Startprobleem FS1SE
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 22:27
Startprobleem FS1SE
Hallo, allen. Ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben sinds een jaar in het bezit van een FS1 Sheriff, mooi ding en rijdt super. Reed super..
Vorige week stopte hij er ineens mee na zo'n 20km rijden en sindsdien krijg ik hem niet meer aan de praat.
Nu is het mijn eerste brommer en doe ik alles voor de eerste keer, maar ik heb me goed ingelezen en een paar vrienden geraadpleegd. Ik heb inmiddels vrij veel dingen uitgeprobeerd en weet nu niet waar ik het nog kan zoeken.
Hierbij mijn bevindingen: De bougie vonkte nog goed, heb er ook een nieuwe in gezet, vonkt ook goed. Ik heb de carburateur goed schoongemaakt en ook een andere carburateur getest, die het gewoon zou moeten doen. Vinger op het bougiegat gelegd, hij zuigt volgens mij gewoon goed aan. Wel is de accu vrij leeg: 4,5 volt en doet het neutraal-lampje het ook niet, die deed het daarvoor trouwens wel eens vaker niet bij het starten. Maar ik ben in de veronderstelling dat ik de accu niet nodig heb om te starten.. Voor de rest, benzine is goed, carburateur vult goed met benzine, motorolie is op peil, geen verstopping in de demper. Bobine kan het naar mijn idee niet zijn, omdat de bougie gewoon vonkt, evenals de contactpunten (wel gecheckt en opnieuw afgesteld) en de condensator.
Wie kan me helpen?
Ik ben sinds een jaar in het bezit van een FS1 Sheriff, mooi ding en rijdt super. Reed super..
Vorige week stopte hij er ineens mee na zo'n 20km rijden en sindsdien krijg ik hem niet meer aan de praat.
Nu is het mijn eerste brommer en doe ik alles voor de eerste keer, maar ik heb me goed ingelezen en een paar vrienden geraadpleegd. Ik heb inmiddels vrij veel dingen uitgeprobeerd en weet nu niet waar ik het nog kan zoeken.
Hierbij mijn bevindingen: De bougie vonkte nog goed, heb er ook een nieuwe in gezet, vonkt ook goed. Ik heb de carburateur goed schoongemaakt en ook een andere carburateur getest, die het gewoon zou moeten doen. Vinger op het bougiegat gelegd, hij zuigt volgens mij gewoon goed aan. Wel is de accu vrij leeg: 4,5 volt en doet het neutraal-lampje het ook niet, die deed het daarvoor trouwens wel eens vaker niet bij het starten. Maar ik ben in de veronderstelling dat ik de accu niet nodig heb om te starten.. Voor de rest, benzine is goed, carburateur vult goed met benzine, motorolie is op peil, geen verstopping in de demper. Bobine kan het naar mijn idee niet zijn, omdat de bougie gewoon vonkt, evenals de contactpunten (wel gecheckt en opnieuw afgesteld) en de condensator.
Wie kan me helpen?
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23419
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 22:27
Re: Startprobleem FS1SE
Bougie en contactpunten zijn goed. Ontstekingstijd heb ik nog niet afgesteld, moet ik morgen ff een schuifmaat of meetklok voor halen. Kan die ontstekingstijd dan ineens niet meer goed zijn, zodat ie uitvalt en niet meer start?
-
- 5000km gereden
- Berichten: 5445
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
- Locatie: Mieldere
Re: Startprobleem FS1SE
Bobine doorgemeten?
Meten is weten, 2 keer meten is zeker weten.
Het controleren van het ontstekingstijdstip is maar een kleine moeite.
Is je membraan nog wel goed?
Meten is weten, 2 keer meten is zeker weten.
Het controleren van het ontstekingstijdstip is maar een kleine moeite.
Is je membraan nog wel goed?
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 22:27
Re: Startprobleem FS1SE
Ontstekingstijdstip staat op juiste moment afgesteld en contactpunten heb ik afgesteld op 0,3 a 0,4 mm open.
Dit zijn de waardes van de bobine:
primaire winding: 1.3 Ω
secundaire winding: 5.36 kΩ
Ideaal zou zijn 1.0 Ω en 6.0 kΩ las ik, maar dat zit aardig in de buurt dacht ik..
Membraan heb ik gecheckt, die ziet er netjes uit, geen kapotte plaatjes in ieder geval, maar zal hem voor de zekerheid nog een keer checken.
Eigenaardig, de bougie vonkt nu ook niet meer.. zou wellicht iets mis zijn gegaan met het afstellen van de ontsteking, zal het morgen checken.
Dit zijn de waardes van de bobine:
primaire winding: 1.3 Ω
secundaire winding: 5.36 kΩ
Ideaal zou zijn 1.0 Ω en 6.0 kΩ las ik, maar dat zit aardig in de buurt dacht ik..
Membraan heb ik gecheckt, die ziet er netjes uit, geen kapotte plaatjes in ieder geval, maar zal hem voor de zekerheid nog een keer checken.
Eigenaardig, de bougie vonkt nu ook niet meer.. zou wellicht iets mis zijn gegaan met het afstellen van de ontsteking, zal het morgen checken.
-
- 5000km gereden
- Berichten: 5445
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
- Locatie: Mieldere
Re: Startprobleem FS1SE
Je hoeft de opening van de contactpunten niet af te stellen op 0.3 - 0.4.
Dat zegt namelijk niks over het ontstekingstijdstip.
De contactpunten alleen afstellen op voorontsteking, 1.6 mm - 1.8 mm
Werking van het membraan kun je het beste controleren door aan het spruitstuk te zuigen.
laat het lucht door dan is je membraan niet goed, krijg je geen lucht dan is die perfect.
Dat zegt namelijk niks over het ontstekingstijdstip.
De contactpunten alleen afstellen op voorontsteking, 1.6 mm - 1.8 mm
Werking van het membraan kun je het beste controleren door aan het spruitstuk te zuigen.
laat het lucht door dan is je membraan niet goed, krijg je geen lucht dan is die perfect.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1786
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Re: Startprobleem FS1SE
geen vonk komt mischien door te grote lichthoogte punten, doe 0,3 en/of vuile voelermaat, ff waterproof schuurpapier door de punten halen.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 22:27
Re: Startprobleem FS1SE
De vonk doet het weer, na wat stellen en schuren van de contactpunten. Ontstekingstijd zou nu perfect moeten zijn.
Membraan getest door aan spruitstuk te zuigen (met spruitstuk losgeschroefd van het blok), laat wel wat lucht door. Zie hier een paar foto's, wellicht dat de pakking tussen membraan en spruitstuk aan vervanging toe is... https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0E5Uzl7VGsoeDy Membraanplaatjes hebben ook een hele lichte bolling van ongeveer 0.1 millimeter, waardoor er iets lucht door heen kan.
Membraan getest door aan spruitstuk te zuigen (met spruitstuk losgeschroefd van het blok), laat wel wat lucht door. Zie hier een paar foto's, wellicht dat de pakking tussen membraan en spruitstuk aan vervanging toe is... https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0E5Uzl7VGsoeDy Membraanplaatjes hebben ook een hele lichte bolling van ongeveer 0.1 millimeter, waardoor er iets lucht door heen kan.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23419
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: Startprobleem FS1SE
Ja die pakking is niet best meer. Heb je het oliepompje nog aangesloten? Anders trekt die daar valse lucht.
Yamaha Sheriff 1981
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 22:27
Re: Startprobleem FS1SE
Ja oliepomp zit nog wel aangesloten op het spruitstuk, maar gebruik de pomp niet, gaat mengsmering in.
-
- 250km gereden
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14
Re: Startprobleem FS1SE
Waarom niet? Is deze kapot? Ik gebruik de pomp wel, is best handig kan je gewoon euro 95 tanken of super. Ik heb de pomp open gehaald en schoon gemaakt, nieuwe keering en een pakking geplaatst met wat vloeibare pakking er tussen.FS80SE schreef:Ja oliepomp zit nog wel aangesloten op het spruitstuk, maar gebruik de pomp niet, gaat mengsmering in.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 22:27
Re: Startprobleem FS1SE
Ik heb hem zo van de vorige eigenaar gekregen. Misschien dat ik die pomp wel weer ga gebruiken, kan me voorstellen dat het inderdaad handig is.
Maar ik wil eerst dat ding weer aan de praat krijgen. Ik ga wel een nieuwe spruitstukpakking halen, maar ik vrees dat ie daar niet ineens wel van gaat starten. Zoveel valse lucht kan er niet doorheen gaan, lijkt mij.
Maar ik wil eerst dat ding weer aan de praat krijgen. Ik ga wel een nieuwe spruitstukpakking halen, maar ik vrees dat ie daar niet ineens wel van gaat starten. Zoveel valse lucht kan er niet doorheen gaan, lijkt mij.
-
- 5000km gereden
- Berichten: 5445
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
- Locatie: Mieldere
Re: Startprobleem FS1SE
Valse lucht betekend geen vacuüm waardoor er geen benzine in de krukasruimte gezogen kan worden.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
-
- 250km gereden
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 11 feb 2017, 14:14
Re: Startprobleem FS1SE
Ja mss dat dat helpt, al reed die van mij wel met valse lucht langs die pakking, liep zelfs benzine uit.FS80SE schreef:Ik heb hem zo van de vorige eigenaar gekregen. Misschien dat ik die pomp wel weer ga gebruiken, kan me voorstellen dat het inderdaad handig is.
Maar ik wil eerst dat ding weer aan de praat krijgen. Ik ga wel een nieuwe spruitstukpakking halen, maar ik vrees dat ie daar niet ineens wel van gaat starten. Zoveel valse lucht kan er niet doorheen gaan, lijkt mij.
- dickfs1
- 100km gereden
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 28 feb 2014, 22:25
- Locatie: westland
Re: Startprobleem FS1SE
Heb je wel een goede massa heb ik ooit gehad extra zwarte draad op de koplamp aangesloten
Qua patet orbis