Frame nummers.

Informatie en vragen over kentekens en wetgeving
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Frame nummers.

Bericht door fs1man »

Wat ik me al een tijdje af vraag de framenummers die voor de fs1 gebruikt zijn zijn waarschijnlijk per land gebruikt.
Denk hier aan de 1j5 en in belgié is dat de 1j6.
maar ik wil eigenlijk even terug naar de allereersten.
mijn 69er bijvoorbeeld heeft fs1-205xxx is dit nummer ook gebonden aan de verkochte exemplaren daarom mijn vraag of die framenummers gebonden zijn per land.
als dat zo is kan mijn 69er mogelijk geen 69er zijn omdat er in 69 geen 5000 fs1,tjes verkocht zijn in nederland.
Nu vind ik het niet heel belangrijk hoor of hij van 1969 is of van 1970 maar ik vroeg me dat eigenlijk af omdat fs1-20xxxx eigenlijk 3 jaar lang gebruikt is 1969-1971.
er zouden dan dus maximaal 9999 brommers verkocht kunnen worden met fs1-20 als nummer.
Dat lijkt me over 3 jaar eigenlijk wat weinig.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Gebruikersavatar
eriks
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2212
Lid geworden op: 08 jan 2012, 21:38

Bericht door eriks »

Volgens mij is 205 te hoog voor een 69er

Heeft je linkse carter ook 1 oogje minder ? en wat was de kleur van je frame ? enz enz
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik denk ook dat de hele 20**** serie voor NL bedoeld was. Je ziet in dezelfde jaren ook naast elkaar 5-bak series met zowel 00**** als 60**** en ik dacht zelfs 65****. Als je al iets wil zien aan de nummers, dan zou je naar de 4 volgende nummers moeten kijken. Dat en de combinatie met het land waarin ze afgezet zijn. Bedenk ook dat series vaak niet volgemaakt zijn tot **9999. Als er een nieuw jaar begon of een nieuw export land zich aandiende, dan hield men ook niet vast aan 1 systeem van of de serie, of de eerste 2 volgende nummers. Kijk naar de 468 serie zoals die in Duitsland is geleverd. Dat is volgens mij onze 378, 1J5 en 2F2. Pas vanaf het 3E9 model kenden de Duitsers de 3F2.

Ik denk dat wij veel meer achter de nummers zoeken en er veel meer waarde aan hechten dan Yamaha destijds zelf.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Bericht door fizzie »

de 20*** serie is ook in belgie verkocht. Ik heb een rood frame met zo'n belgische verklaring maar dan wel met stepjes :)
Gebruikersavatar
eriks
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2212
Lid geworden op: 08 jan 2012, 21:38

Bericht door eriks »

NIX schreef:Ik denk ook dat de hele 20**** serie voor NL bedoeld was. Je ziet in dezelfde jaren ook naast elkaar 5-bak series met zowel 00**** als 60**** en ik dacht zelfs 65****. Als je al iets wil zien aan de nummers, dan zou je naar de 4 volgende nummers moeten kijken. Dat en de combinatie met het land waarin ze afgezet zijn. Bedenk ook dat series vaak niet volgemaakt zijn tot **9999. Als er een nieuw jaar begon of een nieuw export land zich aandiende, dan hield men ook niet vast aan 1 systeem van of de serie, of de eerste 2 volgende nummers. Kijk naar de 468 serie zoals die in Duitsland is geleverd. Dat is volgens mij onze 378, 1J5 en 2F2. Pas vanaf het 3E9 model kenden de Duitsers de 3F2.

Ik denk dat wij veel meer achter de nummers zoeken en er veel meer waarde aan hechten dan Yamaha destijds zelf.


Dat denk ik ook NIX die jappies maakte er een zooitje van en wij denken allemaal het te weten ... soms helpt alleen het uiterlijk of kenmerken om een jaar te schatten !
Dat deden ze bij Kaptein wel beter he :D :D
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Bericht door fs1man »

ik denk er net zo over eigenlijk Ik weet bijvoorbeeld dat vooral in de eerste jaren frame en bloknummers ook vaak niet hetzelfde waren.
Mijn oom had destijds een bromfietszaak, hij is in 2008 overleden ik dacht dat hij de zaak ergens begin jaren 90 heeft opgedoekt.
Van hem weet ik dat Van die nummers, hij vertelde ook dat ze de brommers per 2 kochten in een krat en dat jij zich vaak verbaasde hoe de nummers ingeslagen waren, hij heeft ook verschillende brommers gehad waar alleen fs1- ingeslagen was in het blok de rest ontbrak gewoon.
ook dat ontbrekende bevestigingspunt van de koppelingkap hoord bij een 69er maar hij heeft ze in de loop van 1970 ook nog wel ontvangen.
Pas toen de 378 nummers en dus ook de ribbels in het blok kwamen waren de nummers fatsoenlijk ingeslagen.
fs1 nummers met ribbels zijn er wel maar hij heeft ze niet gekent.
maar ook latere modellen hadden niet altijd matching nummers, ik zelf heb een orange 1j5 toen nieuw gekocht de nummers die daar in stonden 1j5-301335 zouden ook geen bouwjaar 77 nummers zijn.
Als het verloop van de fs1-20 nummers werkelijk met de verkochte brommers mee zouden lopen en ze zijn begonnen met fs1-200001 en deze nummers zouden alleen voor nederland zijn geweest dan zou mijn brommer inderdaad geen 69 kunnen zijn omdat de fs1 pas half 69 in nederland kwam en er in 69 in nederland net iets meer dan 4000 verkocht zijn.
we weten nu ook van fizzie dat belgié ook fs1-20 nummers had dus dan zou het weer wel een 69er kunnen zijn al weet ik niet of dat in 1969 de fs1 ook in belgié al meteen leverbaar was.
De oorspronkelijke kleur van dit frame was rood en van het andere fs1-20 frame orange.
Maar dat rood brengt ons nog niet verder omdat dat in 69 en 70 geleverd is.
maar zelf begin ik als ik afga op de hoogte van het nummer en dit aan verkoop cijfers link steeds meer aan 1970 te denken dan aan 1969.
Ik denk dat ik dat ook beter kan opgeven bij de rdw als bouwjaar als er een kenteken op komt.
het blokje mist overigens wel het voorste montagepunt voor de koppelingkap.

P.s ik keek net op de rdw site waneer ik zou kunnen keuren dat zou aankomende dinsdag al kunnen om 14:00 uur :shock: in arnhem.
wie dus snel een kenteken wil snel vastleggen :lol:
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Bericht door fizzie »

Ik denk dat de fs1 nummers in nl nooit met ribbels geweest zijn. Wel zij er fs1 6**** nrs met ribbels maar dat zijn 5 -bakken De eerste 378 nrs hadden ook geen ribbels. Ik heb ook nooit andere dan 45**** nrs voor de streetjes gezien. Een vriend van me heeft een street 5-bak met 6*** nr met een oud type carterontluchting en fijne schroefdraad bij de vulplug. :D
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10770
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Klopt en 55**** voor de beumers van '72. Beumer was een 100% puur NL uitvoering. De Street met 45**** werd gelijktijdig geleverd.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
eriks
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2212
Lid geworden op: 08 jan 2012, 21:38

Bericht door eriks »

joscabrio schreef:ik denk er net zo over eigenlijk Ik weet bijvoorbeeld dat vooral in de eerste jaren frame en bloknummers ook vaak niet hetzelfde waren.
Mijn oom had destijds een bromfietszaak, hij is in 2008 overleden ik dacht dat hij de zaak ergens begin jaren 90 heeft opgedoekt.
Van hem weet ik dat Van die nummers, hij vertelde ook dat ze de brommers per 2 kochten in een krat en dat jij zich vaak verbaasde hoe de nummers ingeslagen waren, hij heeft ook verschillende brommers gehad waar alleen fs1- ingeslagen was in het blok de rest ontbrak gewoon.
ook dat ontbrekende bevestigingspunt van de koppelingkap hoord bij een 69er maar hij heeft ze in de loop van 1970 ook nog wel ontvangen.
Pas toen de 378 nummers en dus ook de ribbels in het blok kwamen waren de nummers fatsoenlijk ingeslagen.
fs1 nummers met ribbels zijn er wel maar hij heeft ze niet gekent.
maar ook latere modellen hadden niet altijd matching nummers, ik zelf heb een orange 1j5 toen nieuw gekocht de nummers die daar in stonden 1j5-301335 zouden ook geen bouwjaar 77 nummers zijn.
Als het verloop van de fs1-20 nummers werkelijk met de verkochte brommers mee zouden lopen en ze zijn begonnen met fs1-200001 en deze nummers zouden alleen voor nederland zijn geweest dan zou mijn brommer inderdaad geen 69 kunnen zijn omdat de fs1 pas half 69 in nederland kwam en er in 69 in nederland net iets meer dan 4000 verkocht zijn.
we weten nu ook van fizzie dat belgié ook fs1-20 nummers had dus dan zou het weer wel een 69er kunnen zijn al weet ik niet of dat in 1969 de fs1 ook in belgié al meteen leverbaar was.
De oorspronkelijke kleur van dit frame was rood en van het andere fs1-20 frame orange.
Maar dat rood brengt ons nog niet verder omdat dat in 69 en 70 geleverd is.
maar zelf begin ik als ik afga op de hoogte van het nummer en dit aan verkoop cijfers link steeds meer aan 1970 te denken dan aan 1969.
Ik denk dat ik dat ook beter kan opgeven bij de rdw als bouwjaar als er een kenteken op komt.
het blokje mist overigens wel het voorste montagepunt voor de koppelingkap.

P.s ik keek net op de rdw site waneer ik zou kunnen keuren dat zou aankomende dinsdag al kunnen om 14:00 uur :shock: in arnhem.
wie dus snel een kenteken wil snel vastleggen :lol:


Conclusie is dus we gissen alleemaal maar wat feiten hebben we niet .... maar je mist het montagepunt dan gis ik 70 of 71 :D
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Bericht door fs1man »

kijk dat zijn de antwoorden die ook een antwoord zijn het frame is ooit rood geweest en gezien de hoge nummering is het nu wel zeker dat het er een van 1970 is omdat rood in 1971 niet meer leverbaar was daar is de orange voor in de plaats gekomen is.
ik heb overigens ook nog ergens een balhoofd liggen met fs1-6xxxxx nummer dat zou dan een 72er 5 bak moeten zijn (heb de rest van t nummer nu ff niet bij de hand) mischien maar eens een goede lasser zoeken die dit balhoofd op een ander frame kan en wil lassen :lol:
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Gebruikersavatar
eriks
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2212
Lid geworden op: 08 jan 2012, 21:38

Bericht door eriks »

joscabrio schreef:kijk dat zijn de antwoorden die ook een antwoord zijn het frame is ooit rood geweest en gezien de hoge nummering is het nu wel zeker dat het er een van 1970 is omdat rood in 1971 niet meer leverbaar was daar is de orange voor in de plaats gekomen is.
ik heb overigens ook nog ergens een balhoofd liggen met fs1-6xxxxx nummer dat zou dan een 72er 5 bak moeten zijn (heb de rest van t nummer nu ff niet bij de hand) mischien maar eens een goede lasser zoeken die dit balhoofd op een ander frame kan en wil lassen :lol:


En dan nog ff een 5 bakje erbij zoeken uiteraard :-)
Heb hier trouwens nog een aantal papieren liggen van oostenrijkse 5 bakken zwitsers enz enz
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Bericht door fs1man »

eriks schreef:
joscabrio schreef:kijk dat zijn de antwoorden die ook een antwoord zijn het frame is ooit rood geweest en gezien de hoge nummering is het nu wel zeker dat het er een van 1970 is omdat rood in 1971 niet meer leverbaar was daar is de orange voor in de plaats gekomen is.
ik heb overigens ook nog ergens een balhoofd liggen met fs1-6xxxxx nummer dat zou dan een 72er 5 bak moeten zijn (heb de rest van t nummer nu ff niet bij de hand) mischien maar eens een goede lasser zoeken die dit balhoofd op een ander frame kan en wil lassen :lol:


En dan nog ff een 5 bakje erbij zoeken uiteraard :-)
Heb hier trouwens nog een aantal papieren liggen van oostenrijkse 5 bakken zwitsers enz enz


Ja eigenlijk wel he :lol:
maar dat zal niet lukken ik ben van de trappers een 5 bak P met trappers is not done denk ik
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Gebruikersavatar
eriks
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2212
Lid geworden op: 08 jan 2012, 21:38

Bericht door eriks »

joscabrio schreef:
eriks schreef:
joscabrio schreef:kijk dat zijn de antwoorden die ook een antwoord zijn het frame is ooit rood geweest en gezien de hoge nummering is het nu wel zeker dat het er een van 1970 is omdat rood in 1971 niet meer leverbaar was daar is de orange voor in de plaats gekomen is.
ik heb overigens ook nog ergens een balhoofd liggen met fs1-6xxxxx nummer dat zou dan een 72er 5 bak moeten zijn (heb de rest van t nummer nu ff niet bij de hand) mischien maar eens een goede lasser zoeken die dit balhoofd op een ander frame kan en wil lassen :lol:


En dan nog ff een 5 bakje erbij zoeken uiteraard :-)
Heb hier trouwens nog een aantal papieren liggen van oostenrijkse 5 bakken zwitsers enz enz


Ja eigenlijk wel he :lol:
maar dat zal niet lukken ik ben van de trappers een 5 bak P met trappers is not done denk ik


Why Not ?? je zal de 1e niet zijn ermee en niemand die het ziet he :-)
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Bericht door fizzie »

joscabrio schreef:kijk dat zijn de antwoorden die ook een antwoord zijn het frame is ooit rood geweest en gezien de hoge nummering is het nu wel zeker dat het er een van 1970 is omdat rood in 1971 niet meer leverbaar was daar is de orange voor in de plaats gekomen is.
ik heb overigens ook nog ergens een balhoofd liggen met fs1-6xxxxx nummer dat zou dan een 72er 5 bak moeten zijn (heb de rest van t nummer nu ff niet bij de hand) mischien maar eens een goede lasser zoeken die dit balhoofd op een ander frame kan en wil lassen :lol:


Je kunt ook het nr overslaan minder werk dan omlassen :wink:
Gebruikersavatar
eriks
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2212
Lid geworden op: 08 jan 2012, 21:38

Bericht door eriks »

fizzie schreef:
joscabrio schreef:kijk dat zijn de antwoorden die ook een antwoord zijn het frame is ooit rood geweest en gezien de hoge nummering is het nu wel zeker dat het er een van 1970 is omdat rood in 1971 niet meer leverbaar was daar is de orange voor in de plaats gekomen is.
ik heb overigens ook nog ergens een balhoofd liggen met fs1-6xxxxx nummer dat zou dan een 72er 5 bak moeten zijn (heb de rest van t nummer nu ff niet bij de hand) mischien maar eens een goede lasser zoeken die dit balhoofd op een ander frame kan en wil lassen :lol:


Je kunt ook het nr overslaan minder werk dan omlassen :wink:


das nie orgineel he !!
Plaats reactie