belgische wetgeving onder de loep

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving
BJ
500km gereden
500km gereden
Berichten: 571
Lid geworden op: 24 apr 2011, 19:20
Locatie: Kinrooi, België
Contacteer:

Bericht door BJ »

hans.m schreef:
BJ schreef:ik heb altijd gedacht te weten dat het voor brommers vanaf 15/11/1974 verplicht was en voor motoren vanaf 01/01/1972.
Maar volgens mij weten de FOD's het zelf allemaal niet meer.

Dit is in ieder geval het KB 10-10-1974 waar het hoofdzakelijk allemaal om draait.
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-101074

En in bijlage 1 ziet ge hoe onnozel dat gelijkvormigheidsattest was toen het opgesteld werd.

edit; hier nog eens een vraag op het forum van dezelfde site;

http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... r-papieren


Volgens mij maakt de ambtenaar een fout in zijn mail. Ik weet eigenlijk niet welk document er nog duidelijker kan zijn dan die schriftelijke vraag die in de senaat gesteld is en beantwoord is. Kan je nalezen in de link die ik poste in mijn vorig bericht..
Het antwoord van die moderator op de vraag op die andere site is ook maar een interpretatie en blijkbaar een verkeerde.


Alleen wordt er in die mail verwezen naar een KB van 13 augustus 1971 en die zou k es verdomd graag willen doorspitten.
Blijkt alleen nogal moeilijk terug te vinden op het internet..
Gebruikersavatar
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:41
Locatie: Nijlen, België

Bericht door hans.m »

Mijn mails naar dienst homologatie:
het is nu blijkbaar ineens 1976 geworden, ervoor geen goedkeuring. :lol: :roll:


Op 29-aug-2013, om 09:19 heeft Homologatie Voertuigen het volgende geschreven:

Geachte,

Als Homologatie willen u meedelen dat deze datum eerste ingebruikname onlangs gewijzigd is naar 01/01/1976.

Indien er geen documenten beschikbaar zijn die deze datum eerste inschrijving kunnen staven hanteert zegt de DIV hierover het volgende:
"wij vragen ergens een officieel document of plaatje van op de blok waar het bouwjaar opstaat, een attest van een eventuele nog bestaande constructeur. Een print van eender welke site op internet is niet geldig." De DIV vraagt maw. een aanneembaar bewijs van de eerste ingebruikname. Webpagina's worden niet aanvaard omdat ze te gemakkelijk kunnen vervalst worden.

In de hoop u hiermee van dienst geweest te zijn verblijf ik,

Met de meeste hoogachting,

FOD Mobiliteit en Vervoer
Dienst Homologaties - Cel Studie
Vooruitgangstraat 56 - Lokaal 2A06
1210 Brussel

TEL : 0032 2 277 30 50
FAX : 0032 2 277 40 84

Veuillez s.v.p. conserver le numéro du ticket dans le sujet de votre réponse. Merci.
Gelieve a.u.b. het ticketnummer in het onderwerp van uw antwoord te behouden. Bedankt.
____________________




- - - - - - - - - Original Message - - - - - - - - -
Geachte heer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw antwoord. Toch heb ik nog één vraag in verband het feit wanneer een voertuig ouder is dan 1976 niet over een gelijkvormigheidsattest dient te beschikken.
Onlangs las ik het antwoord op een vraag in de senaat aan de staatssecretaris voor Mobiliteit (vraag nr. 4-3294) waarin wordt geantwoord dat een gelijkvormigheidsattest al vanaf 1972 verplicht is.
bron: http://www.senate.be/www/?MIval=/Vragen ... 94&LANG=nl
Nu ben ik enigszins verward door enerzijds het antwoord dat geleverd werd in de senaat en uw antwoord. Wat is nu de correcte datum?

Dank bij voorbaat,
Vriendelijke groet

Hans Mertens

Op 28-aug-2013, om 16:24 heeft Homologatie Voertuigen het volgende geschreven:

Geachte,

Wij danken u voor de informatie aanvraag omtrent het invoeren van een motorfiets uit een andere EU-lidstaat.

Aangezien het over een 'oldtimer bromfiets' gaat willen wij u in eerste instantie meedelen dat wanneer het voertuig ouder dan 1976 is, het niet over een gelijkvormigheidsattest moet beschikken om de openbare weg te mogen betreden. Het voertuig kan dan zonder gelijkvormigheidsattest ingeschreven worden.

In het ander geval, wanneer het geïmporteerd voertuig over nog geen Belgisch gelijkvormigheidsattest beschikt, kan men eerst contact opnemen met de fabrikant voor het afleveren van een Belgisch gelijkvormigheidsattest voor een geïmporteerd voertuig.
Wanneer de constructeur hiervoor geen gelijkvormigheidsattest kan afleveren, leveren wij a.d.h.v volgende documenten een validatie attest af;

- Roos aanvraagformulier + Douanevignet (705)
- Buitenlands inschrijvingsbewijs

Dit validatie attest wordt dan beschouwd als een Belgisch gelijkvormigheidsattest en kan men nadien samen met het aanvraagformulier, het voertuig laten inschrijven.

In de hoop u hiermee van dienst te zijn verblijf ik;

Met de meeste hoogachting,

Kenneth Bogemans
Assistent Cel Studie
FOD Mobiliteit en Vervoer
Dienst Homologaties - Cel Studie
Vooruitgangstraat 56 - Lokaal 2A06
1210 Brussel

TEL : 0032 2 277 30 50
FAX : 0032 2 277 40 84
E-mail: homologation.vehicles@mobilit.fgov.be

Veuillez s.v.p. conserver le numéro du ticket dans le sujet de votre réponse. Merci.
Gelieve a.u.b. het ticketnummer in het onderwerp van uw antwoord te behouden. Bedankt.
____________________




- - - - - - - - - Original Message - - - - - - - - -
Geachte heer, mevrouw,

Wanneer ik een oldtimer bromfiets uit het buitenland importeer (bv Nederland) en ik geldig wens deel te nemen aan het verkeer dien ik te beschikken over een Europees certificaat van overeenstemmig, een Belgisch gelijkvormigheidsattest, een Belgisch validatie-attest, of een Belgische individuele goedkeuring. In dit geval beschikt de bromfiets niet over een Belgisch gelijkvormigheidsattest. Mag ik indien het om een bestaand merk gaat mij wenden tot de invoerder van het merk om een Belgisch gelijkvormigheidsattest aan te vragen of moet ik een aanvraag indienen om een valideringsattest te bekomen?

Dank bij voorbaat,
met vriendelijke groet,

Hans Mertens :roll: :roll: :roll:
BJ
500km gereden
500km gereden
Berichten: 571
Lid geworden op: 24 apr 2011, 19:20
Locatie: Kinrooi, België
Contacteer:

Bericht door BJ »

Kijk, hier hebben we wat aan!
Goed bezig Hans :D

Heb et es eens aandachtig gelezen en denk het volgende kunnen concluderen.


voor '76
Geen GVA nodig voor bromfiets.
En dus geen rompslomp aan papieren.

na '76
Wel GVA nodig.
Mits niet in bezit, eerst proberen bij fabrikant/importeur voor Belgisch GVA
Kan deze niet afgeleverd worden;
---> - Roos aanvraagformulier + Douanevignet (705)
- Buitenlands inschrijvingsbewijs
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

hans, kunt ge dieje mail mss ne keer forwarden?
altij handig om zo'n dingen te hebben liggen.
Vanaf nu zijn al men brommers van voor 76 pakt :P
Gebruikersavatar
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:41
Locatie: Nijlen, België

Bericht door hans.m »

Yamaha rd50m schreef:hans, kunt ge dieje mail mss ne keer forwarden?
altij handig om zo'n dingen te hebben liggen.
Vanaf nu zijn al men brommers van voor 76 pakt :P

tjah, maar hoe toon je dan aan dat je brommer van voor 76 is? want ze zeggen om eerste gebruiksname aan te tonen 'officieel document of plaatje van op de blok waar het bouwjaar opstaat, een attest van een eventuele nog bestaande constructeur'

stuur je mailadres dan in een pb via facebook.

Bjorn: perfecte recapitulatie, enkel dat roos formulier is niet nodig denk ik. In het document van de validatieprocedure op de site van de div staat daar niets van in enkel:

'Documenten die met het oog op de validering moeten worden ingediend:
• een kopie van het douanedocument (vignet 705)
• een (volledige) kopie van het in het buitenland afgegeven nationaal certificaat vanovereenstemming;

Evenwel kunnen:
• een kentekenbewijs met een inschrijvingsnummer op grond van een typegoedkeuring
• een kentekenbewijs met een inschrijvingsnummer op grond van een goedkeuringals alleenstaand geval
• een homologatieattest als alleenstaand geval'
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

hans.m schreef:
Yamaha rd50m schreef:hans, kunt ge dieje mail mss ne keer forwarden?
altij handig om zo'n dingen te hebben liggen.
Vanaf nu zijn al men brommers van voor 76 pakt :P

tjah, maar hoe toon je dan aan dat je brommer van voor 76 is? want ze zeggen om eerste gebruiksname aan te tonen 'officieel document of plaatje van op de blok waar het bouwjaar opstaat, een attest van een eventuele nog bestaande constructeur'

l'[/i]


folders, ik denk dat daar ergens een jaar opstaat, dan komt het wel goed.
BJ
500km gereden
500km gereden
Berichten: 571
Lid geworden op: 24 apr 2011, 19:20
Locatie: Kinrooi, België
Contacteer:

Bericht door BJ »

Hmmm, ben zo eens aant denken geweest.
Zou een Nederlands Gelijkvormigheidsattest (ja, die bestaan ook) dan niet mogen?
Want ze spreken telkens expliciet van Belgisch GVA of een GVA afgeleverd door importeur/fabrikant in België.
Vooral het feit dat er op mijn uit Nederland verkregen GVA duidelijk staat;
"FS1 model '...' conform is aan de specificaties als omschreven in de typegoedkeuring in Nederland onder nummer: B - 1509"

Ik zou het nogal vervelend vinden moest ik alsnog een Belgisch GVA aanvragen. Vooral omdat we toch "één Europa" hebben.... :?
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

BJ schreef:Hmmm, ben zo eens aant denken geweest.
Zou een Nederlands Gelijkvormigheidsattest (ja, die bestaan ook) dan niet mogen?
Want ze spreken telkens expliciet van Belgisch GVA of een GVA afgeleverd door importeur/fabrikant in België.
Vooral het feit dat er op mijn uit Nederland verkregen GVA duidelijk staat;
"FS1 model '...' conform is aan de specificaties als omschreven in de typegoedkeuring in Nederland onder nummer: B - 1509"

Ik zou het nogal vervelend vinden moest ik alsnog een Belgisch GVA aanvragen. Vooral omdat we toch "één Europa" hebben.... :?


uiteindelijk is de belgische oldtimer wetgeving in elk geval heel vaag.
Als je brommer verzekerd is, en je hebt papieren uit een europees land, is de kans klein dat je ooit problemen krijgt.
Ik heb duitse papieren, daar staat een maximum snelheid van 40 km/u op, aangezien dit in regel is met de belgische vereisten ben ik vrij zeker dat dat goed genoeg is bij controle. Je mag er trouwens van uitgaan dat heel weinig agenten de exacte regels kennen van die kb's van de jaren 70.

nog zo een leuk voorbeeldje wat op niets slaagt:
De officiele site van België, en dit zijn volgens hen de nodige documenten die je moet bij hebben voor een bromfiets;
http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voe ... omfietsen/
"Als u zich op de openbare weg verplaatst met een bromfiets moet u steeds de volgende documenten bij u hebben:

identiteitskaart
rijbewijs (als u met een klasse B-bromfiets rijdt)
verzekeringsbewijs"

Daar staat zelfs niet bij dat je een gva ofoz moet bijhebben :P
BJ
500km gereden
500km gereden
Berichten: 571
Lid geworden op: 24 apr 2011, 19:20
Locatie: Kinrooi, België
Contacteer:

Bericht door BJ »

Yamaha rd50m schreef:
BJ schreef:Hmmm, ben zo eens aant denken geweest.
Zou een Nederlands Gelijkvormigheidsattest (ja, die bestaan ook) dan niet mogen?
Want ze spreken telkens expliciet van Belgisch GVA of een GVA afgeleverd door importeur/fabrikant in België.
Vooral het feit dat er op mijn uit Nederland verkregen GVA duidelijk staat;
"FS1 model '...' conform is aan de specificaties als omschreven in de typegoedkeuring in Nederland onder nummer: B - 1509"

Ik zou het nogal vervelend vinden moest ik alsnog een Belgisch GVA aanvragen. Vooral omdat we toch "één Europa" hebben.... :?


uiteindelijk is de belgische oldtimer wetgeving in elk geval heel vaag.
Als je brommer verzekerd is, en je hebt papieren uit een europees land, is de kans klein dat je ooit problemen krijgt.
Ik heb duitse papieren, daar staat een maximum snelheid van 40 km/u op, aangezien dit in regel is met de belgische vereisten ben ik vrij zeker dat dat goed genoeg is bij controle. Je mag er trouwens van uitgaan dat heel weinig agenten de exacte regels kennen van die kb's van de jaren 70.

nog zo een leuk voorbeeldje wat op niets slaagt:
De officiele site van België, en dit zijn volgens hen de nodige documenten die je moet bij hebben voor een bromfiets;
http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voe ... omfietsen/
"Als u zich op de openbare weg verplaatst met een bromfiets moet u steeds de volgende documenten bij u hebben:

identiteitskaart
rijbewijs (als u met een klasse B-bromfiets rijdt)
verzekeringsbewijs"

Daar staat zelfs niet bij dat je een gva ofoz moet bijhebben :P


Das ook wel weer just, de agent in kwestie moet nog maar net die wetgeving kennen.
Maar uiteindelijk is België een land waar ge eigenlijk hoort 'vals te spelen', we hebben veel ambetante wetten maar ook weer zoveel extra mazen :lol:
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Yamaha rd50m schreef:
BJ schreef:Hmmm, ben zo eens aant denken geweest.
Zou een Nederlands Gelijkvormigheidsattest (ja, die bestaan ook) dan niet mogen?
Want ze spreken telkens expliciet van Belgisch GVA of een GVA afgeleverd door importeur/fabrikant in België.
Vooral het feit dat er op mijn uit Nederland verkregen GVA duidelijk staat;
"FS1 model '...' conform is aan de specificaties als omschreven in de typegoedkeuring in Nederland onder nummer: B - 1509"

Ik zou het nogal vervelend vinden moest ik alsnog een Belgisch GVA aanvragen. Vooral omdat we toch "één Europa" hebben.... :?


uiteindelijk is de belgische oldtimer wetgeving in elk geval heel vaag.
Als je brommer verzekerd is, en je hebt papieren uit een europees land, is de kans klein dat je ooit problemen krijgt.
Ik heb duitse papieren, daar staat een maximum snelheid van 40 km/u op, aangezien dit in regel is met de belgische vereisten ben ik vrij zeker dat dat goed genoeg is bij controle. Je mag er trouwens van uitgaan dat heel weinig agenten de exacte regels kennen van die kb's van de jaren 70.



Zo denk ik er ook over. Op mijn deel van het nederlands kentekenbewijs staat het framenummer, de max decibels van de motor en de max snelheid die 45per uur bedraagt.
Alhoewel een oldtimermotor dan toch nog iets anders is voor mij, aangezien je die wel moet inschrijven en dergelijke.
Maar met een brommer gaan ze niet moeilijk doen, als je dit soort papieren bijhebt! :D
Gebruikersavatar
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:41
Locatie: Nijlen, België

Bericht door hans.m »

heb al op verschillende plaatsen gelezen dat een gva bij bromfietsen en motorfietsen geen verplicht boorddocument is.
denk ook dat je niet zo snel problemen gaat hebben met buitenlandse papieren, maar volgens de wet ben je niet inorde.
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

hans.m schreef:heb al op verschillende plaatsen gelezen dat een gva bij bromfietsen en motorfietsen geen verplicht boorddocument is.
denk ook dat je niet zo snel problemen gaat hebben met buitenlandse papieren, maar volgens de wet ben je niet inorde.


Zo is het!
Maar zoals Maarten zegt, zeer onduidelijk. Als zelfs de dienst homologatie het niet weet :?
BJ
500km gereden
500km gereden
Berichten: 571
Lid geworden op: 24 apr 2011, 19:20
Locatie: Kinrooi, België
Contacteer:

Bericht door BJ »

the_destroyers schreef:
hans.m schreef:heb al op verschillende plaatsen gelezen dat een gva bij bromfietsen en motorfietsen geen verplicht boorddocument is.
denk ook dat je niet zo snel problemen gaat hebben met buitenlandse papieren, maar volgens de wet ben je niet inorde.


Zo is het!
Maar zoals Maarten zegt, zeer onduidelijk. Als zelfs de dienst homologatie het niet weet :?


Vive la Belgique! :D :lol:
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: belgische wetgeving onder de loep

Bericht door NIX »

Afbeelding
Gebruikersavatar
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:41
Locatie: Nijlen, België

Re: belgische wetgeving onder de loep

Bericht door hans.m »

Nog een super interessant artikel in het magazine van BFOV i.v.m Belgische nummerplaat voor bromfietsen!:

p1:
Afbeelding
p2:
Afbeelding
Plaats reactie