belgische wetgeving onder de loep

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving

Berichtdoor maniac on wheels » 18 jan 2009, 21:07

hahaha ik las net ook dat iemand de kabel van zen kilometriek ni lost kreeg... werd daar ineens reclame gemaakt voor een cursus sleutelen in antwerpen, die gaat vooral over olie verversen en... jaja kabels vervangen :lol:
maniac on wheels
50km gereden
50km gereden
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 23 jun 2008, 17:43
Woonplaats: baarle hertog

Berichtdoor the_destroyers » 01 apr 2011, 23:00

een vraagje voor de belgen.
Ik weet dat als je brommer van voor '74 je geen GVA nodig hebt.
Is het dan waar dat je brommer zo snel mag gaan op de rollen als je wil, maar dat ze je gewoon nooit sneller dan 45 mogen zien rijden?

iemand die dit weet?!?

:cheers:
Avatar gebruiker
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 14 jan 2010, 20:35
Woonplaats: gent

Berichtdoor fs50 » 02 apr 2011, 11:20

http://users.telenet.be/luc.aerts1/Geli ... attest.htm

hier staat het wel in denk ik

David
fs50
100km gereden
100km gereden
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 10 sep 2007, 16:54
Woonplaats: Willebroek (Belgium)

Berichtdoor Arnoute » 02 apr 2011, 11:45

the_destroyers schreef:een vraagje voor de belgen.
Ik weet dat als je brommer van voor '74 je geen GVA nodig hebt.
Is het dan waar dat je brommer zo snel mag gaan op de rollen als je wil, maar dat ze je gewoon nooit sneller dan 45 mogen zien rijden?

iemand die dit weet?!?

:cheers:

jep dat is zo, hij mag op de rollen zo snel hij kan, je mag enkel niet sneller dan 45 rijden, maar er is 1grote maar en dat is dat je brommer origineel moet zijn (of er toch origineel moet uitzien ;))
Avatar gebruiker
Arnoute
2500km gereden
2500km gereden
 
Berichten: 2532
Geregistreerd: 28 maart 2010, 09:35
Woonplaats: Meulebeke

Berichtdoor Jeti » 02 apr 2011, 13:36

Arnoute schreef:
the_destroyers schreef:een vraagje voor de belgen.
Ik weet dat als je brommer van voor '74 je geen GVA nodig hebt.
Is het dan waar dat je brommer zo snel mag gaan op de rollen als je wil, maar dat ze je gewoon nooit sneller dan 45 mogen zien rijden?

iemand die dit weet?!?

:cheers:

jep dat is zo, hij mag op de rollen zo snel hij kan, je mag enkel niet sneller dan 45 rijden, maar er is 1grote maar en dat is dat je brommer origineel moet zijn (of er toch origineel moet uitzien ;))

Beter zorg je ervoor dat je daar alle documentatie /bewijsstukken van bij je hebt, als je dit gaat doen.
Avatar gebruiker
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 19339
Geregistreerd: 10 aug 2008, 15:05
Woonplaats: Edam

Berichtdoor Jeti » 10 apr 2011, 23:45

Yamaha rd50m schreef:da weet de politie in belgie zelf nie,
oficieel is het dnek zo:
voor 1974 bestond gelijkvormigheidsattest nie dus moete er geen hebbe, brommer van na 1974 moete er hebbe,
maar dan zitte mee het praktische probleem, als ge tegegehoude wordt hoe ga politie wete da uwe brommer van voor of na 74 is, en aangezien de meeste flikke geen oldtimerkenners zijn kunde dus zegge wa ge wilt, ik denk da als ge ne oldtimer bij hebt en hij is verkzekerd da ze meestal al wel content gaan zijn.

Is er een of andere document of wetsartikel die dit aangeeft, dat je die papieren niet nodig hebt?
Even los van het aantonen van het bouwjaar.

Of een volledige versie van de brief van Sam van pagina 1?
Avatar gebruiker
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 19339
Geregistreerd: 10 aug 2008, 15:05
Woonplaats: Edam

Berichtdoor Yamaha rd50m » 11 apr 2011, 09:03

Jeti schreef:
Yamaha rd50m schreef:da weet de politie in belgie zelf nie,
oficieel is het dnek zo:
voor 1974 bestond gelijkvormigheidsattest nie dus moete er geen hebbe, brommer van na 1974 moete er hebbe,
maar dan zitte mee het praktische probleem, als ge tegegehoude wordt hoe ga politie wete da uwe brommer van voor of na 74 is, en aangezien de meeste flikke geen oldtimerkenners zijn kunde dus zegge wa ge wilt, ik denk da als ge ne oldtimer bij hebt en hij is verkzekerd da ze meestal al wel content gaan zijn.

Is er een of andere document of wetsartikel die dit aangeeft, dat je die papieren niet nodig hebt?
Even los van het aantonen van het bouwjaar.

Of een volledige versie van de brief van Sam van pagina 1?


ik heb een mail van de lokale politiezone waarin het helemaal staat uitgelegd.
ik zal hem eens doorsturen naar jou
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
 
Berichten: 9209
Geregistreerd: 25 okt 2007, 22:12

Berichtdoor Jeti » 11 apr 2011, 09:15

Graag! Thx!
Avatar gebruiker
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
 
Berichten: 19339
Geregistreerd: 10 aug 2008, 15:05
Woonplaats: Edam

Berichtdoor Saerens » 17 jul 2012, 09:19

Is het mogelijk mij die mail ook eens door te sturen waar in staat dat hij op de rollen sneller mag rijden. Ik heb net een groende 469 fs1 opgelapt uit 1973. Deze is nog volledig in originele staat, maar ik wil wel in orde zijn als ik te snel rijd.
Avatar gebruiker
Saerens
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 334
Geregistreerd: 08 jul 2012, 21:22

Berichtdoor the_destroyers » 17 jul 2012, 10:19

Je moet es een mailtje sturen naar je politiezone!
In belgië is alles een beetje verschillend per zone heb ik al ondervonden.
In mijn zone bvb geldt die regel zeker niet. In andere dan weer wel!

;)
Avatar gebruiker
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 14 jan 2010, 20:35
Woonplaats: gent

Berichtdoor Saerens » 17 jul 2012, 11:31

Heb ik al gedaan, ik heb er al mee gebeld. En het zou handig zijn moest ik dit mailtje waar men hier over praat ook in handen kan krijgen. Hij wou dit graag eens nakijken..

Met vriendelijke groet


Tom
Avatar gebruiker
Saerens
250km gereden
250km gereden
 
Berichten: 334
Geregistreerd: 08 jul 2012, 21:22

Berichtdoor hans.m » 24 aug 2013, 16:17

Wat er in dit topic allemaal gezegd is over dat een gelijkvormigheidsattest niet verplicht is van voor 1974 zou niet kloppen.
Het zou 1972 zijn dat een gva verplicht is.
'Voor alle bromfietsen, motorfietsen, driewielers met motor en vierwielers met motor is een gelijkvormigheidsattest en een PVG vereist vanaf 1 januari 1972.'

(Bron Schriftelijke vraag nr. 4-3294 aan de Belgische senaat in 2009 http://www.senate.be/www/?MIval=/Vragen ... 94&LANG=nl)
Avatar gebruiker
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1684
Geregistreerd: 29 mei 2011, 20:41
Woonplaats: Nijlen, België

Berichtdoor hans.m » 28 aug 2013, 16:27

nog een mopje: de federale overheidsdienst mobiliteit en verkeer antwoorde mij vandaag dat een gelijkvormigheidsattest in België voor bromfietsen van voor 1976 niet verplicht is :roll: :shock: België op zijn kop :roll:
Avatar gebruiker
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1684
Geregistreerd: 29 mei 2011, 20:41
Woonplaats: Nijlen, België

Berichtdoor BJ » 28 aug 2013, 16:42

ik heb altijd gedacht te weten dat het voor brommers vanaf 15/11/1974 verplicht was en voor motoren vanaf 01/01/1972.
Maar volgens mij weten de FOD's het zelf allemaal niet meer.

Dit is in ieder geval het KB 10-10-1974 waar het hoofdzakelijk allemaal om draait.
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-101074

En in bijlage 1 ziet ge hoe onnozel dat gelijkvormigheidsattest was toen het opgesteld werd.

edit; hier nog eens een vraag op het forum van dezelfde site;

http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... r-papieren
Avatar gebruiker
BJ
500km gereden
500km gereden
 
Berichten: 571
Geregistreerd: 24 apr 2011, 18:20
Woonplaats: Kinrooi, België

Berichtdoor hans.m » 28 aug 2013, 18:06

BJ schreef:ik heb altijd gedacht te weten dat het voor brommers vanaf 15/11/1974 verplicht was en voor motoren vanaf 01/01/1972.
Maar volgens mij weten de FOD's het zelf allemaal niet meer.

Dit is in ieder geval het KB 10-10-1974 waar het hoofdzakelijk allemaal om draait.
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-101074

En in bijlage 1 ziet ge hoe onnozel dat gelijkvormigheidsattest was toen het opgesteld werd.

edit; hier nog eens een vraag op het forum van dezelfde site;

http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... r-papieren


Volgens mij maakt de ambternaar een fout in zijn mail. Ik weet eigenlijk niet welk document er nog duidelijker kan zijn dan die schriftelijke vraag die in de senaat gesteld is en beantwoord is. Kan je nalezen in de link die ik poste in mijn vorig bericht..
Het antwoord van die moderator op de vraag op die andere site is ook maar een interpretatie en blijkbaar een verkeerde.
Avatar gebruiker
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
 
Berichten: 1684
Geregistreerd: 29 mei 2011, 20:41
Woonplaats: Nijlen, België

VorigeVolgende

Keer terug naar Kenteken en wetgeving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast