Pagina 1 van 6

compressie

Geplaatst: 07 jun 2023, 19:57
door koppel
2 blokjes opgebouwd met exact dezelfde set up, 1 is schijfblok, de ander membraan.

alles nieuw uit de doos.

schijfblok heeft dijk van compressie, membraan niet.

ik kom er niet achter hoe dit zo kan verschillen, iemand een idee?

Re: compressie

Geplaatst: 07 jun 2023, 21:01
door Tombo
Heb je de compressie gemeten?
Als je geen compressie hebt, dan heb je ergens lekkage bij de kop of er klopt niks van de zuigerspeling (en/of zuigerveren)

Re: compressie

Geplaatst: 07 jun 2023, 22:37
door NIX
Of lengte cilinder. Soms blijft een zuiger wel 2mm onder het pakkingvlak. Dan kun je 2 dingen doen: Cilinder iets afdraaien of de kop zodat de verbrandingsruimte de kop in zakt.

Re: compressie

Geplaatst: 08 jun 2023, 07:51
door kittop
Paar druppels 2T olie in je bougie gat, even wat ronddraaien om de olie te verdelen.
Bougie er weer in en is de compressie aanzienlijk verbeterd, dan heb je slecht afsluitende zuigerveren, slechte of kromme cilinderwand of te veel zuigerspeling.
Heb je geen verbetering, dan heb je een te grote verbrandingskamer, of te hoog uit gevijlde poort(en).

Re: compressie

Geplaatst: 08 jun 2023, 18:14
door marco
Cilinders even wisselen

Re: compressie

Geplaatst: 08 jun 2023, 18:56
door koppel
Graag beter lezen..................alles is nieuw en exact hetzelfde.

alu F5B (fs1parts)
noguchi zuiger 39,96
k-star kop 40 mm.

overigens lopen beide blokjes goed

Re: compressie

Geplaatst: 08 jun 2023, 20:48
door kittop
Interessante combinatie Noguchi met F5b...
De Noguchi heeft een L-veer en vraagt wat extra aandacht bij de montage.

Al bekeken of de compressie aanzienlijk verbeterd met een paar druppels olie?

Indien je al gereden heb met dit blokje, kan je de cilinder loshalen en kan je kijken of je lekkage sporen hebt langs de zuiger ziet.
Zie je sporen bij het slotje, kan je de zuigerveer los in de cilinder doen en kijken hoever de veren uit elkaar staan.
Een Noguchi heeft maar één zuigerveer en is dus gevoelig in de compressie als er iets niet helemaal lekker is zoals een kras of een braam in de cilinderwand.

Re: compressie

Geplaatst: 08 jun 2023, 22:52
door NIX
kittop schreef: 08 jun 2023, 20:48 Interessante combinatie Noguchi met F5b...
De Noguchi heeft een L-veer en vraagt wat extra aandacht bij de montage.
koppel schreef: 08 jun 2023, 18:56 alu F5B (fs1parts)

Re: compressie

Geplaatst: 09 jun 2023, 09:20
door Tombo
koppel schreef: 08 jun 2023, 18:56 Graag beter lezen..................alles is nieuw en exact hetzelfde.

alu F5B (fs1parts)
noguchi zuiger 39,96
k-star kop 40 mm.

overigens lopen beide blokjes goed
Tombo schreef: 07 jun 2023, 21:01 Heb je de compressie gemeten?
Als je geen compressie hebt, dan heb je ergens lekkage bij de kop of er klopt niks van de zuigerspeling (en/of zuigerveren)
En dat alles hetzelfde is zegt natuurlijk niks. Meten=weten, meet b.v. de lengte eens op van de cilinders zoals HJ zegt, of de squish

Re: compressie

Geplaatst: 09 jun 2023, 17:58
door NIX
Het cilinderdek op het blok kan ook zomaar anders zijn. Kopjes kunnen flink verschillen. En wat Kittop zegt: er kan ook verschil in de veer zitten. Voor hetzelfde geld moet de een verder inlopen.

Re: compressie

Geplaatst: 10 jun 2023, 13:11
door koppel
mbt de membraan setup: ben 2/100 krapper gegaan met de zuiger (39,98) en heb een of ander hoge druk hobby kop gemonteerd, weinig verbetering mbt de compressie. Het schijf blok heeft 4/100 speling en gewoon een standaard kop, loopt als een kogel met super compressie.

Re: compressie

Geplaatst: 11 jun 2023, 10:31
door kittop
koppel schreef: 10 jun 2023, 13:11 mbt de membraan setup: ben 2/100 krapper gegaan met de zuiger (39,98) en heb een of ander hoge druk hobby kop gemonteerd, weinig verbetering mbt de compressie. Het schijf blok heeft 4/100 speling en gewoon een standaard kop, loopt als een kogel met super compressie.
Volgens mij werk je verkeerd om of lees "ik" weer niet goed.
Voordat je zuigers zomaar gaat vervangen voor andere maten lijkt het me verstandig dat je eerst kijkt naar de basis:

Nog leksporen op je 96 zuiger gezien of vegen op je cilinderwand?
Maakte het druppie olie nog uit?
Zit er hoogte verschil in de bovenste stand van de zuiger als je beide meet vanuit de bougiegat?
Zit er verschil als je draait aan je vliegwiel zonder bougie, wellicht heeft je schijfblok een krachtigere magneet of loopt de krukas zwaar.
Als je de kopjes er aftrekt komen de zuigers even hoog in de cilinder?

Wat ik wél boeiend vind, is de verklaring voor de keuze van een Noguchi bij een F5b.

Re: compressie

Geplaatst: 12 jun 2023, 01:52
door fizzie
Misschien sluit je membraam niet zo goed af bij het in hand compressie meten.

De schijf zal mss iets beter afsluiten.

Re: compressie

Geplaatst: 12 jun 2023, 14:03
door koppel
een en ander zal ik nog eens nader bekijken.

de F5B is een aluminium cylinder met nicasil wand, volgens mij moet dat wel combineren met een noguchi zuiger.

Re: compressie

Geplaatst: 12 jun 2023, 16:41
door kittop
Compressie heeft niets te maken met membraan. Al monteer je helemaal geen membraan zou het niets uitmaken.
Als een membraan niet voldoende doorlaat kan een hogere onderdruk in de krukasruimte komen waardoor er minder vulling in de verbrandingsruimte kunnen optreden. Maar daar voel je niets van tijdens het kicken/ aanduwen/ aan de krukasdraaien. Dat een verbrandingsruimte niet goed gevuld wordt kan ook gebeuren bij een blok met een schijf, als deze schijf een verkeerde/slechte timing heeft. Maar ook hier zou je dat niet kunnen merken met de hand.

Dat een Noguchi letterlijk past in een F5b is klopt wel.
Dat de brommer loopt met deze zuiger is ook wel logisch.
Een Noguchi is naar mijn beleving een hoogtoerig zuigertje, en een F5b is niet echt hoogtoerig.
Dus ik twijfel of een Noguchi echt tot recht komt in een F5b.
Ik ga er wel van uit dat de timing van de poorten van een aluminium F5b het zelfde/in de buurt komt van de originele F5b.