Zuiger blokkeert tegen cilinderkop
Geplaatst: 22 feb 2021, 20:20
Beste Forumleden,
Dit is mijn eerste bericht op het forum dus ik zal mezelf eerst even voorstellen. Mijn naam is Jochem, 24 jaar, uit Noord Holland. Sinds 2 jaar ben ik in het bezit van een 3e9DX (zwart met rood). Het is een van oorsprong Belgisch model met membraan blok (zelfde nr. als het frame).
Nadat ik een paar maanden terug een beste vastloper had gekregen met de brommer besloot ik om het blok volledig te gaan reviseren. Dit had ik nog niet eerder gedaan, maar met de handleiding op het forum is het me volgens mij aardig gelukt. Tijdens de revisie heb ik alle lagers en keringen vervangen, koppeling, koppelingsveertjes, schakelasveertjes. Daarnaast heb ik een nieuwe krukas gemonteerd van het type Top Racing, van de JMPB site.
Omdat de cilinder tijdens de vastloper nogal was beschadigd heb ik deze ook vervangen. Ik heb als nieuwe cilinder een gebruikte, originele 3e8 cilinder gekocht. Bij de cilinder zat een 41 mm immitatie zuiger, deze heb ik vervangen voor een nieuwe immitatie 41 mm zuiger met nieuwe zuigerveren. De cilinder was goed gebruikt, maar er zaten geen zichtbare krassen in en het voelde glad aan, dus ik dacht dat het wel het proberen waard was. Als kop heb ik mijn bestaande originele 3e8 kop er op gezet. Na de revisie heb ik het blok laten lopen en alles liep goed en startte zonder moeite. Ik ben toen begonnen met de cilinder opnieuw in te rijden zoals dat in de FAQ wordt beschreven.
Dan nu het probleem; Na 200 km probleemloos te hebben ingereden heb ik de cilinder los gehaald om te kijken of alles van binnen nog een beetje goed verliep. Vervolgens heb ik alles terug gemonteerd met een nieuwe kop en voetpakking en de moeren aangedraaid tot 10Nm. Toen ik de brommer wilde starten met de kickstarter, blokkeerde deze ineens. Ik ben vervolgens met de hand aan het vliegwiel gaan draaien, tot het punt waarop deze blokkeerde en toen leek het alsof de zuiger niet op het bovenste dode punt kon komen doordat er iets in de cilinder blokkeerde. Na het verwijderen van de cilinderkop draaide alles ineens weer soepel rond en blokkeerde er niks. Ik heb ook een andere cilinderkop geprobeerd (50 cc immitatie) maar deze gaf hetzelfde probleem.
Vervolgens heb ik een extra voetpakking er tussen gedaan, en het probleem was toen verholpen. Je zou zeggen waarom type je dan zo een lang verhaal als het probleem toch al is verholpen... Ik vraag me echter af hoe het kan dat dit probleem ineens is gekomen omdat eerder met dezelfde set-up probleemloos is gereden. Daarnaast lijkt het mij een beetje een halve oplossing om 2 voetpakkingen te monteren, maar misschien zie ik dat verkeerd.
Ik hoor graag of jullie een idee hebben!
Dit is mijn eerste bericht op het forum dus ik zal mezelf eerst even voorstellen. Mijn naam is Jochem, 24 jaar, uit Noord Holland. Sinds 2 jaar ben ik in het bezit van een 3e9DX (zwart met rood). Het is een van oorsprong Belgisch model met membraan blok (zelfde nr. als het frame).
Nadat ik een paar maanden terug een beste vastloper had gekregen met de brommer besloot ik om het blok volledig te gaan reviseren. Dit had ik nog niet eerder gedaan, maar met de handleiding op het forum is het me volgens mij aardig gelukt. Tijdens de revisie heb ik alle lagers en keringen vervangen, koppeling, koppelingsveertjes, schakelasveertjes. Daarnaast heb ik een nieuwe krukas gemonteerd van het type Top Racing, van de JMPB site.
Omdat de cilinder tijdens de vastloper nogal was beschadigd heb ik deze ook vervangen. Ik heb als nieuwe cilinder een gebruikte, originele 3e8 cilinder gekocht. Bij de cilinder zat een 41 mm immitatie zuiger, deze heb ik vervangen voor een nieuwe immitatie 41 mm zuiger met nieuwe zuigerveren. De cilinder was goed gebruikt, maar er zaten geen zichtbare krassen in en het voelde glad aan, dus ik dacht dat het wel het proberen waard was. Als kop heb ik mijn bestaande originele 3e8 kop er op gezet. Na de revisie heb ik het blok laten lopen en alles liep goed en startte zonder moeite. Ik ben toen begonnen met de cilinder opnieuw in te rijden zoals dat in de FAQ wordt beschreven.
Dan nu het probleem; Na 200 km probleemloos te hebben ingereden heb ik de cilinder los gehaald om te kijken of alles van binnen nog een beetje goed verliep. Vervolgens heb ik alles terug gemonteerd met een nieuwe kop en voetpakking en de moeren aangedraaid tot 10Nm. Toen ik de brommer wilde starten met de kickstarter, blokkeerde deze ineens. Ik ben vervolgens met de hand aan het vliegwiel gaan draaien, tot het punt waarop deze blokkeerde en toen leek het alsof de zuiger niet op het bovenste dode punt kon komen doordat er iets in de cilinder blokkeerde. Na het verwijderen van de cilinderkop draaide alles ineens weer soepel rond en blokkeerde er niks. Ik heb ook een andere cilinderkop geprobeerd (50 cc immitatie) maar deze gaf hetzelfde probleem.
Vervolgens heb ik een extra voetpakking er tussen gedaan, en het probleem was toen verholpen. Je zou zeggen waarom type je dan zo een lang verhaal als het probleem toch al is verholpen... Ik vraag me echter af hoe het kan dat dit probleem ineens is gekomen omdat eerder met dezelfde set-up probleemloos is gereden. Daarnaast lijkt het mij een beetje een halve oplossing om 2 voetpakkingen te monteren, maar misschien zie ik dat verkeerd.
Ik hoor graag of jullie een idee hebben!