Kleur rood 69'

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
bedford
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:27

Kleur rood 69'

Bericht door bedford »

Hallo,

Ben bezig met 69' FS1.
Heb gehoord dat deze rode kleur over één komt met een TOYOTA kleur code.

Wie kan mij vertellen welke TOYOTA kleur code dit is??
Want hier zit wel een ral nummer aan en is makkelijk te bestellen bij autospuiter.

Heeft iemand toevallig ervaring met het spuiten van wit-rode plaatjes tank?
Is dit zelf te doen? Of heeft iemand een beter idee?

Alvast bedankt grt BEDFORD
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Re: Kleur rood 69'

Bericht door fs1willem »

Een roodwitje is eenvoudig zelf te spuiten. De rode kleur is geen inktlak, dus simpel. Bovenkant tank rood spuiten en gedeelte waar de bies komt ook, waarmee ik bedoel dat je de zijkanten eventueel dus niet hoeft te spuiten. Na droging de bies en de bovenkant afplakken en de witte kleur spuiten... ik denk minimaal twee lagen voor een goede dekking afhankelijk van de lak die je gebruikt.

Op Youtube vind je een aantal filmpjes van profs waar ze laten zien hoe je de maskeertape voor de bies het handigste aanbrengt.
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Re: Kleur rood 69'

Bericht door fs1willem »

Paar voorbeeldjes van hoe een en ander loopt voor wat betreft de biesjes :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Let op dat je aan de achterkant van de tank begint met het plakken van de bies en dan in een keer rond weer terug. De bies kruist zich aan de achterkant... maak daar dus geen mooie ronding in om hem weer aan te sluiten... dat deden ze in de fabriek ook niet.
Let ook op dat de bies niet op de vouw van de tank zit, maar net iets daarvan af.
De bovenbaan is smaller dan men vaak denkt. De bovenste twee foto's geven een redelijk beeld van de ware breedte (voor zover ze daar in Japan opletten destijds).

In dit filmpje kun je zien hoe ze die maskeringstape aanbrengen (vanaf twee minuten) : http://www.youtube.com/watch?v=ZBrUFJpb8VI
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Re: Kleur rood 69'

Bericht door fs1willem »

Hier zie je hoe smal de baan boven op de tank eigenlijk is (van de poster "De wegwezer" modeljaar 1970 (dus feitelijk ook '69)) :

Afbeelding

Let ook op dat de bies aan de zijkant dus geheel afgerond is, behalve aan de achterkant waar hij weer bij elkaar komt. Dus ook recht onder de voorkant van het tankplaatje loopt het rond... soms zie je dat men daar een hoek heeft gemaakt.
Pa_Tombo
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jun 2006, 12:00
Locatie: Nijmegen tegenover de buurman

Re: Kleur rood 69'

Bericht door Pa_Tombo »

IK ben echt onder indruk hoe je dit klaarspeelt.
De meeste zal dit niet lukken(ook ik niet denk ik) :cry:
Hier is veel geduld voor nodig. 8)
Petje af. :clap: :clap:
Nou weet ik weer waarom we dit uitbesteedde. :D :(
Gebruikersavatar
fantomas
500km gereden
500km gereden
Berichten: 518
Lid geworden op: 23 dec 2011, 13:41
Locatie: Geldrop

Re: Kleur rood 69'

Bericht door fantomas »

De vraag ging eigenlijk over de kleur zelf... :)
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Re: Kleur rood 69'

Bericht door the_destroyers »

'Heeft iemand toevallig ervaring met het spuiten van wit-rode plaatjes tank?
Is dit zelf te doen? Of heeft iemand een beter idee?'

Is ook een deel van de vraag fantomas! ;)
Lijkt me zeker niet eenvoudig.....
bedford
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:27

Re: Kleur rood 69'

Bericht door bedford »

Alvast bedankt voor alle tips!

Wat ik dus nog wel nodig ben is een originele kleur of dus die Toyota kleur code.
Nu ik zover met de fs1 ben, hij hij erg compleet is, een steeds meer origineel wordt, wil ik eigenlijk
ook een kleur die redelijk origineel is en niet een kleur die het net niet is.

Alvast bedankt
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Re: Kleur rood 69'

Bericht door fs1willem »

Pa_Tombo schreef:IK ben echt onder indruk hoe je dit klaarspeelt.
De meeste zal dit niet lukken(ook ik niet denk ik) :cry:
Hier is veel geduld voor nodig. 8)
Petje af. :clap: :clap:
Nou weet ik weer waarom we dit uitbesteedde. :D :(


Die lijntjes zetten is op zich niet het probleem. De juiste lak, verfspuit en dergelijke wel. Vroeger spoot ik voor kennissen nog weleens wat op hun brommer/motor/racefiets... overigens heel primitief allemaal... gewoon omdat ik de juiste middelen niet had en het eigenlijk ook niets mocht kosten :

Afbeelding

Dat het lijntje linksonder anders lijkt te lopen komt omdat het lijntje de "bubbel"in de kap volgt en niet de vorm van de kap zelf.
Gebruikersavatar
fantomas
500km gereden
500km gereden
Berichten: 518
Lid geworden op: 23 dec 2011, 13:41
Locatie: Geldrop

Re: Kleur rood 69'

Bericht door fantomas »

bedford schreef:Alvast bedankt voor alle tips!

Wat ik dus nog wel nodig ben is een originele kleur of dus die Toyota kleur code.
Nu ik zover met de fs1 ben, hij hij erg compleet is, een steeds meer origineel wordt, wil ik eigenlijk
ook een kleur die redelijk origineel is en niet een kleur die het net niet is.

Alvast bedankt


Ik weet de kleurcode niet maar iemand anders wel????
Gebruikersavatar
fantomas
500km gereden
500km gereden
Berichten: 518
Lid geworden op: 23 dec 2011, 13:41
Locatie: Geldrop

Re: Kleur rood 69'

Bericht door fantomas »

fantomas schreef:
bedford schreef:Alvast bedankt voor alle tips!

Wat ik dus nog wel nodig ben is een originele kleur of dus die Toyota kleur code.
Nu ik zover met de fs1 ben, hij hij erg compleet is, een steeds meer origineel wordt, wil ik eigenlijk
ook een kleur die redelijk origineel is en niet een kleur die het net niet is.

Alvast bedankt


Ik weet de kleurcode niet maar iemand anders wel????


Ik ben ook geinteresseerd in die kleurcode
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Kleur rood 69'

Bericht door fs1man »

Zover ik weet werkten yamaha alleen met kleur namen toen en nu nog steeds ik heb een beschadiging op de tzr tank
geinformeerd maar kreeg weer een kleur naam een spuiter kan daar weinig mee waarschijnlijk.
in fantomas zijn geval is het raadzaam met een kleurdeel naar een spuiter te gaan en de kleur bij te laten maken
al zal er best wel wat verkleuring zijn opgetreden in de loop van de jaren vooral met rood.
hele spuiters zou ik niet van wakker liggen gewoon ferari rood of ral rood nemen lijkt mij de beste keus.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Kleur rood 69'

Bericht door Jeti »

Het lijkt me dat er allang mensen zijn hier op het forum die originele kleurdelen hebben laten scannen. Daar komt dan toch wel een nummer uit?
Kunnen we niet een lijstje maken met deze nummers?
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Re: Kleur rood 69'

Bericht door fs1willem »

Jeti schreef:Het lijkt me dat er allang mensen zijn hier op het forum die originele kleurdelen hebben laten scannen. Daar komt dan toch wel een nummer uit?
Kunnen we niet een lijstje maken met deze nummers?


De originele kleur laten scannen is niet zo eenvoudig. Op hele oude Ferrari-rode auto's zie je vaak waarom... die kleuren roze... alleen dan weer niet egaal. Sommige automerken geven dan affabriek de optie om er een laklaag overheen te spuiten. Dan blijven ze inderdaad langer rood... alleen zie je dan weer vaak dat na jaren de laklaag loslaat (mijn broer heeft dat gehad met een Volvo).
Nu zijn er wel plekjes te vinden waar de kleur wat minder verkleurd zal zijn, bijvoorbeeld aan de binnenkant van het frame, maar zelfs daar kun je niet zeker van zijn.

Mijn eerste auto was volgens de verkoper ook Ferrari-rood... en dat op een Porsche 924 (sukkel) :roll: . Ik heb daar ooit eens een potje rode verf voor gehaald om wat steenslagschade bij te werken. Dat werd ter plekke gemengd op basis van de kleurcode, die uiteraard bekend was, en de leeftijd van de auto. De kleur werd namelijk reeds verouderd gemengd en ik moet zeggen : klopte goed.

Ik zou voor Indisch rood ofwel Guardian red gaan of een RAL-kleur die daar op lijkt.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Re: Kleur rood 69'

Bericht door Jeti »

fs1willem schreef:
Jeti schreef:Het lijkt me dat er allang mensen zijn hier op het forum die originele kleurdelen hebben laten scannen. Daar komt dan toch wel een nummer uit?
Kunnen we niet een lijstje maken met deze nummers?


De originele kleur laten scannen is niet zo eenvoudig. Op hele oude Ferrari-rode auto's zie je vaak waarom... die kleuren roze... alleen dan weer niet egaal. Sommige automerken geven dan affabriek de optie om er een laklaag overheen te spuiten. Dan blijven ze inderdaad langer rood... alleen zie je dan weer vaak dat na jaren de laklaag loslaat (mijn broer heeft dat gehad met een Volvo).
Nu zijn er wel plekjes te vinden waar de kleur wat minder verkleurd zal zijn, bijvoorbeeld aan de binnenkant van het frame, maar zelfs daar kun je niet zeker van zijn.

Het zou nooit een 100% garantie geven, maar wellicht heeft iemand een kleur die daarmee wel genoeg in de buurt komt. Er zijn ook genoeg NOS onderdelen blijven liggen (en die worden ook geregeld aangeboden..) waarvan de kleur nog goed is. Het lijkt me aannemelijk dat er mensen zijn die al wel kleurdelen hebben laten scannen voor hun opknapproject (in originele staat, met originele kleur). Er komen genoeg opnieuw gespoten FS1tjes voorbij in allerlei mooie kleuren (die lijken op de originele kleur).
Niet iedereen die wil opknappen, zal een NOS of goed kleurdeel hebben om te laten scannen. Laten we elkaar hiermee helpen!
Plaats reactie