Pagina 1 van 1

blok reviseren

Geplaatst: 25 sep 2020, 19:56
door tonnieansems
Hallo
Wie kent er iemand die een fs1 blok kan reviseren voor een mooi prijsje

Re: blok reviseren

Geplaatst: 25 sep 2020, 21:00
door marco
Dat kan ik

Re: blok reviseren

Geplaatst: 25 sep 2020, 21:15
door tonnieansems
marco schreef:Dat kan ik
oke over wat voor prijs hebben we het dan

Re: blok reviseren

Geplaatst: 26 sep 2020, 14:10
door marco
Ligt er aan wat je wil.

Re: blok reviseren

Geplaatst: 27 apr 2021, 18:55
door Fred58t
Ik ben van plan mijn FS1 komende winter of misschien eerder te reviseren.
Alles ligt al klaar: nieuwe cilinder/zuigerset, nieuwe krukas plus lagers, nieuwe keerringen en pakkingen.
De kennis is ook wel aanwezig maar misschien niet het juiste gereedschap.
Uit ervaring weet ik dat zoiets tot een slooppartij kan leiden of een makkelijke job.
Carter delen, krukas en lagers eruit, dat gaat me allemaal wel lukken, desnoods moet ik verschillende slagstempels draaien.
Krukas monteren is weer een ander verhaal en dat doe ik liever met het juiste gereedschap.
Al eerder gedaan met mijn Yamaha's XT 500, SRX 600 en SZR 660.

Wie kan mij adviseren welk gereedschap ik nodig heb om de krukas van mijn FS1 te monteren en nog belangrijker, waar ik dat kan kopen?

Re: blok reviseren

Geplaatst: 27 apr 2021, 20:05
door P@trick
Krukas moet er zo inglijden , aan beide kanten . 1 lager kan strakker, gaan die kant zou ik even passen met de lager voordat je de lager in de Carter stopt , de as zou ik wat bijschuren als deze knelt , half uurtje werk.( rondom de as) Als de boel makkelijk om de as gaat is dat klusje klaar. Kun je naderhand zo de delen op elkaar krijgen . Tip van iemand uit Hilversum.

Alles wat met kracht op of in elkaar moet is vaak niet goed. Verder had ik daar geen gereedschap voor nodig .

Re: blok reviseren

Geplaatst: 27 apr 2021, 22:10
door yamjan
Ben geen heel ervaren blokkenbouwer maar heb toch een opmerking over het bericht van P@trick. De krukas moet inderdaad een schuifpassing hebben in het lager aan de aandrijfkant. Aftermarket krukassen hebben dit vaak niet. Hier mag de diameter is verkleind worden, totdat het nieuwe lager er met moeite op- en af geschoven kan worden.

De kant van het vliegwiel hoort echter een klempassing in het lager te hebben, bij de originele krukas is dit ook zo. Diameter aan die kant niet kleiner maken dus. Trillingen van het vliegwiel kunnen dat kleine beetje speling, wat er is gecreëerd voor de makkelijke montage, snel groter maken.

Dat heb ik dan weer van Fizzy geleerd, hij heeft ondertussen wel een stuk of 50 blokjes gedaan.......

Carters goed verhitten (verfstripper of bij moeders in de oven) en de lagers (nachtje in de vriezer) gaan er zo in, eventueel een stempel gebruiken voor de laatste tikjes. Daarna linkerhelft met lager en al weer verhitten en dan haal je de krukas ook uit de vriezer, als het goed is kun je die er dan met de hand zo in drukken. Drupje dunne olie gebruiken bij zowel lagers als krukas.

De krukas zit meestal niet helemaal goed op z’n plek. Kun je controleren nadat de carters met alle inhoud zijn gemonteerd behalve de krukaskeerringen, die monteer je pas later. Wel primair tandwiel met bus monteren en goed vastzetten met de moer. Koppeling (en eventueel de inlaatschijf & schijfhuis) ook niet monteren zodat het primaire tandwiel vrij kan draaien. De krukas moet nu heel soepel kunnen draaien. Is dit niet het geval dan moet de kruk meestal iets richting primaire zijde verplaats worden, dit kan met tikjes (hamer met kunststof doppen) op de kruktap aan de vliegwiel kant. Heb je hier geen vertrouwen in dan zou je een speciaal gereedschap kunnen gebruiken. Of er iets specifiek voor de FS1 is, weet ik niet.

Het gaat je vast lukken, gezien jouw ervaring met de grote Yamaha’s. Succes!

Re: blok reviseren

Geplaatst: 28 apr 2021, 06:26
door kittop
Een FS1 blokje is een te heet gewassen XT500 blok, maar dan zonder olieleidingen en kleppen etc. Net zoals bij de XT kan de moer van het tandwiel op de krukas behoorlijk vast zitten. Een klem voor de koppelingskorf icm lucht is wel handig. Maar het vliegwiel zit niet zo vast als die van de XT, maar heeft wel dezelfde trekker.

Re: blok reviseren

Geplaatst: 28 apr 2021, 17:41
door Fred58t
Allemaal bedankt voor de goede adviezen! Vliegwieltrekkers heb ik voor al mijn brommertjes, een mens kan niet zonder.
De krukasmoer aan de aandrijfkant had ik kort geleden al een los i.v.m. koppelingsslip en een gescheurde pakking. Ik heb toen de primaire aandrijving geblokkeerd met een aluminium strip tussen de tandwielen, dat ging feilloos. De tips en trucks over verhitten van het carter en lagers plus krukas in het vriesvak, wist ik natuurlijk al en heb ik in mijn werkzame leven waarschijnlijk al een paar duizend keren toegepast. Tóch ga ik nog even verder neuzen naar gereedschap om de krukas in het carter te trekken.
Slaan is zo middeleeuws, bovendien moet je altijd goed beseffen hoe je slaat. Doe dat maar één keer verkeerd op een lager.
Kan je meteen een nieuwe kopen.

Re: blok reviseren

Geplaatst: 28 apr 2021, 17:47
door Fred58t
Het is waar wat YamJan schreef wat betreft lagers monteren. Maakt niet uit of je dat in een carter of b.v. in een wiel doet.
Je slaat met de juiste stempel de lagers erin, laat het spul afkoelen en daarna zitten de lagers vast. Een tikje op de binnenring van het lager in tegengestelde richting waarmee je het laatste lager hebt gemonteerd, haalt de spanning eraf.

Re: blok reviseren

Geplaatst: 28 apr 2021, 23:44
door NIX
Mijn ervaring is ook dat links hoort te klemmen en rechts niet. Als links ook glijdt, dan is er wat mis en is de kruktap meestal al ingeslagen.

Ik verwarm de carters, laat met iets olei de lagers in de zittigen glijden, verwarm het linkerlager, laat de kruk ering glijden, leg de pakking (als de boel is afgekoeld), plaats de bak en leg dan het rechtercarter op zijn plek met iets olie op de kruktap. verwarmen kan, maar hoeft eigenlijk niet. Dingen in de vriezer leggen die ik eigenlijk nooit. Of jawel: vlees en wodka enzo. Dat dan weer wel...