Afstellen onsteking dt 50mx
Geplaatst: 03 feb 2022, 16:43
Hoi allemaal
Een poos geleden heb ik een oude yamaha dt gekocht met het idee hem op te knappen en als extra brommer te gebruiken. Na wat sleutelen liep de brommer eindelijk, maar ik kon niet goed op toeren komen. Afstellen van de carburateur leek niet te helpen. Zodra ik volgas deed zakte het gas weg en ik kwam niet boven de 20km per uur uit... Ik dacht dat het misschien aan de ontsteking kon liggen en begon heel fanatiek met de afstelling te klooien zonder eerst te checken of deze wel goed zat... Na heel wat gepruts heb ik de ontsteking nu goed afgesteld (1,8 voor bdp) openen de punten en afstand tussen contactpunten lijkt me goed. Echter, de boel blijft vonken. Niet perse tussen de punten, maar ook achter de punten of soms een velle vonk ergens vandaan. De bougie vonkt wel redelijk, maar niet zo sterk als eerst. De bobine is onlangs vervangen dus daar zal het niet aan liggen. Zou dan de condensator overleden zijn? Ik heb wel het idee dat die voordat ik aan de afstelling begon te klooien, wel gewoon goed werkte en niet vonkte. Ik heb de contactpunten opgeschuurd en gecontroleerd of het kabeltje niet tegen de vliegwiel kwam maar ook dat lijkt niet het geval. Ik had ook aardig wat moeite om het vliegwiel goed over de spie te krijgen, kan dit misschien ook een oorzaak zijn. Vliegwiel draait soepel, maar heel soms voel ik toch wat weerstand, alsof de zuiger dan vast lijkt te zitten. Waar moet ik gaan zoeken? Eerst condensator maar eens vervangen? Ik heb eigenlijk nog geen ervaring met dit te vervangen, of uberhaupt met solderen. Is er een makkelijke manier om dit te doen of ergens een duidelijke uitleg?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Een poos geleden heb ik een oude yamaha dt gekocht met het idee hem op te knappen en als extra brommer te gebruiken. Na wat sleutelen liep de brommer eindelijk, maar ik kon niet goed op toeren komen. Afstellen van de carburateur leek niet te helpen. Zodra ik volgas deed zakte het gas weg en ik kwam niet boven de 20km per uur uit... Ik dacht dat het misschien aan de ontsteking kon liggen en begon heel fanatiek met de afstelling te klooien zonder eerst te checken of deze wel goed zat... Na heel wat gepruts heb ik de ontsteking nu goed afgesteld (1,8 voor bdp) openen de punten en afstand tussen contactpunten lijkt me goed. Echter, de boel blijft vonken. Niet perse tussen de punten, maar ook achter de punten of soms een velle vonk ergens vandaan. De bougie vonkt wel redelijk, maar niet zo sterk als eerst. De bobine is onlangs vervangen dus daar zal het niet aan liggen. Zou dan de condensator overleden zijn? Ik heb wel het idee dat die voordat ik aan de afstelling begon te klooien, wel gewoon goed werkte en niet vonkte. Ik heb de contactpunten opgeschuurd en gecontroleerd of het kabeltje niet tegen de vliegwiel kwam maar ook dat lijkt niet het geval. Ik had ook aardig wat moeite om het vliegwiel goed over de spie te krijgen, kan dit misschien ook een oorzaak zijn. Vliegwiel draait soepel, maar heel soms voel ik toch wat weerstand, alsof de zuiger dan vast lijkt te zitten. Waar moet ik gaan zoeken? Eerst condensator maar eens vervangen? Ik heb eigenlijk nog geen ervaring met dit te vervangen, of uberhaupt met solderen. Is er een makkelijke manier om dit te doen of ergens een duidelijke uitleg?
Alvast bedankt voor jullie reacties!