Nieuw type trommelrem binnenpoten vervangen

De meest gestelde vragen worden hier beantwoord
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10771
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Nieuw type trommelrem binnenpoten vervangen

Bericht door NIX »

Als je vork al een tijdje lekt en je binnenpoten er zo uit blijken te zien, is het tijd om de keerring en poot te vervangen:

Afbeelding

Eerst dienen deze dingetjes verwijderd te worden. Even schoonborstelen, dan kunnen ze later weer hergebruikt worden:

Afbeelding

In oud type trommelbinnenpoten en nieuw type zit geen verschil. Op dit moment heeft Sjon er nog een flinke voorraad van liggen, de manier om je vorkje weer als nieuw te maken.

Boren hakken en prutsen levert doorgaans kapotte zittingen op die blijven lekken. Een schroefje is meestal onvoldoende om een keerring ergens uit te trekken.

De keerringen haal je er als volgt uit:
- Pomp de poten ondersteboven leeg, doe er wat benzine in, even schudden en weer leegpompen.
- Klem de poten rechtop met de asogen in een flink grote bankschroef. Desnoods die van de buurman of je schoonvader ofzo.
- Pak de verfstripper en verwarm voorzichting de buitenpoot op het brede deel waar de keerring in zit. Niet de verf eraf branden.
- Klim op de bankschroef en jens zo hard als je kunt de binnenpoot omhoog. Flink door blijven jensen alsof je leven ervan afhangt. Als ik het met mijn dunne armpjes kan, moeten jullie het allemaal kunnen.

Zie:

Swizzer schreef:Het ging perfect met de toelichting van NIX. Thank you!

Eerst verhitten:
Afbeelding

Toen 'jensen', maar dat ging echt heel vlot, niet eens gezweet :D

En alé:

Afbeelding

Maar dan zie ik het volgende: aan de onderkant van de binnenpoot (het deel wat in de buitenpoot zat), zit een verschil, kijk maar:

Afbeelding

Of heb ik wat gemist. Zit er nog wat in mijn binnenpoot? Ik heb gekeken, maar kan het niet (goed) zien.

En dan nog wat technisch: Wie kan mij zeggen waar die twee gaatjes voor dienen?

Afbeelding

En hoe zet ik het geheel straks (als ik nog binnenpoten kan krijgen :!: ) weer terug.
Moet ik nog ergens aan denken, iets doen?


NIX schreef:Het belangrijkste is dat je de keerringen eerst wat inolied en dan zo recht mogelijk naar beneden duwt/tikt zonder de lip te beschadigen.

De binnenpoot waar de geleidebus niet helemaal onderaan zit, is voor de buitenpoot met de remnok. Bij de remnok kan dus iets vervorming ontstaan zonder dat dat de werking van de vering en demping beinvloedt.

Die gaatjes zijn voor de demping, zodat bij uitveren je niet dezelfde klappen krijgt als bij het verwijderen van de keerringen.


De beste manier om keeringen in hun zittingen te meppen is met een stuk passende pvc pijp die je over de binnenpoot schuift. Vaak heb je niet eens een hamer nodig.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie