Pagina 2 van 4

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Geplaatst: 22 dec 2020, 10:34
door marco
https://images.app.goo.gl/kaFy3FxhBb5RyeGQ7" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Geplaatst: 22 dec 2020, 10:50
door jvsoelen
Oké Marco, ik heb het opgezocht.
Het is item 2-16 353-15361-00 gauge, level.

Weer een stap dichterbij de oplossing.

Nu nog de afmetingen, en kijken wie er nog één heeft en de maten doorgeeft dan kan ik hem namaken.

Dank alle toe zover.

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Geplaatst: 22 dec 2020, 10:55
door jvsoelen
Kijk naar item 16, nu nog de maatvoeringen.


Afbeelding

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Geplaatst: 22 dec 2020, 11:50
door jvsoelen
Even een prototype gemaakt.
Met de lengte titaan ombuiging van 90mm.
En vanaf onder een streepje gezet op 40mm.

Als ik nu de ombuiging bovenop het carter leg , en ik trek hem uit het carter , dan kom NU de olie tot 40mm. vanaf onder
DAT moet dan 500cc. zijn .....?????.



Afbeelding


Nu afwachten tot de Forumleden met een Yamaha RD50 M exact de maten doorgeeft.

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Geplaatst: 22 dec 2020, 13:39
door Tombo
https://www.cmsnl.com/products/gaugelevel_3531536100/" onclick="window.open(this.href);return false;
NIet op voorraad bij CMSNL, maar als ik het onderdeelnummer door Google haal (yamaha 353-15361-00) kom ik ze wel tegen op eBay.
Ik denk dat als je naar een lokale Yamaha dealer gaat, ze het zo kunnen bestellen

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Geplaatst: 22 dec 2020, 13:44
door jvsoelen
Tombo, dank voor je meedenken.
We wachten eerst verder op meer RD50 M rijders, want die moeten ook dit probleem(pje) hebben.

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Geplaatst: 22 dec 2020, 21:34
door kittop
jvsoelen schreef:Tombo, dank voor je meedenken.
We wachten eerst verder op meer RD50 M rijders, want die moeten ook dit probleem(pje) hebben.
Ik geloof niet dat er veel DT/TY en/of RD50m rijders moeite hebben met het missen van een dippertje.
Ik ben nog niet een blokje tegen gekomen die schade heeft opgelopen door te weinig versnellingsbakolie, maar wel een schadeblokje die helemaal geen olie had.
Het is inmiddels 40 jaar terug dat ik zo'n dippertje gezien heb.
Olieverlies heeft een RD blokje amper, en het enige waar nog wel eens wat aan verloren wordt is wat zweten langs de versnellingsas en aandrijfas keering.
Maar als er een halve liter langs de keerringen heen perst is, dan ben je bij verschillende links-af bochten al lang op je giegel gegaan nadat de ketting extra gesmeerd werd en zijn overtollige olie tegen de velg en achterband geslingerd heeft.

Waar de blokjes veel gevoeliger in zijn is de tweetakt olie.
Maar dan moet je aan de andere zijde zijn bij een kijkglaasje.
Het is verstandiger om de oliepot bij te vullen met fatsoenlijke tweetakt olie nadat je getankt hebt.
Motorolie vervuilt en verbruikt bij een 2 takt motor lang niet zo snel als bij 4takt motoren en is lang niet zo essentieel voor de bedrijfszekerheid zoals bij een 4takt.
Het is van belang bij je RDtje dat je niet te veel olie er in gooit, veel 2 takt race goeroes doen eerder minder olie in het blok dan dat er aangegeven wordt.
Dan heb je minder interne weerstand en is het motortje dus sneller...


Conclusie:
Als je achterwiel bij links-af uitbreekt,,, kijk dan even naar het niveau van de versnellingsbak olie.
En bestel dan, samen met olie, verse keerringen.

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Geplaatst: 23 dec 2020, 13:12
door yamjan
Fizzie heeft wat inlogproblemen, namens hem deze foto:

Afbeelding

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Geplaatst: 23 dec 2020, 14:48
door jvsoelen
yamjan, als je wil even even het onderste (lepel) maatje ?.
Hoogte en Breedte graag.
Heel veel dank ervoor!.

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Geplaatst: 23 dec 2020, 19:16
door fizzie
jvsoelen schreef:yamjan, als je wil even even het onderste (lepel) maatje ?.
Hoogte en Breedte graag.
Heel veel dank ervoor!.
Dat is 5X5 mm

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Geplaatst: 23 dec 2020, 20:45
door wiebo
kittop schreef:
jvsoelen schreef:Tombo, dank voor je meedenken.
We wachten eerst verder op meer RD50 M rijders, want die moeten ook dit probleem(pje) hebben.
Ik geloof niet dat er veel DT/TY en/of RD50m rijders moeite hebben met het missen van een dippertje.
Ik ben nog niet een blokje tegen gekomen die schade heeft opgelopen door te weinig versnellingsbakolie, maar wel een schadeblokje die helemaal geen olie had.
Het is inmiddels 40 jaar terug dat ik zo'n dippertje gezien heb.
Olieverlies heeft een RD blokje amper, en het enige waar nog wel eens wat aan verloren wordt is wat zweten langs de versnellingsas en aandrijfas keering.
Maar als er een halve liter langs de keerringen heen perst is, dan ben je bij verschillende links-af bochten al lang op je giegel gegaan nadat de ketting extra gesmeerd werd en zijn overtollige olie tegen de velg en achterband geslingerd heeft.

Waar de blokjes veel gevoeliger in zijn is de tweetakt olie.
Maar dan moet je aan de andere zijde zijn bij een kijkglaasje.
Het is verstandiger om de oliepot bij te vullen met fatsoenlijke tweetakt olie nadat je getankt hebt.
Motorolie vervuilt en verbruikt bij een 2 takt motor lang niet zo snel als bij 4takt motoren en is lang niet zo essentieel voor de bedrijfszekerheid zoals bij een 4takt.
Het is van belang bij je RDtje dat je niet te veel olie er in gooit, veel 2 takt race goeroes doen eerder minder olie in het blok dan dat er aangegeven wordt.
Dan heb je minder interne weerstand en is het motortje dus sneller...


Conclusie:
Als je achterwiel bij links-af uitbreekt,,, kijk dan even naar het niveau van de versnellingsbak olie.
En bestel dan, samen met olie, verse keerringen.
Bij mij ook geen ‘peilstokje’.Blokje lekt ietsjes bij versnellingsas, maar niet noemenswaardig. Af en toe wat ‘frisse’ olie erbij dan werkt het altijd goed (hier in ieder geval). 2 takt doe ik gewoon als bij de FS1, niks in het olietankje maar gewoon zelf mengen. Ik weet nog dat mijn RD vroeger (jaren 80) een zeer onregelmatig verbruik van olie had toen het mengen nog via het speciale pompje ging. Ook toen ben ik overgegaan op zelf mengen (of mengsmering aan de pomp).

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Geplaatst: 24 dec 2020, 07:07
door kittop
wiebo schreef: Bij mij ook geen ‘peilstokje’.Blokje lekt ietsjes bij versnellingsas, maar niet noemenswaardig. Af en toe wat ‘frisse’ olie erbij dan werkt het altijd goed (hier in ieder geval). 2 takt doe ik gewoon als bij de FS1, niks in het olietankje maar gewoon zelf mengen. Ik weet nog dat mijn RD vroeger (jaren 80) een zeer onregelmatig verbruik van olie had toen het mengen nog via het speciale pompje ging. Ook toen ben ik overgegaan op zelf mengen (of mengsmering aan de pomp).
De tweetakten alhier zijn "droog" op de benzinekranen na, want die willen soms nog wel eens wat doorzweten.
Alleen de XT is een vetklep, en is waarschijnlijk ook de versnellingsas daaraan debet.
Maar voor de XT ligt een plan van aanpak... Want ook het starten wordt er niet beter op.
Nu alleen nog de tijd er voor vrijmaken.

Ervaringen over oliepompjes zijn nogal wisselend.
Zelf nooit geen problemen met de pompjes meegemaakt en is naar mijn opinie één van de betrouwbaarste onderdelen, maar eigenlijk is het voor mij om het even.
Mijn DT heeft ook geen oliepompje meer, maar mijn dochter zweert bij een pompje en heeft een hekel aan knoeien met potjes olie bij de pomp.
Wat dat betreft heeft ze een punt.
Sommigen vergeten olie bij te vullen en zijn beter in hoofdrekenen... Dan is het handiger dat je gaat knoeien bij de pomp.
(Ik hoor zelf bij de eerste categorie, maar hoofdrekenen is ook niet mijn hobby waarbij ik de verdeling op het flesje heb staan met de getankte liters benzine en een zoektocht in mijn garage heb naar "dat flesje" als ik een toertocht ga rijden)

Het wisselend tweetaktolieverbruik heeft eerder te maken met rijstijl en welke versnellingen vaker gereden wordt.
Als je lange stukken recht door in de hoogste versnelling rijdt, en niet volgas... dan zal het olieverbruik ongetwijfeld lager zijn, dan in stadsverkeer.
Dan is namelijk zo'n pompje effectiever dan zelf mengen en daarvoor zijn ze gemaakt.
Nu is het wel zo dat met de huidige synthetische oliën schraler gemengd kan worden, dus laat zo'n pompje logischerwijs te veel aan hedendaagse olie door.

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Geplaatst: 24 dec 2020, 13:14
door jvsoelen
Kijk dit is hem geworden !.
De hoogte maat die yanjan doorgaf met de stalen maatvast ernaast van onderkant lepel tot onderkant handvat is 73mm. dat is een belangrijke maat , met het lepel maatje van 4mm. vierkant.
Nu ga ik hem in het carter steken en kijken tot welke hoogte de olie staat op het lepeltje (dat moet nu 500cc. zijn ?.
Dank alle voor de inbreng !!!!, en hopelijk hebben de Yamaha RD50-M bezitters er ook wat aan.





Afbeelding

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Geplaatst: 24 dec 2020, 13:53
door jvsoelen
Als ik het olie pijl staafje in mijn Yamaha RD50-M carter steekt , dan meet ik 24mm. vanaf onderkant lepeltje.
Tot zover komt mijn carterolie!!!, en dat zou overéén komen met een carterolie inhoud van 500cc.
Wie van jullie wil deze meting bij die van hem uitvoeren en kijken of bij jullie de olie ook 24mm. vanaf onderkant lepeltje staat ?.
Zie foto’s .
W
Foto 1 is waar het zwarte streepje staat, zover staat mijn carterolie, dus 24mm.
Foto 2 tot zover rust het pijlstokje op de vulopening.
Foto 3 klaar voor meting.



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Meten hoeveel olie in/ erin zit.

Geplaatst: 24 dec 2020, 13:56
door marco
Staat dat niet in het instructieboekje?