Sproeiers

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Sproeiers

Bericht door NIX »

Pas koppeling aan voor een 3-plaats.
Kijk eerst even in de FAQ.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Sproeiers

Bericht door kittop »

NIX schreef: 02 mar 2021, 22:39 Pas koppeling aan voor een 3-plaats.
Lukt dat met bestaande onderdelen?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Sproeiers

Bericht door marco »

Ja
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18321
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Sproeiers

Bericht door Tombo »

Moet er wel het e.e.a. aangepast worden (wat draaiwerk)
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

kittop schreef: 21 feb 2021, 08:29 Van Knippen in bestaande bedrading krijg ik sowieso een beetje uitslag van.
Dat hoeft niet, is mijn bescheiden mening.

Met vervangen van bestaande lampen voor leds denk ik meer aan de volgende lampjes:

https://www.lampengrossier.nl/epages/61 ... s/93533912.

Als je tellerverlichting en controlelampjes vervangt voor led, daarbij ook achterlicht en remlicht, dan pak je al behoorlijk wat aan wattage terug t.o.v gloeilampjes.
Als jezelf inprent dat je BMW rijdt, dan hoef je niet je pinkers aan te passen om extra wattage te verzamelen, anders wel.
Als je de pinkergloeilampen vervangt voor leds, dan dien je ook rekening te houden met het knipperrelais of deze geschikt is voor ledlampen.
Het voordeel van led is ook dat deze lampen niet zo gevoelig zijn en niet zo snel stuk springen door trillingen en/of overspanning.
Ze mogen mij geeneens in een BMW rijden als ik echt hartstikke dood ben. k*t merk! Probeer maar eens na te vragen bij dealers als ze eerlijk durven zijn. Zum kotzen, ja.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

NIX schreef: 02 mar 2021, 22:39 Pas koppeling aan voor een 3-plaats.
Ik ga het bekijken Nix.
Draaiwerk en freeswerk is peanuts voor mij.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

Ik ga eerst wel kijken of ik het koppeling probleem kan tackelen met nieuwe platen, nieuwe veren en misschien een extra ringetje onder de veren. Het spul ligt al klaar.
Inzicht heb ik pas na demontage en meten.
Het koppelinghuis aanpakken wordt weer een winterklus, nú moet er gereden worden.
De nieuwe Athena cilinderset moet ook maar even wachten tot dit opgelost is.
Als het echt helemaal niet wil lukken dan heb ik nog 3 andere brommertjes om mee te rijden en ondertussen de FS1 aan te pakken.
Komt goed.
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Sproeiers

Bericht door kittop »

Fred58t schreef: 04 mar 2021, 19:03 Ze mogen mij geeneens in een BMW rijden als ik echt hartstikke dood ben. k*t merk! Probeer maar eens na te vragen bij dealers als ze eerlijk durven zijn. Zum kotzen, ja.

In dit specifieke "BMW geval", is het dus raadzaam om ook je richtingaanwijzers aan te passen.

Toelichting:
Ik heb me laten vertellen dat BMW rijders hun richtingaanwijzers niet gebruiken. Net zoals er Skoda rijders zijn die met 90km/h steevast de middelste baan opeisen en hun spiegels niet gebruiken,,, en ze dus beter hun spiegels kunnen afzagen, zodat andere weggebruikers ook kunnen zien dat ze niet spiegelen....

Zelf heb ik wat moeite met donkere sjoemel Volkswagentjes.
Hier in de lokale kranten zijn er zelfs verschillende artikelen geschreven over een Asopolo.
Maar ik heb aanslagen overleeft van o.a. een Teringtubbie met een VR46 kapsel die met zijn moeders zwarte Golfje gewoon de bumper op mijn achterwiel zette bij 55 km/h en afgelopen week een drugscourier met een T-rokje die in de gemeente Laren met een minimale snelheidsverschil van 50km/h mijn linklerspiegel van mijn stuur probeerde te tikken.
Bij het stoplicht heb ik hem gevraagd wat de reden was waarom hij mijn spiegel zo genadeloos wilde straffen en wat die spiegel hem had aangedaan waardoor hij tot die beslissing was gekomen. Hij keek me aan als een schaap die hij kort voor de ramadan had meegenomen.
Laat maar was mijn reactie en wachtte zijn reactie niet af.

Je kan merken dat ik wat ouder wordt, er zijn momenten geweest dat zijn T-rokje spontaan veranderd zou zijn naar een Caddy ofzo.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

Dat aso-gedrag is mij bekend,
Ik heb 50 jaar motor gereden en daar ben ik 3 jaar geleden mee gestopt omdat ik er geen plezier meer in had.
Vroegah moest je 2 keer per jaar een idioot ontwijken omdat ze niet zaten op te letten. Tegenwoordig 5 tot 6 keer per dag.
Het is een eenvoudig rekensommetje om te zien wanneer je weer op straat ligt. Geen trek in. Ach, al die belangrijke telefoontjes. Stél je voor dat je wat mist.

Vandaag de FS1 koppeling gedemonteerd en gemeten.
De koppelingveren moeten volgens het wp-boek standaard 34 mm zijn. De veren die eruit kwamen waren 33 mm.
Vreemd genoeg meten de nieuwe veren 36 mm. Nou ja, komt me wel goed uit.

De beklede koppelingplaten waren 3,51 mm, de nieuwe 3,59 mm.
Zowel het buitenhuis, het binnenhuis en de drukplaat zien er als nieuw uit.

Beetje jammer dat de pakking scheurde bij het membraan gedeelte, moet de aandrijving eraf voor een nieuwe pakking.
Maar pensioen, dus tijd zat en het hoeft morgen niet af.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

Het is een keiharde waarheid in techniek: soms valt het mee maar vaak zit het tegen.
Ook nu weer. De pakking achter het koppelingsdeksel moest vervangen worden omdat hij was gescheurd rondom het membraan gedeelte.
Ik had er al rekening mee gehouden dus een pakkingset besteld. Ben motorfietsprijzen gewend en moet nog steeds lachen om bromfietsprijzen.
Het krukastandwiel en de koppeling lieten zich vrij makkelijk verwijderen dankzij het juiste gereedschap.
Nu nog even de krukaskeerringdrager verwijderen.
Die zat vast met 3 M6 kruiskopbouten, waarvan er al 1 was beschadigd.
Met een slagschroevendraaier ging dat toch prima.
Eenmaal in mijn hand zag ik dat de keerring er scheef in zat. Geen probleem want ik had op voorhand ook al een keerringset besteld. Maar toen gebeurde dit.
Keerringdrager in mijn hand en een dop om de keerring eruit te slaan.
Was geeneens nodig. De druk van mijn hand op de dop was al voldoende om een bevestigingspunt van de drager af te breken.
Zoiets ga ik natuurlijk nooit meer monteren. Ik krijg hem waarschijnlijk wel vast maar stel je voor dat het loskomt zo vlak bij de primaire aandrijving.
Morgen even langs de plaatselijke onderdelenboer voor nieuw of gebruikt spul.
Zó ben je van de straat.
Fred58t
100km gereden
100km gereden
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 jul 2016, 20:53

Re: Sproeiers

Bericht door Fred58t »

Vandaag het goede onderdeel gescoord. Schoongemaakt, oude keerring eruit geperst en nieuwe keerring erin.
Natuurlijk met het juiste gereedschap.
Zonder dat begin ik er geeneens aan. Niet te koop? Dan ga ik het maken.
Het spul verknoeien kan je maar één keer.

Pasvlakken netjes schoongemaakt en kopp. deksel met remmenreiniger en compressor als nieuw gekregen.
Alles op zijn tijd dus morgen de nieuwe pakking met siliconenvet monteren. Daarna de keerringdrager, complete aandrijving en tenslotte het kopp. huis.
Het schijn k tweer te worden, misschien dat alle fietspaden daarna weer pekelvrij zijn.
Ben benieuwd naar de proefrit en of de koppeling het deze keer wél houdt.
Plaats reactie