Pagina 1 van 2

F5B cilinder, iets sneller laten lopen.

Geplaatst: 23 mar 2009, 22:39
door Louistje
Op mijn cilinder staat "F5B". Ik las dat dit volgens de liefhebbers een fijne cilinder is,
en waarmee je je brommer al snel 65 km/h laat lopen.

Voor zover ik weet heb ik een snelle uitlaat en een 32mm bocht.


F5B cilinder:
"De F5B cilinder is in het beginperiode van de FS1 geleverd op Nederlandse FS1’s. Deze cilinder is favoriet bij veel FS1 rijders vanwege zijn fijne rijeigenschappen. De cilinder heeft genoeg potentie om hard te rijden. Met de juiste spullen (een snelle uitlaat en een 16mm carburateur) en goede vertanding, kan je met deze cilinder tegen de 70 km/h rijden"



Eerst maar eens kijken wat voor carburateur ik heb. Hoe zie ik hoeveel milimeter mijn carburateur is?
Staat dit erop, of kan ik dit misschien makkelijk meten?

Ik vind mijn brommer nu best pittig in het optrekken, ik denk altijd "He bah, zit ik nu alweer op de top".
Volgens de teller is dat 52 km/h. Volgens een auto die erachter rijdt ongeveer 55 km/h.
Ook denk ik soms dat de brommer vrij veel toeren maakt op zijn topsnelheid.

Misschien is er met een andere vertanding al verandering in te brengen?


Groet Louis.

Re: F5B cilinder, iets sneller laten lopen.

Geplaatst: 23 mar 2009, 22:44
door eelco
Louistje schreef:Eerst maar eens kijken wat voor carburateur ik heb. Hoe zie ik hoeveel milimeter mijn carburateur is?
Staat dit erop, of kan ik dit misschien makkelijk meten?

Ik vind mijn brommer nu best pittig in het optrekken, ik denk altijd "He bah, zit ik nu alweer op de top".
Volgens de teller is dat 52 km/h. Volgens een auto die erachter rijdt ongeveer 55 km/h.
Ook denk ik soms dat de brommer vrij veel toeren maakt op zijn topsnelheid.

Misschien is er met een andere vertanding al verandering in te brengen?


Groet Louis.


Je carb is makkelijk te meten. Het gat waar je gasschuif in zit kan je gewoon opmeten. Het is 10 of 16mm, dus dat verschil zie je wel.

Verder kan de vertanding wel een hoop veranderen. Hiermee moet je gewoon een beetje expirimenteren :wink: !

Geplaatst: 23 mar 2009, 22:49
door paull
Eeen 50cc f5b trekt onderin lekker maar de top is idd vaak wat minder. Wat je kan doen is de boel bewerke zoals triforce, sam, en vele anderen hier doen. Ik weet dat je een uitlaat poort wat groter kan vijlen en je spoelpoorten kan verhogen enz., maar verders heb ik er geen verstand van.

Het gat van je carb zou je ff moete opmete, post eens een foto dan kan ik je direct vertellen of je een 16mm hebt. Heb je trwns membraam of schijfblok?

Re: F5B cilinder, iets sneller laten lopen.

Geplaatst: 23 mar 2009, 23:07
door Triforce
Louistje schreef:Op mijn cilinder staat "F5B". Ik las dat dit volgens de liefhebbers een fijne cilinder is,
en waarmee je je brommer al snel 65 km/h laat lopen.

Voor zover ik weet heb ik een snelle uitlaat en een 32mm bocht.


F5B cilinder:
"De F5B cilinder is in het beginperiode van de FS1 geleverd op Nederlandse FS1’s. Deze cilinder is favoriet bij veel FS1 rijders vanwege zijn fijne rijeigenschappen. De cilinder heeft genoeg potentie om hard te rijden. Met de juiste spullen (een snelle uitlaat en een 16mm carburateur) en goede vertanding, kan je met deze cilinder tegen de 70 km/h rijden"



Eerst maar eens kijken wat voor carburateur ik heb. Hoe zie ik hoeveel milimeter mijn carburateur is?
Staat dit erop, of kan ik dit misschien makkelijk meten?

Ik vind mijn brommer nu best pittig in het optrekken, ik denk altijd "He bah, zit ik nu alweer op de top".
Volgens de teller is dat 52 km/h. Volgens een auto die erachter rijdt ongeveer 55 km/h.
Ook denk ik soms dat de brommer vrij veel toeren maakt op zijn topsnelheid.

Misschien is er met een andere vertanding al verandering in te brengen?


Groet Louis.


Wat is je vertanding, ik denk dat als je de vertanding van 13/44 al best aardig doet op een f5btje zonder enkele nadelen, en als je hem sneller wilt laten lopen moet je echter wat kracht onderin inleveren om een hogere top te krijgen, dat is het nadeel van 2takt en het voordeel is dat je brom wat harder loopt, een 16mm carb helpt meer met het optrekken dan de top zelfde als een slome schijf en snelle schijf maar ik denk dat jij een membraam inlaat hebt als ik je profielfoto bekijk, als je de gaat aanpassen is het beste om eerst de zuiger aan de uitlaat kant iets te verlagen zonder de cilinder aan te passen want zo kan je zonder je cil aan te passen toch kijken als hij dan al harder loopt en als je het niet bevalt kan je een nieuwe zuiger in doen en dan heb je de normale rijeigenschap weer wat hij oorspronkelijk deed.

Hoop dat je hier wat aan hebt

Geplaatst: 24 mar 2009, 20:27
door Louistje
Ik zal straks even kijken wat voor vertanding ik er nu op heb :wink:

Geplaatst: 25 mar 2009, 21:37
door edje
je kan de uitlaatpoort nog iets verbreden, dat scheelt echt veel. Ik persoonlijk zou hem niet omhoog halen, zonde als het hele f5b karakter er uit gaat :wink:

Geplaatst: 25 mar 2009, 22:07
door Triforce
dat is zeer zeker zo, maar ze moeten het echt zelf weten wat ze er mee doen :roll:

Geplaatst: 27 mar 2009, 01:37
door edje
ik verplicht toch ook niemand wat??

Geplaatst: 27 mar 2009, 08:47
door Triforce
dat is ook zo, ik wilde er alleen mee zeggen dat een f5b eigenlijk niet aangepast hoeft te worden wegens zijn fijne rijgedrag

Geplaatst: 27 mar 2009, 18:00
door paull
Triforce schreef:dat is ook zo, ik wilde er alleen mee zeggen dat een f5b eigenlijk niet aangepast hoeft te worden wegens zijn fijne rijgedrag


nee en bovendien, dat vijlen rapse en gedoe, gewoon een goede cylinder kopen!

Geplaatst: 27 mar 2009, 18:22
door Zwepper
als er aan gevijlt moet worden betekend niet gelijk dat de cilinder slecht is :roll:

Geplaatst: 27 mar 2009, 19:11
door Triforce
klopt, maar wat je beter als eerste kunt doen is de zuiger aanpassen en dan kan je altijd nog terug van wat je had en zo hoef je je cilinder ook niet aan te passen

Geplaatst: 27 mar 2009, 19:25
door paull
Zwepper schreef:als er aan gevijlt moet worden betekend niet gelijk dat de cilinder slecht is :roll:


wordt ook niet gezegd :roll:

Geplaatst: 28 mar 2009, 12:21
door edje
Triforce schreef:klopt, maar wat je beter als eerste kunt doen is de zuiger aanpassen en dan kan je altijd nog terug van wat je had en zo hoef je je cilinder ook niet aan te passen



wat wou je doen met de zuiger dan, om het zelfde effect te bereiken als een VERBREDE uitlaatpoort :?: :lol:

Geplaatst: 28 mar 2009, 12:33
door Triforce
ik heb niet over verbreden, maar het zelfde effect te hebben als een verhoogde uitlaatpoort