Pagina 1 van 2

125 In de 3 met wind tegen

Geplaatst: 08 mei 2022, 09:49
door NIX
Op Facebook is er ook een redelijk uitgebreide pagina met FS1/DT/RD topics, maar de laatste tijd komen er wel veel lui bij die blijven beweren dat alle FS1's in hun dorp over de 100 gingen en dat ze verstand hebben van opvoeren, maar hun geheim niet prijs geven. Mijn ervaring is dat ik zelf ooit door een Enduro ben ingehaald terwijl ik 85 reed. Dat was echt de enige brommer die harder kon dan de mijne. Ook op de meetings die we in een redelijk recent verleden hadden, waren Sam, Arno en Gino de enigen die met gemak over de 90 gingen met gietijzeren cilinders. Mijn stelling is dat elke flaptoeter die beweert dat zijn FS1 in de 70's of 80's 100 of meer reed een fantast is. AJH's zijn pas beschikbaar sinds '84 (Een van de weinige zaken die ik ooit nieuw heb aangeschaft, naast een steppenbalk) en de Z1 was een leuke FS1 imitatie. Meer niet. eigenlijk kon je alleen met een 43mm boring met fatsoen de 80 een beetje betrouwbaar blijven halen. Cilinders hoger monteren, koppen laten zakken, squish aanbrengen, poorten richten, dat werd eigenlijk door niemand gedaan en toch liep toen alles zomaar 100 met in de winkel gekocht en zo gemonteerd spul.

Of ben ik de enige die het allemaal niet wil geloven?

Re: 125 In de 3 met wind tegen

Geplaatst: 08 mei 2022, 10:12
door kittop
Bij de één na laatste tweetaktdag werd ik met mijn DT400 gelapt door Raul met zijn TZR brommertje.
Dit jaar op de heenweg werd mijn maatje met een 83er DT125 het snot voor de ogen gereden door een '72 50cc Morini-achtig iets.
4 jaar geleden was ik in Moergestel met mijn dochter op de XT500 en werd aangenaam verrast door een Ciao met rieten mandje met plastic bloemetjes die in mijn spiegels aan het aandringen was.

40 jaar geleden reed ik een 2F2 met Z1, op topsnelheid ben ik wel eens voorbij gereden, puur omdat ik 13/42 reed.
Maar qua acceleratie eigenlijk nooit gelapt. De 2F2 had een heel zware teller t.o.v. andere brommers.
Want mijn maatje had een Honda die 65 reed waarbij ik met 55 zijn achterspatbord aantikte.
Mijn neefje had een DT50mx met Zeta die erg mooi liep. Top kwam op 90 op de teller met zon in de rug, maar de 2F2 reed qua acceleratie gewoon weg bij de DT.
M'n RD50mx in die tijd, was een andere dimensie... Die had later een YZ80 blokje en ging ik de strijd aan tegen (witte) BMW motoren.

Ow,,, eh.... de 2F2 reed 75 km op de teller, en bij 80 ging hij over zijn nek.
Maar ik ben die jongens nooit tegen gekomen in die ruim 65.000 2F2 kilometers.

PS) Ik reed elke dag door Hilversum.

Re: 125 In de 3 met wind tegen

Geplaatst: 08 mei 2022, 10:46
door kittop
De TZR had een WOK status en tijdens de tweetaktdag had hij een ander plaatje achterop gemonteerd.
Raul was namelijk eerder aangehouden geweest in zijn eigen schuur.
Toen hij thuis kwam na een rodeo met de politie, zaten er twee agenten in de schuur op twee tuinstoelen.
De TZR is op de rollenbank geweest, maar ze hebben hem niet kunnen meten, want de TZR had de rollenbank gesloopt.
Deze TZR had een ander kuip dan regulier, en die deed ook veel.
Qua acceleratie was de TZR niet zo krachtig als de DT400 uiteraard, maar de DT heeft een aerodynamica van een drol en die TZR niet.
De TZR bestaat helaas niet meer en is in onderdelen verkocht.

https://www.2taktdag.nl/fotos-2019/nggallery/page/9 foto 156

Re: 125 In de 3 met wind tegen

Geplaatst: 08 mei 2022, 16:32
door marco
Wat een nutteloze discussie.

Op de meeting in milsbeek reed ik ook iemand met gemak voorbij die 110 kon.
Die imi tellertjes zijn ook erg optimisch.

Re: 125 In de 3 met wind tegen

Geplaatst: 08 mei 2022, 18:07
door koppel
Discussies met idioten zijn zo ie zo nutteloos...............ik denk dat 80 km/uur (gps) wel de max is met een fs1, uitgerust met een standaard opvoerset en dan moet alles top- en de berijder niet te zwaar zijn.

Het enigste mysterie blijft mijn 1J5 periode 1983-1985, dat ding trok als een beest en tikte met gemak 85 km/uur aan op de teller, ook met iemand achterop. Zover ik weet uitgerust met een Z1, een zwaar uitlaatgeluid en felle gasreaktie.............nooit geweten wat het geheim van dat blokje was.

125 In de 3 met wind tegen

Geplaatst: 08 mei 2022, 19:15
door marco
https://youtu.be/ma3s7G6dLp4

Jet haar 378 met een gare 60cc cilinder met mij erop.

Is verder helemaal standaard op een opmaat kopje na.

Re: 125 In de 3 met wind tegen

Geplaatst: 09 mei 2022, 06:50
door kittop
@ koppel, Misschien was je tien kilo lichter?
@ Marco, de oude 60cc konden direct vanuit de verpakking ook best krachtig zijn.

Nee,,, ik deel de ervaring.
Ik heb diverse standaard FS1 setjes gemonteerd
Cilinder + kopje, 16mm en pijp.
De ene was duidelijk krachtiger dan de ander.
Toen de R2U het over nam van de 2F2 was er een verschil.
Nu denk ik dat de serie imitatie FS1 cilinders in die tijd daar debet aan waren.
Toen dacht ik dat Yamaha wat aan de blokjes gedaan had, maar wat had ik geen idee van.

Toen werd er ook al aan de FS1 cilinders gevijld, maar dat resulteerde vaak in gejank en weinig powerrrr...

Dat beeld van de R2U veranderde nadat een maatje van mij, met een niet vooruit te schoppen R2U die ook in Utrecht op school zat en vaak met mij opreed, hielp aan een oude F5B met aangepast kopje en zijn oude standaard uitlaat terug monteerde waar ik de begrenzer uitgesloopt had en de bocht vervangen had.
Die brommer reed daarna gewoon fijn en hij had geen gezeur met agenten.

Re: 125 In de 3 met wind tegen

Geplaatst: 09 mei 2022, 09:02
door Tombo
Haha, mooi was dat ja.
Valt mij sowieso op dat er haast een soort van 'nieuwe generatie' FS1 rijders is op het internet die het blijkbaar net weer (opnieuw?) ontdekt hebben. En daarbij zitten dus een hoop blaaskaken waarvan de brommer (vroeger) minstens 110 liep (met gemak!).
Met de rotzooi die nu te koop is (op de AJH/Athena's na) mag je volgens mij blij zijn als je de 70 haalt. En idd, de enige brommers die ik ken echt dik over de 90 rijden komen uit de omgeving van Hilversum/Andel/Belgie ;) en tegenwoordig ook uit 's Heerenberg! Op de meetings liepen de 'snelle jongens' ook altijd maar net tegen de 80, als ze het uberhaupt al haalden. Op een hanndvol na dan, maar dat waren dan b.v. Gino, Sam en Arno.
Ik heb ooit eens de 90 km/h aangetikt (en mijn teller klopt aardig met de GPS), met een ouderwetse 60cc imitatie, CDI ontsteking en aangepaste Homoet. Maar dat was plat op de tank, en stiekem berg af van Groesbeek naar Nijmegen (Nijmeegsebaan), daarna nooit meer.
Met mijn huidige setup rij ik vrij gemakkelijk 85 km/h, maar dat is ook niet helemaal standaard meer. AJH, opmaat cilinderkop door Gino, aangepaste Homoet 4P, CDI ontsteking. Maar belangrijker, het is vooral een lekker rijdende setup, gat tussen de 3 en 4 is weg, en ik kan gewoon vanaf 30/35 km/h in de 4 tokkelen en aan 1 stuk doortrekken naar de top.

Re: 125 In de 3 met wind tegen

Geplaatst: 09 mei 2022, 09:39
door koppel
@ koppel, Misschien was je tien kilo lichter?

ook met iemand achterop 85 op de teller, duurde alleen wat langer...

Re: 125 In de 3 met wind tegen

Geplaatst: 09 mei 2022, 09:40
door koppel
een 2RU heeft een open (niet volle) krukas.............

Re: 125 In de 3 met wind tegen

Geplaatst: 09 mei 2022, 11:07
door Tombo
Voor zover ik weet scheelt dat nauwelijks iets.

Re: 125 In de 3 met wind tegen

Geplaatst: 10 mei 2022, 19:51
door Dr. Bob
Op facebook staat een leuk filmpje van Top Gear die de FS1 topsnelheid test:
https://www.facebook.com/1080976674/vid ... 0179944326

Re: 125 In de 3 met wind tegen

Geplaatst: 10 mei 2022, 20:00
door Dr. Bob
marco schreef: 08 mei 2022, 16:32 Wat een nutteloze discussie.

Op de meeting in milsbeek reed ik ook iemand met gemak voorbij die 110 kon.
Die imi tellertjes zijn ook erg optimisch.
Nou ben ik benieuwd hoe hard die Sheriff van jou gaat, ik weet dat je er veel aan hebt gedaan.
Ik zou niet harder dan 90 durven met die lange voorvork..

Re: 125 In de 3 met wind tegen

Geplaatst: 10 mei 2022, 21:05
door Tombo
Dr. Bob schreef: 10 mei 2022, 20:00
marco schreef: 08 mei 2022, 16:32 Wat een nutteloze discussie.

Op de meeting in milsbeek reed ik ook iemand met gemak voorbij die 110 kon.
Die imi tellertjes zijn ook erg optimisch.
Nou ben ik benieuwd hoe hard die Sheriff van jou gaat, ik weet dat je er veel aan hebt gedaan.
Ik zou niet harder dan 90 durven met die lange voorvork..
Nouja, 120 op een FS1 is niet veel fijner hoor :lol: :mrgreen:

Re: 125 In de 3 met wind tegen

Geplaatst: 10 mei 2022, 22:47
door Dr. Bob
"Vaak buj te bange" zeggen ze hier. 8)