Pagina 1 van 2

Vraag vooronsteking elek onsteking

Geplaatst: 29 dec 2023, 14:09
door nielsfs
Ik heb zo'n cdi onsteking erop gezet (die je met eigen vliegwiel kunt gebruiken).
Samen met een kennis geïnstalleerd, en die zweerde erbij dat 1.3 mm voorontsteking prima was bij dit type ontsteking.
Ipv de 1.6-1.8 aanbevolen origineel. Zijn punt was dat originele contactpunten altijd iets vertraging hadden tov deze installatie.

Ik moet zeggen de brommer loopt als een trein, maar wat is jullie ervaring hiermee?

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Geplaatst: 30 dec 2023, 13:09
door nielsfs
Kan ook zijn dat hij zundapps en kreidlers gewend was.. die dingen hebben blijkbaar een kleinere voorontsteking.

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Geplaatst: 30 dec 2023, 21:14
door NIX
Gino zet ze op 1.6, dat is alles wat ik er van weet. Late ontsteking werkt beter op een expansiepijp.

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Geplaatst: 30 dec 2023, 22:42
door Dr. Bob
Als je de ontsteking vroeger zet, trekt de motor harder, maar wordt ook heter. Te vroeg geeft zelfs schade.
Als je de ontsteking wat later zet, loopt de motor beter door in toeren, blijft koeler, maar trekt wel wat minder goed.
Tussen 1,2 en 1,8 lopen ze goed. Beste is met een meetklokje en timing lamp. Dan heb je het juiste tijdstip, ook al zouden de punten wat vertraging hebben.
Voordeel van een elektronische ontsteking is de betrouwbaarheid en geen verloop van timing.

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Geplaatst: 31 dec 2023, 18:50
door marco
NIX schreef: 30 dec 2023, 21:14 Gino zet ze op 1.6, dat is alles wat ik er van weet. Late ontsteking werkt beter op een expansiepijp.
Die cdi kastjes (van Gino) hebben nog een soort curve en de ontsteking word dan al later.

Beter is 2.0-2.2 voorontsteking is mijn ervaring

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Geplaatst: 02 jan 2024, 19:40
door jack1234
hallo,
Ik vind dit een beetje verwarrend onderwerp, Ha Ha. Oftewel geen punten meer. Volgens mij heb je een cdi van Sjon gekocht. Nou zo'n ding heb ik ook.
Toen ik aan Sjon vroeg hoe die af te stellen was .Oftewel hoeveel BDP . Riep die:Tegen over het schroefje en dan een tikje links of rechts. Ha ha. Oke bedankt. Nou ja het is Sjon. Geen kwaad woord over Sjon. Oke 1.6 (verder ging de grondplaat niet)
1x Kicken en lopen. Oke leuk maar volgens het forum is 1.8 beter. Goed, dus de grondplaat verder uitgeboord tot ik uiteindelijk 1.8 kreeg. Is natuurlijk allemaal leuk maar of het nu beter is ? Ik weet het niet. Volgens mij kom je daar alleen achter als je hem op een dyno bank of testbank zet.

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Geplaatst: 02 jan 2024, 19:56
door Dr. Bob
Dat ga ik navragen bij een kennis met een testbank.

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Geplaatst: 02 jan 2024, 19:59
door jack1234
oke : :lol: Vertel ff waar je geweest bent .Ga ik ik er ook een keer langs :P

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Geplaatst: 02 jan 2024, 20:00
door Dr. Bob
Startrick Tuning in Terborg.

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Geplaatst: 03 jan 2024, 09:45
door jack1234
En bedankt :lol:

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Geplaatst: 03 jan 2024, 15:22
door Dr. Bob
Ik heb een antwoord van de tuner: Bij onze laag opgevoerde FS1 brommers maakt het ontstekingstijdstip qua vermogen niet uit. Een snelle 60cc FS1 die 90 haalt heeft maar een pk of 6.
Bij top getunede motoren komt het wel heel precies, vooral om de boel thermisch heel te houden.
Een 50 cc racer heeft tegenwoordig 25 pk!

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Geplaatst: 03 jan 2024, 20:05
door yamjan
Voor de beeldvorming een vergelijking tussen graden en mm voorontsteking:
18 gr. = 1,20 mm
19 gr. = 1,33 mm
20 gr. = 1,47 mm
21 gr. = 1,62 mm
22 gr. = 1,78 mm
23 gr. = 1,94 mm
24 gr. = 2,11 mm
25 gr. = 2,28 mm

Het verschil tussen de bekende 1,6 en 1,8mm is dus minimaal!
Voor niet of matig opgevoerde tweetakten zal een vast tijdstip tussen 21 en 25 graden (1,6 en 2,3mm) prima voldoen.

Wild opgevoerde tweetakten, zoals een 50cc met meer dan 12 pk, gebruiken vaak een geprogrammeerde ontstekingscurve. In het middengebied vaak tot zo’n 30 graden voorontsteking, daarna loopt de curve snel af tot onder de 18 graden bij maximaal koppel / vermogen (vaak boven de 12.000 toeren).

Dr. Bob zit met z’n brommers redelijk hoog in het tuning spectrum en is meer gebaat met een laat afgestelde ontsteking (1,2 mm).

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Geplaatst: 03 jan 2024, 20:43
door Dr. Bob
yamjan schreef: 03 jan 2024, 20:05 Dr. Bob zit met z’n brommers redelijk hoog in het tuning spectrum en is meer gebaat met een laat afgestelde ontsteking (1,2 mm).
Dr. Bob heeft een HPI 2-ten op zijn snelste FS1's.

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Geplaatst: 03 jan 2024, 21:54
door yamjan
Deze curve dus:

Afbeeldingphoto hosting

Heb je ‘m dan exact zoals standaard staan? Of een paar graden verdraaid? Zoals in de grafiek klapt de timing wel erg vroeg naar beneden. Bij 9.000 rpm al op 15 graden voorontsteking.

Re: Vraag vooronsteking elek onsteking

Geplaatst: 04 jan 2024, 16:07
door Dr. Bob
Ik dacht zelfs 3mm voor bdp