Checken of mijn oliepomp werkt ?.

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jvsoelen
100km gereden
100km gereden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 mei 2020, 16:23
Locatie: Geldermalsen.
Contacteer:

Checken of mijn oliepomp werkt ?.

Bericht door jvsoelen »

Hoe kan ik checken of mijn oliepomp functioneert?, kittop schreef moet je klein slangetje los halen van je spruitstuk, maar bij mijn FS1 met schijf heb je dat niet die zit achter het oliepompje weggewerkt.
Want ik verdenk dat mijn oliepompje niet werkt, want uitlaat is brandschoon en anders zag je hem iets roken?.
Ik ben heel benieuwd hoe ik het eenvoudig kan testen.
Ik heb zijdeksel eraf gehaald en zodra ik gas geeft zie ik ook dat de schijf van het pompje mee gaat draaien.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23402
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Checken of mijn oliepomp werkt ?.

Bericht door marco »

Dat blijft een gok z’n oud pompje.
Yamaha Sheriff 1981
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 862
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Checken of mijn oliepomp werkt ?.

Bericht door kittop »

jvsoelen schreef: 29 mei 2023, 16:51 Hoe kan ik checken of mijn oliepomp functioneert?, kittop schreef moet je klein slangetje los halen van je spruitstuk, maar bij mijn FS1 met schijf heb je dat niet die zit achter het oliepompje weggewerkt.
Want ik verdenk dat mijn oliepompje niet werkt, want uitlaat is brandschoon en anders zag je hem iets roken?.
Ik ben heel benieuwd hoe ik het eenvoudig kan testen.
Ik heb zijdeksel eraf gehaald en zodra ik gas geeft zie ik ook dat de schijf van het pompje mee gaat draaien.
Okay dan... alternatief...
Je monteert op je oliepomp een transparante olietoevoerslang (formaat benzineslang) plakt die slang omhoog aan je benzinetank vast... vul de slang met 2T olie en ga klein een stukje rijden. Dan zie je of het olieniveau in je transparante benzineslang zakt... of niet zakt.

Volgende stap.
Je drukt op dat transparante slangetje op zijn kop een naaiolieflesje
https://www.jmpbonderdelen.nl/kroon-naa ... 100ml.html
nadat je het flesje afgevuld hebt met 2taktolie.
Boor een ontluchtings gaatje in de onderzijde van dat flesje en ga 10 km rijden met een afgevulde tank.
Na die 10 km vul je de tank weer af en meet je hoeveel benzine bij moet.
Vervolgens kijk je hoeveel olie er uit het flesje is.
Daarna kan je (of iemand die kan hoofdrekenen) bekijken hoeveel olie de pomp mengt op de brandstof en gelijk kijken hoeveel olie de pomp doorlaat per kilometer.

PS,
Die naaimachine olie is perfect om je bekabeling te smeren.
Ik bedoel dan je gas, koppeling en trommelremkabel en niet de bougiekabel.
P@trick
250km gereden
250km gereden
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14

Re: Checken of mijn oliepomp werkt ?.

Bericht door P@trick »

Of die werkt ? Blok loopt gewoon vast op een normale zomerse dag na, ik gok kilometertje of 4 - 5 🤣 ik spreek uit ervaring, ik weet niet of je veel op kan maken als je hem start en kijkt of deze rookt …

Streepje zetten op olietank en kijken of het pijl minder wordt ?
kittop
500km gereden
500km gereden
Berichten: 862
Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
Locatie: Huizen

Re: Checken of mijn oliepomp werkt ?.

Bericht door kittop »

Als je niet weet of je pomp juist werkt, of dat je twijfels hebt, dan gooi je toch ook mengsmering bij in je benzinetank.
Als je oliepomp toevallig dan ook werkt, dan wordt de boel alleen wat vetter dan je gewend bent.
Dan hoef je voor de testrit niet extra zuigers en veren in je jaszak mee te nemen om thuis te komen.
Hooguit een bougiesleutel om eventueel de verbrande 2T-olie parels tussen je bougie punten uit te kunnen peuteren.
Plaats reactie