cilinderkoppen

Alles over de techniek en sleutelen
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

cilinderkoppen

Bericht door hermanvdveldt »

beste mensen,

ik rij met een fs1 cilinder, ik vond nog een nieuwe van de jaren 70, ik heb het idee dat zie beter zijn dan de imitaties die je tegenwoordig kan kopen. schijfbliok en 16 mm mikuni ( yamaha street)
ik heb er een k- star cilinderkopje op staan, mijn vraag is of een originele kop ( 257) anders zal lopen of misschien beter ?
of heeft iemand goede ervaring met een cilinderkopje afdraaien?

Mijn luhac uitlaat, waarvan de uitlaatbocht wat van verkleurd was heb ik vervangen door een nieuwe imi fs1 uitlaat, ik heb het idee dat deze toch wel een stuk minder trekt, en geen snerpend geluid maakt, zou dat zo kunnen wezen? misschien dan toch maar weer die luhac erop, en misschien opnieuw verchromen .
yamjan
100km gereden
100km gereden
Berichten: 208
Lid geworden op: 12 feb 2016, 16:10
Locatie: Arnhem

Re: cilinderkoppen

Bericht door yamjan »

Om met jouw laatste opmerking te beginnen: opnieuw verchromen van een LuHao uitlaat zou ik niet doen. Ontkolen, ontchromen, slijpen, polijsten en dan opnieuw verchromen gaat minstens € 200 en misschien wel € 300 kosten. Een LuHao wil nog wel eens scheuren achter de ophangsteun, zonde als je mooi verchroomde uitlaat dit ook gaat doen. Door het slijpen is het toch al dunne plaatstaal, nog dunner geworden.

Een goed gevormde (afgedraaide) cilinderkop is zeker een aanrader. Dit moet je wel door een kundig persoon laten doen. Dacht trouwens dat een K-star wat meer compressie geeft dan een standaard (257) cilinderkop.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: cilinderkoppen

Bericht door Tombo »

Er zijn 2 soorten imitatie uitlaten te krijgen. Heb je dezelfde? Je hebt de Luhao/luhac pijpen, die snerpen behoorlijk. Maar je hebt ook de andere imitatiepijpen met niet doorlopende naad bovenop (en ook een andere vorm van de montagebeugel). Die klinken dieper (mooier, vind ik zelf) en minder blikkerig.

Die K-star koppen zijn voor zover ik weet idd al hoge druk koppen. Mooiste is de cilinderkop laten afdraaien met iemand die kennis van zaken heeft.
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: cilinderkoppen

Bericht door hermanvdveldt »

erg bedankt voor de info, dan laat ik die cilinderkop er mooi opzitten, en die uitlaat die ik nu hebt heeft idd een rechte ophangsteun ( anders dan die luhao) en deze bovenlasnaad is idd niet doorlopend, dat was me nog niet opgevallen.
mijn luhao zit een kleine beschadiging daar waar de voetrempendaal onder ertegen is gekomen jaren lang denk ik.
ik zou dat kunnen TIG lassen. nogmaals bedankt voor de info , mvg Herman
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: cilinderkoppen

Bericht door marco »

Die aanslag van het rempedaal is ook meestal ingesleten.
Is makkelijk op te lossen met een stukje tuinslang om de aanslag heen.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: cilinderkoppen

Bericht door NIX »

En meestal is het asgat uitgelubberd en de bokas ingeslagen, daardoor komt het rempedaal ook hoger te staan.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: cilinderkoppen

Bericht door Tombo »

hermanvdveldt schreef: 23 apr 2021, 20:01 erg bedankt voor de info, dan laat ik die cilinderkop er mooi opzitten, en die uitlaat die ik nu hebt heeft idd een rechte ophangsteun ( anders dan die luhao) en deze bovenlasnaad is idd niet doorlopend, dat was me nog niet opgevallen.
mijn luhao zit een kleine beschadiging daar waar de voetrempendaal onder ertegen is gekomen jaren lang denk ik.
ik zou dat kunnen TIG lassen. nogmaals bedankt voor de info , mvg Herman
Ik heb die uitlaat dus ook (wel al een oude imitatie denk ik, geen idee hoe oud, maar die zat al op mijn FS1 toen ik die 17 jaar geleden kocht). Ik vind ze beter klinken dan die Luhao/Luhac's. Qua prestaties heb ik geen idee of er veel verschil in zit.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: cilinderkoppen

Bericht door Fred58t »

Op mijn Tomos blokjes heb ik altijd de cilinderkoppen zodanig afgedraaid dat er een mooie squish vorm ontstond.
Dat verkleind het vlampad en houdt de zuiger dus koeler. Dat willen we in tweetaktland.
Met de FS1 heb ik daar nog geen tijd voor gehad. Maar een nieuwe 60cc Athena set ligt al klaar en zal ik meteen de cilinderkop opnieuw bekijken.
Trouwens, er zijn grenzen bij het afdraaien. Het is me een keer overkomen dat ik te ver ging. Tijdens een proefrit ging hij tussen cilinder en cilinderkop blazen. Thuis bleek dat de cilinderkop moeren los zaten. Nog maar eens opnieuw vastgezet.
Tweede proefrit gaf hetzelfde resultaat: cilinderkop moeren wéér los.
Bleek dat tijdens het opwarmen de cilinderkop zodanig vervormde dat het spul los kwam.
Dus uit huilen en het cilinderkopje over mijn schouder gegooid.
Wéér wat geleerd.
hermanvdveldt
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 aug 2020, 18:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: cilinderkoppen

Bericht door hermanvdveldt »

Hoe is het mogelijk, dat zou je niet verwachten, dat moet je een keer meemaken. Er is zoveel uit te proberen, ik heb zelf ook wel met aluminium 60 cc gereden, is zeker een snelle betrouwbare cilinder deze cilinders hebben een chromewand en daarom moeten er altijd stalen zuigerveren op. de alu cilinders hebben ook een nadeel wat veel mensen niet weten. het alu absorbeert geen trilling, en maken daarom meer lawaai. terwijl gietijzer een absorberend werking heeft. en is daarom veel stiller . en hebben daarom mijn voorkeur, bedankt voor je reactie Fred , en veel rijplezier !
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: cilinderkoppen

Bericht door Tombo »

Fred58t schreef: 29 apr 2021, 17:18 Op mijn Tomos blokjes heb ik altijd de cilinderkoppen zodanig afgedraaid dat er een mooie squish vorm ontstond.
Dat verkleind het vlampad en houdt de zuiger dus koeler. Dat willen we in tweetaktland.
Met de FS1 heb ik daar nog geen tijd voor gehad. Maar een nieuwe 60cc Athena set ligt al klaar en zal ik meteen de cilinderkop opnieuw bekijken.
Trouwens, er zijn grenzen bij het afdraaien. Het is me een keer overkomen dat ik te ver ging. Tijdens een proefrit ging hij tussen cilinder en cilinderkop blazen. Thuis bleek dat de cilinderkop moeren los zaten. Nog maar eens opnieuw vastgezet.
Tweede proefrit gaf hetzelfde resultaat: cilinderkop moeren wéér los.
Bleek dat tijdens het opwarmen de cilinderkop zodanig vervormde dat het spul los kwam.
Dus uit huilen en het cilinderkopje over mijn schouder gegooid.
Wéér wat geleerd.
Ach, dat valt toch mee? Ik heb in mijn onwetendheid (16 jaar geleden ofzo) een keer 3mm ofzo van een cilinderkop afgefreesd. Dat resulteerde in een FS1 die heel even heel hard liep! Maar daarna had ik een gat in m'n zuiger :lol:
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: cilinderkoppen

Bericht door kittop »

Mijn Z1 cilinder met noguchi zuigertje kon ook wat meer compressie gebruiken, was ik van mening.
Dus hop de draaibank op... Bij iets hoger stationair bleef de FS1 doorlopen als ik de contactsleutel uit draaide.
De FS1 was wel snel inderdaad, maar vrat bougies.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: cilinderkoppen

Bericht door koppel »

Was dat een zuiger met één veer? Zoek nog steeds een kwaliteitszuiger welk goed werkt in een gietijzeren cylinder met standaard maat 39,96............die Noguchi zuigers zijn nog aan te komen.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: cilinderkoppen

Bericht door Fred58t »

Drie mm afdraaien is nogal wat. Bij een te hoge compressie gaan viertakten pingelen en verwoesten binnen een paar seconden je hele motorblok. Daarna liggen je lagers los in je carter.
Tweetakten passen zelf hun compressieruimte aan door eenvoudig een gat in je zuiger te branden. Ook wel leuk.
De fout die daarna meestal gemaakt wordt is het carter niet heel zorgvuldig schoon te maken.
Blijft er dus aluminium in zitten, goed voor het volgende horror scenario: vervroegde slijtage van lagers en de nieuwe zuiger.

Blijven doorlopen na het afzetten van het contact is eigenlijk precies het zelfde. Te hoge temperatuur en het spul krijgt last van diesel effect, zelfontsteking. Altijd leuk en kan voor verassende effecten zorgen.
Wel eens meegemaakt in de werkplaats: iemand probeerde een crossmotor aan te trappen. Wat hij niet wist dat de gasschuif bleef hangen.
Toen hij eenmaal toch aansprong was er niets meer mee te beginnen, maaide links en rechts motoren en klanten tegen de vlakte.
Truuks, zoals proberen de bougiekap eraf te halen maakten niks uit. Geweldig! Wat een ravage. Zelf een heel stuk van de magazijndeur was verdwenen. Uiteindelijk ging hij dood door brandstofgebrek.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: cilinderkoppen

Bericht door kittop »

koppel schreef: 02 mei 2021, 14:48 Was dat een zuiger met één veer? Zoek nog steeds een kwaliteitszuiger welk goed werkt in een gietijzeren cylinder met standaard maat 39,96............die Noguchi zuigers zijn nog aan te komen.
Het was gewoon snel,,, en 40 jaar geleden.
Fred58t schreef: 02 mei 2021, 18:54 Drie mm afdraaien is nogal wat. Bij een te hoge compressie gaan viertakten pingelen en verwoesten binnen een paar seconden je hele motorblok. Daarna liggen je lagers los in je carter.
Tweetakten passen zelf hun compressieruimte aan door eenvoudig een gat in je zuiger te branden. Ook wel leuk.
De fout die daarna meestal gemaakt wordt is het carter niet heel zorgvuldig schoon te maken.
Blijft er dus aluminium in zitten, goed voor het volgende horror scenario: vervroegde slijtage van lagers en de nieuwe zuiger.

Blijven doorlopen na het afzetten van het contact is eigenlijk precies het zelfde. Te hoge temperatuur en het spul krijgt last van diesel effect, zelfontsteking. Altijd leuk en kan voor verassende effecten zorgen.
Wel eens meegemaakt in de werkplaats: iemand probeerde een crossmotor aan te trappen. Wat hij niet wist dat de gasschuif bleef hangen.
Toen hij eenmaal toch aansprong was er niets meer mee te beginnen, maaide links en rechts motoren en klanten tegen de vlakte.
Truuks, zoals proberen de bougiekap eraf te halen maakten niks uit. Geweldig! Wat een ravage. Zelf een heel stuk van de magazijndeur was verdwenen. Uiteindelijk ging hij dood door brandstofgebrek.
Bij mijn DT400 bleef ook mijn gasschuif hangen tijdens de Hennorit, net na een haakse hoek op een dijkje. Mijn achterwiel haalde mij in en mijn DT stierf ook, maar dan aan zuurstofgebrek.... Puur omdat ik 180 graden in de sloot stond.
De rest die het zagen gebeuren flikkerden ook van hun motorfiets af,,, puur van het lachen.

De 2F2 met de Z1, Noguchi en 36mm Bospijp en achterlijke cilinderkop bleef het gewoon doen tijdens de schoolvakanties en in het weekend.
Op schooldagen kwam er op maandagochtend vroeg een F5b met std zuigertje en een gewoon vlak petje er op incl std pijp + 32mm boch en 9mm Mikuni.
De 2F2 had 78dkm gereden totdat hij gejat werd. Hij begon nog wel eens uit zijn derde versnelling te schieten, maar 1 keer een zuigertje en 1 keer een paar veertjes verwisseld. Olie, punten, Ketting en tandwielen en remblokken iedere 10dkm en banden elke 5dkm.
Mijn voorremkabel was een exemplaar van een motorfiets die wat dikker was om de flex tegen te gaan en pas moest maken. En de spaakwielen waren vervangen door aluminium velgjes met trommel. Pinkers waren ingekort en aangepast omdat die nog wel eens lostrilden, en uiteraard zat er nog een bagagerekje op.
Voor de rest was alles standaard en origineel.
Eén keer heeft hij me laten staan, dat was 's avonds laat vanaf Utrecht na een concert van UB40 met een lekke achterband. Bij Hollands Rading had ik aangebeld waar nog een feestje was en heb toen een bandenplaksetje en een biertje mogen lenen.
Eigenlijk bizar, maar wat heb ik een kilometers gemaakt met dat ding en ben het hele land doorgecrost.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: cilinderkoppen

Bericht door kittop »

Owja, ik vergeet nog de achterschokbrekertjes die ik vervangen had. Ik kwam er achter dat die niet meer dempte na een schuivertje. Na dat schuivertje stonden ze bij de EHBO met jodiumzeep de grindjes uit mijn onderarm te poetsen aan een keramisch wastafeltje. Onlangs was ik er nog om mijn oren uit te laten spuiten. Het wastafeltje hing er nog steeds, en ik was stellig overtuigd dat mijn vingerafdrukken er nog in zaten. Sindsdien doe ik wel het knoopje van mijn mouw dicht...
Plaats reactie