80cc Winterproject

Opvoeren en modificeren van de FS1
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Beste FS1 liefhebbers,
Omdat jullie dol zijn op foto’s ben ik van plan de voortgang van mijn huidige project met jullie te delen.
Eerst maar eens kijken of het uploaden via Imgur lukt......Dit is mijn 378:
Hmm... krijg het niet voor elkaar. Nog ff verder prutsen dus.
Afbeelding
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Met postimages lukt het wel. :D
Goed de setup bestond uit AJH cilinder, 16mm carburateur, op maat cilinderkop, Luhao uitlaat, 5-bak blok met volle krukas. Goed voor zo’n 90 km p/u op de klok. Eigenlijk prima. Maar omdat experimenteren leuk is had ik mij bedacht om wat meer cilinderinhoud onder de brommer te gooien.
In Duitsland deze slachtoffers opgehaald:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door yamjan op 17 dec 2020, 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: 80cc Winterproject

Bericht door Dr. Bob »

Ik zie de paarse beauty!
Niet lullen maar poetsen!
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Die sjerifies waren dat bepaald niet, haha.
En de reputatie dat ze erg snel zijn hebben ze ook niet. Er moest dus nog wel een en ander gebeuren.
Onze Oosterburen hadden er serieus werk gemaakt om de hobbytuners te ontmoedigen wat extra snelheid uit de achtzigers te halen. Grote sticker op de tank met omschrijving van alle onderdelen die van belang waren. Mooiste was een afbeelding van de grote rubber prop in de inlaat.
Afbeelding
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Schijfhuis zat gemonteerd met breekboutjes op 3 van de 6 plaatsen. Laars heeft hier al eens kennis mee gemaakt.
Uitlaatpoort voor 33% dichtgegoten.
Afbeelding
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Standaard schijftiming is iets van 120 graden voor en 40 graden na BDP. Dat kan beter.
Afbeelding
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

De 21mm Dellorto die ik nog heb liggen lijkt prima in de ruimte achter het deksel te passen.
Afbeelding
Maar dan moet het 16 mm spruitstuk wel aangepast worden.
Afbeelding
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Helaas beschik ik niet over de apparatuur en zeker niet over de talenten van sommige forumleden.
Met open mond heb ik het topic van TweetaktDirk over zijn langeslagblok gelezen. Dat is natuurlijk het betere werk.
Maar met wat hulp van anderen kom je ook een heel eind.
Afbeelding
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: 80cc Winterproject

Bericht door NIX »

Ik hoop dat de schijf nog goed afsluit nu de poort zo ver naar buiten gemaakt is. Je timing is ook meteen als een stuk sneller dan hij was nu de poort breder gemaakt is. Gaat deze met een expansiepijp gereden worden? Ik zou de timing een fractie tammer houden dan de standaard snelle schijf voor 50cc. Het kunnen hele fijne snelle blokjes worden, die 80cc's.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: 80cc Winterproject

Bericht door Tombo »

Mooie brommer en een heel leuk project!
Ik kijk af en toe ook eens op de Duitse 2e hands sites of er toevallig niet zo'n 80cc hier in de buurt staat. Lijkt mij leuk om zo'n blokje te hebben
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

@Nix: je hebt gelijk, ik had er ook een hard hoofd in voor wat betreft de afmetingen van de gaten in carter en schijfhuis. Het lijkt net goed te gaan met de schijf gemonteerd maar er blijft niet veel “vlees” over. En ja, er komt inderdaad een expansiepijp onder de brommer. Daarover later meer.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

De standaard cilinder voor deze 5A7 blokken heeft buiten het geknepen uitlaat spruitstuk een hele vreemde middelste spoelpoort. Dit is een enorm brede “brievenbus” daar waar je eigenlijk 2 boosterpoortjes zou verwachten. Zal wel te maken hebben met de stand van techniek in de tijd dat deze blokken ontworpen zijn. De voorlopers stammen al uit midden jaren ‘60 volgens mij.
Afbeelding

Bovenstaande en omdat ik niet zo’n hoge pet op heb van gietijzeren cilinders zijn aanleiding geweest om naar een alternatieve cilinder te zoeken. Daarbij moest natuurlijk wel rekening gehouden worden met de slag van 45,6mm. Anders klopt er helemaal niets meer van de poort timingen. Iets bestemd voor 46mm leek mij nog wel acceptabel. Na lang zoeken een cilinder gevonden bestemd voor een Vespa Ciao, jawel een Vespa Ciao!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door yamjan op 18 dec 2020, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Eerst een voetpakking besteld om te kijken of carter en cilinder vrienden zouden kunnen worden.
Afbeelding
De vonk sprong nog niet gelijk over!

Toch maar besloten om de gok te wagen en cilinder/kop/zuiger besteld.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

Ondertussen de rest van het blok geïnspecteerd. Koppeling met 3 platen en 6 drukveren.
Afbeelding
Afbeelding

Ook hier kon nog wel wat verbeterd worden want er leek ruimte genoeg te zijn voor het plaatsen van een extra gevoerde en stalen plaat.
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: 80cc Winterproject

Bericht door yamjan »

De YB100 en 5A7 blokken hebben veel van elkaar weg. Sommige onderdelen zijn gelijk andere weer niet. Het buitenhuis van de koppeling is bijvoorbeeld gelijk maar wel gevuld met 4 gevoerde platen. Het binnenhuis is anders wat ook nodig is om de platen te huisvesten. Op EBay een NOS exemplaar gevonden bij een verkoper uit Thailand. Duurde een paar weken maar toen kwam het pakje keurig binnen.

Afbeelding

Duidelijk verschil tussen de 100 en 80 cc-ers!

Afbeelding
Plaats reactie