afstellen van de carburateur. Dit zijn de luchtstelschroef en de stationair stelschroef. Zie het plaatje dat hieronder gepost is voor de positie van de verschillende onderdelen. Voor de rest moet je de hoofdsproeier weten te vinden. Deze zit onderin de carb geschroefd en de vlotterbak moet om erbij te kunnen er even afgeschroefd.

Basisafstelling
Alvorens te beginnen met het afstellen van de carburateur is het van belang dat motor loopt en op temperatuur is. Hier voor heb je een basis afstelling nodig. Draai als eerste de lucht schroef helemaal in en vervolgens anderhalve slag uit, hierdoor is deze afstelmogelijk niet meer op de verkeerde wijze van invloed op de rest van de afstelling. Vervolgens draai je de stationairstelschroef zover in of uit dat de motor rustig loopt. Vanuit deze situatie kunnen we vervolgens beginnen met het afstellen van de carburateur.

Volgorde
Het afstellen van de carburateur bestaat uit drie delen, de hoofdsproeier, de gasnaald en de stationairafstelling. Als eerste zet je enkele basisafstellingen goed, dan ga je na waar aanpassing nodig is. In tegenstelling tot wat iedereen denkt, is het erg belangrijk om eerst de luchtsproeier op de basisafstelling te zetten. Die heeft namelijk invloed op het hele toerenbereik, maar verkeerde afstelling kan een motor zijn die of niet stationair wil lopen, of te rijk of te arm blijft staan bij volgas. Daarna kun je de hoofdsproeier en de gasnaald gaan stellen.

Voor je gaat stellen en prutsen
Ook is het erg belangrijk om zeker te weten of de carb in orde is. De vlotter moet niet lek zijn, moet er goedom in zitten (latere types dus met het koperen stukje boven) en alle sproeiers, kanaaltjes en luchtgaten moeten goed vrij zijn. Blaas alles door, spuit het schoon met remreiniger, laat hele ernstige of eigenwijze gevallen ultrasoon reinigen, controleer de stationairsproeier die naast de hoofdsproeier zit en ook de startsproeier die in de rand van de vlotterbak zit. Ze kunnen er allemaal uitgedraaid worden met een heel fijn schroevendraaiertje en je staat ervan te kijken hoe dichtgekoekt ze kunnen zijn of hoeveel prut er kan zitten. Bekijk ook de sproeierhouder, die heeft een rij gaatjes in de zijkant voor de remlucht. Die zitten soms dicht met witte kalkachtige aanslag. Met een haar uit een staalborstel of gerafelde binnenkabel pruts je ze lekker schoon. Het afstellen van een vervuilde of defecte carb is vrij zinloos. Neem niet aan dat hij schoon is, controleer het.

Hoofdafstelling
De hoofdafstelling gebeurt door het kiezen van de juiste maat hoofdsproeier. Een grotere maat hoofdsproeier betekent een sproeier met een groter gat, hierdoor kan er meer benzine door stromen. Je hebt verschillende maatvoeringen, zie het topic over sproeiers. Let daar goed op bij het halen van een sproeier! Tijdens deze FAQ ga ik van mikuni maten uit.

Wat regel je eigenlijk
We beginnen met de standaardafstelling van de luchtschroef, dit omdat een foute stand invloed op alle ander afstellingen heeft. Daarna gaan we verder met de hoofdsproeier. De hoofdsproeier regelt voornamelijk het mengsel bij vol gas. Bij kwart- en 3/4 gas heeft de gasnaald de grootste invloed. Van stationair tot kwartgas doet de afschuining van je carb het meeste werk, maar blijf daar gewoon van af, daar heb ik nog nooit een FS1 verkeerd op zien draaien. Stationair stel je als laatste nog eens fijn af. De stationaissproeier zelf daar blijven we ook vanaf, alleen controleren of deze niet verstopt zit.

Hoofdsproeier
Het afstellen van de hoofdsproeier is een simpel maar toch tijd rovend karweitje. Als eerste moet je er voor zorgen dat je motor al goed loopt. Als de motor warm is ga je een stukje rijden(5-10km) en terwijl je vol gas in de hoogste versnelling rijdt knijp je de koppeling in en draai je het contact slot om. Het is van het grootste belang dat je de koppeling niet meer los laat tot dat je stil staat. Het zal je als snel opvallen dat het tegenvalt om tegelijkertijd de koppeling in te knijpen en het contact slot om te draaien. Een maal tot stilstand kun je ter plek de bougie uit de cilinderkop draaien (denk er aan, hij is warm) of in de vrij naar huis toe 'rollen' en daar de bougie verwijderen.
Nu we de bougie hebben verwijderd, kunnen we het bougiebeeld gaan bekijken. Aan het bougie beeld is te zien of je een grotere of kleinere sproeier maat moet nemen. Bij een vettige, beroete zwarte bougie heb je bijvoorbeeld een kleinere sproeier nodig. Een wittige elektrode betekend een te arm mengsel. Het is goed als de bougie ddobkerbruin tot koffie met een klein beetje melk is. je mengsel is dan aan de rijke kant, maar dat moet met een FS1 die het nogal gauw erg heet krijgt.
Als je de hoofd sproeier hebt gewisseld moet je de motor weer starten en langzaam op temperatuur laten komen. Vervolgens ga je een eindje rijden en nu moet je goed opletten of hij anders is gaan rijden. Vaak is het verschil heel subtiel, vooral bij kleine sproeier wijzigingen. Vervolgens herhaal je de al eerder beschreven stappen totdat er een koffie bruin bougie beeld tot stand komt, Let op, een te kleine sproeier is verantwoordelijk voor 99% alle vastlopers! Met een te arm mengsel wordt de motor heel snel heel heet!.

Gasnaald werking
Nu de hoofdafstelling klaar is kunnen we beginnen met het afstellen van de gasnaald. Als je de gasschuif uit je carburateur haalt zul je zien dat de gasnaald door een veerring en een borgclipje worden vast gehouden. Raak deze twee kleine onder delen niet kwijt! Het scheelt je namelijk een fietstocht door de regen naar de lokale brommer boer. Maar oké, we gaan nu eerst de gasnaald in zijn standaardstand zetten. Als je de gasnaald uit de gasschuif haalt zie je dat er 5 groeven in zitten. Door het borgclipje een groef naar boven of beneden te zetten verstel je de gasnaald in hoogte. Zet hem in de middelste groef, dan staat hij in 95% van de gevallen goed.
Door je gasnaald hoger te zetten, sluit hij de naaldsproeier (zo heet de sproeierhouder eigenlijk) minder af omdat hij conisch is en er dus een dunner deel in de opening hangt. Hang je de naald lager, dan zit het dikkere deel in het gaatje en kan er dus minder brandstof langs.
De sproeierhouder heeft naast de functie van sproeierhouder en naaldsproeier nog een functie: hij laat de menglucht bij de brandstof. er komt dus niet 100% benzine langs de naald omhoog, het is al een beetje voorgemengd.

Gasnaald afstellen
Met de standaardafstelling zet je de gasnaald en de gasschuif weer in je carburateur en ga een stukje rijden. Je haalt dezelfde truc uit als met de hoofdsproeier, maar dan halfgas. Lees de bougie. Als je naald te laag staat en het mengsel te arm is, dan zal je brommer bij gas opendraaien afslaan en slecht oppakken. Je moet dan echt spelen met de handle om hem in toeren te laten klimmen. Dodelijk voor een FS1, een warmloper bij halfgas zit eraan te komen. Pakt hij onbelast wel goed op, maar bokt of aarzelt hij na afremmen op de motor en weer gas geven, dan staat hij te rijk en dus te hoog. Bij sommige snelle setups en 60cc's is het heel soms nodig de naald een groefje hoger te hangen (dus clipje 1 groef naar beneden), maar eigenlijk zet je de naald zelden uit het midden.

Luchtschroef fijnafstellen
Als laatste gaan we de luchtstelschroef fijnafstellen. Deze zorgt voor een goede stationairloop. Afstellen doen we ook bij warme motor. Voor de luchtstelschroef is ook een standaard afstelling, helemaal dicht en dan anderhalve slag uit. Start de motor, draai hem warm en draai de stationairschroef zover in of uit dat hij blijft lopen. Draai het schroefje nu een 8e slag in of uit en luister naar het toerental. Gaat hij harder lopen, dan kijk je of hij met nog 1/8e slag nog harder wil lopen. Draai de stationair schroef weer in tot dat de motor rustig, maar wel constant loopt. Soms moet je dit nog eens herhalen. Een klein tikje bij draaien kan vaak net genoeg zijn. Soms moet je dit herhalen. als het goed is zit je nu tussen de 1,25 - 1,75 slag uit. Zit je dichtter, dan is waarschijnlijk je stationoairsproeier verstopt. Zit je veel verder uit, kijk of er wel een stationair sproeier aanwezig is.

samengevat
· Hoofdsproeier kiezen voor volgas.
· Gasnaald afstellen voor halfgas.
· Luchtschroef afstellen voor stationairmengsel
· Lees je bougie

Symptomen verkeerde afstelling
Stotteren = verzuipen, meestal rond 5 a 6000 toeren net voor de powerband, oplossing: armere afstelling.
Symptomen te rijke afstelling =
-Start vaak gewoon wel goed, ook zonder choke
-soms wel veel gas bijgeven om hem stationair te krijgen.
-stotteren vlak voor de powerband
-bokken bij gas openen voor hij oppakt
-weinig/minder vermogen
-veel rook uit uitlaat

Inhouden (bluuuuuh geluid) = DIT IS NIET VERZUIPEN!! iedereen denkt van wel omdat het zo BLUHHHH klinkt maar het mengsel ontbrand gewoon niet, omdat het te arm is. Ook als je maar heel voorzichtig gas kan geven omdat ie anders afslaat is een arm mengsel situatie.
symptomen van te arme afstelling =
-Maakt wel gewoon veel toeren,trekt hard door enzo
-BLuuh geluid
-lastige gasreactie, blijft in toeren hangen
-lastig/niet starten als hij koud is
-Loopt bij koude motor vaak heel hoog stationair
-cilinder slijt als een gek.

Als laatste
Een andere methode om snel te checken of de carb te rijk of te arm staat is volgas rijden en dan de kraan dicht zetten. Gaat ie even harder voor hij afslaat, dan zit je te rijk. Je kunt ook de choke opentrekken bij volgas rijden. Gaat ie daar even harder van voor hij verzuipt, dan sta je te arm.

Stotteren als je brommer koud is is normaal, heb je dit niet, dan is er kans dat je met een te kleine sproeier rijdt of dat je startsproeier dicht zit. Heb je je choke nooit nodig, dan is je afstelling waarschijnlijk te rijk.

Als je je brommer harder kunt laten lopen door de luchtschroef verder in of uit te draaien, dan heb je een te kleine of te grote hoofdsproeier en dus je bougie niet goed gelezen. Meestal kom je dan uit op een afstelling van minder dan een slag uit of meer dan 2.

Blijft de brommer na gasgeven in toeren hangen en krijg je dit met afstellen niet weg, dan heb je mogelijk last van valse lucht. Check of de carb vastgeschroefd zit, of het membraamspruitstuk wel vastzit op het carter en of het membraam wel vast zit op het spruitstuk en check de linkerkeerring achter de ontsteking. Een vette ontsteking is ook een indicatie dat die keerring op is.

Check ook of de ontluchting slangetjes van de vlotterbak niet ergens afgekneld zijn. Als die slangetjes er niet opzitten geen ramp, maar check of alles vrij kan ademen.

Sommige originele brommers hebben een neorm dun aanzuigrubber van filter naar blok gemonteerd zitten. Vervang dit voor een dik rubber. Dat dunne pijpje smoort als de ziekte.

http://www.honda-dax.com/technical/carb-ne.html
Laatst gewijzigd door Triforce op 11 okt 2010, 14:23, 4 keer totaal gewijzigd.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

Als je een te kleine sproeier steekt krijg je dit:
Afbeelding

(grapje he)
vind het wreed moeilijk om wat te zeggen op die "wooop" "muuuuh" "hoooo" imitaties
when men were men, and helmets were for divers
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

nog wat interresants van Sam:

YamaSam schreef:
regel die es eerst af zoals het hoort :wink:

er zijn veel teveel factoren die hier invloed op hebben, kan zijn dat alles in orde is met een kwartslag verschil..



1.warmrijden
2.stationair toerental omhoogdraaien, zodat de schuif net iets geopend is
3.luchtschroef kwartslag links en even wachten en luisteren (stijgen de toeren of dalen de toeren?)
4.terug naar de startpositie, en kwartslag naar rechts (stijgen of dalen? nu weet je het zeker)
5.zet de schroef op de 'kwartslagkant' waar ie het meeste toeren maakte en begin weer bij stap 3. (als de toeren te hoog gaan kan je ze met de staionaire schroef weer wat laten zakken dat het nog te verdragen is, en ben je goed bezig)
6.laat de schroef staan wanneer er geen hoger toerental meer te bereiken is, zélfs niet met halve kwartjes links of rechts


Waarschuwingen en voorwaarden:
-de motor moét op bedrijfstemperatuur zijn
-de gasschuif moét met de stationaire schroef zover worden opengezet, dat de stationaire sproeier géén invloed meer heeft (hij moét wat toeren maken)
-probeer het hele proces snel te doen, je motor heeft terwijl maar weinig koeling
-geef tussen de pogingen evenwat gas (korte stootjes) om zeker te zijn dat de gaschuif óp de stationaire pin rust, en eventuele vuiltjes worden doorgespoeld


Je begint op juist 1.5 toeren, kom je nu een hoogste toerental uit bij 2.5 toer open, is je sproeier TE GROOT,
andersom, moet je dichtdraaien naar bv een halve toer open, dan is je sproeier te klein!
Wissel je sproeiers per tiental hoger of lager, tenzij je op vier/vijf toeren open zou komen of zo


:think: dat is het zowat denk ik..

doe dit es eerst, vóór je weer met die sproeiers begint te rommelen
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

En voor de volledigheid een plaatje:

Afbeelding
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

edje schreef:De carburateurs op fs1s geleverd
Er zijn verschillende carburateurs op fs1 geleverd. Er is in Nederland op alle modellen een 10mm carb geleverd. Alleen op de fs50 zat een 16mm. In Belgie en Duitsland zijn ook nog de 13 en 14mm carb geleverd. In Denemarken zijn ook nog 17.5 mm carbs te koop. Je meet een de grootte van een carb op aan de hand van de doorgang, ook wel de venturi genoemd. Als overgaat op een grotere carburateur let dan altijd op of je spruitstuk net zo groot of groter is dan je carburateur, anders heeft het nog geen zin.


De onderdelen van een carb
De carburateur heeft verschillende onderdelen. velen hiervan zijn klein en kwetsbaar, ga er dus voorzichtig mee om :!: We beginnen bij de shoke, de shoke is gemaakt om een fs1 te starten. Doordat het mengsel iets rijker is als de brommer op de shoke staat start hij makkelijker, dit omdat een koude brommer een iets rijker mengsel nodig heeft. Er zijn door de jaren heen 2 soorten shoke geleverd. de oudere modellen (voor 1976??) hebben een kabelshoke, deze word bediend met een hendeltje op het stuur. Latere modellen hebben een shoke op de carb zelf, die je er als het ware een stukje uittrekt.
Dan gaan we naar de hoofdsproeier. De hoofdsproeier zit in je vlotterbak, het kleine bakje onder aan de carb. de hoofdsproeier is een klein schroefje met een gaatje er in. Er staat een getal op, dit geeft de grote aan. De hooftsproeier draai je in je sproeierbuis. De hoofdsproeier bepaalt het mengsel voor het grootste deel.
Dan gaan we naar de gasschuif. De gasschuif zit haaks op je venturi. deze gaat omhoog als je gas geeft, en bepaald zo de doorgang. Onder aan de gasschuif hangt je gasnaald. De gasnaald zit op zijn beurt weer in de sproeierbuis. De stand van de gasnaald word bepaald door een clipje wat in een groefje zit. de gasnaald heeft 5 groefjes. De gasnaald bepaalt het mengsel van half gas.
Je carb heeft ook nog een luchtstelschroef. deze schroef bepaalt het mengsel vooral onder in. Je luchtstelschroef zit voor aan je carb. het is een klein messings schroefje met een veertje erachter tegen het lostrillen. Eerst nog even een plaatje om duidelijk te maken welk onderdeel het mengsel bepaald:


Afbeelding

Dit plaatje klopt niet helemaal, de afstelling van de luchgtsproeier heeft zelfs nog invloed op volgas. Daarom moet deze eigenlijk goed afgesteld zijn voor er naar de juiste hoofdsproeier gezocht wordt, of niet verder afwijken dan 1,5-2 slagen uit.

Dan gaan je nu naar de stationairschroef. De stationarischroef houd de gasschuif altijd iets omhoog zodat je brommmer ook zonder gas geven blijft lopen. Dan gaan we naar de aansluiting voor je benzineslang. Dit is een messing tuitje boven op je carb. Hierin zit een klein naaldje, je vlotternaald genoemd. De vlotternaald word omhoog gedrukt door het vloter wat in je vlotterbak licht. Doordat de vlotternaald omhoog komt sluit hij de aanvoer van benzine af. Hierdoor stroomt je carb niet over.

Het afstellen van de carb
Het afstellen van de carb kan een tijdrovend klusje zijn maar het is wel erg belangrijk. Je kunt er veel vermogen mee winnen, maar je kunt er ook veel schade mee voorkomen. Om eeen motor goed te laten draaien moet je mengsel goed zijn. De verhouding tussen benzine en lucht moet dus goed zijn. Als je mengsel te veel benzine bevat en dus te wijnig lucht noemen we het te rijk, andersom noemen we het te arm. Te arm mengsel zorgt voor schade vanwege oververhitting en gebrek aan smering. Zorg er voor dat voordat je je carb gaat stellen dat je onsteking goed staat. zie faq van niels Ook moet je zorgen dat je nergens valse lucht hebt.
We beginnen met de juiste hoofdsproeier te zoeken. Voor een 10mm carb in combinatie met een f5b, 678, 2f2, 3e9, 2ru cilinder nemen we een sproeier 130. Voor een 16mm carb met een f5b, 678, 2f2, 3e9, 2ru nemen we een sproeier 160. Fs1 en z1 cilinders worden eigenlijk altijd gebruikt in combinatie met een 16mm carb. Hiervoor niemen we een sproeier 170. Ik ga er van uit dat je echte mikuni sproeiers hebt. De genoemde sproeiers zijn natuurlijk maar richtlijnen!. We zetten de gasnaald in het midden en de luchschroef draaien we in en dan 2 slagen (720 graden) uit. Nu gaan we rijden 8) . Rijd de brommer eers netjes warm en ga een stuk volgas rijden. Zet dan de brommer uit en knijp meteen de koppeling in. Nu halen we de bougie er uit. We kijken nu wat de bougie voor kleur heeft. Is hij zwart dan staat hij te rijk en dan moeten we een kleiner sproeier monteren. Is hij wit dan staat hij te arm dan moet er een groter sproeier in. Is de bougie koffie met melk bruin dan is het goed. :(bougies lezen) Mocht het niet zo zijn dat gaan we nog een keer rijden en weer de bougie bekijken net zolang tot je bougie de juiste kleur heeft. Nu gaan we de gasnaald afstellen. Rij de brommer weer warm en ga een stuk half gas rijden. Zet de brommer weer uit en knijp de koppeling in. Nu kijken we of de bougie de juiste kleur heeft. De gasnaald omhoog (het clipje dus omlaag) betekent dat hij rijker staat. Andersom is natuurlijk armer. Nu gaan we het stationair toerental instellen. Dit moet ook weer gebeuren bij een warme motor. Draai de stationairschroef zo ver uit dat de brommer rustig loopt draai nu de luchschroef zo dat de brommer het hoogst stationair draait. Stel nu het toerental weer terug. Je hebt nu je carb gesteld.

Symtomen en problemen
- de brommer smoort boven in de toeren. :arrow: de brommer staat dan iets te arm en maakt een bwoap geluid.

- de brommer pruttelt boven in wat. :arrow: de brommer staat te rijk. \Dit verschijnsel word ook wel viertakten genoemd.

- de brommer houdt in voor de powerband :arrow: de brommer staat wat te rijk.

- de brommer start slecht :arrow: als je zeker weet dat je brommer verder goed is zou het kunnen zijn dat je brommer iets te arm staat.

- de carb lekt :arrow: je vlotter blijft waarschijnlijk hangen. Maak je carb schoon. Het kan ook zijn dat je vlotternaald niet goed afsluit. Ook dit gedeelte schoonmaken.

- de gasschuif blijft hangen :arrow: je gasschuif blijft hangen omdat er troep tussen zit. Het kan ook zijn dat je gaskabel of hendel stroef lopen. Of je veer die de gasschuif terug drukt is versleten.

Als er nog iemand opmerkingen of toevoegingen heeft hoor ik het wel :wink:

Sproeierinfo:
Afbeelding


YamaSam schreef:vannacht bij het ontmantelen van de sherrif de Mik erafgehaald,

daarbij vielen me metteen een paar verschillen op met diegene die ik al had:

dit is een type zonder vijsje onderaan

hier is het schuine pijpje niet de beluchting van de straalbuis, maar gewoon de ontluchting boven het niveau..

de straalbuisbeluchting komt uit op een gaatje op de zijkant!
veel in en uitbouwen kan dit gaatje verstoppen en hem smerig doen draaien..


Afbeelding
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Het afstellen van de carburateur

Bericht door NIX »

Ik geef even wat standaardafstellingen, zonder daarmee de verantwoording op me te willen nemen voor alle warmlopers die hierop gaan volgen:

10mm langzame cilinder met begrensde pijp: 120
10mm langzame cilinder met snelle pijp: 130-140
16mm langzame cilinder met snelle pijp: 150
16mm snelle cilinder met snelle pijp: 170
16mm snelle cilinder met expansiepijp: 170 en ->

60cc zijn in de meeste gevallen dezelfde maten.

Let wel op dat je de juiste sproeiers hebt, dus originele maatvoering. Imi carbs kun je ook eindeloos aan blijven stellen, die lopen in de meeste gevallen waardeloos.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Het afstellen van de carburateur

Bericht door marco »

En koop een sproeiermeetsetje om de maten van je sproeiers te vergelijken scheelt ook een hoop gekloot.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Het afstellen van de carburateur

Bericht door ginofs1 »

koop gewoon ori sproeiers.
nix geeft de ori sproeier maten door, stop je er een imi in dan kan er geen hout van kloppen.
Plaats reactie