Herkenning van originele onderdelen
-
- Site Admin
- Berichten: 11133
- Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
- Locatie: Den Haag
Herkenning van originele onderdelen
Je kent het vast wel; je loopt ergens en je ziet een onderdeel liggen wat je wel wilt hebben maar je weet niet of het origineel is.
Deze FAQ legt een beetje uit hoe je kan herkennen of iets origineel is.
Verpakking
Originele onderdelen zitten meestal in plastic (voor metalen delen) of in papier (voor kleurdelen).
Hierbij zit altijd een onderdeelnummer op een papiertje:
Bovenstaand zijn de oude markeringen. Deze zijn gewijzigd door de nieuwe versie, een sticker of een gedrukt logo en nummer op het zakje waar het onderdeel in zit:
Let op: Soms zie je "originele" onderdelen die zo bedriegelijk na zijn gemaakt dat je ze bijna niet kan onderscheiden van origineel met behulp van de verpakking, hierbij moet je dus op andere factoren letten.
Als er bijvoorbeeld "Yamaha Standard Parts" staat ipv. "Yamaha Genuine Parts" kan je al te maken hebben met een imitatie:
Merken die door Yamaha gebruikt zijn
Omdat Yamaha niet 100% van de FS1 zelf geproduceerd heeft kan je sommige originele onderdelen ook goed herkennen aan het merk wat dat onderdeel heeft gemaakt.
Zo heb je voor achterlicht- en vaak ook het koplampglas het merk "Stanley"
Voor knipperlichtglaasjes gebruikte Yamaha het merk "IMASEN" en soms ook "Stanley"
Veel (als het niet alle is) electronische delen en sommige andere onderdelen zoals bijv. het helmslotje zijn gemaakt door "Asahi Denso", dit kan worden aangegeven met de volledige naam of door een logo met de letters AD.
Hieraan kan je sowieso dingen als glaasjes direct herkennen omdat imitatie-fabrikanten niet de rechten van die merknamen aan mogen tasten en dus op een knipperlichtglaasje geen "IMASEN" mogen zetten.
Yamaha stempels en onderdeelnummers
Op veel blokdelen van de FS1 staat vaak 257 of 378 (378 voor alle blokdelen die specifiek voor membraan zijn en 257 voor de delen die specifiek voor schijf zijn en de overige blokdelen. Ook staat er soms 260 op een onderdeel, dit is dan van de 5bak lichte motorfiets), dit duidt aan of het origineel is:
Ook staat er op bijvoorbeeld de cilinder en de genummerde carterhelft "Tum178".
En op bijvoorbeeld uitlaten en bochten staan ook vaak nummers. Net als op koplampoortjes en nog een aantal onderdelen.
Een Yamaha logo op bijvoorbeeld een hendel wil ook niet altijd zeggen dat iets origineel is. Hierbij moet je gewoon heel goed je ogen open houden en vooral kijken naar de afwerking van het onderdeel.
Kwaliteitsverschil
Omdat niet alle onderdelen die je tegenkomt verpakt zitten of gestempeld zijn omdat ze niet nieuw zijn of gewoon geen verpakking meer hebben is kwaliteit ook een groot aandachtspunt.
Uiterlijk kwaliteitsverschil tussen origineel en imitatie is er vaak! Je kan dus vaak in één oogopslag zien of bijvoorbeeld dat spatbord origineel is of niet.
Let hierbij goed op ontwerplijnen en op chroomkwaliteit!
De mensen die ooit een nieuw, chroom onderdeel hebben gezien zullen hierbij vergeleken meteen een imitatie herkennen en dus ook niet zo snel in een val lopen en iets kopen wat als origineel aangeboden wordt maar het niet is.
Ook zijn originele spatborden altijd verstevigd aan de binnenkant en wegen ze een stukje meer als een imitatie.
Handig is ook om partnummers van papiertjes (als deze erbij zitten) op te zoeken in een parts list.
Dit kan zowel hier, bij papierwerk of gewoon in de papieren versie die je misschien wel thuis hebt.
Kortom:
Yamaha maakt echt goede onderdelen, dat is de kracht van het merk en hierdoor zijn ze ook zo groot geworden! Hou dit ook goed in de gaten als je iets koopt!
Deze FAQ legt een beetje uit hoe je kan herkennen of iets origineel is.
Verpakking
Originele onderdelen zitten meestal in plastic (voor metalen delen) of in papier (voor kleurdelen).
Hierbij zit altijd een onderdeelnummer op een papiertje:
Bovenstaand zijn de oude markeringen. Deze zijn gewijzigd door de nieuwe versie, een sticker of een gedrukt logo en nummer op het zakje waar het onderdeel in zit:
Let op: Soms zie je "originele" onderdelen die zo bedriegelijk na zijn gemaakt dat je ze bijna niet kan onderscheiden van origineel met behulp van de verpakking, hierbij moet je dus op andere factoren letten.
Als er bijvoorbeeld "Yamaha Standard Parts" staat ipv. "Yamaha Genuine Parts" kan je al te maken hebben met een imitatie:
Merken die door Yamaha gebruikt zijn
Omdat Yamaha niet 100% van de FS1 zelf geproduceerd heeft kan je sommige originele onderdelen ook goed herkennen aan het merk wat dat onderdeel heeft gemaakt.
Zo heb je voor achterlicht- en vaak ook het koplampglas het merk "Stanley"
Voor knipperlichtglaasjes gebruikte Yamaha het merk "IMASEN" en soms ook "Stanley"
Veel (als het niet alle is) electronische delen en sommige andere onderdelen zoals bijv. het helmslotje zijn gemaakt door "Asahi Denso", dit kan worden aangegeven met de volledige naam of door een logo met de letters AD.
Hieraan kan je sowieso dingen als glaasjes direct herkennen omdat imitatie-fabrikanten niet de rechten van die merknamen aan mogen tasten en dus op een knipperlichtglaasje geen "IMASEN" mogen zetten.
Yamaha stempels en onderdeelnummers
Op veel blokdelen van de FS1 staat vaak 257 of 378 (378 voor alle blokdelen die specifiek voor membraan zijn en 257 voor de delen die specifiek voor schijf zijn en de overige blokdelen. Ook staat er soms 260 op een onderdeel, dit is dan van de 5bak lichte motorfiets), dit duidt aan of het origineel is:
Ook staat er op bijvoorbeeld de cilinder en de genummerde carterhelft "Tum178".
En op bijvoorbeeld uitlaten en bochten staan ook vaak nummers. Net als op koplampoortjes en nog een aantal onderdelen.
Een Yamaha logo op bijvoorbeeld een hendel wil ook niet altijd zeggen dat iets origineel is. Hierbij moet je gewoon heel goed je ogen open houden en vooral kijken naar de afwerking van het onderdeel.
Kwaliteitsverschil
Omdat niet alle onderdelen die je tegenkomt verpakt zitten of gestempeld zijn omdat ze niet nieuw zijn of gewoon geen verpakking meer hebben is kwaliteit ook een groot aandachtspunt.
Uiterlijk kwaliteitsverschil tussen origineel en imitatie is er vaak! Je kan dus vaak in één oogopslag zien of bijvoorbeeld dat spatbord origineel is of niet.
Let hierbij goed op ontwerplijnen en op chroomkwaliteit!
De mensen die ooit een nieuw, chroom onderdeel hebben gezien zullen hierbij vergeleken meteen een imitatie herkennen en dus ook niet zo snel in een val lopen en iets kopen wat als origineel aangeboden wordt maar het niet is.
Ook zijn originele spatborden altijd verstevigd aan de binnenkant en wegen ze een stukje meer als een imitatie.
Handig is ook om partnummers van papiertjes (als deze erbij zitten) op te zoeken in een parts list.
Dit kan zowel hier, bij papierwerk of gewoon in de papieren versie die je misschien wel thuis hebt.
Kortom:
Yamaha maakt echt goede onderdelen, dat is de kracht van het merk en hierdoor zijn ze ook zo groot geworden! Hou dit ook goed in de gaten als je iets koopt!
Laatst gewijzigd door Niels op 18 dec 2006, 10:40, 8 keer totaal gewijzigd.
-
- 1000km gereden
- Berichten: 1038
- Lid geworden op: 07 jan 2007, 13:12
- Locatie: playa del carmen
orgineel delen
cilinders orgineel hebben niet a;tijd een tatoo in de nek er staat dan wel tum 178 op en de letters staan dan op en klijne verhoging
- bromtolfs1
- 100km gereden
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 23:06
- Locatie: Uithuizen
- Contacteer:
Is de orginele Mikuni carburateur dan toch nog nieuw te leveren?
Hij staat namelijk nog in het leverings programma van Mikuni.
http://www.mikuni.nl/pdf/VM.pdf
http://www.mikuni.nl/
Hij staat namelijk nog in het leverings programma van Mikuni.
http://www.mikuni.nl/pdf/VM.pdf
http://www.mikuni.nl/
Stanley???
Hoi Niels, mooie topic maar even een vraag van mij.
Je geeft aan dat Stanley ook koplampen en knipperbollen
heeft gemaakt voor de FS1.
Is dat zo??? Die heb ik nog niet gezien dan.
Heb je hier foto's van?
Bij de oude ronde knipperbollen is het voor zover ik weet
altijd Imasen geweest, en voor die nieuwe platte uitvoeringen
dacht ik Asahi Denso.
Voor het koplampglas dacht ik:Kotto.
Ik sta open voor aanvullende info!
Je geeft aan dat Stanley ook koplampen en knipperbollen
heeft gemaakt voor de FS1.
Is dat zo??? Die heb ik nog niet gezien dan.
Heb je hier foto's van?
Bij de oude ronde knipperbollen is het voor zover ik weet
altijd Imasen geweest, en voor die nieuwe platte uitvoeringen
dacht ik Asahi Denso.
Voor het koplampglas dacht ik:Kotto.
Ik sta open voor aanvullende info!