Bewaren en sorteren onderdelen tijdens restauratie

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Plaats reactie
maartuh
100km gereden
100km gereden
Berichten: 157
Lid geworden op: 13 okt 2009, 21:05

Bewaren en sorteren onderdelen tijdens restauratie

Bericht door maartuh »

Misschien moet het er toch eens van gaan komen...
ik vraag me af, de ervaren restaurateurs hier: hoe houden jullie nu overzicht na het demonteren?
Tips voor opslagbakken/manieren/systemen zodat je bij opbouwen alles makkelijk terug vind?
Welke zijn bijvoorbeeld de ideale maat?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Bewaren en sorteren onderdelen tijdens restauratie

Bericht door NIX »

Gewoon elk bakje dat je kunt krijgen. Desnoods boterkuipjes bakjes van de chinees. kartonnen dozen. Ziplockzakjes. Zelf even nadenken wat je bij elkaar houdt. Met schilders tape maak je etiketten.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Dr. Bob
500km gereden
500km gereden
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Bewaren en sorteren onderdelen tijdens restauratie

Bericht door Dr. Bob »

En foto's maken hoe iets in elkaar zit, bijvoorbeeld je bedrading of je blok. Vooral voordat alles in de bakjes ligt...
Niet lullen maar poetsen!
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23398
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Bewaren en sorteren onderdelen tijdens restauratie

Bericht door marco »

Gewoon alles in een bak gooien en dan lekker puzzelen hoe het weer in elkaar moet 😬😬
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 859
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Bewaren en sorteren onderdelen tijdens restauratie

Bericht door kittop »

Veel hobby sleutelaars zijn hoarders, soms wordt ik niet goed van mezelf als ik de zolder van mijn garage op duik.
Op dat zelfde zoldertje staat een tankdivisie waar onze defensie jaloers op is.
Maar alles wat kwalitatief minder is of economisch total loss en nog eenvoudig verkrijgbaar is, komt tegenwoordig sneller in een oneindig grote plastic verzamel bak, genaamd kliko.

Wat ik soms van dat zelfde zoldertje af haal schrik ik zelf van. Twee jaar geleden ben ik wezen kijken naar een nieuwe snowboard en vertelde de handelaar dat ik nog een ruim dertig jaar oude Brushie en Kelly op dat zelfde zoldertje had staan.
https://www.ebay.com/c/10004401108
https://www.ebay.com/itm/Snowboard-Burt ... SwmfNgCVK9
Ze waren niet nieuw, maar je begrijpt natuurlijk wel dat die handelaar ze heel graag wilde hebben.
Er ligt ergens nu nog een Brushie fish en een Brushie speelbord, maar ook een gruwelijke Frontier-X (Olofson) bovenbenensloper en is er een vriendelijke Flying-V bijgekomen om te butteren en om de 30 jaar oude Brushie's te vervangen, nadat 15 jarige teringtubbies zaten te giechelen om mijn snowboard in de cabine.
Dus ruimen blijft moeilijk, vooral nostalgie en moet je soms toch oppassen wat je zomaar weggooit.
Gebruikersavatar
Marcel
100km gereden
100km gereden
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 mei 2015, 17:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Bewaren en sorteren onderdelen tijdens restauratie

Bericht door Marcel »

Geef alle draden van de draadboom een labeltje met de aansluiting.
Leg onderdelen in volgorde van demonteren en maak een foto, indien mogelijk een draadje er door om de volgorde aan te houden en stop het in een doos met er op wat er inzit.
Houd alle dozen bij elkaar dan weet je alles terug te vinden of makkelijker terug te vinden, ik zocht me soms het leplazerus en bleek het heel ergens anders te staan.
In 2018 ben ik aan een 378 begonnen.
Plaats reactie