Tijdje geleden Yamaha RD5 gekocht voor mijn zoon: mooi, maar startte niet.
Van alles vervangen: carburator, zuiger, batterij, bougie, bougiekabel, spoel. Ontsteking was reeds nagelnieuw.
Na eindeloos véééél kicken kwam het ding dan plots toch om onverklaarbare reden tot tot leven. Carburator netjes afgesteld en zelfs testrit gemaakt: hij reed!! Motortje draaide als een tierelier. Champagne open en binnen half uur nog soldaat gemaakt.
Na enkele maanden stilstand opnieuw gestart: 2x kicken en hup: draaide opnieuw als een tierelier. Maar na 10tal minuten kwam opnieuw een einde aan het feest : viel hortend en stotend stil. Opnieuw honderden keren kicken: geen leven meer in de brouwerij. Waarom gaat eensklaps zijn licht finaal uit? Compressie OK, er is benzine, er is lucht, bougie vonkt op juiste moment... maar hij doet het niet meer. Even mysterieus als hij tot leven kwam geeft-ie plots de pijp aan Maarten.
Mis ik iets???
Moedeloos een gereviseerd blok (onststeking, membraam, carbu,...) voor een "prikje" gekocht en gemonteerd; dacht eindelijk verlost van de ellende, zou het originele blok dan wel later compleet reviseren en opnieuw monteren. Helaas pindakaas: zelfde verhaal?!?: START NIET.
Zowat ALLES werd dus vervangen en afgesteld, maar "kloteding" lijkt wel van de duivel bezeten. Elektrisch probleem? Kabelboom dan maar vervangen? Ik heb toch alle elementen om een verlossend bromgeluid te horen? Benzine (ASPEN 2takt), lucht, compressie, vonk op juiste moment. Batterij intussen wel leeg maar doet niks ter zake?
Wie o wie legt de vinger op de zere plek en geeft me de gouden tip?
PS: ander "eigenaardigheidje": licht werkte enkel toen ik hem destijds gestart kreeg, claxon doet het niet, pinkers pinken niet of in slow-motion op "halve snelheid" TENZIJ... ik op de claxon druk (pinkers doen plots normaal en claxon claxoneert vrolijk mee op het ritme van de pinkers). Wellicht een ander probleem en niks te maken met het niet-starten van de motor?
RD50 start niet
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 17 dec 2019, 17:33
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 17 dec 2019, 17:33
Re: RD50 start niet
PS2: betreft een RD50M uit 1977
-
- 250km gereden
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14
Re: RD50 start niet
Connector en connectie van blok naar kabelboom controleren. Kan allerlei problemen opleveren .
Of het contactslot , connectie probleem , ik zou alle connectoren even nakijken schoonmaken .
En massa goed nakijken , ik zou extra draden trekken , 1tje op het blok monteren, in de koplamp en extra naar spatbord achter.
Klinkt als een elektrisch probleem met een connectie die soms los laat. Leg de massa draden eerst even buitenlangs, tot hij start .
Of het contactslot , connectie probleem , ik zou alle connectoren even nakijken schoonmaken .
En massa goed nakijken , ik zou extra draden trekken , 1tje op het blok monteren, in de koplamp en extra naar spatbord achter.
Klinkt als een elektrisch probleem met een connectie die soms los laat. Leg de massa draden eerst even buitenlangs, tot hij start .
- HotWheels
- 500km gereden
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:31
- Locatie: Lochristi (België)
Re: RD50 start niet
Lijkt me eerder een verstopte benzinekraan.
-
- 250km gereden
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14
Re: RD50 start niet
Dat verklaard het raar werken van de claxon en de knipperlichten niet.
Al kan het natuurlijk beide zijn.
Al kan het natuurlijk beide zijn.
-
- 500km gereden
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: RD50 start niet
Elektrisch circuit en ontsteking zijn 2 verschillende dingen.
Blijkbaar pakt je claxon de stroom na de knipper relais.
Er zijn een aantal zaken waardoor een brommer na een aantal kilometer uit kan vallen.
zoals:
- Vacuum trekken van benzinetank
- verstopte benzinekraan
- blijven hangen van een vlotter of vuil in vlotterafsluiting
- Bougie
- condensator
- bobine
- kortsluiting bekabeling
- contactslot
Als je brommer spontaan uitvalt, kijk of hij reageert op de choke...
indien ja: brandstof probleem
- trek de branstofslang van de carburateur en kijk of hij doorloopt
indien nee: elektrisch probleem
- Vervang bougie, kort de bougiekabel in en vervang bougiedop
- maak de massa schoon van de bobine
- maak de ontstekingskabel los vanuit het blok en zet deze kabel rechtstreeks op de bobine.
Blijkbaar pakt je claxon de stroom na de knipper relais.
Er zijn een aantal zaken waardoor een brommer na een aantal kilometer uit kan vallen.
zoals:
- Vacuum trekken van benzinetank
- verstopte benzinekraan
- blijven hangen van een vlotter of vuil in vlotterafsluiting
- Bougie
- condensator
- bobine
- kortsluiting bekabeling
- contactslot
Als je brommer spontaan uitvalt, kijk of hij reageert op de choke...
indien ja: brandstof probleem
- trek de branstofslang van de carburateur en kijk of hij doorloopt
indien nee: elektrisch probleem
- Vervang bougie, kort de bougiekabel in en vervang bougiedop
- maak de massa schoon van de bobine
- maak de ontstekingskabel los vanuit het blok en zet deze kabel rechtstreeks op de bobine.