Blokrevisie FS1

Alles over de techniek en sleutelen
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Eindelijk k.tweer en dus ruimschoots tijd om de nieuwe onderdelen in de FS1 te monteren. Die lagen al ruim 2 jaar in een kast te wachten. Bij mooi weer moet je het sleutelen laten en rijden! Maar mijn laatste hobby: een Chinese replica van een 60tiger jaren Honda racer had even voorrang. Natuurlijk mankeerde daar meer aan dan verwacht, bovendien was het vermogen slechter dan ik had bedacht. Toch weer allemaal goed gekomen dankzij een snelle uitlaat, big bore kit, cil, kop met grotere kleppen, instelbare CDI etc. Snelle carb. is nog onderweg.
Daarna is zo'n FS1 weer andere koek.
Eerst maar eens voorbereiden: olie eruit en diverse onderdelen demonteren voordat het blok eruit kan.
Alles in een AOW tempo. Ik heb geen haast meer. :D
Ik moet me nog oriënteren of ik speciaal gereedschap nodig heb, om b,v, de krukas in het carter te trekken i.p.v te slaan.
Slaan is zo middeleeuws en je beschadigt daarbij zo makkelijk je nieuwe materiaal.
Desnoods ga ik het maken.
Maar als iemand hier advies kan geven, hou ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door NIX »

Zie de FAQ: viewtopic.php?f=6&t=241

En eventueel deze: revisie_algemeen.php
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Bollenkar
250km gereden
250km gereden
Berichten: 337
Lid geworden op: 14 sep 2021, 11:47
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Bollenkar »

Fred, ik weet niet of je in de buurt van Haarlem woont, maar ik heb een pers. Drukt je krukas er zo uit. En weer in.
René.

Helaas geen FS1 meer. Maar wel een fijn rijdende CBF-1000
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Bedankt voor het aanbod, René.
Maar ik kan net zo goed langs mijn oude werk gaan om het spul daar in en uit te persen.
Denk er trouwens al vaker over om zelf een pers aan te schaffen. Maar ja, dan moet hij hier in de huiskamer staan of ergens boven. Dat laatste zal het dan wel worden want hier staan al een pooltafel, een motor en 2 Honda brommertjes met een gezamenlijke leeftijd van 109 jaar.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Bij zoiets ingrijpends als blokrevisie is het belangrijk om een goede documentatie te hebben, waar je eventueel op terug kan vallen als je het even niet meer zeker weet.
Bij afwijkingen zoals met een compleet ander ontstekingssysteem, is het nuttig om die documentatie zelf te maken. Anders kan je na een paar jaar wéér het wiel uitvinden.
Tja, ik ben geen 25 meer. Dat wil niet zeggen dat ik een geheugen als een vergiet heb maar ik ga gewoon het risico niet nemen.
Dus een paar foto's genomen van de opstelling van de HPI ontsteking, waarmee hij knettergoed rijdt.
Ik heb helemaal geen behoefte om daar iets aan te veranderen.
Gewoon verder gaan met demonteren.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Vandaag het rechter carterdeksel gedemonteerd met de primaire aandrijving,
Om dat spul te demonteren gebruik ik een aluminium stripje van 2 mm dik en 22 mm breed..
Gewoon tussen de tandwielen van krukas en koppeling laten ingrijpen. Blokkeert beter dan een doek, bovendien beschadig je daarbij niets en belast je ook geen lagers op de verkeerde manier.
De koppelingmoer gedemonteerd met behulp van een universele koppeling binnenhuis blokkeersleutel. Werkt perfect.
Morgen de HPI rotor losmaken. Dan zit al het krachtwerk aan het motorblok er wel op en kan ik het blok eruit halen.
Zo weinig mogelijk dat soort dingen doen in de bankschroef.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door kittop »

Ik ben niet zo van iets het tussen de tandwielen proppen.
Zelf probeer ik het eerst met de luchthamer terwijl de koppeling nog gemonteerd is om de primaire en secundaire moer los te krijgen.
Lukt dat niet dan demonteer ik de koppeling en pak ik:
https://yambits.co.uk/fs1dx-clutch-hold ... 13891.html
Maar dan moet ik zoeken waar dat ding gebleven is.
Heb je zo'n ding niet dan pak je de oude stalen koppelingsplaten en las je er een handvat aan.

Een FS1 blokje is één van de makkelijkste motorblokjes om aan te sleutelen is mijn bescheiden mening.
Lukt er iets niet, dan vergeet je iets, want je hoeft geen geweld te gebruiken bij de Yamaha bromfietsblokken.
Een fiets met hulpmotor motorblokje is misschien nog simpeler.

Toen mijn 14 jarige dochter haar 4 versnellingen verving voor een 5 versnellingen wilde ik haar helpen, maar dat werd niet bepaald geapprecieerd, en werd getrakteerd op een snauw. Na een half daggie pielen had ze het voor elkaar.
Een paar maanden later ging ze mee naar een sleutelcursus aan een XT500 blok. Binnen de kortste keren had zij de versnellingsbak in elkaar zonder de tekeningen bekeken te hebben. Waar ze wel op vast begon te lopen was de distributie.
Haar motto is: "Een beetje van You Tube, en een beetje van mezelf"
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door NIX »

Ik heb een kapotte korf verlast tot blokkeertool. Dat werkt tenminste en sloopt niets wat heel had moeten blijven.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door kittop »

NIX schreef: 30 nov 2021, 13:36 Ik heb een kapotte korf verlast tot blokkeertool. Dat werkt tenminste en sloopt niets wat heel had moeten blijven.
Kijk.... goed bezig!
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Fred58t »

Met zo'n universele koppeling blokkeersleutel verniel je ook helemaal niets.
Een aluminium stripje tussen primaire tandwiel en koppelingstandwiel doet ook helemaal niets verkeerds.
Die lagers worden dan radiaal belast, net zoals in het echt. Axiaal belasten is natuurlijk weer een andere zaak, gooi ze daarna maar weg.
Blokje verder gesloopt en het enige wat me opviel was dat de zuiger onder de zuigerveer op het hemd behoorlijk zwart was.
Ook kon de zuigerveer nauwelijks bewegen, het voelde heel stroperig aan.
Bijna geen afdichting dus en dat verklaart ook het slechte starten bij koude motor.
Ik heb geen ervaring met FS1 maar wel vaak verhalen gelezen over makkelijk vastlopen etc.
In het ori instructieboek staat smeren met 1 op 20???
Dat heb ik nooit gedaan maar wél 1 op 50 met Triboron. Misschien is dat nog veel te vet.
Mijn Tomos 4L smeer ik 1 op 100 met Triboron zonder problemen.
Als ik het blok met nieuwe krukas, lagers etc weer in elkaar zet, gaat er een nieuwe 60cc Athena cilinder op.
Toch een beetje uitvogelen wat er kan, met inrijden en daarna, wat mengsmering betreft.
Dat is altijd wel een beetje met geknepen billen rijden. Als zo'n setje vastloopt ben je 200 Euro verder.
Dat moet niet te vaak gebeuren.
Misschien de ontsteking nog eens controleren met de stroboscoop. Afijn, van de straat en zo.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door Tombo »

1:20 met de prutolie uit de jaren '60/'70 ja, haha. Tegenwoordig nergens meer voor nodig. Ik rij met 60cc aluminium AJH cilinder tegenwoordig gewoon 1:50 met euro 98 en een goede vol syntheet olie.
Als je de boel goed afstelt is zo'n aluminium cilinder aardig hufterproof. Ik heb alleen laatst een nieuw zuigerveertje besteld (na 6 of 7 jaar), de huidige rammelt/zingt volgens mij een beetje (ik heb 'm niet gemeten, maar zo'n veertje was een paar euro nieuw, dus kan nooit kwaad).
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door kittop »

Meeste vastzittende veren ben ik tegen gekomen door olie vergeten en daardoor een warmloper.
Soms kom ik veren tegen die helemaal vastgekoekt zitten, dat zijn meestal de onderste veren.
Ik heb het vermoeden dat dan een afgeknepen motor een te kleine sproeier gemonteerd heeft gekregen en te veel slechte olie toegevoegd.
Dat afgeknepen bedoel ik een compleet dicht gekoolde uitlaat of een begrenste brommer.
De Tomosjes A3 waren koplopers met dichtkolen. Daarom ging de zaag al in de demper voordat we ze uit het karton hadden getrokken en de banden opgepompt.

De Batavus City van mijn dochter zaten de veren ook vast gekoold...
Maar daar was alles van dichtgekoold.
Na 50meter aanduwen haalde de snorfiets de 17 km/h op de navi van haar telefoontje vertelde ze.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door NIX »

Te vet gesmeerd. Beter stel je een FS1 iets te rijk af dan dat je te vet smeert. De alu ciinder heeft niet zo de onbedwingbare warmloopneiging als een gietijzeren, dus die kun je gewoon afstellen op zo hard mogelijk lopen.

Een zwarte zuiger bij een 2T is geen blowby, (kan wel bij hele versleten crap), maar halfverbrande mengolie die nog niet boven de veren heeft gezeten. Dus te vet en zuiger/cilinder te heet. Syntheet kan de boel iets schoner houden, maar ik heb echt met alle meuk gereden en het is echt een kwestie van mengverhouding en afstelling.
Kijk eerst even in de FAQ.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door koppel »

ik mengde vroeger ('80) 1 op 25 , nooit problemen gehad................nu 1 op 50 met alu en 1 op 40 gietijzer.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Blokrevisie FS1

Bericht door kittop »

koppel schreef: 03 dec 2021, 19:04 ik mengde vroeger ('80) 1 op 25 , nooit problemen gehad................nu 1 op 50 met alu en 1 op 40 gietijzer.
Dito
Plaats reactie