Yamaha dt mx hulp gezocht

Alles over de techniek en sleutelen
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Skelter94 »

Dag allen

Daar ben ik weer met een volgende vraag. Een tijd geleden had ik jullie advies gevraagd over de ontsteking van een yamaha dt50mx. Inmiddels werkt de ontsteking weer goed. Maar toch wil de brommer niet lopen. Stationair loopt hij wel (met remreiniger) maar zodra ik gas geef valt de brommer uit. De bougie blijft kurkdroog. Ik heb overal gecontroleerd op valse lucht en nieuwe pakkingen gebruikt. Oliepomp is afgesloten. Geen lekke keerring. Vlotter loopt vol, maar dus niet leeg. Wanneer ik mijn hand achter de carburateur houdt dan wordt hij wel vochtig van benzine en hoe minder lucht ik doorlaat, hoe beter de brommer reageert op gas. Ik heb andere sproeiers geprobeerd, de carburateur tig keer schoongemaakt, membraan gechecked (blaas en zuigtest), gecontroleerd of zuiger niet toevallig andersom zat, kop en voetpakking vervangen. Zuigerveren zijn goed, en ik zie geen krassen in de cilinder. Lijkt goede compressie te hebben. Vonk is goed en ontsteking is afgesteld op 1,8mm voor BDP met schuifmaat gemeten.

Het lijkt dus of er geen benzine in de cilinder komt. Ik heb gezocht naar valse lucht maar niks gevonden. Ook heb ik grotere sproeiers geprobeerd maar lijkt ook niet te helpen. De brommer heeft (slecht) gelopen, nadat de ontsteking werd vervangen is de ellende eigenlijk begonnen lijkt het wel.
De brommer is volledig standaard, op een luhao uitlaat na. Er zit sproeier 88 in (dell'orto rond) en heb 90, 100 en 110 geprobeerd. Ik weet even niet meer goed waar ik het nu in moet zoeken. Wie heeft de gouden tip?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Tombo »

Klinkt idd als een brandstofprobleem. Als je het benzineslangetje van de carburateur aftrekt, en je zet de benzinekraan open, komt er dan benzine uit het slangetje?
Of blijft je vlotternaald toevallig plakken?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door marco »

Stationair sproeier ook doorgeprikt ?
Yamaha Sheriff 1981
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Skelter94 »

Benzine loopt ook gewoon door wanneer ik het slangetje van de carb afhaal. Vlotter is nagekeken en getest. Werkt prima. Ook alle kanaaltjes met de compressor doorgeblazen.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Dr. Bob »

Gaat de gasnaald wel mee omhoog met de gasschuif?
Niet lullen maar poetsen!
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door kittop »

A, Tikje met de achterkant van een schroevendraaier op de vlotterbak.
Het gebeurt nog wel eens dat de vlotter bovenin blijft hangen.
B, Of de pakking van de vlotterbak steekt te ver naar binnen waardoor de vlotter blijft hangen aan de pakking.

Bij een 16mm moet je één carburateurschroef er uit draaien en de andere los,
Vervolgens haal je de vlotterbak er af en kijk je of de benzine doorloopt langs de vlotter.
Monteer de carburateur weer op het spruitstuk maar dan zonder vlotterbak
Daarna til je de vlotter op en kijk dan wanneer de vlotternaald afsluit en geen benzine doorloopt.
Als de vlotter te vroeg afsluit, dan komt er geen benzine in je vlotterbak omdat de vlotter op de bodem van de vlotterbak blijft liggen omdat de vlotterbak niet gevuld wordt.
Als dit het geval is, dan dien je het plaatje tussen de drijvers waar de vlotternaald bediend wordt iets te verbuigen waardoor de vlotterkamer wel gevuld kan worden.

succes.

PS, welke carburateur heb je gemonteerd?
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Skelter94 »

Ik ga er vandaag weer even naar kijken. Maar gisteren heb ik de vlotter nog getest. Zonder vlotterbak. Als ik de vlotter omhoogduw komt er geen benzine door en anders wel. De vlotterbak loopt wel gewoon vol, want als ik de carburateur weer verwijder zit de vlotterbak vol.

Het is een 16mm mikuni immitatie carburateur. Zal nog eens nalopen of de gasbaald goed is gemonteerd zodat hij niet blijft hangen maar ook dit heb ik gisteren nog gechecked.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door kittop »

Skelter94 schreef: 18 jun 2022, 07:26 Ik ga er vandaag weer even naar kijken. Maar gisteren heb ik de vlotter nog getest. Zonder vlotterbak. Als ik de vlotter omhoogduw komt er geen benzine door en anders wel. De vlotterbak loopt wel gewoon vol, want als ik de carburateur weer verwijder zit de vlotterbak vol.

Het is een 16mm mikuni immitatie carburateur. Zal nog eens nalopen of de gasbaald goed is gemonteerd zodat hij niet blijft hangen maar ook dit heb ik gisteren nog gechecked.
Dit klinkt goed...

Het volgende klinkt misschien lullig en verwacht ik niet,,,, maar ook dit ben ik tegen gekomen:
"Wat voor zuiger is er gemonteerd? en zitten de 2 gaten in de zijkant van de zuiger aan de carburateurzijde?"
--- Ow... had je al gecontroleerd---

Tot slot:
zet het clipje van de sproeiernaald eens helemaal onderin, en kijk of je aanzienlijke verschillen hebt...
En als dit geen zooien aan de dijk zet,,,, probeer eens een andere carburateur.

Ik heb nog wel ergens een verdwaalde 16mm van m'n dochter liggen om te controleren.
Want je woont toch in de buurt van Amersfoort?
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Skelter94 »

Clipje heb ik ook al geprobeerd. Ook geen verschil. Klopt, ik woon in Putten. Ik heb nog een echte mikuni vm16 liggen, maar het kopje waar de gaskabel doorheen gaat past om een of andere reden niet op de mikuni carburateur...

Edit:
Zojuist gasnaald gecontroleerd. Gaat gewoon goed mee naar boven en is juist gemonteerd. Voor de zekerheid ook eens even sproeier 110 geprobeerd, maar geen verschil. Bougie blijft droog.
Gebruikersavatar
Henk7777
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 sep 2019, 17:34
Locatie: Ter Aar

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Henk7777 »

Ik had laatst een nieuwe pakking voor de vlotterkamer gekocht, na deze gemonteerd te hebben starte de motor niet meer..

Kortom, de pakking was iets breder en zette de vlotter vast bij het monteren van de vlotterkamer...ik vermoed dat dit ook hier gebeurt.
Dus, kijk de pakking na, gebruik als mogelijk een originele pakking..

Henk
Henk7777

Yamaha FS1 1969
BMW R1250GS 40year edition 2021
Kawasaki KZ750 ltd 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door kittop »

@ Henk, Skelter schreef dat zijn vlotterbak vol loopt,,, die vlotterbakpakking had ik ook al geopperd.

@ skelter, Gewoon de gasschuif dop er af draaien en gasschuif aan de kabel laten hangen en in de andere carburateur proppen.
En voordat je dat de andere carburateur monteerd, check de sproeier even wat er in de andere carburateur zit.
Kijk dan of je verschillen krijgt als je de andere carburateur gemonteerd hebt...
Of heb je nu geen Mikuni "kloon" gemonteerd.

Indien "Nee"...

Heeeel snel die Mikuni monteren.
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Skelter94 »

kittop schreef: 19 jun 2022, 09:15 @ Henk, Skelter schreef dat zijn vlotterbak vol loopt,,, die vlotterbakpakking had ik ook al geopperd.

@ skelter, Gewoon de gasschuif dop er af draaien en gasschuif aan de kabel laten hangen en in de andere carburateur proppen.
En voordat je dat de andere carburateur monteerd, check de sproeier even wat er in de andere carburateur zit.
Kijk dan of je verschillen krijgt als je de andere carburateur gemonteerd hebt...
Of heb je nu geen Mikuni "kloon" gemonteerd.

Indien "Nee"...

Heeeel snel die Mikuni monteren.
Dank, goede tip. Ik had al even rondgekeken maar sproeier 88 zou echt wel goed moeten zijn voor deze setup, dus dat ga ik even proberen. Ben benieuwd of het dan toch echt aan de carburateur zelf ligt... Is inderdaad een mikuni kloon die erop zit maar heb laatst een orignele mikuni vm16 van marktplaats gevist, dus zal die gauw even proberen.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 860
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door kittop »

Ik ben benieuwd
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door P@trick »

Is een membraan blok, toch? Gaan deze wel goed open en dicht? Andere monteren? Heb ik ooit ook gehad, alles leek verder okay, ook met blaas en zuig test, toch was het membraan niet goed, maar helaas kon de cilinder er gewoon weer af en ander membraan gemonteerd, loopt nu nog. Bij mij was het een Carbon membraan wat nieuw al niet goed werkte . Aangezien je denkt dat er geen benzine bij je bougie komt.

Ik zou zeggen het zit dus in het stuk van je carburateur naar je bougie, daar zit mechanisch niet veel aan onderdelen tussen . Benzine moet aangezogen worden.

Oja , ik zou met een kleine sproeier beginnen en dan als de brommer rijdt, kijken of je groter kunt gaan. Kleine sproeier loopt wel , alleen niet optimaal in hogere versnelling en meer gas.

Oja
Je weet zeker dat je ontsteking op tijd staat? En je luchstelschroef ook redelijk goed staat?

Oja3, test je de brommer dicht of met kap eraf van de carburateur, ik zou tijdens dit process de kap er af laten

En wat voor cilinder zit er op? CC?

Gas naald op juiste clipje zetten , clipje hoog is weinig benzine , clipje laag is veel benzine .. clipje in het midden zou veilig zijn .. kun je later nog verzetten .. eerst motor lopend krijgen .
Skelter94
50km gereden
50km gereden
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 nov 2018, 16:36

Re: Yamaha dt mx hulp gezocht

Bericht door Skelter94 »

P@trick schreef: 19 jun 2022, 11:43 Is een membraan blok, toch? Gaan deze wel goed open en dicht? Andere monteren? Heb ik ooit ook gehad, alles leek verder okay, ook met blaas en zuig test, toch was het membraan niet goed, maar helaas kon de cilinder er gewoon weer af en ander membraan gemonteerd, loopt nu nog. Bij mij was het een Carbon membraan wat nieuw al niet goed werkte . Aangezien je denkt dat er geen benzine bij je bougie komt.

Ik zou zeggen het zit dus in het stuk van je carburateur naar je bougie, daar zit mechanisch niet veel aan onderdelen tussen . Benzine moet aangezogen worden.

Oja , ik zou met een kleine sproeier beginnen en dan als de brommer rijdt, kijken of je groter kunt gaan. Kleine sproeier loopt wel , alleen niet optimaal in hogere versnelling en meer gas.

Oja
Je weet zeker dat je ontsteking op tijd staat? En je luchstelschroef ook redelijk goed staat?

Oja3, test je de brommer dicht of met kap eraf van de carburateur, ik zou tijdens dit process de kap er af laten

En wat voor cilinder zit er op? CC?

Gas naald op juiste clipje zetten , clipje hoog is weinig benzine , clipje laag is veel benzine .. clipje in het midden zou veilig zijn .. kun je later nog verzetten .. eerst motor lopend krijgen .
Is een membraan blok inderdaad. Ja ik zou een nieuwe kunnen bestellen, dan weet ik het zeker. Maar wacht er liever mee tot al het andere is uitgesloten. Ontsteking meerdere malen gechecked. Geprobeerd om de puntjes helemaal naar links te zetten en geprobeerd om gewoon netjes op 1,8mm voor BDP af te stellen met schuifmaat. Luchtstelschroef standaard op 1.25 of 1.5. Maakt eigenlijk weinig uit, reageert er slecht op. Cilinder is origneel 49cc. Ook heb ik de clipjes in verschillende standen gehad, maar ook dat maakt weinig uit. Ik weet niet of het nog wat uitmaakt, maar als ik met mijn hand achter de carburateur de luchtinlaat deels blokkeer, dan reageert de motor wel beter op het gas. En m'n hand wordt ook nat van de benzine.
Plaats reactie