Yamaha dt mx hulp gezocht

Alles over de techniek en sleutelen
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door P@trick »

Sommige zeggen dat je benzine door je bougie gat kan injecteren, ik heb het zelf nooit geprobeerd of nodig gehad .. klinkt als broodje aap, idee is dat deze daarna aanzuigt . Mss dat andere weten of dat werkt.

Is je venturi open, en andere ontluchtingsgaten ook?

Koop een goed sleutel of onderhoudsboek, en pluis alles even na..
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Skelter94 »

Olieslang is het niet. Heb ik afgesloten met een parkertje. Membraan en spruitstuk gecontroleerd door remreiniger erover te spuiten. Gaat niet anders in toeren lopen. Zelfs extra afgedigd met vloeibare pakking. Voet en koppakking vervangen en met remreiniger gecontroleerd, was verder ook in orde. Keerring krukas links (achter ontsteking) zag er goed uit. Achter de oliepomp zag ik wel een klein beetje olie, maar ik heb het idee dat dit van de pakking van de oliepomp zelf is. De olietank is wel gemonteerd maar niet aangesloten. Leiding die erheen loopt heb ik ook afgedicht met een parkertje.
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Skelter94 »

P@trick schreef: 23 jun 2022, 20:37 Sommige zeggen dat je benzine door je bougie gat kan injecteren, ik heb het zelf nooit geprobeerd of nodig gehad .. klinkt als broodje aap, idee is dat deze daarna aanzuigt . Mss dat andere weten of dat werkt.

Is je venturi open, en andere ontluchtingsgaten ook?

Koop een goed sleutel of onderhoudsboek, en pluis alles even na..
Nee dit klopt wel. Dan heb je mengsel bij de zuiger. Als de ontsteking werkt zou de brommer gewoon moeten lopen. Dat gebeurd dus ook wanneer ik benzine in de cilinderkop doe. Maar op de een of andere manier wordt er gewoon geen benzine aangezogen de cilinder in. Dus of valse lucht ergens, maar ik heb echt alles gecontroleerd naar mijn idee, of membraan?
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door P@trick »

Mja .. membraam kost je de kop niet .. als je alles al gecontroleerd hebt . Ik heb zelf ook vloeibare pakking op membraan gebruikt .. alles wat maar valse lucht kan aanzuigen .
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door kittop »

Benzine in je bougiegat gooien doe je alleen als je brommer niet wil starten en je weet niet waarom.
Als de brommer aanspringt bij het aanduwen en gelijk weer uitvalt...
Dan weet je dat je het moet zoeken in je benzine aanvoer.
Doet de brommer niets, dan is het ontbreken van een vonk.
Meer niet.

Smeren met vloeibare pakking is, buiten het middencarter, bij een Yamaha overbodig.

Je hebt alleen nog niet vertelt of het stinkt naar benzine bij je olievuldop.
Als je dat gecontroleerd hebt, dan heb je zo'n beetje alles uitgesloten, en kan ik me alleen bedenken dat je verkeerde type sproeiers hebt, of je ziet iets over het hoofd.

Misschien nog oude benzine, dat kwam ik laatst nog tegen bij de sleutelmiddag van de XT500 club.
Een XT wilde niet starten
Daar liep iemand langs me heen met een vlotterbak en een algemene opmerking dat de vlotterbak helemaal schoon was, ondertussen meurde de benzine naar oude troep...
Mijn advies was leen even een tankje van iemand en verwissel die even met jouw XT.
Het probleem was snel gevonden.
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Skelter94 »

Olievuldop ruikt inderdaad naar benzine. Zie ook weinig olie aanwezig moet ik zeggen. Wat betekend dat?
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Dr. Bob »

Lekkage tussen versnellingsbak en krukas ruimte. Kan de rechter keerring zijn of lekkage tussen de carter helften.
Onlangs ook gehad, met als gevolg dat de uitlaat demperwol boordevol olie zat. Liep daardoor heel slecht en gooide telkens de koppakking eruit omdat ie de gassen niet kwijt kon.
Niet lullen maar poetsen!
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Skelter94 »

Fijn. Dan weet ik in ieder geval waar ik moet zoeken. Werd er zo langzaamaan gek van!
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door kittop »

@ Skelter94,
Je weet het wel spannend te houden met je projecten.
Buiten dat je er "Langzaamaan gek van" wordt, hou je ons goed scherp met je questen.

Vorige keer tanden van je versnellingsbak tandwielen af, wat praktisch nooit voorkomt
en nu heb je weer iets aparts, wat overigens wel iets vaker voorkomt dan die tandwielen.

Ik ben al benieuwd naar je volgende project.

Succes met het monteren van een nieuwe keerring en wees voorzichtig met het kracht zetten op je krukas.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door P@trick »

Ooit heb ik een blok gekocht waar zoveel ruimte zat tussen de Carters die moet alles zo door hebben laten lopen 🤣 en regen op hebben gezogen .. loopt nu als een zonnetje.. alles met de hand nagekeken en schoon gemaakt , hangt nu onder m’n 2f2.
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Skelter94 »

Ik kies ze er wel tussenuit ja. De krukaskeerring is er inderdaad helemaal uitgeklapt. Er was ook nergens maar een druppel olie te bekennen. Heb nu een nieuwe keerring, pakking en olie besteld. Laten we hopen dat het dan verholpen is, we gaan het zien! Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte. En oh, als iemand nog een gasschuifdeksel van een 16mm mikuni heeft, hoor ik het graag!
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door kittop »

@ Skelter,
De FS1's hebben ook 16mm carburateurs,,,
echter de gasschuifdeksel is wel degelijk anders dan jouw 16mm van je DT50.

Als ik er een verdwaalde tegenkom, dan hou ik je op de hoogte.
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Skelter94 »

Zo, daar ben ik weer. Het euvel is gevonden hoor. Het was inderdaad de krukaskeerring. Heb er een nieuwe in gedaan en de brommer start meteen en reageert lekker fel op het gas. Ein-de-lijk! Allen hartelijk bedankt voor het meedenken, en kittop voor de gouden tip! :)

Helaas kwam ik er bij het demonteren van de koppeling wel achter dat 1 van de 4 schroefdraden van de koppelingsdrukplaat dol is gedraaid. Hierdoor kan ik een van de drukveren niet monteren. Dat kan nooit bevorderlijk zijn. Ook was het koppelingshuis redelijk aangevreten. Ben bang dat het teveel is om weg te veilen. Een nieuwe koppeling zal dus wel wenselijk zijn. Bij deze dus een oproep aan forumgenoten, hebben jullie nog een koppeling liggen die voor niet al te veel geld de deur uit mag?

Ik ga in ieder geval bezig met de rest van de brommer alvast. En nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken!
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door kittop »

Welkom, fijn te lezen dat er weer pit in zit.

Gewoon vlak vijlen en een grotere tap en boutje.
Maar je kan ook eerst proberen om een langer boutje te monteren nadat je het gat dieper doorgeboord en getapt hebt...

Niets aan verloren zo te lezen.
Plaats reactie