Mijn 2RU wat sneller maken

Opvoeren en modificeren van de FS1
Conrad_FS1
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 aug 2015, 21:33

Mijn 2RU wat sneller maken

Bericht door Conrad_FS1 »

Uiteraard heb ik de zoekfunctie gebruikt, maar ik kan niet echt een eenduidig antwoord vinden. Mijn brommer loopt nu precies 50 km per uur.

Bij mijn weten is de F5B cilinder nog origineel met de standaard cilinderkop, alsmede de verhouding van de tandwielen.
Gemonteerd zit nu een 10 mm carburateur, sproeier onbekend. Wel zit er al een uitlaat op met 32 mm bocht.

Ik hoef geen brommer die een dikke 90 draait, maar rond de 60 km per uur zou wel een mooie snelheid zijn. Wat is jullie advies?
Cilinder en cilinderkop wil ik laten zoals die nu is. Op internet zie ik deze uitlaat:

http://www.fs1shop.nl/yamaha-uitlaat-sn ... p-302.html

Ik heb zo'n vermoeden dat deze uitlaat nu ook al op de brommer zit. Ik heb bij aanschaf een 16 mm Mikuni carburateur erbij gekregen.

Dus de uitlaat die hierboven vermeld staat monteren, de 16 mm carburateur en wat dan nog meer?? (nieuwe ketting+tandwielen zou ik geen probleem vinden)

Graag jullie advies, waarvoor dank! :)
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn 2RU wat sneller maken

Bericht door NIX »

Volgens mij heb je al een snelle uitlaat. Maak de einddemper schoon en ontkool de uitlaatpoort in de cilinder. Als de kop nog helemaal onbewerkt is, zal deze afgevlakt moeten worden voor iets meer compressie (of een hogedrukkopje halen) en je voortandwiel (je beschrijft niet wat je precies hebt) mag een tandje groter (13/44). Als je de FAQ goed hebt gelezen, dan weet je dat je de 16mm wel kunt plaatsen, maar dat dat geen ideale combi is en ook de hiervoor beschreven maatregelen niet compenseren. Mijn FS1's lopen met 10mm, snelle pijp en ori cilinder tegen de 65. Dat halen ze makkelijk.
Kijk eerst even in de FAQ.
Conrad_FS1
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 aug 2015, 21:33

Re: Mijn 2RU wat sneller maken

Bericht door Conrad_FS1 »

Dan ga ik de kop iets laten vlakken denk ik. Tandwielen die er nu op zitten zijn 13/45. Als ik naar 13/44 ga, maakt dat al veel verschil? Brommer trekt nu wel vlot op, neem aan dat de trekkracht dan wel iets minder word en de topsnelheid iets hoger? Ik laat de 10 mm carburateur dan lekker zitten. Welke sproeier kan er dan het beste in?
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Mijn 2RU wat sneller maken

Bericht door ginofs1 »

tandwielen zo afstellen dat hij in de hoogste versnellen nog goed in toeren komt.
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn 2RU wat sneller maken

Bericht door NIX »

14/44 Moet ook kunnen met iets meer compressie en zolang je rond de 75 kilo bent.

Sproeier is geen wetmatigheid, maar ik zou beginnen met een 130.
Kijk eerst even in de FAQ.
Conrad_FS1
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 aug 2015, 21:33

Re: Mijn 2RU wat sneller maken

Bericht door Conrad_FS1 »

Wat heb je zelf voor tandwiel verhouding gemonteerd, dat de brommer tegen de 65 loopt?

Ik ben zelf maar licht-gewicht, sowieso onder de 70 kilo.... Ik zou in ieder geval willen voorkomen dat hij in de hoogste versnelling terug loopt in toeren, wat ik veel lees op het forum. Kop laat ik sowieso vlakken voor meer compressie, tandwielen zijn dus 13/44 en 14/44 een goede optie? Maar eens wat uit gaan proberen! :roll:
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Mijn 2RU wat sneller maken

Bericht door ginofs1 »

eerst het een dan het ander.
elke verandering geeft weer een andere afstelling, dat maakt het leuk en... oneindig.
kopje eerst doen, hoe, wat, waar, hoe ver? klaar en dan de boel afstellen.
tevreden? nee dat is niemand, dus weer aanpassen afstellen, en weer een stap sneller :wink:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Conrad_FS1
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 aug 2015, 21:33

Re: Mijn 2RU wat sneller maken

Bericht door Conrad_FS1 »

Daar heb je helemaal gelijk in, dat is ook het mooie van deze hobby. Ik wil alleen niet met mijn onwetendheid per ongeluk iets stuk maken, maar al doende leert men!

Ik heb deze ''snelle'' kop gezien, maar nu is mijn vraag hoe is de kwaliteit hiervan? Haalt dit wat uit?

http://www.fs1parts.nl/shop/product_inf ... cts_id=409

http://www.jmpbonderdelen.nl/yamaha-ond ... -40mm.html

Jullie hebben meer sleutel ervaring en ook meer materiaal kennis. Is dit qua prijs en kwaliteit in verhouding?
En stomme vraag, waartoe dienen de pasbussen? Voor het beter centreren van de cilinderkop? :oops:
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Mijn 2RU wat sneller maken

Bericht door ginofs1 »

het zijn imitatie kopjes waar de gaten te groot van zijn, deze worden opgevuld met busjes.
daarna passen ze strakker dan de originele kopjes :wink:
kopje is verder van goede kwaliteit.
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: Mijn 2RU wat sneller maken

Bericht door koppel »

fs1parts levert ook de pasbusjes.

ik monteer deze kopjes nu zo'n twee jaar op elke fs1, lopen er goed op en zien er netjes uit.
Conrad_FS1
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 aug 2015, 21:33

Re: Mijn 2RU wat sneller maken

Bericht door Conrad_FS1 »

Afgelopen weekend gekocht > een originele 2RU cilinder. Hij is netjes gehoond en er was een Prox zuiger-setje bij in de maat 40.50 mm.
Met deze cilinder zou hij 70 km/uur lopen volgens de vorige eigenaar. Cilinder ziet er netjes uit, dus ga hem zeker proberen.

Welke carburateur kan het beste bij deze 2RU cilinder? (10 of 16 mm?)

Welke sproeier diameter zou ik mee moeten beginnen? (en als hij te rijk loopt afbouwen naar kleinere maat?)

De Prox zuiger erbij gebruiken of toch origineel Yamaha spul? (heb gezien dat er nog complete Yamaha zuiger-setjes zijn)

Weer bedankt voor de info! :mrgreen:
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Mijn 2RU wat sneller maken

Bericht door marco »

Waarschijnlijk is de cilinder gehoond op de maat van de prox zuiger dus het beste is om die te gebruiken.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn 2RU wat sneller maken

Bericht door NIX »

16mm met 150.
Kijk eerst even in de FAQ.
Conrad_FS1
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 aug 2015, 21:33

Re: Mijn 2RU wat sneller maken

Bericht door Conrad_FS1 »

En als ik een Yamaha zuiger neem met overmaat? Dus ook 40.50 mm.. Of is dan de maat toch weer iets anders?

En is de Prox beter of slechter dan origineel Yamaha materiaal? Kan er geen slechte dingen over vinden namelijk..

Dank voor de reactie!
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Mijn 2RU wat sneller maken

Bericht door marco »

Dat kan net weer iets schelen
Yamaha Sheriff 1981
Plaats reactie