Blokrevisie FS1

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Tombo »

Ik heb hier ook een FS1 blok liggen waarvan ik het tandwiel op de uitgaande as alleen met een hamer of een poelietrekker kan demonteren :mong: ik had zelf het idee dat dat meer mag aan het desbetreffende voortandwiel
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Op mijn uitgaande as zaten een paar stevige bramen. Een heel zoetvijltje had het antwoord. Nu kan ik het tandwiel met de hand monteren.
Drie dagen eerder dan voorspeld werd het speciale krukasgereedschap langs gebracht, natuurlijk was ik niet thuis.
Kon ik daar weer achteraan rennen. Vanmiddag om 5 uur lag het spul op de werkbank.
Even de juiste adapter erop schroeven en 5 minuten later zat de krukas op zijn plaats.
Morgen het 2e carterdeel monteren. Tralala....Het komt wel goed, met mij niet meer.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door marco »

Hoe ziet dat gereedschap er precies uit?
Yamaha Sheriff 1981
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Een foto hier plaatsen vind ik een soort nationale ramp en daar begin ik dus niet aan. Het is een ronde stevige plaat met daarop een ronde buis. Daarin een stuk stevig schroefdraad met verwisselbare adapters. Die draai je op de krukas en dan kan je het hele spul aandraaien. Eigenlijk simpel maar heel stevig.
Nog effe, ik ben gereedschapsgek en vond het zelfs de moeite waard om ruim 2 maanden te wachten op dit gereedschap i.p.v. met een hamer de krukas op zijn plaats te timmeren. Als je nagaat hoeveel kracht ik nog moest gebruiken om de krukas op zijn plaats te krijgen, moet ik er niet aan denken dat met een hamer of zo te moeten doen. Een fabrikant doet zijn uiterste best om een krukas zo zuiver mogelijk in elkaar te zetten en dan ga jij dat met een hamer verneuken.

Gereedschap uitlenen, daar heb ik alleen maar slechte ervaringen mee maar als je een soortgelijk probleem heb wil ik je daar gerust mee helpen. Zal je alleen met het spul deze kant op moeten komen.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door kittop »

Voor een FS1 blokje ga ik geen 2 maanden wachten, 2x niezen en een FS1 blokje ligt uit elkaar. Een trekkertje om een lager van een krukas af te krijgen helpt soms.
Dat is het fijne van een Yamaha blokje. Het past allemaal heel mooi en er is helemaal geen geweld nodig.
Als je denkt dat er geweld nodig is, dan klopt er gewoon iets niet.
Soms helpt een beetje temperatuur verschil en is meer dan zat om de lagers op hun plek te krijgen.
Tijdens een sleutelcursus van de XT500 club zie ik mijn toentertijd 14 jarige dochter met kippeklauwtjes zonder veel moeite een XT500 blok sluiten. Het enige waar ze moeite mee had, was het gewicht van het middenblok.
Ik vermoed dat Marco, maar ik ook, zijn hooguit een beetje nieuwsgierig wat voor tovergereedschap je gebruikt waar je zo enthousiast over bent.
Als een foto niet lukt, misschien een link?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Tombo »

Ik vermoed dat de meeste FS1'tjes minimaal 2 of 3x met voornamelijk een hamer, botte beitel en niet passende kruiskopschroevendraaier vakkundig zijn gereviseerd. En afgezien van een paar gesneuvelde onderplaten van de koppeling (waar de schroeven van de koppelingsveren ingedraaid worden) hebben de meeste blokjes het wel overleefd denk ik.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

https://nl.aliexpress.com/item/40010789 ... Redirect=n

Dit is hem dus. Voor 32 Euro in de bus via Aliexpress Ook in Nederland te bestellen voor 125 Euro. Ligt eraan hoeveel geduld je hebt. Het concept is heel simpel: een stevige bus met dito kraag. Een sterke spindel met verschillende adapters voor verschillende schroefdraden. Kwestie van monteren en aandraaien.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door kittop »

Tombo schreef: 20 jan 2022, 09:39 Ik vermoed dat de meeste FS1'tjes minimaal 2 of 3x met voornamelijk een hamer, botte beitel en niet passende kruiskopschroevendraaier vakkundig zijn gereviseerd. En afgezien van een paar gesneuvelde onderplaten van de koppeling (waar de schroeven van de koppelingsveren ingedraaid worden) hebben de meeste blokjes het wel overleefd denk ik.
Afgebroken cilindertapeinden opnieuw (scheef) geboord.

Maar simpel en effectief tooltje inderdaad.
Thnx
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Tig jaren geleden kreeg mijn baas het onzalige idee om ook brommers te verkopen en te repareren. Tja, de kennis hadden we wel in huis maar waren niet voorbereid op al die handige buren die een probleem al tien keer erger hadden gemaakt.
Ga het dan maar uitleggen waarom een reparatie zo duur is. Brommerpubliek is echt vreselijk. Het woordje onderhoud kennen ze niet en rijden door totdat hij stopt. Hoe kan dat nou? Is dat nog garantie?
Ik kan me nog herinneren dat een Honda NSR50 van een klant gejat werd. Toch weer terug gevonden maar daarna nooit meer willen lopen. Achteraf bleek de zuiger achterstevoren gemonteerd te zijn. Dat werkt niet met een membraan gestuurde zuiger..Klant kon maar niet bevatten dat zoiets geen garantie was. Bromfietspubliek......kotsen.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Ik dacht wel even de zuiger te monteren. Normaal zijn de pistonpenclipjes goed voor problemen. Nou deze zijn eigenlijk onmogelijk. Ze zitten eerder in je vinger dan in de zuiger. Nog even gekeken met de vorige clips, waar een haakje aan zit.
Die zijn 1/10e dikker en als slot past de 2e clip dus niet goed. Dat risico ga ik niet nemen.
Als zo'n clipje zijn plek verlaat ben je minimaal 200 Euro ( dure Athena set) verder en dan mag je nog hopen dat de lagers het overleven.
Ik was al van plan een tooltje te maken maar kijk, is gewoon te koop.
Dus besteld. Nog maar iets meer geduld.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door marco »

Die clipjes zonder haakjes/oogjes moet je niet gebruiken die krijg je er niet meer uit.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door marco »

Fred58t schreef:Een foto hier plaatsen vind ik een soort nationale ramp en daar begin ik dus niet aan.
https://postimages.org/

Dit werkt makkelijk , foto uploaden ,link kopiëren en plakken in je bericht.
Yamaha Sheriff 1981
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door yamjan »

Net nog een van Internet geplukte foto in het Topic van Marco gedumpt op deze manier. Echt super simpel.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door NIX »

Ik pas het aan in de FAQ.
Kijk eerst even in de FAQ.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Plaats reactie