Motorfiets <125 cc invoeren vanuit Nederland naar België

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BelgMattijs
250km gereden
250km gereden
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:06
Locatie: Stabroek, Noord Antwerpen

Motorfiets <125 cc invoeren vanuit Nederland naar België

Bericht door BelgMattijs »

Hey

Ik ben geïnteresseerd in de Yamaha RS125 van Micha die te koop staat (zie subforum "te koop aangeboden"). Ik woon echter in België, dus de motorfiets zou geëxporteerd moeten worden vanuit Nederland naar België. Ik heb al stevig wat opzoekwerk gedaan, maar nog geen duidelijk info gevonden.

Ik heb al gelezen dat de verkoper zijn motor moet laten uitschrijven bij de RDW en daar ook een formulier voor export moet aanvragen. Dan ga ik vervolgens de motor ophalen in Nederland met een aanhangwagen. Dan ga ik naar mijn verzekeringskantoor voor een "roze papier" (inschrijvingsbewijs), vul dat in, ga naar de douane waar dat bewijs wordt gekeurd en ik een vignet 705 verkrijg. Dan die papieren opsturen naar de DIV (=Belgische RDW) in Brussel en daar zetten ze het kentekenbewijs om naar een Gelijkvormigheidsattest.

Dat is de makkelijke versie, maar nu heb ik bijvoorbeeld ook gelezen dat de motor gekeurd zou moeten worden om een gelijkvormigheidsattest (GVA) te verkrijgen. En dat het inschrijvingsbewijs de Belgische versie van het Nederlandse kentekenbewijs, en ik zowel een inschrijvingsbewijs als GVA zou moeten hebben van de motorfiets.
:?:

Iemand met een soortgelijke ervaring die me kan zeggen hoe het juist zit? En of het financieel wel de moeite loont om dit door te voeren.

Thanks!
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Procedure in NL is inderdaad juist, voor het BE gedeelte moet een Belg even antwoorden hoe het exact gaat ;)
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Moet je effe wachten op Yamasam!
Die kent die procedure inmiddels al goed, heeft er al ontelbare keer op gevloekt ook! :mrgreen: ;)
Frederik
250km gereden
250km gereden
Berichten: 365
Lid geworden op: 11 feb 2008, 18:25
Locatie: Ham

Bericht door Frederik »

in theorie klinkt het simpel, maar eer alle papierwerk rond is...
Heb zo anderhalf jaar bij de DIV gaan vragen hoe het juist werkt (heb hier nog een papier van meegekregen, moet ik eens achter zoeken)
komt er op neer dat als je een VIN (dacht ik) nummer hebt, het allemaal zeer simpel is, dan hebben ze bij de DIV meteen alle info die ze nodig hebben, en kan hij probleemloos worden ingeschreven. Let op, dit duurt wel minstens een half jaar. Heb je geen VIN nr (meeste motoren na 2000 ongeveer hebben dit, voor 2000 is het zeldzaam, oldtimers hebben het zeker niet), dan moet de motor gekeurd worden, en inderdaad, in België is er geen motorkeuring... Als hetzelfde type motor ook in België leverbaar is geweest, kan bij de importeur een gelijkvormigheidsattest worden aangevraagd, en zit je ongeveer weer gelijk met de Vin nr, alleen wel nog eens een paar maanden later. Hoe het anders werkt, en hoe het werkt met motoren die nooit een gelijkvormigheidsattest gehad hebben (voor 1960 enzo), dat weet ik niet
m.a.w. zoek een motor met Belgische papieren...
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

@ Frederik
Dat is voor motoren die geen papieren hebben.
Het betreft hier een motor met NL motorpapieren. Die kun je in BE invoeren. O.a. Sam heeft dit inderdaad gedaan. Bramme ook. Beide met FS1 tjes waarvan ik NL motorpapieren heb geleverd.

Dus nu wil Mattijs graag weten hoe dit in zijn werk gaat.
Het is zeker mogelijk!
Frederik
250km gereden
250km gereden
Berichten: 365
Lid geworden op: 11 feb 2008, 18:25
Locatie: Ham

Bericht door Frederik »

dit werd mij zo verteld, een NL gelijkvormigheidsattest is niet geldig in België, en moet dus op papier gekeurd worden, hiervoor hebben ze een aantal gegevens nodig van de constructeur, en blijkbaar kunnen ze dit niet rechtstreeks van de NL papieren halen. Het grootste probleem zijn niet de papieren op zich, maar de lange wachttijd, met een half jaar moet je zeker rekening houden, en dan kan je veel beter in België een motor zoeken, zo groot is het prijsverschil ook weer niet
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Alle gegevens die je nodig hebt, staan op NL motorpapieren (kenteken).
Heb je het niet over een bromfiets? Die zijn namelijk in 2005 of 2006 geschouwd, waardoor er geen exact bouwjaar op staat.
Gebruikersavatar
BelgMattijs
250km gereden
250km gereden
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:06
Locatie: Stabroek, Noord Antwerpen

Bericht door BelgMattijs »

De motor in kwestie is al verkocht, dus het maakt niet meer uit.

Ik zoek wel naar een Belgisch modelletje nu :lol:
Frederik
250km gereden
250km gereden
Berichten: 365
Lid geworden op: 11 feb 2008, 18:25
Locatie: Ham

Bericht door Frederik »

Had het over een GS500, vergeet niet dat in België alles net even iets anders en minder logisch werkt. En dat de DIV nog altijd met een achterstand kampt door de invoering van de nieuwe nummerplaten, en auto's krijgen voorrang op motoren.
Plaats reactie