Zuiger blokkeert tegen cilinderkop

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
jopjo4
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mei 2012, 19:54
Locatie: Bovenkarspel

Zuiger blokkeert tegen cilinderkop

Bericht door jopjo4 »

Beste Forumleden,

Dit is mijn eerste bericht op het forum dus ik zal mezelf eerst even voorstellen. Mijn naam is Jochem, 24 jaar, uit Noord Holland. Sinds 2 jaar ben ik in het bezit van een 3e9DX (zwart met rood). Het is een van oorsprong Belgisch model met membraan blok (zelfde nr. als het frame).

Nadat ik een paar maanden terug een beste vastloper had gekregen met de brommer besloot ik om het blok volledig te gaan reviseren. Dit had ik nog niet eerder gedaan, maar met de handleiding op het forum is het me volgens mij aardig gelukt. Tijdens de revisie heb ik alle lagers en keringen vervangen, koppeling, koppelingsveertjes, schakelasveertjes. Daarnaast heb ik een nieuwe krukas gemonteerd van het type Top Racing, van de JMPB site.

Omdat de cilinder tijdens de vastloper nogal was beschadigd heb ik deze ook vervangen. Ik heb als nieuwe cilinder een gebruikte, originele 3e8 cilinder gekocht. Bij de cilinder zat een 41 mm immitatie zuiger, deze heb ik vervangen voor een nieuwe immitatie 41 mm zuiger met nieuwe zuigerveren. De cilinder was goed gebruikt, maar er zaten geen zichtbare krassen in en het voelde glad aan, dus ik dacht dat het wel het proberen waard was. Als kop heb ik mijn bestaande originele 3e8 kop er op gezet. Na de revisie heb ik het blok laten lopen en alles liep goed en startte zonder moeite. Ik ben toen begonnen met de cilinder opnieuw in te rijden zoals dat in de FAQ wordt beschreven.

Dan nu het probleem; Na 200 km probleemloos te hebben ingereden heb ik de cilinder los gehaald om te kijken of alles van binnen nog een beetje goed verliep. Vervolgens heb ik alles terug gemonteerd met een nieuwe kop en voetpakking en de moeren aangedraaid tot 10Nm. Toen ik de brommer wilde starten met de kickstarter, blokkeerde deze ineens. Ik ben vervolgens met de hand aan het vliegwiel gaan draaien, tot het punt waarop deze blokkeerde en toen leek het alsof de zuiger niet op het bovenste dode punt kon komen doordat er iets in de cilinder blokkeerde. Na het verwijderen van de cilinderkop draaide alles ineens weer soepel rond en blokkeerde er niks. Ik heb ook een andere cilinderkop geprobeerd (50 cc immitatie) maar deze gaf hetzelfde probleem.

Vervolgens heb ik een extra voetpakking er tussen gedaan, en het probleem was toen verholpen. Je zou zeggen waarom type je dan zo een lang verhaal als het probleem toch al is verholpen... Ik vraag me echter af hoe het kan dat dit probleem ineens is gekomen omdat eerder met dezelfde set-up probleemloos is gereden. Daarnaast lijkt het mij een beetje een halve oplossing om 2 voetpakkingen te monteren, maar misschien zie ik dat verkeerd.

Ik hoor graag of jullie een idee hebben!
3e9DX '79
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Zuiger blokkeert tegen cilinderkop

Bericht door marco »

lijkt mij het beste om eerst even wat dingen na te meten voordat je verder gaat rijden.
Controleer met een stukje omgebogen soldeertin hoeveel ruimte je hebt tussen de kop en de zuiger.
Is de dikte koppakking wel het zelfde als eerst?
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Zuiger blokkeert tegen cilinderkop

Bericht door kittop »

Aan de binnenkant van de cilinderkop kan een kleine rand zitten. Als de cilinderkop iets uit het midden gemonteerd is kan de zuiger de cilinderkop raken.
Desalniettemin ben ik van mening dat de zuiger sowieso "te" hoog komt en pas dan op met het gebruik van 95 octaan benzine, want de boel kan dan wel eens te heet worden en is benzine met 98 octaan wat aangenamer voor je FS1.
Een dikke voetpakking is in dit geval niet verkeerd om te monteren.

Een stukje soldeertin in je bougie gat zoals Marco aangeeft, geeft exact aan wat de ruimte is tussen de zuiger en de kop
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Zuiger blokkeert tegen cilinderkop

Bericht door NIX »

Of de pakking is iets verschoven waardoor die door de zuiger geraakt werd. Of er was wat ik je cilinder gevallen wat er nu weer uit is. Dan heb je niet eens 2 voetpakkingen nodig.
Kijk eerst even in de FAQ.
jopjo4
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mei 2012, 19:54
Locatie: Bovenkarspel

Re: Zuiger blokkeert tegen cilinderkop

Bericht door jopjo4 »

Ik zal even wat soldeertin bestellen en dan even meten. Ik heb alle keren dezelfde kop en voetpakkingen gebruikt. Ik had een stapeltje besteld bij JMPB, de standaard imitatie pakkingen. De geleverde koppakkingen waren van aluminium. Als de pakking verschoven is, kan dat dan komen doordat de tapeinden krom zijn of iets dergelijks? ik zal de positie even bekijken. Toevallig was er wel iets in mijn blok gevallen bij het loshalen van de zuiger (veertje van de pistonpen), maar die heb ik er 100% zeker weer uitgehaald.
3e9DX '79
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Zuiger blokkeert tegen cilinderkop

Bericht door marco »

Gebruik bij monteren een beetje vet op de koppakking dan blijft die beter op z’n plek zitten anders zakt die naar beneden
Yamaha Sheriff 1981
Plaats reactie