tikken zuiger, zijdelingse speling of pistonlager AJ Huijgen

Opvoeren en modificeren van de FS1
RLD
100km gereden
100km gereden
Berichten: 175
Lid geworden op: 14 sep 2013, 20:46
Locatie: Houten

tikken zuiger, zijdelingse speling of pistonlager AJ Huijgen

Bericht door RLD »

Hallo allen,

Ben kort bezig met de FS1 2RU,

Ik er ee hebn paar dagen geleden een AJ H opgebouwd maar ik heb de AJ h cilinder toch weer gedemonteerd, de zuiger tikt, geen schade te ontdekken, de originele nieuwe pistonlager zit iets los bovenin de drijfstang hoort dat?

Ook vind ik dat de zuiger zijdelings speling in de cilinder heeft, erg strak zit hij niet, hij tikt ook bij stationair draaien. De kop is een gevlakte 2ru die ik te leen heb, zuiger wordt niet geraakt, geen raakvlakken te zien.

Heb jaren geleden ook een 2ru gehad met een imitatie F5B en die tikte ook wel iets, maar dat was een setje van 7 tientjes.

Groet René
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Heb je de piston clipjes / veertjes wel gemonteerd?
Dus de clipjes aan de zijkant van je zuiger, die dat busje (die door je krukas gaat) vastzet?

Was het een oorspronkelijke set van cilinder + zuiger, of heb je dat zelf samengesteld?

Is de gevlakte 2RU kop ook uitgedraaid naar 60cc?
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14482
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

Hoi RLD
Een AJH cilinder moet je uit vullen met voet pakkingen tot dat de zuiger in de onderste stand gelijk is met de onder kant van de spoelers.
Een 2RU kop moet op maat gemaakt worden en op ze minst naar de 43mm gebracht worden.
Een nieuwe AJH cilinder moet aardig stil zijn.
Is het een nieuw setje of een bij elkaar geraapt ding?

Gr gino
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
RLD
100km gereden
100km gereden
Berichten: 175
Lid geworden op: 14 sep 2013, 20:46
Locatie: Houten

Bericht door RLD »

Ha jongens, het setje is nagelnieuw zo uit de doos, in de zuiger staat Asso en AJ. Huijgen, geen bij elkaar verzameld stel.

de spoelpoorten zijn gelijk met de bovenrand zuiger dmv het plaatsen van twee voetpakkingen.

De spoelpoorten in de zuiger wijzen naar het achterwiel.

de veertjes of clips zo je wilt zijn goed gemonteerd, en zitten keurig in de uitsparing.

De 2RU kop is wel gevlakt maar er zit geen minimale verdiepte rand in zoals in een K-Star 43mm kopje wat ik hier heb liggen.

Hij start uitstekend, één trap en hij loopt. Maar het tikken vind ik geen gehoor.

gr René
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Hoeveel mm is de binnenkant van je cilinderkop?


Wat vind jij het geluid van tikken?

Als je de zuigerveer een beetje hoort rammelen is niet erg.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

RLD schreef:Ha jongens

Ik zal nog eens reageren.. :evil:

RLD schreef:De 2RU kop is wel gevlakt maar er zit geen minimale verdiepte rand in zoals in een K-Star 43mm kopje wat ik hier heb liggen.

Heb je hetzelfde tikken met dat 43mm kopje?
RLD
100km gereden
100km gereden
Berichten: 175
Lid geworden op: 14 sep 2013, 20:46
Locatie: Houten

Bericht door RLD »

Jeti, inderdaad, die kant gingen mijn gedachten ook, ik zal vd week dat K-Star kopje even monteren, het zit trouwens nog in plastic, zou de compressie TE hoog kunnen zijn met die gevlakte 2RU kop, er is door iemand aardig gevlakt maar niet supernetjes, ook geen rand uitgedraaid zoals Gino dat doet, ik zal ook daar eens langsgaan en hem laten afwerken. Hij staat er wel heel mooi op.

dank je voor het meedenken! groet René
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Pak ook een 43mm koppakking.
Kijk eerst even in de FAQ.
GoM!cky
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1145
Lid geworden op: 18 jan 2007, 23:03
Locatie: Hoepertingen België

Bericht door GoM!cky »

NIX schreef:Pak ook een 43mm koppakking.


Wou ik ook net zeggen, heb namelijk hetzelfde aan de hand gehad... en bij mij ging het tikken enkel weg toen ik een nieuwe koppakking (zilverkleurige) erin stak die bij een setje AJH cilinder zit.
Het rare is dat ik bij een koperen 43 mm nog steeds zo een tikkend geluid had...
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

En een beetje vet erop doen zodat de koppakking mooi in het midden blijft liggen tijdens het monteren van het kopje.
Yamaha Sheriff 1981
RLD
100km gereden
100km gereden
Berichten: 175
Lid geworden op: 14 sep 2013, 20:46
Locatie: Houten

Bericht door RLD »

Is ie weer! Ondertussen niet stil gezeten. AJH weer gemonteerd met twee maal voetpakking, sproeier 180 in 16mm, 2RU kop laten behandelen door Gino (nog steeds bedankt! wat een fijne werkplaats heeft die man) hij heeft hem zelfs even netjes gestraald en de set ziet er nu erg mooi uit.

13tands voor en 41 achter, snelle fs1 pijp van Luhac maar komt niet verder dan 70 met veel toeren.

Afgelopen zondag met 14tands reed hij over 75 van een helling maar tegenwind kneep hem op vlakke weg tot onder de 60, duidelijk zwaar vertand.

Nu vind ik een top van 70 hard genoeg maar ik lees almaar dat een AJH makkelijk over 80 rijd, ik zie het niet gebeuren, hij start heel goed en de bougie is nu zwartig, niet vet of nat. :idea:

groeten René
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Heb je wel een snelle schijf?
Yamaha Sheriff 1981
RLD
100km gereden
100km gereden
Berichten: 175
Lid geworden op: 14 sep 2013, 20:46
Locatie: Houten

Bericht door RLD »

Ha Marco, ik schat zo in van niet, als ik door het gaatje van de inlaat kijk zie ik helaas wit nylon, zou het daar door komen? Dan rijd hij dus gewoon goed met deze originele schijf? Dan toch terug naar sproeier 170 want toen was het bougietje(nr8) bijna bruin/ tegen zwart aan.

groet René
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Wit is langzaam als het nog de originele onbewerkte schijf is.
Yamaha Sheriff 1981
eddy hak
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jun 2013, 12:05
Locatie: Slootdorp

Bericht door eddy hak »

Ik heb vroeger ook met een ajh gereden en liep rond de 100 vertanding 13-39, 16mm sproeir 180 naald middelste stand later 1 takje hoger en nam hij beter op onderin, lucht sproeier 1 driekwart slag uit en snelle fs1 pijp en een ngk bg 9 of een zivler electrode b10 .Ik heb altijd veel plezier gehad van deze cilinder.op den duur is hij beschadigd door een gebroken zuigerveer ik heb hem nu uitgedraaid en een nieuwe bus met vlinder poort er in gedaan deze bus heb ik gemaakt van een airsal scooter cilinder
Plaats reactie