Yamaha dt mx hulp gezocht

Alles over de techniek en sleutelen
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door P@trick »

Moeilijk te bepalen vanaf afstand .. maar ik begrijp dat hij wel stationair loopt op de stationair sproeier ? luchtfilter schoon? Vanaf 3/4 gas open loopt de motor op de hoofd sproeier en de naald. 1.8 mm is dat normaal bij dit type brommer voor 49cc? Anders zo laten. Hier staat een fs1 origineel op 1.6 mm, 1.8 is voor snel spul.
miran72
500km gereden
500km gereden
Berichten: 521
Lid geworden op: 29 okt 2006, 23:09

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door miran72 »

Chokesproeier in de vlotterbak al doorgeprikt?
Heb ik ook wel eens gehad , je zoek je wezenloos starten gaat wel en zodra je gas geeft blaas je 'm uit.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door kittop »

@ Patrick, We hebben het niet over een FS1 blok, maar een DT/RD/TY blokje.
Hoewel de cilinder van de oude blokken iets hoogtoeriger is en één grote spoelpoort heeft en de nieuwe opgedeeld is in twee, zijn de verschillen niet zo groot zoals bij de standaard FS1 cilinders.
Ook zijn de sproeiermaten van de carburateurs anders als die van de FS1.

@ Skelter, Dat laatste, dat je hand nat wordt van de benzine, had ik nog niet gelezen.
Dat kan duiden dat de membraan terug slaat.
Maar als een membraan terugslaat, dan gaat de lucht 3x door de carburateur heen en loopt de motor te vet en slaat vaak over (4takten) dit is een contradictie.... Dat kan aan de hand zijn, maar dan is er dus nog meer aan de hand.

Probeer eerst maar eens die andere Mikuni en draai de luchtschroef van de andere carburateur één en een derde slag open en check de sproeier die daarin gemonteerd is, gasnaald op de middelste stand en dan kan je verder met uitsluiten.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door marco »

In je eerste bericht geef je aan dat je de ontsteking vervangen hebt.

Heb je niet toevallig een fs1 vliegwiel ?
Dan is de timing ook anders.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door marco »

Tombo schreef:Klinkt idd als een brandstofprobleem. Als je het benzineslangetje van de carburateur aftrekt, en je zet de benzinekraan open, komt er dan benzine uit het slangetje?
Of blijft je vlotternaald toevallig plakken?
Klinkt als een te laag vlotterniveau.
Yamaha Sheriff 1981
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Skelter94 »

Bedankt voor de adviezen heren.

Op advies van Kittop heb ik de mikuni carburateur gemonteerd. Ik had goede hoop maar eenmaal gemonteerd, weer hetzelfde. Echter bij inspectie bleek dat er geen benzine in de vlotterkamer zat. Ik snap er geen snars meer van. Wanneer ik het vlotterbakje niet monteer, en de vlotter met de hand omhoog duw of loslaat dan sluit hij perfect af en laat hij benzine door. Zodra ik het bakje monteer werkt de boel niet meer. Ik tik erop met de schroevendraaier, probeer van alles maar niks helpt. Ik heb wel 10 keer gecontroleerd of alles goed gemonteerd zat, maar er is vrij weinig fout aan te doen. Verschillende naalden geprobeerd maar steeds dezelfde euvel. Kan het dan misschien aan de benzinekraan liggen of zit ik nou echt iets fout te monteren?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door marco »

Vlotter verkeerd om gemonteerd ?
Yamaha Sheriff 1981
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Skelter94 »

marco schreef: 20 jun 2022, 21:55 Vlotter verkeerd om gemonteerd ?
Dat zou je wel meteen denken, maar nee. Heb alle mogelijke manieren geprobeerd...
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Dr. Bob »

Op de een of andere manier wordt de benzine toevoer dichtgedrukt als de vlotterbak gemonteerd is.
Misschien steekt de vlotternaald te ver uit.
Wellicht is de vlotter verbogen of een imitatie.
Of de vlotterbak is van een imi carburateur en drukt de vlotter te ver omhoog.
Daar zal je het moeten zoeken.
Niet lullen maar poetsen!
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door P@trick »

@Kittop technisch is al dit spul zo’n beetje hetzelfde .. ik snap dat het een ander blok is. Al dat oude niet electronische spul werkt zo’n beetje hetzelfde. Tenzij je aan 4 takt sleutelt , en dan is ook de benzine toevoer zo’n beetje hetzelfde concept. Al zit er dan bij Honda’s kleppen en een ketting in het blok.

Maar als deze brommer echt geen benzine krijgt , zal het probleem niet super ingewikkeld zijn..

Iemand riep hier al eens verkeerde pakking, (dubbele pakking proberen?, komt vlotter minder hoog) vlotter zou ik nakijken, naald , als alles doorloopt tot de carburateur.

En een goed onderhoudsboek of techniek boek van deze brommer op de kop tikken. Eigenlijk wat Dr Bob zegt.

Oja: hier staan veel technische tekeningen, ook veel onderdelen: https://www.cmsnl.com/yamaha-dt50mx-198 ... rIRCBZNcWM
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door NIX »

Keer een nieuwe vlotterzitting/benzinetuut gemonteerd? Die zijn helemaal anders dan origineel.
Kijk eerst even in de FAQ.
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Skelter94 »

Ja, die vermoedens had ik al. Zal kijken wanneer ik er weer aantoe kom. Ik houd jullie op de hoogte en wederom bedankt!
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door kittop »

Pik Britte haar carburateurtje even op bij me, want die hangt nog aan het motorblokje wat lopend is weggezet.
Doet deze het ook niet, dan kan je het carburateur verhaal vergeten en verderop zoeken.
Neem de andere carburateurtjes even mee en dan controleren we het vlotterniveau en het type sproeiers even.

Is je werk nog in Bussum?
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Skelter94 »

Nou heb de originele mikuni ook aan de praat gekregen. Vlotter loopt netjes vol. Maar nog steeds dezelfde euvel. Ik snap er niks meer van. Dan toch maar een nieuw membraan proberen?
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door kittop »

Hoe je het euvel omschrijft, lijkt het eerder op valse lucht dan een kapot membraan.
Als je de carburateur hebt uitgesloten, dan kan je naar de volgende stap:
Doe even een knijper op het olieslangetje wat naar het spruitstuk loopt.
Daarna controle voetpakking,
Controle membraanpakking en spruitstukpakking
en daarna keerringen krukas.
Ga op zoek naar verse oliesporen langs de keerring achter de ontsteking of vanuit de voetpakking over het motorblok.
Haal de motorolievuldop los en ruik even of je benzine ruikt.
Succes.
Plaats reactie