cilinderkoppen

Alles over de techniek en sleutelen
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1781
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Re: cilinderkoppen

Bericht door koppel »

Voor gietijzer geef ik ook de voorkeur aan een originele zuiger met 2 veren, ik vraag mij af voor welke cylinders de Noguchi met 1 veer bedoeld was. Ik heb ze liggen met de letters YAMAHA ingegoten dus werd door Yamaha origineel gebruikt.
De combi alu F5B nicasil en de Noguchi zuiger wil ik wel proberen. Voor gietijzer 60 cc weet ik geen kwaliteitszuiger te koop, mischien de bijgeleverde zuiger van een Athena set, schijnt van Kawasaki te zijn.............ASSO is ook goed, helaas nergens leverbaar meer.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: cilinderkoppen

Bericht door kittop »

De Noguchi/Z1 combi vond ik nogal spectaculair en was met zijn 50cc aanzienlijk sneller/krachtiger dan de 44mm Zeta op de DT50mx. Bij een gelijktijdige acceleratie bleef de DT niet in de buurt bij de FS1. De FS1 reed gewoon weg van de DT.
Daarover had ik me aardig verbaasd moet ik zeggen.

Op een bepaald moment waren de kinderfietszitjes uitverkocht, en er werd me gevraagd om er een paar op te halen bij AGU in Amersfoort... "Okay, hoeveel heb je er nodig dan?" was mijn vraag. "Kijk maar hoeveel je er mee kan nemen", was het antwoord. Dus mijn neefje achterop meegenomen en daar aangekomen hebben we een achterlijke hoeveelheid zitjes met ducktape aan de begagedrager en mijn neefje geplakt.
Op de terugweg kwamen we een paar jongens tegen op een Zündapp en een Kreidller die ook vlot waren. Dus bij het stoplicht latgas er vandoor voor een stoplichtsprintje. Ik weet niet welke brommer het meeste lawaai maakte, maar mijn neefje kwam er gillend boven mijn Bospijp uit. Maar we hadden wel schik gehad.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: cilinderkoppen

Bericht door Fred58t »

Wat veel mensen nogal eens vergeten dat je na het verhogen van de compressie, het ontstekingstijdstip moet verlaten anders zorgt het blok zelf wel voor een aanpassing. Pingelen is een dure. Een paar seconden en dan kan je het blok over je schouder gooien.
Versnellingsbak is nog bruikbaar. Krukaslagers liggen los in het carter want dat is helemaal uit elkaar gehamerd.

Tja, kleding is zo belangrijk, zelfs op een brommertje.
Mijn zwaarste motorongeluk kreeg ik op de nieuwe motor van een klant tijdens een proefrit.
Een Duitse toerist kwam erachter dat hij verkeerd was gereden en gooide zijn stuur om.
Helaas reed ik al naast hem en had geen schijn van kans.
Getuigen vertelden later dat ik geeneens hard reed.
Motor totall loss en ikzelf ook. Ik had onwijs veel gebroken, ook een paar heel gecompliceerde breuken.
Ben 1,5 jaar bezig geweest om te revalideren maar het pijnlijkste was dat ze in het ziekenhuis de steentjes uit mijn handen gingen halen.
Vanaf die tijd altijd een goede integraal helm, motorkleding met beschermingsstukken en altijd handschoenen, zelfs op een brommer.
Want; als jij kan zeggen hoe je gaat vallen, kan ik jou zeggen wat je aan moet trekken.
Take care, there! Verkeer is tegenwoordig een gekkenhuis.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: cilinderkoppen

Bericht door kittop »

De DT400 pingelt nog regelmatig, ondanks de compressie verlaagd is, maar dat doetie al 15 jaar en 20dkm ofzo.
Met 98 ultimate gaat het redelijk.
Met diezelfde DT haal ik de stomste fratsen uit en loopt soms ook niet helemaal goed af, met soms blauwe plekken en/of schaafwonden als resultaat. Maar dat mag de pret niet drukken.
Botte impacten probeer ik te voorkomen, want die kunnen behoorlijk desastreus zijn.
Vandaag werd op Aragon een 14 jarig kind/moto3 rijder na een high-sider brut aangereden en heeft het met zijn jonge leven moeten bekopen. Maar ook een 71 jarige Gorinchemmer op een klassieker heeft vandaag een aanrijding met een auto niet overleeft.
Je kan als 2wieler bestuurder 12duizend keer voorrang hebben, maar de automobilist moet wel zijn rechter voet het commando geven om het rempedaal tijdig in te drukken...

Vorige week zag ik 2 blonde paardenstaarten onder een helm op een Vespaatje.
Degene die achterop zat had notabene teenslippers aan.
Toen ik naast ze stond bij het stoplicht stond ik op het punt om ze erover aan te spreken, echter zag ik dat het waarschijnlijk de moeder was van de bestuurster die achterop zat....
Laat maar.... Die zou toch wijzer moeten zijn dacht ik nog.

Vorige week zondag was mijn dochter Britte over uit Enschede en wilde graag een rondje op de motor doen.
"Pak jij de XT? dan pak ik wel de DT" was mijn suggestie...
"Nee pa" was haar antwoord, "ik wil bij jou achter op de XT, net zoals vroeger".
Ze had de motorkleertjes van haar moeder aangetrokken en we zijn even wezen uitleven.
Bijvoorbeeld een rotonde 3/4 met wringende achterband, en de voorband in plané de rotonde verlaten.
Uiteraard waren aan de buitenzijde van de rotonde geen stoepranden en palen.
Toen we terug kwamen vroeg haar moeder of we ons gedragen hadden....
"Mmmjoah" zei ze met een vette grijns..... Ik dacht: "Ow?"
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: cilinderkoppen

Bericht door Fred58t »

Het allerpijnlijkste was dat ze in het ziekenhuis na mijn zwaarste motorongeluk de steentjes uit mijn handen gingen verwijderen. terwijl ik overal van alles had gebroken en al zwaar onder de verdovende medicatie zat.
Na die tijd nooit meer effe snel een proefritje.
Gewoon zwaar in het pak met alle toeters en bellen.

Je ziet ze soms wel rijden, die idioten in hun t-shirt met korte broek en sandalen.
Zijn nog nooit op hun bek gegaan.
Het vervelende is dat het niet altijd jouw schuld hoeft te zijn.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: cilinderkoppen

Bericht door kittop »

Botbreuken (kloppaf) heb ik niet meegemaakt, grindjes uit ledematen peuteren wel.

Het sleutelmaatje van mijn dochter, Raul, werkt bij een 2wielerhandel in Naarden.
Hij werkt in een spijkerbroek met pad's, heeft aan zijn gereedschapskist een paar oude motorhandschoenen en jas aan zijn gereedschapskist hangen en hij werkt altijd met hoge veterschoenen. Alleen al voor de proefritjes....

Alhier bij een motorhandel werd ik gevraagd of ik een idee had waarom een 125cc Aprilia niet wilde starten.
Na een hint startte het ding maar was compleet verzopen. Tussen twee geparkeerde auto's door zag ik dat de monteur een zwieper kreeg nadat het ding "oppakte".
Nadat hij terug kwam gaf ik hem de opmerking: "dat ging net goed, hé?"
Hij bidde even achteruit en zei: "Dan rij je dagelijks op 1000cc's en wordt je genaaid door een 125er"

Zelf een keer gehad met een achterlijk snelle FS1 van een jongen die ook deed aan motorcrossen.
Even proefrijden nadat ik zijn brommer aangepakt had. Zijn voorremblokken waren vet en zijn achterrem trapte ik door heen...
De stoplichten bleven maar dichterbij komen,,,, Dat was mijn paniekmomentje.
Voor iemand die aan motorcrossen deed, had ik verwacht dat hij wel zijn remmen op orde had....

Van mijn FS1 waren de achterschokbrekers "op" daar kwam ik op een nare manier achter toen mijn achterwiel uitbrak op een gravel fietspad. Ik ving mezelf op op mijn rechteronderarm en toen schoof mijn mouw op.
Peuteren en schoonmaken met jodiumzeep was een burning hell.
Vorig jaar was ik bij dezelfde dokterscentrum om mijn oren te laten uitspuiten.
Ik herkende hetzelfde keramische wastafeltje...
Ik was overtuigd dat mijn vingerafdrukken na 40 jaar er nog inzaten.
Plaats reactie