check die onsteking van je 2RU zonder speciaal gereedschap!

Alles over de techniek en sleutelen
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

check die onsteking van je 2RU zonder speciaal gereedschap!

Bericht door YamaSam »

dit weekeinde eindelijk de merktekens op m'n blok ontdekt voor het afstellen van de timing..
het is een 2ru-schijfblok, dus ik weet niet of op de andere modellen ook die tekens staan

1.schroef het chroom dekseltje van d e linkerkap
2.draai het vliegwiel linksom, tot je voorbij de bovenste stand bent (contactpunten staan hier open)
3.scheur van een sigarettenvloeitje een bandje af, ter breedte van de plakrand
4.steek het strookje tussen de contactpunten en draai het vliegwiel een stukje terug rechts (punten gaan toe, en papiertje klemt)
5. trek lichtjes aan het strookje (spannen, niet scheuren) en draai het vliegwiel weer traag terug linksom.
6.de plaats waar het vloeitje lost, daar geeft ie een vonk, dus kijk waar de merktekens staan en je weet of je te laat danwel te vroeg zit :wink:

Afbeelding
hier zie je de tekens quasi over elkaar staan, rechtsboven, het metalen lipje, en het streepje in het gat

dit merkteken komt overeen met 1.7mm voorontsteking.. een toerenmachine mag er een mm of twee voor opengaan (1.8)
wil je de brommer 40 laten lopen, laat ze dan openen als het sstreepje al n eind voorbij het lipje is

veel suck6 en gaan met die Fizzy's!!
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
Aad
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1773
Lid geworden op: 03 mar 2007, 17:09
Locatie: Rijssen - Overijssel
Contacteer:

Bericht door Aad »

Handig Sam!

Als het streepje dus boven het lipje zit, moet de afstand tussen de punten 0,35 zijn??

Zijn er ook nog regels voor dat je harder gaat als je 0,40 of 0,30 hebt?

Groet, Aad
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1984
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

o.40 was toch voor een snelleere fs1?

bij mij laat het vloeitje pas los als het streepje een centimeter over het lipje heen is ongeveer :shock:

hoe kan ik zorgen dat hij opgenaat als het streepje boven het lipje staat?
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

wel, hier komen we bij een klassiek kutpunt van de fizzy:

1.wanneer ze opengaan, DAT is het tijdstip en bepaalt het regime van de motor..

2.HOE VER ZE OPENGAAN, da's die .35 etc, da's belangrijk voor wanneer je zoveel stroom maakt (toeren) dat er een vonk begint over te slaan, en je dus die bepaalde minimum afstand moet hebben om ook die vonk te breken.. (vergeet dit even)

dit kan je meten als de nok volledig onder het contactpunt zit, en ze dus in de meest open stand mogelijk staan

3.De Grondplaat van de FS1 :
die kan je jammerlijk genoeg niet in z'n geheel draaien, zo wordt namelijk op andere brommers het tijdstip geregeld (eerst de max opening afregelen op top-nok, dan gans de plaat om het tijdstip op z'n plek te krijgen)

4.HOE ZIT HET NU, (IK WIL BLAZEN!!)
regel het tijdstip juist, zoals hierboven beschreven en kijk of ie wil bollen

meet met een voelermaat hoe ver ze openen op de top-nok-stand (zonder iets te verregelen, tijdstip moet blijven staan!)
->zit je hier onder de .30 , koop dan nieuwe punten, begin te verplooien (lees:klooien) of koop een electronische ontsteking gelijk de mijne, waarbij er geen vonk is, en de opening dus van geen tel is

schol (en laat me weten hoe hard ie bolt ;) )
kleine lettertjes:
bij lezen van bovenstaande uitleg verbindt u zich ertoe één niet-nederlandse pint aan Yamasam te trakteren*

(*trakteren: iemand voorzien van een kostenloze, meestal vloeibaar en alcoholische versnapering)


DISCLAIMER:
yamasam heeft niks met jullie motoren, noch jullie gesleutel, noch sneeën of blauwe vingers, boze moeders, bange liefjes, kapot gereedschap, opgesmoorde bedradingen, platte banden, gebroken spaken of kettingen, vastlopers, breuken, scheuren, schaafwondes, tuutende oren, vuile kleren, boze buren, rookpluimen, oliesporen enzovoort temaken! de mijne is behekst en gaat wel zeker 160 en mijn pappa is pollis!! :wink: :D
Laatst gewijzigd door YamaSam op 16 jul 2007, 18:35, 4 keer totaal gewijzigd.
when men were men, and helmets were for divers
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

Aad schreef:Als het streepje dus boven het lipje zit, moet de afstand tussen de punten 0,35 zijn??

nope, als ze overeenstaan, moeten ze beginnen openen,
die .35 is de opening op de meest open stand
(véél te onnauwkeurig om het tijdstip te bepalen)

het tijdstip is véél belangrijker dan die opening :wink:
(door het slijten van de punten en de sleepnok, wordt de opening als maar kleiner, als je het tijdstip juist houdt)
zo wordt de vonk uiteindelijk slapper, tot ie't niet goed meer doet
when men were men, and helmets were for divers
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1984
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

maar alsje hem van 1,6 naar 1,8 zet word de opeing toch vanzelf ook ,40 ipv ,35 ? lijkt mij :?
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

jep, inderdaad!
when men were men, and helmets were for divers
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1984
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

okee, dus dan hbe je eigelijk aleen maar een voelermaat nodig of vloeitje, en een schuifmaat of ontstekings afsteller?
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

eigenlijk enkel het vloeitje en een schroevendraaier... idd :D

je kan op de duur ook zien of ze genoeg opengaan, die punten
when men were men, and helmets were for divers
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1984
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

maar eigelijk hoef je alleen nog maar die streepjes ongeveer geleik te zetten en viola :P
Dorfie

Bericht door Dorfie »

Wat voor vloeitje heb je gebruikt, want ze zijn er in verschillende diktes :D
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

fine high quality ricepaper :wink:
zo dun als mogelijk natuurlijk!
when men were men, and helmets were for divers
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

jonnotje schreef:maar eigelijk hoef je alleen nog maar die streepjes ongeveer geleik te zetten en viola :P

jep! en wat was nu het effect bij jouw? een cm verschil ga je wel voelen zenne
when men were men, and helmets were for divers
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1984
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

hbe hem nog niet geleik gezet, hbe geen vloei of voelermaat.....
en ik wacht op wormwiel voor me koppeling, achtertandwiel, contactslot en banden....


dus kan het dan ook nog niet testen :cry:
edje

Bericht door edje »

ik vroeg me altijd al af waar dat lipje voor was :lol:
Plaats reactie