Goed nieuws in keurings land
Geplaatst: 27 apr 2009, 17:20
Ik lees dit net op het 4takt forum:
Dus als ik het goed begrijp word het makkelijker voor brommers/scooter die van vóór '98 om een kenteken te krijgen!
niek is ik schreef:MENSEN ! ENORM !
er gaan weer honda's op de weg komen !
Na aanleiding van het artikel in de bromfiets ben ik naar de RDW gegaan, heb daar naar een keurmeester gevraagd omdat ze het achter de balie allemaal niet wisten.
Deze man heeft mij top geholpen, om te beginnen:
KEUREN word een soort van SCHOUWEN, er gaat niet meer op snelheid,speling,verlichting enz enz enz enz gecontroleert worden. Het gaat zo worden dat de bromfiets word neer gezet en ze puur gaan kijken naar het frame nummer en blok nummer.
Verder kijken ze niet eens of ie loopt !
Het enige geval dat dat ie alsnog gekeurd moet worden is als ze in twijfel trekken of ie wel aan de wettelijke eisen voldoen. (dus als er geen remkabel opzit, een koplamp ontbreekt enz) dit is volgens zeggen van de keurmeester... zegmaar kijken zoals een politie man even met het blote oog doet. Dus als er knalgroot 70cc op je cylinder staat vinden ze het niet leuk... Maar of je verlichting het doet of niet, dat zou de RDW een worst wezen... zo lang er maar lampen op zitten. (volgens zeggen RDW meester, word dat geacht dat de burger zelf zijn verantwoording neemt en het nodig acht verlichting werkend te hebben.
als ie dan van voor 98 is hoeft ie dus geen goedkeur niks te hebben, wel moet ie niet als gestolen geregristreerd staan of b.v eigenlijk een motor zijn (c70 b.v)
Dan de buitenlandse brommer, deze hoeft dus papieren niks meer te hebben, zelfs geen verkoops overeen komst niks. (Zoals de keurmeester al zei, nu gaan er ook een helehoop gestolen dingen die nooit aangegeven zijn witgewassen worden)
Zo ben ik met een foto van mijn TT cee en de gegegevens van het type plaatje langs gegaan, en heeft de keurmeester naar de gegevens gekeken.(hij blijkt uit 83 te zijn, niet gestolen en 100% keurbaar)
Deze zijn dus ook nu allemaal keurbaar, dit aangezien hij in een ander land goedgekeurd is.
Zo ver ik weet moet de brommer wel in een ander land als BROMMER goedgekeurd zijn, zelfbouw of b.v c70 gaat hem niet worden natuurlijk.
Dan heb ik hem een voorbeeld gevalletje NT dax 50 gegegeven, daarbij staat op de Duiste papieren bis 50 km/h. Maar dit model is in duitsland(en ook andere landen) goed gekeurd als BROMFIETS. Dit was altijd niet keurbaar als bromfiets (ja als je hem eerst bij de TUV liet keuren tot 45, en dan weer bij de RDW liet keuren)
Nu dus wel, je moet alleen niet de duitse papieren dan mee nemen, maar gewoon de NT dax 50 daar neer zetten, en als het even kan het bouwjaar geven (dus voor 98) en dan krijgt hij een kenteken. (burocratie op en top, wel papieren hebben, maar niet mee moeten nemen)
minder sterk maar misschien duidelijker voorbeeld, de c100, in duitsland /belgie enz altijd een bromfiets, maar in Nederland altijd een motorfiets geweest vanwege geen trappers. Deze is dus nu gewoon als bromfiets keurbaar, dit omdat ie in andere landen als bromfiets is goedgekeurd.
(ja ik weet het, c100 was altijd al keurbaar vawege het bouwjaar van voor 74, maar het gaat om het voorbeeld)
IEDERE OT DAX, OT MONKEY of Engelse c50 enz kan dus vanaf 1 mei heeeeeeeel eenvoudig een kenteken krijgen !
je hoeft geen papieren niks te hebben.
zeer goed nieuws dus, beetje heeeeeel erg jammer dat ze dit hier in Nederland niet eerder bedacht hebben.
En nu maar hopen dat niet iedereen zijn buitenlandse cee heeft gesloopt enz...
OW enne, ik ben NIET verantwoordelijk voor eventuele veranderingen,( weet je meer, zeg het in dit topic zal ik zeggen, ) ik heb dit allemaal letterlijk en vers van een RDW keurmeester in Arnhem, dus betrouwbaarheid mag je zelf bepalen. Maar denk dat de ergste gaos periode bij de RDW wel voorbij is als ik het verhaal zo hoorde ! (de periode dat ze elkaar regelmatig tegenspraken.
Dus als ik het goed begrijp word het makkelijker voor brommers/scooter die van vóór '98 om een kenteken te krijgen!